Ik had dit topic helemaal af, met foto's ed (en dat wil wat zeggen met mijn typ vaardigheid), trots leun ik achterover en.... alles weg
De Mustang heeft een lekke lifter en dit wordt steeds erger. Besloten is om daar deze winter wat aan te doen. (nu dus)
Allereerst koelvloeistof aftappen. Emmer eronder, kraantje open (hee, dat gaat makkelijk) en daar loopt alles de emmer in. Ondertussen binnen maar ff het Mustang boek gehaald. Bij terugkomst blijkt er een (niet zichtbare) scheur in de emmer en zo'n 5 liter koelvloeistof verplaatst zich vrolijk over de garage vloer. Kraantje dicht...opruimen, emmer wisselen (en weggooien) kraantje open.

Zo, fototje in den beginne...
Vervolgens aangekomen bij de leiding van de vacuum vervroeging. Voorzichtig losmaken (natuurlijk ingespoten met kruip olie) en daar komt hij los. Keurig, helemaal heel. Wacht ff, daar zit een knikje en... knik,
Dan de ontsteking losmaken en verwijderen. (volgens het boek) Gaat niet. Ontsteking loopt tegen het inlaat spruitstuk aan. Eerst het spruitstuk dan maar. Het boek zegt, pry carefully with a screw driver. Het werkte dus alleen met een grote oranje pry, ook wel koevoet. Wel "carefully"maar ook noodzakelijk, zo vast zat dat ding. Extra paar handjes (zoon) en inlaat omhoog, ontsteking eraf, inlaat eraf. Wat een troep eronder. Voor de meesten van jullie waarschijnlijk wel bekend, maar ik was toch blij verrast. Schoonmaken dan maar.

Koelvloeistof kanalen die bijna dichtzitten, de uitlaatgas kanalen die onder de carb doorlopen en geheel zijn dicht gekoekt, stoters die zo vol met aangekoekte olie zitten dat ze bijna niet te verwijderen zijn. Ook de lifters lieten zich moeilijk verwijderen.
Een kleine blijk van hulde doe ik de vorige bouwer toekomen: een (waarschijnlijk) zelf geknipte pakking, die niet lijkt op de pakking die ik nu heb als nieuwe en die zeeeer moeilijk te verwijderen was.
De nieuwe lifters gemonteerd en de schoongemaakte stoters.

Vanmiddag de gehele middag besteed aan het schoonmaken van de inlaat en het thermostaat huis.
Dus wordt vervolgd met foto's en tekst