Auto kaal maken dmv zuurbaden (Autobeitserij.nl)

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
abakker1
Berichten: 89
Lid geworden op: do 25 jun, 2009 08:44
Locatie: Dalen

Auto kaal maken dmv zuurbaden (Autobeitserij.nl)

Bericht door abakker1 »

Ik was afgelopen Juni in Bockhorn Duitsland en zag daar een bedrijf staan waarbij de auto's en delen van lak ontdaan waren door middel van een zuurbad of zuurbaden.

Ik heb op google gezocht en kwam onderstaand adres tegen.
www.autobeitserij.nl/

Ik zag dat ze de auto daarna in een bad met epoxi primer laten zakken, waardoor de balken ook helemaal goed met een beschermlaag gedekt werden.

Mijn vraag(en) is dus heeft iemand hier ervaring mee, wat de prijzen ongeveer voor een musting (69 fastback) voor deze behandeling(en)
En wat de kwaliteit is en wat is de ervaring naar langere tijd.

Ik had het bedrijf kunnen bellen, maar heb liever de ervaring van collega's die dit al hebben geprobeert.

Grtn en alvast bedankt voor je reacties.
Albert
Als doet wat je zegt, lieg je niet !!
Mustang 1969 Fastback under construction !!
Gebruikersavatar
Dimitri 87
Berichten: 131
Lid geworden op: di 12 mei, 2009 22:16
Locatie: kalken

Bericht door Dimitri 87 »

Persoonlijk ben ik niet echt een voorstander van chemisch ontlakken dmv zuurbaden.
Dit vooral tewijten, om dat ik al enkele oldtimers volledig heb zien wegroesten.

Het grote nadeel is dus dat het zuur echt overal komt, elk kiertje/gleufje holleruimtes. Met als gevolg als er niet voldoende na gespoeld word, na enkele maanden (zelf al is de wagen al compleet gespoten) door vocht en andere terug roest op duikt en dit in sneller tempo als normaal.

Ik blijf meer voorstander van stralen of droogijsstralen.

Er is hier een jongen die zijn fastback? heeft laten ontlakken en die heeft toch geruime tijd op bloot metaal gestaan, als er dan na enige tijd geen sporen van roest zijn is er geen probleem.

Oja hier in Belgie (st-niklaas- lokeren) zit er ook een bedrijf.
Mustang 1964 1/2 convertible. 289 v8 4v. Matching numbers. D code.
Vw corrado 1994. 2.0 8v.
Volvo V70 2004. D5.
Fiat Ducato 2008. 100 multijet.

I am gasoline, i am history, i am gone
Kicking harold> gasoline THE SONG.
Gebruikersavatar
mick
Berichten: 1472
Lid geworden op: za 02 aug, 2008 12:04
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Bericht door mick »

in lokeren is de prijs voor een 66 er rond de 1500 euro
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
6-banger
Berichten: 619
Lid geworden op: vr 25 apr, 2008 13:09

Bericht door 6-banger »

Ik ken dit bedrijf en hun werk uit eigen ervaring.
Mijn maat heeft ongeveer 4 maanden terug zijn jaguar XK150 daar laten behandelen.
De auto werd opgehaald met een speciale trailer en na ongeveer een week ook weer terug gebracht.
Het resultaat was prachtig zeker gezien de staat waarin de Jag zich bevond.
We zijn nu 4 maanden verder en er dienen nog nieuwe delen ingelast te worden.Zodoende is er ook nog geen primer of zo opgespoten.Van vliegroest is nog steeds geen sprake.
Zodra over een tijdje alle nieuwe delen ingelast zijn gaat de auto nogmaals dezelfde behandeling krijgen waarna hij een KTL behandeling krijgt.
Wat de kosten waren heb ik mijn maat niet direct gevraagd dus dat weet ik niet.
Ik weet wel dat als ik moest kiezen tussen stralen en deze behandeling,ik voor het laatste zou kiezen omdat werkelijk in alle hoekjes en holle ruimten de roest weg is.
Overigens zit het bedrijf in Groningen.
groet Jan
Gebruikersavatar
Garcia
Berichten: 648
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:55
Locatie: mijn thuis is waar mijn...

Bericht door Garcia »

@mick,

omdat ik tussen alle kleinere werkjes door toch moet denken aan het grotere werk, heb ik eens met Mitraco in Munsterbilzen gebeld.

Zij vragen de wagen toe te leveren zonder de teercoating aan de onderzijde.
Deels gestraald dus.
Na de loog-behandeling moet de wagen nog eens gestraald worden want roest kunnen zij niet verwijderen.

Na hun behandeling zou de wagen wel makkelijk een maand zonder verdere nabehandeling kunnen blijven staan. Enkel wat vliegroest te verwachten.

Prijs ligt rond 1000 euro, chassis, deuren, kofferdeksel... alles op en aan.
Hoe zit dat in Lokeren allemaal?


Ik dacht ergens op het forum een post te hebben gelezen van iemand die ervaring had met Mitraco.
Hoe is het toen afgelopen?

Grtz

D.
Gebruikersavatar
robbert.b.
Berichten: 795
Lid geworden op: zo 19 mar, 2006 12:16
Locatie: haarlem

Bericht door robbert.b. »

Zij vragen de wagen toe te leveren zonder de teercoating aan de onderzijde.
Deels gestraald dus.
Ik denk niet dat die teercoating met stralen eraf gaat..teer is toch een soort rubber en daar kaatsen de straalkorrels op af, tenzij je heel lang op een plek blijft wordt het teer warm en gaat het er heeeeeel langzaam vanaf.
Ik spreek uit ervaring, heb zelf mijn hele auto gestraald, en voor het stralen eerst dagenlang met een verfbrander , daarna gasbrander aan de gang gegaan om de hele onderkant te ontdoen van al het teer.
Life is great when driving real American muscle....
Gebruikersavatar
Garcia
Berichten: 648
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:55
Locatie: mijn thuis is waar mijn...

Bericht door Garcia »

Inderdaad, dat dacht ik dus ook.
Maar zij hebben het liever zo omdat door de temp. van het bad, de teer wel deels los komt en dan in hun leidingen kan vast komen te zitten.


D.
Gebruikersavatar
alfredhamstra
Berichten: 149
Lid geworden op: za 04 sep, 2010 18:55

Re: Auto kaal maken dmv zuurbaden (Autobeitserij.nl)

Bericht door alfredhamstra »

we zijn nu een jaartje verder en ik zie dat niemand ervaring heeft met zuurbaden?
of heeft deze topic een boost omhoog nodig?

misschien ga ik me oppofferen voor de goede zaak en het uitproberen.

alfred
mustang fastback 1965 (work in progress)
pininfarina volumex
oude lullenbak volvo V70 2000
http://www.buro-ro.nl/spider
Gebruikersavatar
Garcia
Berichten: 648
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:55
Locatie: mijn thuis is waar mijn...

Re: Auto kaal maken dmv zuurbaden (Autobeitserij.nl)

Bericht door Garcia »

Alfred,

Ik kan me herinneren dat er hier een topic loopt over een restauratie waarbij men een fastback heeft ontlakt dmv een zuurbad.
Ik kan het niet zo meteen terug vinden.

David
1967 mustang coupé... under construction
eleanor
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 05 nov, 2006 14:57
Locatie: Eijsden

Re: Auto kaal maken dmv zuurbaden (Autobeitserij.nl)

Bericht door eleanor »

Hallo,

Ja dat was ik, ik heb Alfred een pb gestuurd.
Ik denk dat ik nog wel eens terugkom op dit topic...

Gr,

Ruud
Gr,
Ruud

'67 Mustang V8 coupe
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: Auto kaal maken dmv zuurbaden (Autobeitserij.nl)

Bericht door capri v8 driver »

de makkelijkste manier om tectiel aan de onderkant te verwijderen is koud, dus geen hitte van een brander, met een oude scherpe hout beitel. zeker als er veel op zit, steek je het vrij gemakkelijk er van af. er is ook een tool dat je op een luchthamer kunt zetten, werkt met naalden.

als de tectiel heet is, smeer je vaak de tectiel uit i.p.v dat het er af breekt. dus meer werk om het er van af te krijgen.
Gebruikersavatar
alfredhamstra
Berichten: 149
Lid geworden op: za 04 sep, 2010 18:55

Re: Auto kaal maken dmv zuurbaden (Autobeitserij.nl)

Bericht door alfredhamstra »

dank voor de reacties
ik weet eerst genoeg
voorlopig houd ik het maar bij afbijtmiddel en daarna de flexibele schijf.
alfred
mustang fastback 1965 (work in progress)
pininfarina volumex
oude lullenbak volvo V70 2000
http://www.buro-ro.nl/spider
Gebruikersavatar
Ton BlingBling
Adverteerder
Berichten: 2839
Lid geworden op: di 28 nov, 2006 16:46
Locatie: Regio Rotterdam & Regio Los Angeles .
Contacteer:

Re: Auto kaal maken dmv zuurbaden (Autobeitserij.nl)

Bericht door Ton BlingBling »

Stralen is ook niet geweldig , na enkele jaren komt er nog steeds zand uit de holle ruimte's van mijn projekt .

Ben bezig geweest met stofzuiger en luchtspuit maar blijft straal zand uit komen .

Kan me voor stellen dat als je de auto laat spuiten na een straal beurt dat het zand voor problemen zorgt .
Import Auto's en onderdelen uit de USA , VAN AANKOOPKEURING TOT RDW KEURING :)
www.mustangcountry.nl - www.countrypartsusa.nl - skype : Ton van Broekhoven
Mischief Mustang Coupe 72 - Mach I 71 557ci projekt - 2006 Mustang Cabrio Screaming Yellow .
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Auto kaal maken dmv zuurbaden (Autobeitserij.nl)

Bericht door edgar »

Ik heb zelf goede ervaring met een goede afbijt in combinatie met ronde pannensponsjes van de supermarkt (de ronde met een gat in het midden). Als de verflaag wat dik is of van een bepaalde samenstelling dan wil de afbijt wel eens niet goed pakken. Door na een tijd met de spons er overheen te wrijven ontstaan er krassen in de laklaag waarna een tweede applicatie van afbijt een stuk beter pakt. Grappig is dat de pannenspons niet echt vol gaat zitten. De verf/afbijt droogt er snel in op en valt er makkelijk uit in korreltjes. Daarna goed schoonmaken natuurlijk. Ik heb hiervoor remmenreiniger van Brezan gebruikt.

Groot voordeel van deze manier (in mijn ogen) is dat de zinklaag op het plaatwerk behouden blijft. De plekken die roestig waren heb ik daarna zoveel mogelijk kaal gekrabt / geschuurd en behandeld met rust arrestor. Daarna in de primer gezet.

Ik heb lang gezocht naar goede afbijt, uiteindelijk een blik via Ton Smaal bemachtigd en heel veel plezier van gehad. Toen deze op was heb ik via de nederlandse fabriek wat adressen gekregen waar deze soort te krijgen is. Het is een professionele afbijt en dat merk je!

De laatste keer heb ik een paar blikken gehaald bij verfhandel Phoenix in Huizen. Zij gebruiken de naam Panterafbijt.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
melkeps
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 20:25
Locatie: Nieuw Buinen

Auto kaal maken dmv zuurbaden (Autobeitserij.nl)

Bericht door melkeps »

Toch nog even een reactie op de autobeitserij. Wij hebben dat wel laten doen. De auto was helemaal schoon van teer, kit en tectyl en al helemaak strak, qua laswerk ed. De auto kwam terug, grotendeels schoon gebeitst (sommige holle delen waren niet mee genomen) maar het ergste was nog dat hij 2 flinke deuken in het achterscherm had en dat het voorfront omgebogen was. Daarbij hadden ze 4 ijzeren balken onder de auto gelast, die ik er zelf van af mocht halen. Ze zaten er op zo'n manier onder gebakken dat ik zelfs in het chasis moest snijden om ze los te krijgen. Er liep nog steeds zuur uit de naden op het moment van afleveren. Ik was er goed ziek van. Je geeft toch weer een bak met geld uit. ( volgens mij was ik incl. Ktl lakken rond de 3500 euro kwijt) en dan mag je best beter verwachten.
Op zich denk ik nog steeds dat het de juiste manier van behandelen is. Alleen zou ik heeel voorzichtig zijn met waar je hem heen brengt. Niet iedereen heeft dezelfde liefde voor restaureren en dat zie je terug in de manier van aanpak.
check out our posts at www.youtube.com/melkeps
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”