spuit en verf technieken

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
stevekrol
Berichten: 97
Lid geworden op: do 25 aug, 2011 08:37
Locatie: Zoutleeuw

spuit en verf technieken

Bericht door stevekrol »

Hey mannen,

ik zie regelmatig posts over mensen die zelf delen van hun wagen spuiten. vooral binnenkant, motor ruimte en onderkant van de wagen.
Maar nergens lees ik hier over specifieke technieken/materialen die men hiervoor gebruikt. Alleen voor de behandeling van de bodem en wielkassen vind ik info,
zoals de producten RX5 en RX10 of owatrol die aangebracht worden met borstel/roller.

kort mijn scenario: Ik wil mijn motor ruimte opnieuw opspuiten/onderkant en wielkassen/koffer/trommel remmen/... en dit in de juiste kleuren.

Welke verven/technieken/materialen gebruik ik hiervoor het beste en zijn makkelijk te verkrijgen (owatrol kan je in belgie al bijna nergens vinden)? En dit zonder een fortuin aan compressors en spuitpistolen uit te geven ;)


hopelijk is het wat duidelijk. :)

tnx!
'66 Baby blue coupé
Gebruikersavatar
okp
Donateur 2013
Berichten: 2609
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 15:16
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: spuit en verf technieken

Bericht door okp »

Motorruimtes heb ik al een paar keer gedaan. Kun je op een paar dagen doen om hem gewoon netjes te maken. (ik spreek niet over motor eruit en tot op het blanke metaal afschuren)
Alles los halen wat los kan. Nat opschuren, goed ontvetten, daarna alles goed afplakken (spuitnevel komt overal)
Daarna naar believen eerst een goeie primer erop en daarna zijdeglans spuiten. Ik heb het zelf gedaan met zwarte zijdeglans spuitbus van de Hubo, met 2 a 3 bussen was ik klaar.

Hier is het resultaat van een van mijn vorige wagens:
Voor:

Afbeelding

en na:

Afbeelding

Dit was mijn 1ste Mustang ervoor:

Afbeelding

en erna:
Afbeelding


grtz

Eric
Gebruikersavatar
mick
Berichten: 1472
Lid geworden op: za 02 aug, 2008 12:04
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: spuit en verf technieken

Bericht door mick »

Kijk even op mijn topic
http://dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=195 ... 22#p224793
Hier zie je hoe ik mijn motorcomapartiment heb gedaan, en welke producten dat ik gebruikt heb
Succes
Mick
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Gebruikersavatar
dhageman
Berichten: 110
Lid geworden op: do 13 dec, 2007 14:29
Locatie: Midden van het land
Contacteer:

Re: spuit en verf technieken

Bericht door dhageman »

Hoi,

Even iets om over na te denken.


Je hoeft echt geen fortuin uit te geven aan een compressor (24l ca 100$) in combinatie met een HVLP spuit pistool ( a 50$)
Het gemak, plezier, snelheid en resultaat van het spuiten met dit spul is niet te vergelijken en een roller of spuitbusje.

De kosten echter die met compressor vs spuitpistool erbij komen, zijn voor de zeefjes, spoelthinner, maatbeker (2k), luchtdroger (inline met je luchtslang)

Al die extra zooi maakt het gebruik niet makkelijker, maar als je vaak veel oppervlak tegelijk moet spuiten is het echt een verademing.
Het is nog steeds geen prof kwaliteit, want daar heb je nog meer voor nodig.

Zelf koop ik vaak bij Derwin Nijboer http://www.dnijboer.nl/ of Crop http://www.nonpaints.com/


Groet,

Douwe
http://home.casema.nl/dhageman/Mustang65/mainm.html

http://mustangquartz.blogspot.com

Ford Mustang 289Ci A code 1965 coupe
Oldsmobile Cutlass f85 Convertible 1962
Gebruikersavatar
stevekrol
Berichten: 97
Lid geworden op: do 25 aug, 2011 08:37
Locatie: Zoutleeuw

Re: spuit en verf technieken

Bericht door stevekrol »

Hey mannen,

ik ga er aan beginnen. heb een ruime bestelling aan nieuwe onderdelen besteld bij ponyparts en heb de juiste kleuren in huis gehaald voor alles te herspuiten.
Had zelf al een deel (tot aan radiator) gedaan zoals "okp" (prachtig resultaat trouwens) en dit is me ook goed meegevallen.

Nu wil ik de motor zo origineel mogelijk restaureren, maar waar ik niet uitkom is de intake manifold. Ik zie deze meestal in hun originele metaalkleur (zoals die van mij), maar als ik goed gezien heb was deze van het fabriek uit ook blauw.

wat denken jullie?

grts
'66 Baby blue coupé
Gebruikersavatar
okp
Donateur 2013
Berichten: 2609
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 15:16
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: spuit en verf technieken

Bericht door okp »

Ik dacht ook dat die blauw was vanaf fabriek. Er zijn wel wat misverstanden mbt de juiste kleur blauw. Die is meestal iets te licht. Wat ik heb gevonden is, dat zeker vanaf 67 tot 73 de kleur schijnbaar Ford corporate blue was. Die is iets donkerder van kleur. Heb nog een bus daarvan bij Adams besteld.

succes,

Eric
Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Re: spuit en verf technieken

Bericht door Ghost Rider »

wel heel goed zorgen dat je engine paint gebruikt he ! en niks anders.
die je bij Adams kunt bestellen is inderdaad goed en de correcte kleur.
misschien kun je wat foto's delen, is altijd wel mooi voor de tips en de beeldvorming.
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Gebruikersavatar
mick
Berichten: 1472
Lid geworden op: za 02 aug, 2008 12:04
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: spuit en verf technieken

Bericht door mick »

Ghost Rider schreef:wel heel goed zorgen dat je engine paint gebruikt he ! en niks anders.
die je bij Adams kunt bestellen is inderdaad goed en de correcte kleur.
misschien kun je wat foto's delen, is altijd wel mooi voor de tips en de beeldvorming.
Ik ben het niet helemaal eens met je voor de ""enkel engine paint"
Carroserie verf is meer dan genoeg
Je motor zal nooit hoger dan 110 graden celcius worden; en deze gewone carroserie verven kunnen zonder problemen er tegen
Heb zelf men moto met luchtgekoelde cylinders gespoten en de verf zit er nog altijd na 8 jaar erop ,zonder af te bladeren
Wat belangrijk is - goed ontvetten
-een beetje grof schuren (180 papier)
-een goede primer
-zeer belangrijk is heel dunne laagjes verf te leggen
greets
Mick
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Gebruikersavatar
stevekrol
Berichten: 97
Lid geworden op: do 25 aug, 2011 08:37
Locatie: Zoutleeuw

Re: spuit en verf technieken

Bericht door stevekrol »

alvast bedankt voor de verschillende reacties.

Ik ging ook uit van dezelfde veronderstelling als mick. Als je motor warmer wordt dan 110-120° heb je volgens mij een probleem :)
Heb het forum goed uitgepluist voor ik hieraan begon en heb veel info gevonden over soorten verf en hoe deze aan te brengen.

Je hebt zoveel technieken, en de beste blijft nog altijd motor er uit, stralen, ontvetten, primen en dan speciale engine paint/2k lak. (zie mick's topic)
Het engine wat ik niet kan doen is de motor er uit halen en stralen. Dus er af halen wat kan, goed schuren en een week afplakken :lol:

Ik hou jullie op de hoogte en alle tips zijn welkom! Misschien willen jullie wel wat foto's posten van jullie blokken zoals okp? zou leuk zijn!

grts
'66 Baby blue coupé
Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Re: spuit en verf technieken

Bericht door Ghost Rider »

mick schreef:
Ghost Rider schreef:wel heel goed zorgen dat je engine paint gebruikt he ! en niks anders.
die je bij Adams kunt bestellen is inderdaad goed en de correcte kleur.
misschien kun je wat foto's delen, is altijd wel mooi voor de tips en de beeldvorming.
Ik ben het niet helemaal eens met je voor de ""enkel engine paint"
Carroserie verf is meer dan genoeg
Je motor zal nooit hoger dan 110 graden celcius worden; en deze gewone carroserie verven kunnen zonder problemen er tegen
Heb zelf men moto met luchtgekoelde cylinders gespoten en de verf zit er nog altijd na 8 jaar erop ,zonder af te bladeren
Wat belangrijk is - goed ontvetten
-een beetje grof schuren (180 papier)
-een goede primer
-zeer belangrijk is heel dunne laagjes verf te leggen
greets
Mick
Mick, engine paint is niet alleen hitte bestendig. Hitte bestendige verf is er ook zonder dat het engine paint is.
Het heeft ook met vet / olie en benzine bestendigheid te maken. Dat het bij jou al 8 jaar er op zit is dan een goed teken, dat geeft aan dat het wel kan.
Ik ben vorig jaar druk bezig geweest en de motor ruimte van de Mach1 compleet aan gepakt en me goed in gelezen in dit onderwerp.
Ook ik heb overwogen voor gewone paint te gaan omdat de engine paint in de correcte kleur helaas in europa niet voor het oprapen ligt en er van uit de US geen spuitbussen overgevlogen mogen worden. Anyway, bij mijn weten is er maar één manier om het goed te doen, maar als het bewijs er ligt dat het al 8 jaar goed gaat met gewone paint zal ik de laatste zijn die er tegen in gaat en neem ik de woorden terug dat er niks ander gebruikt kan worden. zo ben ik dan ook wel weer ;)
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Gebruikersavatar
stevekrol
Berichten: 97
Lid geworden op: do 25 aug, 2011 08:37
Locatie: Zoutleeuw

Re: spuit en verf technieken

Bericht door stevekrol »

Hey mannen,

na weken (weekends) afbreken zijn we terug begonnen aan de opbouw. Heel de blok staat terug mooi in het blauw.
Juist nog de uitlaatstukken ontroesten en opnieuw spuiten. Damn, ziet er goed uit! Foto's volgen nog. 8)

Hier alvast een nieuw cadeautje voor mezelf!

Afbeelding
'66 Baby blue coupé
Gebruikersavatar
stevekrol
Berichten: 97
Lid geworden op: do 25 aug, 2011 08:37
Locatie: Zoutleeuw

Re: spuit en verf technieken

Bericht door stevekrol »

Update heeft lang op zich liggen wachten maar de motor is klaar! Goede foto van de afgewerkte blok volg nog maar hier alvast een foto van de blok net gespoten!
De kachel zit er ondertussen ook al weer netjes in, eindelijk warme voeten! ;)

Afbeelding
'66 Baby blue coupé
Gebruikersavatar
okp
Donateur 2013
Berichten: 2609
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 15:16
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: spuit en verf technieken

Bericht door okp »

heel netjes hoor :ok:

grtjes

Eric
Mitch
Berichten: 1539
Lid geworden op: za 16 okt, 2010 10:20
Locatie: De Maasdijk, Westland

Re: spuit en verf technieken

Bericht door Mitch »

Dat ziet er heel mooi uit! Lijkt wel metallic lak of is dat het ook? Komt er een chromen dynamo of blauwe op?

Gr.mitch
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
Gebruikersavatar
henk102
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 20:18
Locatie: midden van het land

Re: spuit en verf technieken

Bericht door henk102 »

Netjes hoor! Zo hoop ik die van mij ook onder de kap terug te vinden over niet al te lange tijd haha.. Welke lak heb je hiervoor gebruikt?
Mustang silverblue 1966 289Cui AOD
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”