motor uitelkaar halen.

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
djz
Berichten: 413
Lid geworden op: do 16 dec, 2010 20:53
Locatie: spijkenisse

motor uitelkaar halen.

Bericht door djz »

na de laatste rit vandaag , de mustang maar weer naar binnen gezet, ivm tikken van de motor en koelvloeistof lekage.
alvast maar boginnen met demonteren van diverse onderdelen,

Afbeelding, water pomp, heeft geen speling,is nog goed
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding , sorry voor de slechte foto, ( telefoon )
Afbeelding,is dit een orginale ketting,zit +- 1 cm ruimte op ,links rechts. mag dat.
Afbeelding , dit is de poulie deze is kapot, zij deze nog verkrijgbaar zo ja waar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding , er zit hier in het midden een hoop oud ijser en het zit los, iemand een idee waar dat van kan zijn.

zijn er nog tips en dingen waar ik op moet letten.
alle info is welkom.
verdere vorderingen laat ik weten ( met foto,s)
Laatst gewijzigd door djz op za 05 jan, 2013 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5532
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: begonnen met de motor uitelkaar te halen.revisie (CQ ver

Bericht door Dakloos »

1. Ik zou, als je niet weet hoe oud deze is, de waterpomp altijd vervangen.

2. Zelfde geld voor de ketting, ga meteen voor een dubbele.

3. Die defecte "poelie" is de krukasdemper, balancer in het engels.

4. Dat metaal aan de onderzijde van de intake is de "intake baffle". Hier een uitleg en foto's : klik
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
djz
Berichten: 413
Lid geworden op: do 16 dec, 2010 20:53
Locatie: spijkenisse

Re: begonnen met de motor uitelkaar te halen.revisie (CQ ver

Bericht door djz »

heb nog een andere vraag over hydro lifters, deze zitten er bij mij in ,dan ik deze gewoon vervangen voor ,
COMP Cams Retrofit Hydraulic Roller Lifter.
ik wil alles net even wat beter hebben dan orginaal,
iemand sugesties.
ben al een beetje bij summit aan het neusen maar hoop bla taal.
mvg
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

begonnen met de motor uitelkaar te halen.revisie (CQ vervang

Bericht door edgar »

Roller lifters vereisen een roller cam. Ald je nu hydraulic flat tappet lifters hebt (zo uit mijn hoofd standaard tot '85) dan kan je upgraden met roller lifters, maar dan moet je ook je nokkenas vervangen voor een rollercam

Flat tappet lifters en nokkenas slijten op elkaar in gedurende de inloop periode. De lifters mogen na verwijderen alleen teruggezet worden op de oorspronkelijke positie icm met dezelfe cam. Goed nummeren en documenteren is essentieel bij het uit elkaar trekken van een motor.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Garcia
Berichten: 648
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:55
Locatie: mijn thuis is waar mijn...

Re: begonnen met de motor uitelkaar te halen.revisie (CQ ver

Bericht door Garcia »

Als je dan toch het blok uit elkaar gooit, kan je best alle dingen vervangen die te vervangen zijn.
Schaallagers, schraapveren etc. Kost je de kop niet en je bent zeker dat alles weer in orde is.

Let op dat wanneer je van nokkenas wisselt, je ook de rest van de motor moet laten mee evolueren.
Zo heb ik voor een stevigere nokkenas, klepveren en klepschotels ook vervangen.
Later nog van een 2V carb naar een 4V moeten over stappen.

Wel zeer leuk om te doen en zeer leerrijk en het geeft een enorme voldoening als het lukt.

David
1967 mustang coupé... under construction
Gebruikersavatar
djz
Berichten: 413
Lid geworden op: do 16 dec, 2010 20:53
Locatie: spijkenisse

Re: motor uitelkaar halen. nieuwe foto's

Bericht door djz »

zo de motor verder uit elkaar gehaald , en best schokend wat ik zag.
cil wanden van 2 cilinders niet goed, heeft iemand advies voor mij wat ik hier aan kan doen.

Afbeelding

Afbeelding

dit is mijn motor nr, kan iemand mijn zeggen of dit de orginale motor is, op mijn bildsheet staat een kort nr
Afbeelding

kan iemand mijn vertellen waar of wat het giet nr is van de cil kop ,ivm reviesie bij eps ( die vroeg op het giet nr)
Afbeelding

mvg djz
Gebruikersavatar
djz
Berichten: 413
Lid geworden op: do 16 dec, 2010 20:53
Locatie: spijkenisse

Re: motor uitelkaar halen. nieuwe foto's

Bericht door djz »

Zo spullen zijn binnen.
Alles weer netjes gemaakt,cil gehoont en nieuwe zuigerveren geplaatst, glijschalen.
Koppen helemaal schoon gemaakt, kleppen zagen er nog zeer netjes uit, dus deze maar opnieuw ingeschuurt en weer in elkaar gezet.
Nu nog de nokkenas, hydrostoters plaatsen en dan gaat hij weer inelkaar.
Koppen erop met nieuwe stoterstangen en alle pakkingen.

Heeft toevalig nog iemand een 4v carb over die op mijn 289 past ( edelbrock pervormance intake )
Zo ja hoor ik het graag
Gebruikersavatar
Huib
Berichten: 82
Lid geworden op: di 25 sep, 2012 20:52
Locatie: Alpepino aande rino
Contacteer:

Re: motor uitelkaar halen. nieuwe foto's

Bericht door Huib »

Hoi djz,kun je voor mij wat specifieker zijn met spullen die je hebt besteld,kosten waar besteld ect,staat mij binnenkort hetzelfde te wachten,zo kan ik me nog beter oriënteren Gr. Huib
Gebruikersavatar
djz
Berichten: 413
Lid geworden op: do 16 dec, 2010 20:53
Locatie: spijkenisse

Re: motor uitelkaar halen. nieuwe foto's

Bericht door djz »

Kan je pas zien als je hem uitelkaar heb wat je allemaal nodig heb, was bij mijn ook zo,
Ik heb mijn spullen bij adam en summit racing besteld
Je kan het zo duur maken als je zelf wil,
Gebruikersavatar
LTD
Berichten: 1186
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32
Locatie: Rotterdam EO
Contacteer:

Re: motor uitelkaar halen. nieuwe foto's

Bericht door LTD »

http://link.marktplaats.nl/615508240

dit niet wat voor je ? tenzij je al voorzien bent natuurlijk
Ford LTD Brougham 1972
351W 4v conversie 600 cfm 4bbl
deze wagen heeft van 73 tot +/- 2004 in België rond gereden
als iemand info heeft houd ik me aanbevolen
Gebruikersavatar
djz
Berichten: 413
Lid geworden op: do 16 dec, 2010 20:53
Locatie: spijkenisse

Re: motor uitelkaar halen. nieuwe foto's

Bericht door djz »

Heb ik op gereageert maar niks terug.
Bedankt.
Gebruikersavatar
LTD
Berichten: 1186
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32
Locatie: Rotterdam EO
Contacteer:

Re: motor uitelkaar halen. nieuwe foto's

Bericht door LTD »

terleurstellend weer he .....

http://link.marktplaats.nl/610804587" onclick="window.open(this.href);return false;

http://link.marktplaats.nl/610584386" onclick="window.open(this.href);return false;

en er staan er nog wel meer op MP gene idee hoeveel cfm je nodig heb natuurlijk
Ford LTD Brougham 1972
351W 4v conversie 600 cfm 4bbl
deze wagen heeft van 73 tot +/- 2004 in België rond gereden
als iemand info heeft houd ik me aanbevolen
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: motor uitelkaar halen. nieuwe foto's

Bericht door Ando »

Voor een 289 met niet te veel aanpassingen 550 tot 600 cfm.....
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
djz
Berichten: 413
Lid geworden op: do 16 dec, 2010 20:53
Locatie: spijkenisse

Re: motor uitelkaar halen. nieuwe foto's

Bericht door djz »

Inderdaad niet hoger dan 600cfm,
Weet niet wat beter is enkel of dubbel pompt,
Iemand uitleg voor mij,
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: motor uitelkaar halen. nieuwe foto's

Bericht door Gearz »

Voor gewoon toeren en een keertje spurten met een verder std 289 automaat...
500 cfm 4V met Vacuüm secondaries.
Voor een ietwat "enthousiaster" blok kun je navenant iets groter gaan richting 550-570-600.

Double pomper (of Mechanical secondaries) wil zeggen dat het een 4V carb betreft waarvan de 2e trap mechanisch door een stangetje bediend wordt terwijl bij een vacuüm secondaries carb, de 2e trap middels vacuüm signaal wordt aangestuurd. Bij een double pumper gaat de 2e trap open ongeacht of er vraag is naar meer mengsel, een vac sec gaat enkel open als er vraag is (engine load).

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”