Blaasjes in de lak

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Blaasjes in de lak

Bericht door keesie25 »

66hipowannebee schreef:heb je nu ook gelijk die deur mee laten nemen?

Tonie

Ik neem dan aan dat het je goedkeuring kan wegdragen......
Nee, die deur heb ik niet laten doen. Het betreft daar dus maar een paar kleine blaasjes, niet de moeite waard om daarvoor dus de complete deur te laten doen. Ik houd dat in de gaten, en laat er waarschijnlijk iets aan doen als het erger wordt. Maar tot nu toe moet je er op gewezen worden wil je die blaasjes zien.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Blaasjes in de lak

Bericht door Eric »

keesie25 schreef: Nee, die deur heb ik niet laten doen. Het betreft daar dus maar een paar kleine blaasjes, niet de moeite waard om daarvoor dus de complete deur te laten doen.
Verstandig besluit. Spuiten van een enkel carosseriedeel geeft zelden een echt onzichtbaar resultaat. Met een opliggend deel zoals die scoop valt het veel minder op.

Ik vind die blaasjes onder die scoops trouwens wel verbijsterend! Gelukkig maar dat je hier nu achter bent gekomen voordat je halve scherm weggerot is.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Blaasjes in de lak

Bericht door keesie25 »

Ericc B schreef:
keesie25 schreef: Nee, die deur heb ik niet laten doen. Het betreft daar dus maar een paar kleine blaasjes, niet de moeite waard om daarvoor dus de complete deur te laten doen.
Verstandig besluit. Spuiten van een enkel carosseriedeel geeft zelden een echt onzichtbaar resultaat. Met een opliggend deel zoals die scoop valt het veel minder op.

Ik vind die blaasjes onder die scoops trouwens wel verbijsterend! Gelukkig maar dat je hier nu achter bent gekomen voordat je halve scherm weggerot is.
Dank je, als die deur met die blaasjes zo blijft als hij is, valt het niet eens op. Het gaat er natuurlijk om of het op de lange duur schade kan opleveren, maar daar lijkt het niet op. Op de deur is het uiteraard zichtbaar, dus daar zie je iedere verandering. Wat zich onder die scoop afspeelde, is natuurlijk een ander verhaal. Nog een paar jaar, en de zaak was daar doorgeroest. Onder de rechter scoop was het metaal trouwens nog helemaal gaaf.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Blaasjes in de lak

Bericht door keesie25 »

Ik ben vorige week nog even bij het schade herstelbedrijf geweest, waar de side scoops opnieuw gedaan waren. Tussen het kleine zijraampje en de linker scoop zat ook zo'n blaasje. Hoewel ze die niet bewust behandeld hebben, deden ze dat WEL: ze hebben het deel onder die scoop opnieuw gespoten en laten uitwasemen. Daarbij is het deel waar het blaasje zat eerst licht opgeschuurd.
Onmogelijk om er een close up foto van te maken, maar de contouren van dat blaasje zie je nog een beetje, maar daar moet je echt op gewezen worden.
Verder zaten er dus wat blaasjes op de linker deur. Dat is na mijn laatste bericht niet verergerd. Omdat het bedrijf daar niets mee gedaan heeft, heb ik het zelf dus maar gedaan: met een naald doorgeprikt. Geen vocht, geen roest, geen lucht, alleen maar primer. Tenminste, als het wit onder de top kleur primer is. Afijn, de blaasjes egaal gemaakt, waarbij er nog wel een laagje primer aanwezig bleef, en aangestipt met een lakstift. Foto's volgen misschien, nu regent het.
Laatst gewijzigd door keesie25 op za 30 dec, 2017 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Blaasjes in de lak

Bericht door keesie25 »

Hier de foto's. De eerste is sterk uitvergroot. Het door de reparatuer opengemaakte blaasje is niet groter dan een luciferkop.

Afbeelding

Bij de tweede foto zie je de blaasjes (3) op het onderste deel van de foto. Ik heb aan de bovenkant de regen laten zitten, om te laten zien dat de blaasjes erg klein zijn. Ze zijn dus open gemaakt en aangetipt. De meest linker kan nog een tipje gebruiken, maar dat doe ik als het droog is.

Afbeelding
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Blaasjes in de lak

Bericht door keesie25 »

Ik las zomaar door mijn eigen berichten van vroeger. Zo'n anderhalf jaar na mijn laatste posting betreffende dit onderwerp, is het de hoogste tijd voor een update.
Er is dus in anderhalf jaar niets veranderd met de lak op die deur. Anders had ik het uiteraard wel eerder gemeld.
Tja, dat is een hele geruststelling, maar ook gaat dit 'fenomeen' tegen alle logica in. Ook dat sommigen zeiden dat het corrosie was, lijkt dus vooralsnog onjuist.
Kortom: toen mijn wagen zo'n 5 jaar oud was kwamen er op de bestuurdersdeur diverse blaasjes onder de bovenste laklaag, maar niet onder de grondlak. Ik prikte ze door, en heb ze met lak aangetipt. Je ziet dit weliswaar, maar het was (voor mij)niet zo erg dat ik de deur hiervoor opnieuw zou laten spuiten. Het is nu 2 jaar nadat ik die blaasjes constateerde.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Blaasjes in de lak

Bericht door keesie25 »

Dit verhaal zullen jullie niet geloven.

Een paar weken geleden, waarschijnlijk na de sneeuwval, bemerkte ik een kras op mijn voorraam. En die zit dus midden in mijn gezichtsveld. Je ziet hem pas met lichtinval vanuit een bepaalde hoek. Van buiten zie en voel je hem totaal niet. Mijn nagel blijft totaal niet in de kras steken, ten teken dat het oppervlakkig is. Nou is het me wel eens gelukt om met Belgom, waarmee je aluminium oppoetst, een krasje te verwijderen, maar deze keer hielp geen enkel huishoudmiddeltje. Ik kijk natuurlijk toch iedere keer naar die kras, heel vervelend.

Nou zullen jullie denken: waarom plaatst die vent dit verhaal in een topic waarvan het eerste bericht al weer vijf jaar geleden is geplaatst???????? En dat ging niet eens over glas, maar over ‘blaasjes in de lak’……………lees verder en huiver.
Laatst gewijzigd door keesie25 op za 30 dec, 2017 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Blaasjes in de lak

Bericht door keesie25 »

Toen ik met dat raam bezig was merkte ik dat er een flinke blaas, ter grootte van een spijkerkop, te voorschijn was gekomen net onder het gebied dat ik vijf jaar geleden had ‘behandeld’. EXACT vijf jaar geleden was er dus een stukje op mijn linkerdeur waar blaasjes op zaten. Ik heb ze destijds met een speld doorgeprikt, en er kwam uit de grotere toen wat wit vocht. Ik heb de plekjes aangestipt met zilververf, en het zo gelaten. En nu was er voor het eerst in vijf jaar dus een blaas bij gekomen………

Daarna eerst maar eens de verzekering gebeld: ja, ik ben verzekerd als mijn voorraam vernield is. Dan betaal je geloof ik 70 euro voor een nieuwe. Maar dit is zo minimaal, er hoeft geen nieuw raam in. En daar heeft de verzekering dus geen antwoord op. Uiteraard heb ik hier en op het internet bijgehouden dat je een raam ook kunt laten polijsten, en hoewel er driftig mee geadverteerd wordt, wilden bedrijven als Carglass en Autotaal er niets van weten.

Daarna ging ik bij ABS langs, en de expert bekeek het raam. Het was intussen flink gaan regenen, en in eerste instantie zag hij de kras niet. Hij zei dat hij aan een middel kon komen dat wel eens goed kon werken, dus dat heeft hij kosteloos besteld. Dit wordt dus vervolgd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Blaasjes in de lak

Bericht door keesie25 »

Ik had intussen al eerder een optelling van allerlei kleine beschadigingen gemaakt die in de loop der jaren waren ontstaan, en besloot om dat tegelijk eens bij dat bedrijf aan te kaarten. Zo zouden ze de plek waar de blaasjes zitten opnieuw kunnen spuiten, samen met wat andere beschadigingen.
.
Hij vroeg me om de auto maar eens naar binnen te rijden, dan kon hij de zaak beter bekijken. Ik besloot de expert eerst maar eens te wijzen op de blaasjes. De man wreef de plek droog, en kon mijn ogen niet geloven: er waren sinds een paar uur geleden flink wat blaasjes bijgekomen. We liepen daarop langs de auto, en hij wreef de regen ook van wat ander plaatsen af.

Ik schrok me toen werkelijk een ongeluk. De bovenkant van het linker voorspatbord was een groot maanlandschap: over de hele lengte zaten grote en kleine blaasjes/blazen!!!!!!!!!!!!!!!!

Hij zei, dat ik als dat wilde laten spuiten minimaal 1500 euro kwijt zou zijn. Het voorspatborden de deur moeste in ieder geval verwijderd worden, en dan heb ik het nog niet eens over de andere kleine dingetjes en de huur van een leenauto.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Blaasjes in de lak

Bericht door keesie25 »

Ik had het gevoel dat mijn Mustang in een keer volledig aan het doorroesten was. Als ik dit zou laten repareren, begint misschien volgend jaar de andere deur!!!!! We namen afscheid met de afspraak dat hij nog zou nadenken over wat varianten.
Thuis gekomen was ik nog stevig aan het balen. Ik had toch gehoopt dat ik nog iets langer met auto zou kunnen doen, maar zoals ik dit nu had gezien was het allemaal echt niet leuk. Er spookten allerlei scenario’s door mijn hoofd.

Toen ik mijn verhaal van vijf jaar geleden wilde opzoeken kwam ik er even niet uit, maar toen ik ‘blaasjes in de lak’ googelde, vond ik zowaar mijn eigen topic terug! Toen ik de zaak terug las, zag ik dat het exact VIJF jaar geleden was dat de eerste blaasjes ontstonden. Dat was dus op 27 december 2012………

Ik ben daarna mijn verhaal gaan typen, en heb het steeds in stukjes op de computer opgeslagen. Het is namelijk nogal een puzzeltje om het verhaal in de goede volgorde te vertellen.

EN NU KOMT HET: vanmorgen na een paar dagen naar de auto gekeken. Het grote blaasje op de deur laat ik even zitten, want dat prik ik door als het droger weer wordt. Daarna veegde ik de regen van het spatbord…………..ALLE blaasjes zijn VERDWENEN!!!!!!!! Ik begrijp hier helemaal niets van.

Ik heb inmiddels alle mogelijke oorzaken en varianten op het internet gelezen. NEE, ik heb geen remolie gebruikt, de auto staat altijd buiten, en de linkerkant staat altijd UIT de zon.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Blaasjes in de lak

Bericht door 1967coupe »

Wat een raar verhaal zeg.
Remolie kun je wel vergeten dat vreet door de lak heen en zal zich nooit en te nimmer herstellen.
Kijk eens of de lak misschien los zit (blaasjes) dan zou er lucht onder zitten en misschien dat de blaasjes zichtbaar worden als het warmer is.

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Blaasjes in de lak

Bericht door keesie25 »

Rene, je kunt je voorstellen dat ik mijn ogen niet geloofde toen ik die blaasjes zag bij dat bedrijf, maar helemaal niet meer toen ik zag dat ze weer allemaal verdwenen waren.

De lak op het spatbord zit er nu weer strak op,een ik zie niet waar de blaasjes hebben gezeten. Het heeft daar dan ook geen zin om te kijken of de lak los zit, want.......hij zit nergens los. Zoals gezegd, op de deur is er een groter blaasje bij gekomen. Ongeveer zo groot als een kleine regendruppel. Die ga ik doorprikken als het niet meer regent.

Ik hoop, en vermoed, dat de blaasjes op het spatbord niet te voorschijn komen als het warm weer wordt. De vorige keer, vijf jaar geleden dus, was het ook winter toen ze voor het eerst verschenen. Het is gewoon waanzinnig. Het enige dat ik nu zou kunnen bedenken is dat ze te voorschijn kwamen op het spatbord omdat de garage bij het bedrijf misschien een paar graden warmer (of minder koud) was dan de buitenlucht. Maar waar hebben we het eigenlijk over: zo koud is het niet in deze periode.......
Gebruikersavatar
NordicDawn
Berichten: 2586
Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
Locatie: Overijssel

Re: Blaasjes in de lak

Bericht door NordicDawn »

Wellicht dat ik het ergens gemist heb; maar is de Mustang in het verleden wellicht een keer opnieuw gespoten? Verkeerde primer gebruikt oid?
1970 Mustang Hardtop
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Blaasjes in de lak

Bericht door keesie25 »

Ik kocht de wagen eind 2008, hij was van 2007, en zat geloof ik 6000 mijl op de teller. Ik heb hem door garage en expert laten keuren, en er was geen schade te zien. Neemt niet weg dat de linkerkant opnieuw gespoten kan zijn, maar als dat zo is, dan is het goed gedaan.
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Blaasjes in de lak

Bericht door Mack »

Toch klinkt het alsof er bij regen water tussen het metaal en de lak komt. Als dat alleen op één bepaald gedeelte van de auto gebeurt (deur, spatbord), dan ga ik toch ook denken aan opnieuw en slecht gespoten.

Nu hoeft een auto geen schade gehad te hebben om stukken opnieuw te spuiten, zeker niet met Amerikaanse auto's. Misschien was de eerste eigenaar zo ontevreden over het spuitwerk vanuit de fabriek dat hij een stuk heeft laten herspuiten. Of is er een kleine schade ontstaan die niet of nauwelijks het metaal raakte, maar wel de lak (bijv. iemand met een sleutel langs de lak gegaan).
Laatst gewijzigd door Mack op zo 31 dec, 2017 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”