Interne motorschade na brand?

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Elst
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 07 feb, 2014 13:32

Interne motorschade na brand?

Bericht door Elst »

Een paar weken geleden is tijdens het rijden brand ontstaan in de motorruimte van mijn Mustang ('66 convertible), waarschijnlijk tgv kortsluiting.

Ikzelf mankeer gelukkig niks, maar de motorruimte van de Mustang is volledig uitgebrand. De brand heeft zo'n 5 a 10 minuten geduurd voor deze door de brandweer is geblust met schuim.

De wagen is goed verzekerd en ik heb intussen bericht van de verzekeraar dat hij total-loss wordt verklaard. Financieel gezien dan, technisch gezien mag de wagen gewoon hersteld worden.

Ik heb nu de lastige keuze tussen de wagen afstaan aan de verzekeraar en de taxatiewaarde vergoed te krijgen, of de wagen herstellen. In het laatste geval krijg ik van de verzekeraar het verschil tussen de taxatiewaarde en de opkoopwaarde van het 'wrak' hetgeen neerkomt op zo'n 10000 euro.

Het liefst zou ik de wagen herstellen, al is het alleen maar omdat hij dit jaar 50 jaar oud is. Ik zou het zonde vinden als hij gesloopt wordt voor onderdelen o.i.d.

Ik heb al een lijst samengesteld met zaken die sowieso vervangen moeten worden (zo'n beetje alles!) en het lijkt binnen dat budget van 10000 te kunnen. Er is echter voor mijn een hele grote onzekerheid: het motorblok zelf en dan met name de interne delen.

Volgens de schade-expert van de verzekeraar zou een blok gewoon tegen zo'n brand moeten kunnen o.a. omdat het vol zit met koelvloeistof, maar ik - als leek - heb zo mijn twijfels.

Heeft iemand ervaring/kennis van wat zo'n brand doet met de interne onderdelen van een motor? Moet de motor gereviseerd worden, en wat zou dat ongeveer kosten?

En hoe zit het met de pakkingen? Lijkt mij dat die sowieso vervangen moeten worden.

Het betreft trouwens een 331ci stroker motor van Ford die in 2011 in de US gemonteerd is in de wagen:

Afbeelding

En na de brand:

Afbeelding

Graag jullie tips/meningen/opmerkingen.

Gerald
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Interne motorschade na brand?

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Dat is flink balen, als je dit zo ziet.

Op het eerste gezicht lijkt het op de foto nog mee te vallen.
In ieder geval moeten alle electronica en rubberslangen natuurlijk vervangen worden.

Misschien kan je een kleppendeksel demonteren, en er een blik onder werpen.
Wellicht kan dit je een indicatie geven hoe warm het blok is geweest.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Interne motorschade na brand?

Bericht door 1967coupe »

Balen, succes met de opbouw.
Lijkt mij ( 99 %) dat het blok niks mankeert inwendig.
Alle rubberdelen, slangen etc vervangen. Draadboom compleet vervangen en nog wat optisch spul, kleppendeksels enzo en dan heb je volgens mij het grootste gedeelte al gedekt.

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
convertible70
Berichten: 280
Lid geworden op: ma 23 mar, 2009 21:43
Locatie: Haarlem

Re: Interne motorschade na brand?

Bericht door convertible70 »

Gerald,

Dit is inderdaad extreem balen.
Een geluk is, als je al over geluk kan spreken, dat de brand geblust is met schuim ipv poeder. Schuim geeft immers geen nevenschade.
Weet dat bij een brand boven in de motorruimte, open luchtfilter en draaiende motor, er hete gassen dan wel vuur via het luchtfilter kan worden aangezogen. Carburateur en inlaatsysteem dienen dan ook zeker goed beoordeeld te worden. Het motorblok zelf zal, naar mijn mening, geen schade oplopen maar alle kunststof- en licht metalen delen mogelijk wel.

Uit ervaring kan ik je wel melden dat herstellen van een brandschade vrijwel altijd tegen valt.
Denk daarom goed na of het voorstel van jouw verzekeraar, misschien een betere keuze is dan zelf herstellen.

Succes met de keuze,
Rits
Elst
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 07 feb, 2014 13:32

Re: Interne motorschade na brand?

Bericht door Elst »

Ik heb van het weekend samen met de eigenaar van het restauratiebedrijf in detail bekeken wat er allemaal moet gebeuren om de wagen weer 100% in orde te krijgen en het lijkt allemaal binnen het budget te kunnen.

Sowieso gaat de hele draadboom eruit. Hij is grotendeels verbrand, maar al was hij dat niet, dan nog zou ik hem vervangen. Alle draaiende onderdelen in de motorruimte (dynamo, stuurbekrachtigingspomp, ...) ga ik laten nakijken/reviseren. Alle rubber en plastic onderdelen worden vervangen. Meestal is daar sowieso niks meer van over.

Het motorblok zelf gaat er toch al uit om het blok en de motorruimte te kunnen spuiten, dus ik denk dat ik het da meteen na laat kijken door een garage. Ik wil in ieder geval de pakkingen tussen de klepdeksels laten vervangen aangezien die vol in de brand hebben gezeten. Maar het lijkt me ook wel een goed idee om gelijk de koppakking te doen en dan de motor intern te inspecteren, al is het dan maar visueel.

De carburateur wordt in principe gereviseerd. Mocht blijken dat dat niet mogelijk is, dan uiteraard vervangen.

Het zal een aardig klusje worden, ga ook veel meehelpen, maar ik heb er wel wat voor over om de wagen weer in goede staat te krijgen.

Bedankt voor jullie reacties en ik zal tzt wel een foto plaatsen van het eindresultaat.

Gerald
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: Interne motorschade na brand?

Bericht door capri v8 driver »

Ik heb een paar motoren met brandschade gemaakt en vaak is het voor de motor zelf, op wat pakkingen, rubbers en aangebouwde delen zoals de carb en ontsteking voor de motor zelf zelden fataal.

Ik hoop wel dat het plaatwerk ect na de brand wel snel behandelt is met iets wat de chemische reactie van de brand met het plaatwerk neutraliseert. Dit in verband met de chemische reactie die het staal ondergaat tijdens de brand. Vuur maakt metaal broos, waardoor de structuur zijn sterkte verliest en ook zeer snel zal gaan roesten.
Gebruikersavatar
Vinnie
Berichten: 509
Lid geworden op: do 27 sep, 2012 22:07
Locatie: Amsterdam

Re: Interne motorschade na brand?

Bericht door Vinnie »

Het ziet er naar uit dat het vuur een beetje midden in de motorruimte heeft gewoed en niet hevig is geweest in de buurt van plaatwerk. Om metaal zwakker te maken heb je hogere temperaturen nodig dan een fikkie onder je motorkap denk ik.
- 1973 Mustang Grande 351C-2V
- 1999 Corsa Sport X14XE
Elst
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 07 feb, 2014 13:32

Re: Interne motorschade na brand?

Bericht door Elst »

Klopt. Het vuur is gelukkig beperkt gebleven tot de bovenkant van de motor. Met name dus rond luchtfilter, verdeler en carburateur.

De motorkap is helaas einde oefening, maar de schade aan de rest van het plaatwerk aan de buitenkant is miniem. Alleen wat roet. Geen afbladderende lak of zo.

Het plaatwerk aan de binnenkant heeft wel wat schade, maar dat kan goed hersteld worden.

Gerald
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”