Wat denken jullie: Klephoedje, zuigerveer of koppakking lek? En scheur in blok

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Fox83
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 jan, 2017 07:32

Wat denken jullie: Klephoedje, zuigerveer of koppakking lek? En scheur in blok

Bericht door Fox83 »

Hallo Allemaal, Vandaag de koppen van mijn 302 verwijderd. Bij 1 kop is de uitlaatklep zwart en de inlaatklep nat met veel aangekoekt vuil. Zie foto. Het betreft cilinder no 8.
Ik kon geen sporen van een kapotte koppakking vinden en de cilinderwanden zijn schoon zonder krassen. De zuigerkroon heeft in het centrum redelijk wat pikkerige vervuiling. All zuigerkronen aan deze bank (passagierszijde) hebben redelijk wat roetvorming in het midden van de kronen maar niet zoals cilinder 8.
De zuigers aan de andere bank zijn duidelijk (iets) schoner.
Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Het betreft trouwens een 302 HO uit 1983

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Fox83 op vr 12 mei, 2017 06:39, 1 keer totaal gewijzigd.
alexvanv
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 23 mar, 2011 10:20

Re: Wat denken jullie: Klephoedje, zuigerveer of koppakking lek?

Bericht door alexvanv »

Hi, Het zou een bougie kabel, bougie of verdeelkap probleem kunnen zijn. Heb je ook last van Backfires gehad?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Wat denken jullie: Klephoedje, zuigerveer of koppakking lek?

Bericht door peer »

Het is in ieder geval een slechte ontbranding op die cilinder.

Maar de reden is moeilijk te bepalen zonder extra info.
Waarom is de kop eraf?
Zat er vervuiling in het koelwater of in de olie?
Toen het blok nog liep had je veel last van over of onder druk?
Verbruikte het blok (veel) olie enz?

Het beste had je een compressietest kunnen doen toen de kop er nog op zat, dan kon je een slechte onsteking 'uitsluiten'.
Maar het kan zelfs gewoon een te strak afgestelde klep zijn geweest.

De afsluiting van de klep kan je nu nog testen door de kop te laten controleren, vaak zie je ook wel iets op de stang van de klep als deze verbrand is.
Fox83
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 jan, 2017 07:32

Re: Wat denken jullie: Klephoedje, zuigerveer of koppakking lek?

Bericht door Fox83 »

Bedankt voor de reacties. Nog wat extra info.
De motor had geen last van backfires. De bougie van cil 8 was nat toen ik die er uithaalde. Dus waarschijnlijk slechte of geen ontsteking daar.
Reden dat koppen er af zijn is lang verhaal. Begon met water lekkage aan voorzijde. Na demontage van waterpomp bleek er een gat in de distributie deksel te zitten (verkeerde boutjes in pompdeksel). Distributie cover gedemonteerd. Bij demontage scheurde carterpan pakking. Omdat motor ook veel olielekkage aan achterzijde had besloten motor er uit te halen.
Olielekkage kwam op het oog onder de intake vandaan dus die gedemonteerd. Na demontage van uitlaatspruitstukken had ik zicht op de in en uitlaatkleppen en dat vertrouwde ik niet vanwege grote verschillen tussen de cilinders. Motor is erg vuil van binnen. Veel roet en zwarte aanslag. Cilinders zijn wel schoon. Heb niet veel historie want ik heb hem pas sinds begin dit jaar.
Ik denk dat de motor lang heeft gedraaid met alleen carterventilate filters en zonder aangesloten pcv systeem.
Rookte destijds behoorlijk via oliedop. Denk ook dat er in het verleden koelproblemen zijn geweest. Er zit een andere radiateur in met elektrische fan. Ook geeft de vorige eigenaar een knop in de auto gemaakt waarmee hij die fan eerder kan bijschakelen.

Ik heb er nu ook een ander probleem bij. Vanmiddag een scheurtje ontdekt in het blok. Die loopt van het onderste kopbout gat naar het naast liggende koelwaterkanaal. Cilinder 5, bij het oliefilter.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Wat denken jullie: Klephoedje, zuigerveer of koppakking lek?

Bericht door Big_fun_58 »

Het zou ook een overmatige speling op een van de klepstelen kunnen zijn in combinatie met een kapotte klepseal....
Als er zoveel puntjes zijn (scheurtje, overdruk, roken?) dan zou ik zeggen: Haal het blok eruit en controleer de zuigerveren van cilinder 8. Er bestaat een kleine kans dat ze gebroken zijn. Als dat zo is dan kan je de zuiger ook afschrijven. Als de zuigerveren niet gebroken zijn en cilinderwanden nog goed zijn dan kan je er voor kiezen om alleen de zuigerveren te vervangen (cilinders even schoon honen met een speciale cilinder hoon steen/borstel). Zal wel niet iedereen het mee eens zijn maar 'old scool' is er niets mis mee.
Nou succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Fox83
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 jan, 2017 07:32

Re: Wat denken jullie: Klephoedje, zuigerveer of koppakking lek? en scheur in blok

Bericht door Fox83 »

Nog even een foto van het scheurtje. Ik denk dat dit einde verhaal is mbt het blok.
Heeft iemand dit eerder gezien?

Afbeelding
Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Re: Wat denken jullie: Klephoedje, zuigerveer of koppakking lek? En scheur in blok

Bericht door 78ghiaT5 »

nee, dat hoeft niet! mijn blok had hetzelfde, een scheurtje. dat is tijdens de revisie gedicht met een of ander metaal. hoe het kon ontstaan is speculeren. kan zijn door die ene keer te heet lopen en afslaan (koppakking) doordat de waterpomp defect was, of omdat men er ooit in Duitsland water zonder antivries in het blok had gegooid en geen koelvloeistof waardoor in de winter die scheur ontstond. who knows? natuurlijk hangt veel af van waar dat scheurtje zit. bij de mijne kan ik me niet goed herinneren waar die scheur zat, want dat was maanden terug geconstateerd en het blok zit al weer tijden in de auto. wel naar idee nog steeds dat het blok die schade heeft al is het gerepareerd. het is net een litteken dat altijd blijft zitten, zoiets. dit zou best nog te repareren zijn als ik het zo zie.

Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Fox83
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 jan, 2017 07:32

Re: Wat denken jullie: Klephoedje, zuigerveer of koppakking lek? En scheur in blok

Bericht door Fox83 »

Bedankt Harry. Het weten dat er een scheurtje zit vind ik niet zo'n prettig idee. Misschien goed te repareren maar toch. Afgelopen weekend een complete HO roller gevonden . Ga die nu bekijken of het wat is. Dan eventueel ombouwen naar carburateur en gebruiken als vervanging.
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”