strut rods 1970 vraagje

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
convertible70
Berichten: 280
Lid geworden op: ma 23 mar, 2009 21:43
Locatie: Haarlem

strut rods 1970 vraagje

Bericht door convertible70 »

Nu ik besloten heb mijn wielophanging te verbeteren, vraag ik mij af wat adjustable strut rods van bijvoorbeeld Global West, voor verbetering geeft ten opzichte van standaard strut rods met poly bussen. Lijkt mij dat zonder verend medium zoals rubber of polyurethaan er geen enkele dempende werking meer is bij hard remmen. Het scharnierende deel zit immers ijzer op ijzer bevestigd op je frame. Komt bij dat ze ook nogal prijzig zijn t.o.v. poly bushings.
Maar goed, hier zijn vast wel Mustangrijders die er al ervaring mee hebben.

Groetjes van Rits
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: strut rods 1970 vraagje

Bericht door peer »

Ik heb dit op mijn racer. Daar is het echt nuttig, maar op straat zou ik dat denk ik niet zo snel doen.

Wat hoop je ermee te bereiken, waar heb je nu 'last' van. Ik denk persoonlijk niet dat je snel een 'klacht' hebt wat je oplost met deze strut rods.
(Ik heb ze bijvoorbeeld omdat ik ook kogellagers heb op mijn lower control arms en dan is het geen doen met de rubbere ophanging en de krachten op het circuit.)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: strut rods 1970 vraagje

Bericht door Gearz »

Een keer de 47 jaar oude strut rods vernieuwen is nooit verkeerd, maar het beste kun je er denk ik toch gewoon de ouderwetse rubberen bushings in monteren.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
convertible70
Berichten: 280
Lid geworden op: ma 23 mar, 2009 21:43
Locatie: Haarlem

Re: RE: Re: strut rods 1970 vraagje

Bericht door convertible70 »

peer schreef:Ik heb dit op mijn racer. Daar is het echt nuttig, maar op straat zou ik dat denk ik niet zo snel doen.

Wat hoop je ermee te bereiken, waar heb je nu 'last' van. Ik denk persoonlijk niet dat je snel een 'klacht' hebt wat je oplost met deze strut rods.
(Ik heb ze bijvoorbeeld omdat ik ook kogellagers heb op mijn lower control arms en dan is het geen doen met de rubbere ophanging en de krachten op het circuit.)
Ik heb nu ali babba draagarmen die al na 2000 km versleten kogels hebben en die ik wil vervangen door Global West of zo. Daarbij zag ik ook de verstelbare strut rods en vroeg mij dus af wat hier het voordeel dan wel nadeel van is.
Persoonlijk denk ik dat poly bussen ruim voldoende zijn.

Misschien heb jij nog een voordeliger alternatief voor Global West draagarmen maar dan wel goede kwaliteit natuurlijk.
Rits.

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: RE: Re: strut rods 1970 vraagje

Bericht door Gearz »

convertible70 schreef:Persoonlijk denk ik dat poly bussen ruim voldoende zijn.

Misschien heb jij nog een voordeliger alternatief voor Global West draagarmen maar dan wel goede kwaliteit natuurlijk.
De originele strut rods zijn niet ontworpen voor poly bussen en er zijn inmiddels vele gevallen bekend waar deze simpelweg afbreken !
Niet doen dus !

Je kunt de draagarmen ook simpelweg (laten) boxen om ze stijver en steviger te krijgen.

Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: strut rods 1970 vraagje

Bericht door Mustang24 »

Gearz schreef: toch gewoon de ouderwetse rubberen bushings in monteren.
En zeker geen Polyutheraan gebruiken, anders is het "krak"... en daar kan ik van meespreken :cry: :evil:
:censored:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: strut rods 1970 vraagje

Bericht door peer »

Zelf heb ik zoiets: http://www.mustangdepot.com/OnLineCatal ... od_kit.htm

Maar ik zou haast zeggen ga terug naar origineel met rubbers.
Mocht je dat niet willen zou je ook kunnen kijken naar goede lagers en alleen de kop vervangen als je toch al zo'n systeem hebt. Dan ben je een heel stuk goedkoper uit.
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: strut rods 1970 vraagje

Bericht door Mustang24 »

peer schreef:Zelf heb ik zoiets: http://www.mustangdepot.com/OnLineCatal ... od_kit.htm

Maar ik zou haast zeggen ga terug naar origineel met rubbers.
Mocht je dat niet willen zou je ook kunnen kijken naar goede lagers en alleen de kop vervangen als je toch al zo'n systeem hebt. Dan ben je een heel stuk goedkoper uit.
Ons forumlid Tonie heeft die nog wel liggen denk ik. Heeft er in de tijd verschillende gemaakt voor de forumleden.
Vraag hem maar...

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
convertible70
Berichten: 280
Lid geworden op: ma 23 mar, 2009 21:43
Locatie: Haarlem

Re: RE: Re: strut rods 1970 vraagje

Bericht door convertible70 »

Mustang24 schreef:
peer schreef:Zelf heb ik zoiets: http://www.mustangdepot.com/OnLineCatal ... od_kit.htm

Maar ik zou haast zeggen ga terug naar origineel met rubbers.
Mocht je dat niet willen zou je ook kunnen kijken naar goede lagers en alleen de kop vervangen als je toch al zo'n systeem hebt. Dan ben je een heel stuk goedkoper uit.
Ons forumlid Tonie heeft die nog wel liggen denk ik. Heeft er in de tijd verschillende gemaakt voor de forumleden.
Vraag hem maar...

:ok:
Heel erg bedankt voor de tips.
Ik heb ondertussen ook al een berichtje gestuurd naar Tonie voor de roller spring perches maar misschien kan hij nog meer behulpzaam zijn.
Het alleen boxen van de draagarmen heeft bij mij geen nut omdat de kogels versleten zijn maar misschien heeft Tonie daar ook nog wel ideen over.

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
Gebruikersavatar
convertible70
Berichten: 280
Lid geworden op: ma 23 mar, 2009 21:43
Locatie: Haarlem

Re: strut rods 1970 vraagje

Bericht door convertible70 »

Nogmaals allen dank.

Het gaan dus standaard MOOG armen worden en de strut rods blijven origineel met rubbers.
Wel zal ik een Shelby drop gaan uitvoeren.
Ik heb geen circuit aspiraties en hoef ook niet als eerste haaks de bocht om maar zocht juist comfort in combinatie met een acceptabele wegligging.
Ik wacht alleen nog even op een reactie van Tonie voor wat betreft de roller spring perches.
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”