Lekkage C4 transmissie..

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Lekkage C4 transmissie..

Bericht door berRpee »

Vandaag Mustang Fever bezocht. Goed en wel aangekomen. Bij terugkomst ineens een lekkage aan de transmissie. Een redelijke plas vloeistof onder de wagen. Blijft nadruppelen.
Iemand enig idee hoe het uit zou moeten zien onder de wagen en waar het aan kan liggen? Ik zal foto's plaatsen.
Daarnaast kwam ik erachter dat ik elke keer in de "verkeerde" drive rij van de cruise o matic, namelijk het kleine bolletje na de Neutral (N) ipv het groene bolletje die voor de Low gear (L) komt... Kan dit kwaad?
Laatst gewijzigd door berRpee op za 14 apr, 2018 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Lekkage C4 transmissie..

Bericht door berRpee »

Afbeelding

Zoals gezegd..best wat vloeistof..

Afbeelding

Weet iemand of dat gat in het midden onder normaal is??

Afbeelding

Volgens mij mis ik ook een bout links??
1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
Gebruikersavatar
Vincent
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 20:15
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage C4 transmissie..

Bericht door Vincent »

Dat gat in het midden is niet standaard laten we maar zeggen en zo te zien loopt daar de olie uit.
Daar zit geen olie direct in de behuizing waar het gat zit maar kan wel zijn dat je keer ring lek is en het dan vervolgens uit dat gat wegvloeit.
En je mist inderdaad een bout van de "ïnspection cover plate" maar dat heeft niets met het lekken te maken.
1968 Fastback 390 in restauratie...bijna klaar...
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Lekkage C4 transmissie..

Bericht door berRpee »

Vincent schreef: zo 15 apr, 2018 05:19 Dat gat in het midden is niet standaard laten we maar zeggen en zo te zien loopt daar de olie uit.
Daar zit geen olie direct in de behuizing waar het gat zit maar kan wel zijn dat je keer ring lek is en het dan vervolgens uit dat gat wegvloeit.
En je mist inderdaad een bout van de "ïnspection cover plate" maar dat heeft niets met het lekken te maken.
En hoe makkelijk is die keerring te vervangen? Waar zit ie eigenlijk... Als ik het geheel open dan zie ik:
Afbeelding

Zie dat het gat recht onder het tandwiel zit.. Of het dan als overloop dient..? De carterpan zat overigens ook niet handvast, waardoor ook daar wat vloeistof uit kwam, maar dat kan niet de oorzaak van dit probleem zijn.
Heb die inspection cover plate weer vastgeschroeft met alle bouten. De auto daarna laten draaien en een paar keer door alle versnellingen geschakeld. Het peil gecontroleerd toen ie warm was met draaiende motor. Zag dat de vloeistof middenin de peilstok indicatie uitkwam (dus tussen te weinig en te veel, m.a.w. goed..
Kan het zo zijn dat er te veel vloeistof in zat waardoor die overtollig eruit gooit?
1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Lekkage C4 transmissie..

Bericht door Gearz »

berRpee schreef: za 14 apr, 2018 23:09 Afbeelding
Ik weet niet of je de auto al verreden hebt en misschien vertekend het beeld ook een beetje bij bovenstaande foto maar heb je ATF olie lekkage van de stuurbekrachtiging uitgesloten ?

De keering zit achter de koppelomvormer waar je tegenaan kijkt als je de inspectie cover weghaalt, de bak moet voor het vervangen van de keering gedemonteerd worden.
De meeste C4 transmissies lekken bij de oliekeering van de schakelhevel, de olie loopt dan via allerlei omwegen over de bak naar voren waar het op de grond drupt. Ook de pakking lekt vaak als de boutjes van het carter te strak zijn aangedraaid of lekkende olie loopt vanaf de oliekoeler via de leiding waarna het ergens naar beneden lekt.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Lekkage C4 transmissie..

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Weet je zeker dat het ATF )versnellingsbak/stuurbekrachtings olie) is ?
Het kan natuurlijk ook de achterste krukas keerring wezen
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Lekkage C4 transmissie..

Bericht door berRpee »

1970TwisterSpecial schreef: ma 16 apr, 2018 06:00 Weet je zeker dat het ATF )versnellingsbak/stuurbekrachtings olie) is ?
Het kan natuurlijk ook de achterste krukas keerring wezen
Ik heb na het verwijderen van die inspection cover plate binnenin gevoeld..daar lag vloeistof op de bodem, dus denk wel dat het van daaruit moet komen..
1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Lekkage C4 transmissie..

Bericht door berRpee »

Gearz schreef: zo 15 apr, 2018 20:30
berRpee schreef: za 14 apr, 2018 23:09 Afbeelding
Ik weet niet of je de auto al verreden hebt en misschien vertekend het beeld ook een beetje bij bovenstaande foto maar heb je ATF olie lekkage van de stuurbekrachtiging uitgesloten ?

De keering zit achter de koppelomvormer waar je tegenaan kijkt als je de inspectie cover weghaalt, de bak moet voor het vervangen van de keering gedemonteerd worden.
De meeste C4 transmissies lekken bij de oliekeering van de schakelhevel, de olie loopt dan via allerlei omwegen over de bak naar voren waar het op de grond drupt. Ook de pakking lekt vaak als de boutjes van het carter te strak zijn aangedraaid of lekkende olie loopt vanaf de oliekoeler via de leiding waarna het ergens naar beneden lekt.

Michel.
He dankje,

Zal kijken of ik daar nog iets van een lekkage kan constateren, maar denk dat het echt in de bak zit.
Is het veel werk om de bak te demonteren?
Zou dit weekend wel tijd kunnen maken, maar dan moet ik dus al e.e.a. aanschaffen, zoals die keerringen..
1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Lekkage C4 transmissie..

Bericht door Cobretti »

berRpee schreef: ma 16 apr, 2018 08:08 Ik heb na het verwijderen van die inspection cover plate binnenin gevoeld..daar lag vloeistof op de bodem, dus denk wel dat het van daaruit moet komen..
Als je hier écht zeker van bent (!!!) en het is werkelijk ATF olie, dan kan het volgens mij nog maar aan 3 dingen liggen :

1/ lekkende voorste keerring
2/ barst/lek in de koppelomvormer zélf
3/ lekje aan de aftapplug van de koppelomvormer (ik zie op je foto dat je koppelomvormer effectief zo n aftapplug boutje heeft)

Als het dat laatste is dan heb je geluk. Dan zou je die bout op gevoel een beetje kunnen aandraaien (5min werk) of eruithalen en dichting vervangen, dan loopt wel de olie er voor een groot deel uit natuurlijk, daarvoor dient het tenslotte. En moet je weer bijvullen. Bakolie moet ATF-F zijn (de 2de F staat voor Ford), gooi er niets anders in.

Als het 1/ of 2/ is (bij mij was het vorige zomer 1/) dan ga ik je moeten ontgoochelen.
Dan moet de bak er uit. Dat is een job die niet op 1-2-3 gedaan is voor de minder ervaren mekanieker. Je hebt ook de juiste dichtingen nodig. ( bij mij was door een voorganger de foutieve keerring geïnstalleerd wat de oorzaak was van falen). Automaten service Elferink heeft me correct beleverd waarvoor nog steeds dank. Levertijd vond ik wel wat lang. Daarnaast versnellingsbak krik en autobrug. Mss dat ze bij een Mustang wat eenvoudiger uitdalen. Uiteindelijk ben ik 3 maand bezig geweest, dus dit weekend dat even doen lijkt me ambitieus. Maar ik was dan ook niet gehaast, wou het absoluut zelf en goed doen, met de juiste materialen en met een minimale kost. Totale dichtingsset voor een C4 is max 70euro dacht ik. Je hebt ze niet allemaal nodig. Tminus3 verkoopt er hier mogelijks eentje, stuur 'em een PM met mijn groeten :) Het zit 'em vooral in de werkuren en in juiste volgorde alles af en aankoppelen.

Maar voor je hier allemaal aan begint zou ik toch extra checken vanwaar het lek nu precies komt.

Good luck !
Greets, C. 8)
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Lekkage C4 transmissie..

Bericht door berRpee »

Cobretti schreef: vr 20 apr, 2018 14:10
berRpee schreef: ma 16 apr, 2018 08:08 Ik heb na het verwijderen van die inspection cover plate binnenin gevoeld..daar lag vloeistof op de bodem, dus denk wel dat het van daaruit moet komen..
Als je hier écht zeker van bent (!!!) en het is werkelijk ATF olie, dan kan het volgens mij nog maar aan 3 dingen liggen :

1/ lekkende voorste keerring
2/ barst/lek in de koppelomvormer zélf
3/ lekje aan de aftapplug van de koppelomvormer (ik zie op je foto dat je koppelomvormer effectief zo n aftapplug boutje heeft)

Als het dat laatste is dan heb je geluk. Dan zou je die bout op gevoel een beetje kunnen aandraaien (5min werk) of eruithalen en dichting vervangen, dan loopt wel de olie er voor een groot deel uit natuurlijk, daarvoor dient het tenslotte. En moet je weer bijvullen. Bakolie moet ATF-F zijn (de 2de F staat voor Ford), gooi er niets anders in.

Als het 1/ of 2/ is (bij mij was het vorige zomer 1/) dan ga ik je moeten ontgoochelen.
Dan moet de bak er uit. Dat is een job die niet op 1-2-3 gedaan is voor de minder ervaren mekanieker. Je hebt ook de juiste dichtingen nodig. ( bij mij was door een voorganger de foutieve keerring geïnstalleerd wat de oorzaak was van falen). Automaten service Elferink heeft me correct beleverd waarvoor nog steeds dank. Levertijd vond ik wel wat lang. Daarnaast versnellingsbak krik en autobrug. Mss dat ze bij een Mustang wat eenvoudiger uitdalen. Uiteindelijk ben ik 3 maand bezig geweest, dus dit weekend dat even doen lijkt me ambitieus. Maar ik was dan ook niet gehaast, wou het absoluut zelf en goed doen, met de juiste materialen en met een minimale kost. Totale dichtingsset voor een C4 is max 70euro dacht ik. Je hebt ze niet allemaal nodig. Tminus3 verkoopt er hier mogelijks eentje, stuur 'em een PM met mijn groeten :) Het zit 'em vooral in de werkuren en in juiste volgorde alles af en aankoppelen.

Maar voor je hier allemaal aan begint zou ik toch extra checken vanwaar het lek nu precies komt.

Good luck !
Greets, C. 8)
Dank voor je uitgebreide reactie. Dat waardeer ik zeer!! Zelf ben ik ook nog verder gaan zoeken en we hebben info ingewonnen bij o.a. The Mustang Garage en HPT Landgraaf. Bij de laatste gaat ie nu toch in revisie, zodat alles gelijk wordt aangepakt. Meest waarschijnlijke is de voorste keerring lek en in dit geval laat ik het dan aan een pro over.. Complete vervanging van alle ringen en filter enz. Uiteindelijk een aantal dagen kwijt en 600euro lichter, maar dan is t ook goed gedaan (ga ik gemakshalve vanuit) :ok:
1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Lekkage C4 transmissie..

Bericht door Swordfish79 »

Ik ken maar 1 C4 die niet lekt. Dat is niet die van mij maar van ander forum lid.
Verder lekken alle C4's wel iets. ik zou er niet van uit gaan dat na revisie je een lek vrije bak hebt. Mogelijk eventjes
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Lekkage C4 transmissie..

Bericht door edgar »

Swordfish79 schreef:Ik ken maar 1 C4 die niet lekt. Dat is niet die van mij maar van ander forum lid.
Verder lekken alle C4's wel iets. ik zou er niet van uit gaan dat na revisie je een lek vrije bak hebt. Mogelijk eventjes
Wil je onder Erwin’s naam mijn naam zetten AfbeeldingAfbeelding. Ik heb vorig voorjaar mijn c4 gereviseerd en die is nu kurkdroog.

Afgelopen oktober de stalling in en vorige week voor het eerst weer gereden. Geen druppel lag er op de lekplaat.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Lekkage C4 transmissie..

Bericht door Dakloos »

edgar schreef: vr 20 apr, 2018 19:47
Wil je onder Erwin’s naam mijn naam zetten AfbeeldingAfbeelding.
:lol: :lol: nog steeds dicht!
Erwin

1966 convertible
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Lekkage C4 transmissie..

Bericht door edgar »

berRpee schreef: vr 20 apr, 2018 17:28 HPT Landgraaf. Bij de laatste gaat ie nu toch in revisie, zodat alles gelijk wordt aangepakt. Meest waarschijnlijke is de voorste keerring lek en in dit geval laat ik het dan aan een pro over.. Complete vervanging van alle ringen en filter enz. Uiteindelijk een aantal dagen kwijt en 600euro lichter, maar dan is t ook goed gedaan (ga ik gemakshalve vanuit) :ok:
Lijkt me een nette prijs. Ik heb het zelf gedaan en was een maandje of drie bezig met iedere week een paar uurtjes. Al met al gaan er heel wat uurtjes inzitten als je het grondig wilt doen: alles goed schoonspoelen, je labyrint helemaal reinigen, lagers vervangen, clutch packs opbouwen en alles nameten. En reken dat je altijd nog een onderdeel nodig hebt dat of niet in je revisie set zit of niet in NL verkrijgbaar is.

Ik denk dat ik totaal iets van 250 euro kwijt ben geweest: pakkingen, lagers, bushings, filters, nieuwe one-way clutch (rollers en veertjes), nieuwe rembanden, nieuwe pump gears, nieuwe steels en frictie platen. En de C4 revisie video van badshoe productions.

Ik wilde het zelf eens proberen en bij mislukken had ik alles in een grote krat bij elferink of zo op de toonbank kunnen zetten. Met een ervaring rijker, hihi.

Bij mij lekte hij buiten de bellhousing, tussen de bellhousing en de transmissiebehuizing. Dan komt het onder de pomp weg en moet je ook de hele bak er onder vandaan halen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Erwin2
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 23:32

Re: Lekkage C4 transmissie..

Bericht door Erwin2 »

Cobretti schreef: vr 20 apr, 2018 14:10
berRpee schreef: ma 16 apr, 2018 08:08 Ik heb na het verwijderen van die inspection cover plate binnenin gevoeld..daar lag vloeistof op de bodem, dus denk wel dat het van daaruit moet komen..
Als je hier écht zeker van bent (!!!) en het is werkelijk ATF olie, dan kan het volgens mij nog maar aan 3 dingen liggen :

1/ lekkende voorste keerring
2/ barst/lek in de koppelomvormer zélf
3/ lekje aan de aftapplug van de koppelomvormer (ik zie op je foto dat je koppelomvormer effectief zo n aftapplug boutje heeft)

Als het dat laatste is dan heb je geluk. Dan zou je die bout op gevoel een beetje kunnen aandraaien (5min werk) of eruithalen en dichting vervangen, dan loopt wel de olie er voor een groot deel uit natuurlijk, daarvoor dient het tenslotte. En moet je weer bijvullen. Bakolie moet ATF-F zijn (de 2de F staat voor Ford), gooi er niets anders in.

Als het 1/ of 2/ is (bij mij was het vorige zomer 1/) dan ga ik je moeten ontgoochelen.
Dan moet de bak er uit. Dat is een job die niet op 1-2-3 gedaan is voor de minder ervaren mekanieker. Je hebt ook de juiste dichtingen nodig. ( bij mij was door een voorganger de foutieve keerring geïnstalleerd wat de oorzaak was van falen). Automaten service Elferink heeft me correct beleverd waarvoor nog steeds dank. Levertijd vond ik wel wat lang. Daarnaast versnellingsbak krik en autobrug. Mss dat ze bij een Mustang wat eenvoudiger uitdalen. Uiteindelijk ben ik 3 maand bezig geweest, dus dit weekend dat even doen lijkt me ambitieus. Maar ik was dan ook niet gehaast, wou het absoluut zelf en goed doen, met de juiste materialen en met een minimale kost. Totale dichtingsset voor een C4 is max 70euro dacht ik. Je hebt ze niet allemaal nodig. Tminus3 verkoopt er hier mogelijks eentje, stuur 'em een PM met mijn groeten :) Het zit 'em vooral in de werkuren en in juiste volgorde alles af en aankoppelen.

Maar voor je hier allemaal aan begint zou ik toch extra checken vanwaar het lek nu precies komt.

Good luck !
Greets, C. 8)

Waar zit die aftapplug van de koppelomvormer? Heb de foto's bekeken maar ik heb er geen verstand van. Mijn lekt ook wat en wil eerst die plug uitsluiten.
1970 Mach 1 428 CJ
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”