Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?

Bijna alles is bespreekbaar. Hou het netjes!
ToVeR
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 aug, 2014 12:52

Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?

Bericht door ToVeR »

Ik ben net terug van een rondrit door het Zwarte Woud en de Vogezen. Met het schaamrood op de wangen - nu ja, ook weer niet overdrijven - moet ik bekennen dat ik het nog niet aangedurfd heb de bak in z'n L te zetten voor de afdalingen (ook door gebrek aan kennis van de precieze werking en gebruik). Ik heb de methode gebruikt de auto naar beneden te laten rollen in een versnellling die hij zelf ziet zitten (grote green dot) en een dot te remmen eens ik in de nabijheid van een bocht kwam en dan de auto door de bocht te laten rollen. Dat leek me een goede middenweg die de remmen toch wat spaarde (ik heb nooit het gevoel gehad remkracht te verliezen).

In de Vogezen was het wel iets spannender. Geen problemen tegen gekomen, maar op het einde van de afdaling van de Planche des Belles Filles begonnen we de remmen toch te ruiken. Eens we beneden waren, althans.

Toch maar het advies van edgar eerst eens opvolgen.
edgar schreef: Probeer het eens uit op een vlakke weg, en kies eerst vanuit 25mph eens L. Kijken wat er gebeurt, of er veel afgeremd wordt op de motor, etc. En dan eens met een wat hogere snelheid om de 3-2 shift te voelen.

Dan weet je waar je aan toe bent als je het gaat gebruiken in de bergen en niet er ongeluk achterste voren komt te staan omdat er teveel op de achterwielen afgeremd wordt en ze gaan slippen.

Eerst maar eens kijken welke valvebody en schakelpatroon je hebt. In al die jaren kan er het nodige gewijzigd zijn.
Schakelpatroon is simpel, dat is
C4 'green dot' / dual range:

P
R
N
23 <- gladde wegen, start in 2e versnelling bij wegrijden (verschrikkelijk lastig om burnouts in te doen trouwens :-) )
123 <- normale rij stand ( wel makkelijk om burn out in te doen )
L <- bergen, afremmen op motor
Hoe vind ik welke valvebody ik heb? Alleen onder de auto te zien, neem ik aan?
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?

Bericht door edgar »

Door eens een paar keer weg te rijden in de 23 stand en het aantal schakelmomenten te tellen. Dat moet er maar 1 zijn. Idem in 123 stand, je moet twee keer schakelen voelen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
RonNL
Berichten: 273
Lid geworden op: do 27 okt, 2011 14:05
Locatie: N-H

Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?

Bericht door RonNL »

edgar schreef: C4 'green dot' / dual range:

P
R
N
23 <- gladde wegen, start in 2e versnelling bij wegrijden (verschrikkelijk lastig om burnouts in te doen trouwens :-) )
123 <- normale rij stand ( wel makkelijk om burn out in te doen )
L <- bergen, afremmen op motor

C4 67 en later:

P
R
N

D (1-2-3) <- normale rij stand
1-2 <- alleen 1e en 2e versnelling
1 <- alleen 1e versnelling
Mijn Mustang 1965 was origineel voorzien van een handbak. Een van de vorige eigenaren heeft deze (in de VS) vervangen door een C4 automaat. Dit betreft een 'latere' automaat dan 65/66 model. Nu is mijn indeling:

P
R
N
D (1-2-3) <- normale rij stand
2 <- alleen 2e versnelling en GEEN 1e versnelling!
1 <- alleen 1e versnelling

Dit heb ik geconstateerd, ook door anderen. De 2 is dus alleen 2 en geen 1 plus 2 versnelling. Als ik optrek in de 2, trekt hij dus langzamer op dan in z'n 1, en schakelt niet omhoog of omlaag.
Heb ik een aparte C4 variant :?:

Ron

PS in de bergen rijden schakel ik gewoon als het nodig is, net zoals het met een schakelbak gebeurt. Geen problemen daarmee.
1965 V8 302 Raven Black convertible.
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?

Bericht door Mustang24 »

RonNL schreef:[
De 2 is dus alleen 2 en geen 1 plus 2 versnelling.
Heeft mijn C4 in de 68 ook....
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
RonNL
Berichten: 273
Lid geworden op: do 27 okt, 2011 14:05
Locatie: N-H

Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?

Bericht door RonNL »

Tweety schreef:
RonNL schreef:[
De 2 is dus alleen 2 en geen 1 plus 2 versnelling.
Heeft mijn C4 in de 68 ook....

Is deze schakeling, alleen 2e, specifiek voor een bepaalde C4 van een specifiek jaar?
Wat ik begrijp is de 2e versnelling meestal inclusief de 1e.
1965 V8 302 Raven Black convertible.
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?

Bericht door Aron66 »

k heb een 66'er met een c4 uit 67, ik heb ook alleen de 2 in de tweede stand...
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?

Bericht door 1967coupe »

ik heb een 67er maar met een blok en bak uit 78. Volgens mij is de 2e versnelling 1+2
Kan het wel testen maar dan moet iemand me dit helpen herinneren in april want dan komt hij weer uit zijn winterslaap. :lol:

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
RonNL
Berichten: 273
Lid geworden op: do 27 okt, 2011 14:05
Locatie: N-H

Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?

Bericht door RonNL »

Is dat toevallig 16, 17 april richting Heusden Zolder. :)

Ron
1965 V8 302 Raven Black convertible.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?

Bericht door 1967coupe »

nope
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?

Bericht door edgar »

Tja, dan weet ik het ook niet meer. Ik denk dan dat ik niet alle documentatie gezien heb over C4's.

(lang verhaal verwijderd en eens in een 67-er owners manual gedoken.. Daar moet het goed in staan toch?)

Bij 67-up is 2 inderdaad alleen 2, en 1 alleen 1.

Heb ik ook weer eens wat geleerd.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?

Bericht door 1967coupe »

Het komt nauwelijks voor maar het lijkt er op dat ik het mis heb :mrgreen:

For 1967, Ford did away with the Green Dot Dual-Range C4. Instead, it used a redesigned valve body offering a P-R-N-D-2-1 shift pattern known as Select-Shift. This valve body was used from 1967 to 1969. A redesigned C4 valve body and transmission case came along in 1970, which was used for the C4’s production life through 1981. In Drive, the C4 shifts the same as the Dual-Range at the large green dot with a normal 1-2-3 upshift program and the same gear ratios throughout. If you want to start out in low gear on snow and ice or to creep along in slow traffic, all you have to do is place the shifter in “2” (second gear) for controlled starts and no upshift.

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Plaats reactie

Terug naar “Member's Koffiecorner”