Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?
Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?
Later dit jaar, in juli, zal ik met mijn 66-er Ford Mustang een langere reis ondernemen. Zweden en Noorwegen staan op het programma. Voor de trip zal de auto nog op groot onderhoud gaan. Ik hoop dus met een gerust hart te kunnen vertrekken. Bij Zweden stel ik me niet te veel vragen, maar ik zit wel met wat Noorse zaken in het hoofd.
Het belangrijkste: bergritten. Ik zal meerdere toeristische routes (eerder in het zuiden) trachten te volgen. En die gaan uiteraard nogal op en neer. Op: dat is op motorkracht, daar is er wel genoeg van . Neer: dat is wat anders ... heb ik alleen nog maar gedaan met moderne auto's.
Nu heeft de auto vooraan schijfremmen, achteraan trommels. Lijkt me nog origineel. Maar de versnellingsbak is een C4-automaat. In eerste instantie lijkt remmen op de motor me niet mogelijk. Heeft er iemand ervaring met het rijden in heuvels/bergen met een historische Mustang met automatische bak? Alle hulp en advies is meer dan welkom! Dank bij voorbaat.
Het belangrijkste: bergritten. Ik zal meerdere toeristische routes (eerder in het zuiden) trachten te volgen. En die gaan uiteraard nogal op en neer. Op: dat is op motorkracht, daar is er wel genoeg van . Neer: dat is wat anders ... heb ik alleen nog maar gedaan met moderne auto's.
Nu heeft de auto vooraan schijfremmen, achteraan trommels. Lijkt me nog origineel. Maar de versnellingsbak is een C4-automaat. In eerste instantie lijkt remmen op de motor me niet mogelijk. Heeft er iemand ervaring met het rijden in heuvels/bergen met een historische Mustang met automatische bak? Alle hulp en advies is meer dan welkom! Dank bij voorbaat.
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?
Ik heb dit vaker in Duitsland gedaan met een 66 289-V8 met een C4. Als het wat te hard naar beneden dreigde te gaan schakelde ik de bak handmatig met de pook terug naar 2. Probeer kort en krachtig te remmen tot je op de snelheid bent die je ongeveer wenst, dan rempedaal los en in de meeste gevallen heeft de V8 in de tweede versnelling dan wel voldoende remkracht om die snelheid vast te houden. In die tijd kunnen de remmen weer lekker afkoelen.
Zorg wel voor verse en goede kwaliteit remvloeistof. Ik had er ATE Blue Racing in zitten. € 40,00 per liter maar veel beter bestand tegen hogere temperaturen en fading. Voor verdere info: zie website!
Zorg wel voor verse en goede kwaliteit remvloeistof. Ik had er ATE Blue Racing in zitten. € 40,00 per liter maar veel beter bestand tegen hogere temperaturen en fading. Voor verdere info: zie website!
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
- Mustangdriver
- Berichten: 2517
- Lid geworden op: wo 19 nov, 2003 11:55
- Locatie: Aalst Belgium
- Contacteer:
Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?
Kan geen probleem zijn. Rustig naar beneden en in L laten staan dan blijft ie in z'n 1. Als ie in z'n 3 zit en je gaat naar L dan schakelt ie terug en zal ie goed op de motor remmen. Je kan gerust op 60km/h naar L gaan, motor kan het aan. Dan hoef je voor de haarspeldbocht maar even op de rem te tikken om er door te geraken.
Op remgebied, beter hard en krachtig, maar kort trappen dan honderden meters met de voet op het rempedaal te rijden.
Als je rustig de berg afkomt, geen probleem. Voor de rest is het genieten met grote G !
Geoffrey
Op remgebied, beter hard en krachtig, maar kort trappen dan honderden meters met de voet op het rempedaal te rijden.
Als je rustig de berg afkomt, geen probleem. Voor de rest is het genieten met grote G !
Geoffrey
1966 fastback in Clearwater Aqua, 302ci en AOD
16th Flanders Mustang Event, zondag 23 juni 2013
www.mustangdrivers.be The Belgian Mustangsite
http://www.mustangdrivers.be/webdesign.html
16th Flanders Mustang Event, zondag 23 juni 2013
www.mustangdrivers.be The Belgian Mustangsite
http://www.mustangdrivers.be/webdesign.html
Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?
Dus remmen op de motor kan ... dat is goed.
Ik heb nog nooit de schakeling naar L durven gebruiken. Te veel schrik voor. Weet niet waarom.
Dus als het naar beneden gaat en het mag niet te snel gaan: de pook tijdens het rijden terugtrekken naar "L"? Is dat hetzelfde als wat Ando zegt:
Zelf heb ik geen idee hoe de bak terug naar de 2 te forceren.
Volgende week ga ik wat heuvels proberen in Duitsland, ter voorbereiding. Het moment om de schrik naar L te gaan te overstijgen en dat eens te proberen. En in '66 gingen mensen toch ook al bergaf? Er staat misschien iets in de handleiding van de auto. Eens fatsoenlijk doornemen, dat document. En aangeraden procedures hier goed achter m'n ogen knopen.
Randvraagje: Hoe weet je eigenlijk in welke versnelling de bak zit? Ik vermoed persoonlijk dat ie al snel in z'n 3 zit, maar weet dat niet zeker. Het is rijden "by the seat of my pants" en voelen wanneer er is geschakeld. Dat is niet altijd even goed voelbaar (wat op zich wel een pluspunt is). RPM-teller heb ik niet, alleen mph.
Ik heb nog nooit de schakeling naar L durven gebruiken. Te veel schrik voor. Weet niet waarom.
Dus als het naar beneden gaat en het mag niet te snel gaan: de pook tijdens het rijden terugtrekken naar "L"? Is dat hetzelfde als wat Ando zegt:
.Ando schreef:...Als het wat te hard naar beneden dreigde te gaan schakelde ik de bak handmatig met de pook terug naar 2...
Zelf heb ik geen idee hoe de bak terug naar de 2 te forceren.
Volgende week ga ik wat heuvels proberen in Duitsland, ter voorbereiding. Het moment om de schrik naar L te gaan te overstijgen en dat eens te proberen. En in '66 gingen mensen toch ook al bergaf? Er staat misschien iets in de handleiding van de auto. Eens fatsoenlijk doornemen, dat document. En aangeraden procedures hier goed achter m'n ogen knopen.
Dat had ik ook ergens gelezen (wss in die '66 handleiding). Wordt ook nog afgeraden voor nieuwe auto's denk ik (ik ken iemand die daar ooit met een Mondeo problemen mee heeft gehad). Do not drive the brakes.Mustangdriver schreef:...Op remgebied, beter hard en krachtig, maar kort trappen dan honderden meters met de voet op het rempedaal te rijden...
Randvraagje: Hoe weet je eigenlijk in welke versnelling de bak zit? Ik vermoed persoonlijk dat ie al snel in z'n 3 zit, maar weet dat niet zeker. Het is rijden "by the seat of my pants" en voelen wanneer er is geschakeld. Dat is niet altijd even goed voelbaar (wat op zich wel een pluspunt is). RPM-teller heb ik niet, alleen mph.
- Mustangdriver
- Berichten: 2517
- Lid geworden op: wo 19 nov, 2003 11:55
- Locatie: Aalst Belgium
- Contacteer:
Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?
Heb je een bericht gestuurd over FB.
Gr
Geoffrey
Gr
Geoffrey
1966 fastback in Clearwater Aqua, 302ci en AOD
16th Flanders Mustang Event, zondag 23 juni 2013
www.mustangdrivers.be The Belgian Mustangsite
http://www.mustangdrivers.be/webdesign.html
16th Flanders Mustang Event, zondag 23 juni 2013
www.mustangdrivers.be The Belgian Mustangsite
http://www.mustangdrivers.be/webdesign.html
- chrisrombouts
- Donateur 2014
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 19:36
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?
Helaas kan ik je niks vertellen over zo'n oldtimer aangezien de mijne van 2006 is maar een ding weet ik wel,
Dat wordt inderdaad een fantastische rit en dus puur rij genot. Mooie wegen en prachtige natuur.
Ik heb daar vorig jaar ook een rondrit gemaakt en ik wil nu al terug !
Hopelijk deel je ook wat foto's hier met ons. Fijne vakantie alvast !!
Groetjes van Chris.
Dat wordt inderdaad een fantastische rit en dus puur rij genot. Mooie wegen en prachtige natuur.
Ik heb daar vorig jaar ook een rondrit gemaakt en ik wil nu al terug !
Hopelijk deel je ook wat foto's hier met ons. Fijne vakantie alvast !!
Groetjes van Chris.
- 06 Mustang , V6-premium + Pony package + veel meer ! SOLD 2016
- 2015 Mustang Ecoboost Coupe, loaded ! OSCAAR 2015 Pacecar. FOR SALE !
- 2017 Mustang GT
"A stampede is louder than a heartbeat"
- 2015 Mustang Ecoboost Coupe, loaded ! OSCAAR 2015 Pacecar. FOR SALE !
- 2017 Mustang GT
"A stampede is louder than a heartbeat"
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?
Je kunt nergens aan zien in welke versnelling hij zit, dat is een kwestie van aanleren toerental/snelheid. Je kunt gewoon schakelen met de pook, rem 'm eerst even kort op de juiste snelheid voor een haarspeld of afdaling en dan teruschakelen, net als bij een handbak. Niet domweg naar z'n 1 bij 120 km/uToVeR schreef:Dus remmen op de motor kan ... dat is goed.
Ik heb nog nooit de schakeling naar L durven gebruiken. Te veel schrik voor. Weet niet waarom.
Dus als het naar beneden gaat en het mag niet te snel gaan: de pook tijdens het rijden terugtrekken naar "L"? Is dat hetzelfde als wat Ando zegt:.Ando schreef:...Als het wat te hard naar beneden dreigde te gaan schakelde ik de bak handmatig met de pook terug naar 2...
Zelf heb ik geen idee hoe de bak terug naar de 2 te forceren.
Volgende week ga ik wat heuvels proberen in Duitsland, ter voorbereiding. Het moment om de schrik naar L te gaan te overstijgen en dat eens te proberen. En in '66 gingen mensen toch ook al bergaf? Er staat misschien iets in de handleiding van de auto. Eens fatsoenlijk doornemen, dat document. En aangeraden procedures hier goed achter m'n ogen knopen.
Dat had ik ook ergens gelezen (wss in die '66 handleiding). Wordt ook nog afgeraden voor nieuwe auto's denk ik (ik ken iemand die daar ooit met een Mondeo problemen mee heeft gehad). Do not drive the brakes.Mustangdriver schreef:...Op remgebied, beter hard en krachtig, maar kort trappen dan honderden meters met de voet op het rempedaal te rijden...
Randvraagje: Hoe weet je eigenlijk in welke versnelling de bak zit? Ik vermoed persoonlijk dat ie al snel in z'n 3 zit, maar weet dat niet zeker. Het is rijden "by the seat of my pants" en voelen wanneer er is geschakeld. Dat is niet altijd even goed voelbaar (wat op zich wel een pluspunt is). RPM-teller heb ik niet, alleen mph.
- richard66coupe
- Berichten: 471
- Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
- Locatie: Drenthe
Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?
Het ligt er ook een beetje aan wat voor Valve Body in je C4 zit. Sommige zijn vervangen naar het D21 type van '67 en later(die van mij ook), deze kun je wel handmatig schakelen naar 2. Een collega heeft ook een '66 maar dan met de Green Dot Valve Body en reist er veel mee door Zwitserland/Frankrijk. Hij zegt ook dat je hem gewoon in L kan doen, volgens hem gaat hij vanaf een bepaalde snelheid niet meer naar de 1 en blijft in de 2 om op de motor af te remmen.
Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?
Dat is ook wel interessant om te weten.richard66coupe schreef:...volgens hem gaat hij vanaf een bepaalde snelheid niet meer naar de 1 en blijft in de 2 om op de motor af te remmen.
Weet niet welke valvebody er in zit. Het ziet er uit als de green dot, maar dat is maar het uitzicht, natuurlijk.
Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?
Ik lees in het shop manual dat wanneer L wordt gekozen bij snelheden boven 30mph downshift 3-2 plaats vindt en vervolgens als de snelheid onder 20mph komt, 2-1
Probeer het eens uit op een vlakke weg, en kies eerst vanuit 25mph eens L. Kijken wat er gebeurt, of er veel afgeremd wordt op de motor, etc. En dan eens met een wat hogere snelheid om de 3-2 shift te voelen.
Dan weet je waar je aan toe bent als je het gaat gebruiken in de bergen en niet er ongeluk achterste voren komt te staan omdat er teveel op de achterwielen afgeremd wordt en ze gaan slippen.
Eerst maar eens kijken welke valvebody en schakelpatroon je hebt. In al die jaren kan er het nodige gewijzigd zijn.
C4 'green dot' / dual range:
P
R
N
23 <- gladde wegen, start in 2e versnelling bij wegrijden (verschrikkelijk lastig om burnouts in te doen trouwens )
123 <- normale rij stand ( wel makkelijk om burn out in te doen )
L <- bergen, afremmen op motor
C4 67 en later:
P
R
N
D (1-2-3) <- normale rij stand
1-2 <- alleen 1e en 2e versnelling
1 <- alleen 1e versnelling
Probeer het eens uit op een vlakke weg, en kies eerst vanuit 25mph eens L. Kijken wat er gebeurt, of er veel afgeremd wordt op de motor, etc. En dan eens met een wat hogere snelheid om de 3-2 shift te voelen.
Dan weet je waar je aan toe bent als je het gaat gebruiken in de bergen en niet er ongeluk achterste voren komt te staan omdat er teveel op de achterwielen afgeremd wordt en ze gaan slippen.
Eerst maar eens kijken welke valvebody en schakelpatroon je hebt. In al die jaren kan er het nodige gewijzigd zijn.
C4 'green dot' / dual range:
P
R
N
23 <- gladde wegen, start in 2e versnelling bij wegrijden (verschrikkelijk lastig om burnouts in te doen trouwens )
123 <- normale rij stand ( wel makkelijk om burn out in te doen )
L <- bergen, afremmen op motor
C4 67 en later:
P
R
N
D (1-2-3) <- normale rij stand
1-2 <- alleen 1e en 2e versnelling
1 <- alleen 1e versnelling
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?
Ik dacht eens gelezen te hebben dat de bak terug schakeld bij een bepaalde snelheid. Dus niet als je 120 rijdt en hij schakelt terug naar de 1e.
Gr
Rene
Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?
dat zeg ik toch?
Onder de 20mph gaat de bak terug naar 1
Boven de 30mph gaat de bak terug naar 2
Nog even gebladerd in het owners manual. Daar staan iets andere waarden maar het idee is hetzelfde. En een waarschuwing om boven 70mph niet naar L te schakelen.
Zie hier:
https://onemanandhismustang.files.wordp ... manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Onder de 20mph gaat de bak terug naar 1
Boven de 30mph gaat de bak terug naar 2
Nog even gebladerd in het owners manual. Daar staan iets andere waarden maar het idee is hetzelfde. En een waarschuwing om boven 70mph niet naar L te schakelen.
Zie hier:
https://onemanandhismustang.files.wordp ... manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?
't is al laat en dat lezen van me
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
- chrisrombouts
- Donateur 2014
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 19:36
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?
Nieuw brilletje nodig Rene ?1967coupe schreef:'t is al laat en dat lezen van me
Misschien moet je niet langer ontkennen dat je ook een leesbril of vario (ford) focus nodig hebt !
- 06 Mustang , V6-premium + Pony package + veel meer ! SOLD 2016
- 2015 Mustang Ecoboost Coupe, loaded ! OSCAAR 2015 Pacecar. FOR SALE !
- 2017 Mustang GT
"A stampede is louder than a heartbeat"
- 2015 Mustang Ecoboost Coupe, loaded ! OSCAAR 2015 Pacecar. FOR SALE !
- 2017 Mustang GT
"A stampede is louder than a heartbeat"
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: Hoe best met 66-er Mustang met C4 door de bergen?
Moet jij niet naar België?
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl