Leasebakkie

Bijna alles is bespreekbaar. Hou het netjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Leasebakkie

Bericht door Mustangflip »

Aangezien ik vaak lees dat er hier leaserijders zijn heb ik een vraag die zij hopelijk voor mij kunnen beantwoorden. Ik heb gezocht op internet maar kan weinig vinden. Mede waarschijnlijk omdat het regels van 2017 betreft.

Hoe dan ook. Ik heb van een andere werkgever een aanbieding gehad incl. leaseauto met bijtelling van 22 %. Ben er dus al achter dat deze bij je salaris moet optellen en dat je dan je bruto salaris hebt. Omdat het netto eindresultaat me enigzins tegenviel heeft men me ook een aanbieding gedaan zonder auto en je raad het al , brutto salaris was bijtelling plus het salaris en het netto salaris ging met een grote stap omhoog.

Nu komt de vraag.

Als ik nu het beste van beide wil. En ik dus wel de leaseauto neem maar alleen voor werkverkeer ga gebruiken (bijtelling 0%) kan ik er dan vanuit gaan dat ik wel het hogere netto salaris krijg? Of is dit te kort door de bocht gedacht?

Een leaseauto is compleet nieuw voor mij dus iedereen die enig licht in de duisternis kan werpen mag reageren.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Leasebakkie

Bericht door Eric »

Als je van je werkgever een auto (doet er niet toe of het bedrijf die least of koopt) ter beschikking krijgt kun je die ofwel privé ook gebruiken (dan betaal je vanaf 1-1-2017 22% bijtelling) ofwel bij de Belastingdienst een verklaring geen privé gebruik aanvragen en dan betaal je geen bijtelling. In dat laatste geval ben je wel verplicht een sluitende rittenadministratie bij te houden waaruit onomstotelijk blijkt dat je per kalenderjaar niet meer dan 500 km privé met de auto hebt gereden.

Ik heb dat laatste ooit wel eens een jaar gedaan en dat is me flink tegen gevallen. Niet alleen het steeds alles bij moeten houden, maar vooral het feit dat je zelden tot nooit iets dat privé is kunt combineren met waar je toevallig voor je werk in de buurt bent. Dit wordt vervelender naar mate je woon-werk afstand groter is, omdat het dan vaker voor komt. Maar het kan dus wel.

De bijtelling werkt als volgt: je neemt 22% van de cataloguswaarde van de auto (incl btw, bpm en opties, exclusief accessoires), die tel je bij je jaarinkomen op en daar betaal je inkomstenbelasting over. Vuistregel is dat je voor een auto van de zaak per maand 0,9% van de nieuwwaarde aan netto salaris inlevert. Tenzij je slecht verdient en in een lage IB schijf zit natuurlijk, dan is het iets minder. Dit is overigens exclusief een eventuele eigen bijdrage voor privé gebruik die sommige werkgevers hanteren. Als de werkgever dat doet, dan kun je die eigen bijdrage wel weer aftrekken van je bijtelling, met als gevolg dat je netto maar ongeveer de helft van die eigen bijdrage betaalt (en de fiscus de andere helft).

Je redenering klopt echter niet helemaal. Als je werkgever je geen auto ter beschikking stelt (en dus geen kosten maakt voor een auto) dan kan hij er voor kiezen om jou een hoger bruto salaris te geven. Dat gebeurt wel vaker. Dan heb je dus ook een hoger netto salaris. Maar hij zal je niet én een auto van de zaak geven én een hoger salaris. Ook niet als je de auto niet privé gebruikt. Hij maakt immers toch de kosten voor de auto en kan die maar één keer uitgeven.
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Leasebakkie

Bericht door Mustangflip »

Hallo Eric,

Bedankt voor je reactie. Ik kon me ook niet voorstellen dat het zo simpel zou zijn in Nederland. Bovendien zou volgens mij dan half Nederland ervoor kiezen en de rest bij elkaar liegen. Maar wat ik me dan wel afvraag wat kan/zal de werkgever wel doen als ik dit voorstel? Ik zie in het aanbod duidelijk dat er dus 550 euro wordt gerekend aan bijtelling voor de auto (auto van max 30000) Maar als die niet geldig is omdat ik er niet prive in rijd wat dan? Dat kan ik ook nergens vinden.

De berekening van de bijtelling ed had ik inderdaad wel gevonden op internet. Ook de rit registratie (waarvoor je ook electronische kastjes hebt) Maar dit stukje miste ik dus. Omdat ik relatief dicht bij de werkgever woon (9 km) maakt die rit registratie me niet veel uit. En ik zal de auto dan ook waarschijnlijk echt alleen daarvoor gebruiken aangezien ik mijn andere auto nog heb en de Mustang ook nog. Die kan dan zomers mooi gebruikt worden.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Leasebakkie

Bericht door Ando »

Ritten registratie is erg irritant. Toch heb ik daar ook voor gekozen. Zakelijk rij ik in een Caddy die achterin vol met materiaal zit wat ik nodig heb voor mijn werk. Dat is dus geen auto waar je prive een leuk ritje mee gaat maken, hoewel de Caddy verder prima rijdt en van alle luxe is voorzien. Dat je geen combinatieritjes zakelijk/prive mag maken vind ik erg onlogisch. Ik moet nu vaak 2x een zelfde afstand rijden, dat kost mij tijd, is niet bevordelijk voor files en milieu. Maar goed, zo werkt het nu eenmaal in Nederland.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Leasebakkie

Bericht door Eric »

Als je de auto van de zaak neemt maar niet prive gebruikt zul je het bruto salaris uit het eerste voorstel krijgen en niet het hogere bruto salaris uit het tweede voorstel. Je houdt van dat lagere bruto salaris netto wel meer over omdat de bijtelling vervalt en je daar dus geen IB over betaalt. Dus je netto salaris zal dan uiteindelijk ergens halverwege de twee netto salarissen die je nu als voorstellen hebt liggen uitkomen.
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Leasebakkie

Bericht door Mustangflip »

Ok, duidelijk Eric. Bedankt voor je reactie!

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Plaats reactie

Terug naar “Member's Koffiecorner”