velgenmaat op EU mustang

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2015

Moderator: Shelby GT-H

warrior
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 07 feb, 2016 04:17

velgenmaat op EU mustang

Bericht door warrior »

Hallo,

Ik wou even vragen wat de max velgenmaat was voor op een mustang te plaatsen? Had het dan vooral over de breedte.
zelf ken ik er heel weinig vanaf...

Ik had mooie velgen gezien maar deze zijn 10.5 breed, zou dit te breed zijn of niet? Heb ze op een mustang zien staan ergens op een foto, maar kan niet goed uitmaken of ze nu deftig passen of niet voor hier in Belgie.

groetjes,
Wim
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: velgenmaat op EU mustang

Bericht door Eric »

Ik neem aan dat je voor de 2015/2016 bedoelt?

Achteraan kun je gerust een 10.5 kwijt. Let wel op dat de ET waarde dan niet lager dan 45 mag zijn anders steekt hij uit. En voor het mooie niet hoger dan 50.
warrior
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 07 feb, 2016 04:17

Re: velgenmaat op EU mustang

Bericht door warrior »

Hartelijk bedankt, exact wat ik moest weten!
Gebruikersavatar
Hennie
Adverteerder
Berichten: 2199
Lid geworden op: ma 24 mei, 2004 20:36
Locatie: de Kwakel

Re: velgenmaat op EU mustang

Bericht door Hennie »

Niet dat het er beter op gaat rijden maar volgens mij past er zelfs 11 inch op.

Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
warrior
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 07 feb, 2016 04:17

Re: velgenmaat op EU mustang

Bericht door warrior »

Ik denk dat 105 al breed genoeg zal zijn voor mijzelf :-D
Gebruikersavatar
Hennie
Adverteerder
Berichten: 2199
Lid geworden op: ma 24 mei, 2004 20:36
Locatie: de Kwakel

Re: velgenmaat op EU mustang

Bericht door Hennie »

ivm weg/rij gedrag zou ik voor op straat niet verder gaan dan 10 inch
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: velgenmaat op EU mustang

Bericht door Eric »

Het voordeel van een 10.5J20 ET45 tov een 10J20 ET40 is dat een 295/30/20 band er net iets mooier op past. En 295/30/20 is precies de juiste hoogte voor een EcoBoost.

Maar je krijgt idd wel nog ietsje meer het stoomwals effect omdat de velg aan de buitenkant (op 1mm na) gelijk staat en die extra halve inch dus geheel aan de binnenkant zit.
warrior
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 07 feb, 2016 04:17

Re: velgenmaat op EU mustang

Bericht door warrior »

Eric, ik begrijp het laatste niet zo goed, kan je dit even op een andere manier uitleggen? :roll:

"Maar je krijgt idd wel nog ietsje meer het stoomwals effect omdat de velg aan de buitenkant (op 1mm na) gelijk staat en die extra halve inch dus geheel aan de binnenkant zit."

Wat bedoel je met stoomwals effect? En wat staat op 1mm na gelijk aan wat?

Sorry voor al die vragen maar ken er echt niets vanaf....

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Hennie
Adverteerder
Berichten: 2199
Lid geworden op: ma 24 mei, 2004 20:36
Locatie: de Kwakel

Re: velgenmaat op EU mustang

Bericht door Hennie »

Wat Eric bedoelt is dat als je 295 breed wil gaan dat deze mooier past op een 10.5 brede velg.
En dat klopt, de 10 inch kan eigenlijk een 285 goed hebben, maar een 295 "hangt" er een beetje in, de wang van de band moet eigenlijk mooi recht onder velg rand staan, en niet naar buiten bollen.
dat laatste heeft ook een nadelig effect op je wegligging omdat de auto meer gaat "rollen" op je band bij zijdelings krachten, zoals in een bocht, ipv het op te vangen met de vering en ophanging.

Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: velgenmaat op EU mustang

Bericht door Eric »

Precies. Ik heb zelf een 295 op mijn 10J gezet, maar volgende keer wordt het een 285. Dat zit net wat mooier.

Voor wat betreft die 1 mm, dat heeft te maken met de positie van de velg in de wielkast. Als je een 10J20 ET40 velg achter monteert komt de buitenrand van de velg precies tot de rand van de wielkast. Een 10.5J20 met ET45 komt met de buitenrand precies 1mm verder naar buiten, dus staat eigenlijk gelijk zeg maar. Maar de velg is wel een halve inch breder en die extra breedte zit dus op 1mm na helemaal aan de binnenkant. De binnenranden van de achterwielen komen in totaal 1 inch (-/- 2mm) dichter bij elkaar te staan. Dat heeft invloed op hoe de auto stuurt. Als je dit effect heel erg zou overdrijven (denk aan 20 inch brede velgen) dan kleeft je achterkant steeds harder aan de weg en krijg je het stuureffect van een stoomwals.
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: velgenmaat op EU mustang

Bericht door Mustang24 »

bedoel je mm (Millimeter) of cm (Centimeter) ?

Nu 1 of 2 mm kan je onmogelijk zien lijkt mij.....

:smt102
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: velgenmaat op EU mustang

Bericht door Eric »

Tweety schreef:bedoel je mm (Millimeter) of cm (Centimeter) ?

Nu 1 of 2 mm kan je onmogelijk zien lijkt mij.....

:smt102
Millimeter. En inderdaad je zult dat niet zien aan de buitenkant. Wat je wel ziet is dat de band rechter op de velg staat.
Gebruikersavatar
ErwinM
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 18 mei, 2015 23:36

Re: velgenmaat op EU mustang

Bericht door ErwinM »

Als het je alleen om het buitenkant effect gaat, kun je ook nog overwegen om gewoon 4x 9J to monteren met een ET van tussen de 25 en 30, dat is het zelfde als de standaard set-up, maar alleen staan alle wielen dan 15 tot 20 mm "breder" in je wielkast. Kun je ook nog je banden voor/achter roteren.
Erwin - 2015 GT Fastback (Roaring Thunder)
Previous: 2015 Ecoboost Fastback (1e levering in NL)
warrior
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 07 feb, 2016 04:17

Re: velgenmaat op EU mustang

Bericht door warrior »

Jullie maken het me niet makkelijk hoor.

Dus Eric zegt: Het voordeel van een 10.5J20 ET45 tov een 10J20 ET40 is dat een 295/30/20 band er net iets mooier op past. En 295/30/20 is precies de juiste hoogte voor een EcoBoost.

Dus deze velg en band is de juiste hoogte voor de ecoboost? Wat bedoel je daar dan net mee?

En als ik nu een velg van 10" neem en een band van 285 dan is het probleem opgelost, niet? Of zit deze dan niet mooi in de wielkas?


Het is eigenlijk de bedoeling dat de wagen ongeveer 2cm verlaagd wordt, ongeveer gelijk/net boven de bovenkant van de band.
Maar als de band onder mijn wielkas uitkomt dan de band de wielkas raken als ik ergens een drempel neem, wat niet de bedoeling is.
Dus als ik dan een velg van 10" neem met band 285 dan blijft deze mooi onder de wielkas zitten veronderstel ik, en bij een 10.5" niet?
Of hangt dit alles dan weer af van die ET waarden?
warrior
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 07 feb, 2016 04:17

Re: velgenmaat op EU mustang

Bericht door warrior »

Een beetje zoals op deze foto:

Afbeelding

breed genoeg, maar toch niet te breed zodat hij de wielkas kan raken en ook liefst concave velgen en de banden moeten mooi passen + de wegligging moet nog goed blijven. Zo dit is wat ik zoek :lol: :roll:
Plaats reactie

Terug naar “2015 - Current”