velgenmaat op EU mustang
Moderator: Shelby GT-H
velgenmaat op EU mustang
Hallo,
Ik wou even vragen wat de max velgenmaat was voor op een mustang te plaatsen? Had het dan vooral over de breedte.
zelf ken ik er heel weinig vanaf...
Ik had mooie velgen gezien maar deze zijn 10.5 breed, zou dit te breed zijn of niet? Heb ze op een mustang zien staan ergens op een foto, maar kan niet goed uitmaken of ze nu deftig passen of niet voor hier in Belgie.
groetjes,
Wim
Ik wou even vragen wat de max velgenmaat was voor op een mustang te plaatsen? Had het dan vooral over de breedte.
zelf ken ik er heel weinig vanaf...
Ik had mooie velgen gezien maar deze zijn 10.5 breed, zou dit te breed zijn of niet? Heb ze op een mustang zien staan ergens op een foto, maar kan niet goed uitmaken of ze nu deftig passen of niet voor hier in Belgie.
groetjes,
Wim
Re: velgenmaat op EU mustang
Ik neem aan dat je voor de 2015/2016 bedoelt?
Achteraan kun je gerust een 10.5 kwijt. Let wel op dat de ET waarde dan niet lager dan 45 mag zijn anders steekt hij uit. En voor het mooie niet hoger dan 50.
Achteraan kun je gerust een 10.5 kwijt. Let wel op dat de ET waarde dan niet lager dan 45 mag zijn anders steekt hij uit. En voor het mooie niet hoger dan 50.
Re: velgenmaat op EU mustang
Hartelijk bedankt, exact wat ik moest weten!
Re: velgenmaat op EU mustang
Niet dat het er beter op gaat rijden maar volgens mij past er zelfs 11 inch op.
Hennie
Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Re: velgenmaat op EU mustang
Ik denk dat 105 al breed genoeg zal zijn voor mijzelf
Re: velgenmaat op EU mustang
ivm weg/rij gedrag zou ik voor op straat niet verder gaan dan 10 inch
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Re: velgenmaat op EU mustang
Het voordeel van een 10.5J20 ET45 tov een 10J20 ET40 is dat een 295/30/20 band er net iets mooier op past. En 295/30/20 is precies de juiste hoogte voor een EcoBoost.
Maar je krijgt idd wel nog ietsje meer het stoomwals effect omdat de velg aan de buitenkant (op 1mm na) gelijk staat en die extra halve inch dus geheel aan de binnenkant zit.
Maar je krijgt idd wel nog ietsje meer het stoomwals effect omdat de velg aan de buitenkant (op 1mm na) gelijk staat en die extra halve inch dus geheel aan de binnenkant zit.
Re: velgenmaat op EU mustang
Eric, ik begrijp het laatste niet zo goed, kan je dit even op een andere manier uitleggen?
"Maar je krijgt idd wel nog ietsje meer het stoomwals effect omdat de velg aan de buitenkant (op 1mm na) gelijk staat en die extra halve inch dus geheel aan de binnenkant zit."
Wat bedoel je met stoomwals effect? En wat staat op 1mm na gelijk aan wat?
Sorry voor al die vragen maar ken er echt niets vanaf....
alvast bedankt.
"Maar je krijgt idd wel nog ietsje meer het stoomwals effect omdat de velg aan de buitenkant (op 1mm na) gelijk staat en die extra halve inch dus geheel aan de binnenkant zit."
Wat bedoel je met stoomwals effect? En wat staat op 1mm na gelijk aan wat?
Sorry voor al die vragen maar ken er echt niets vanaf....
alvast bedankt.
Re: velgenmaat op EU mustang
Wat Eric bedoelt is dat als je 295 breed wil gaan dat deze mooier past op een 10.5 brede velg.
En dat klopt, de 10 inch kan eigenlijk een 285 goed hebben, maar een 295 "hangt" er een beetje in, de wang van de band moet eigenlijk mooi recht onder velg rand staan, en niet naar buiten bollen.
dat laatste heeft ook een nadelig effect op je wegligging omdat de auto meer gaat "rollen" op je band bij zijdelings krachten, zoals in een bocht, ipv het op te vangen met de vering en ophanging.
Hennie
En dat klopt, de 10 inch kan eigenlijk een 285 goed hebben, maar een 295 "hangt" er een beetje in, de wang van de band moet eigenlijk mooi recht onder velg rand staan, en niet naar buiten bollen.
dat laatste heeft ook een nadelig effect op je wegligging omdat de auto meer gaat "rollen" op je band bij zijdelings krachten, zoals in een bocht, ipv het op te vangen met de vering en ophanging.
Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Re: velgenmaat op EU mustang
Precies. Ik heb zelf een 295 op mijn 10J gezet, maar volgende keer wordt het een 285. Dat zit net wat mooier.
Voor wat betreft die 1 mm, dat heeft te maken met de positie van de velg in de wielkast. Als je een 10J20 ET40 velg achter monteert komt de buitenrand van de velg precies tot de rand van de wielkast. Een 10.5J20 met ET45 komt met de buitenrand precies 1mm verder naar buiten, dus staat eigenlijk gelijk zeg maar. Maar de velg is wel een halve inch breder en die extra breedte zit dus op 1mm na helemaal aan de binnenkant. De binnenranden van de achterwielen komen in totaal 1 inch (-/- 2mm) dichter bij elkaar te staan. Dat heeft invloed op hoe de auto stuurt. Als je dit effect heel erg zou overdrijven (denk aan 20 inch brede velgen) dan kleeft je achterkant steeds harder aan de weg en krijg je het stuureffect van een stoomwals.
Voor wat betreft die 1 mm, dat heeft te maken met de positie van de velg in de wielkast. Als je een 10J20 ET40 velg achter monteert komt de buitenrand van de velg precies tot de rand van de wielkast. Een 10.5J20 met ET45 komt met de buitenrand precies 1mm verder naar buiten, dus staat eigenlijk gelijk zeg maar. Maar de velg is wel een halve inch breder en die extra breedte zit dus op 1mm na helemaal aan de binnenkant. De binnenranden van de achterwielen komen in totaal 1 inch (-/- 2mm) dichter bij elkaar te staan. Dat heeft invloed op hoe de auto stuurt. Als je dit effect heel erg zou overdrijven (denk aan 20 inch brede velgen) dan kleeft je achterkant steeds harder aan de weg en krijg je het stuureffect van een stoomwals.
Re: velgenmaat op EU mustang
bedoel je mm (Millimeter) of cm (Centimeter) ?
Nu 1 of 2 mm kan je onmogelijk zien lijkt mij.....
Nu 1 of 2 mm kan je onmogelijk zien lijkt mij.....
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Re: velgenmaat op EU mustang
Millimeter. En inderdaad je zult dat niet zien aan de buitenkant. Wat je wel ziet is dat de band rechter op de velg staat.Tweety schreef:bedoel je mm (Millimeter) of cm (Centimeter) ?
Nu 1 of 2 mm kan je onmogelijk zien lijkt mij.....
Re: velgenmaat op EU mustang
Als het je alleen om het buitenkant effect gaat, kun je ook nog overwegen om gewoon 4x 9J to monteren met een ET van tussen de 25 en 30, dat is het zelfde als de standaard set-up, maar alleen staan alle wielen dan 15 tot 20 mm "breder" in je wielkast. Kun je ook nog je banden voor/achter roteren.
Erwin - 2015 GT Fastback (Roaring Thunder)
Previous: 2015 Ecoboost Fastback (1e levering in NL)
Previous: 2015 Ecoboost Fastback (1e levering in NL)
Re: velgenmaat op EU mustang
Jullie maken het me niet makkelijk hoor.
Dus Eric zegt: Het voordeel van een 10.5J20 ET45 tov een 10J20 ET40 is dat een 295/30/20 band er net iets mooier op past. En 295/30/20 is precies de juiste hoogte voor een EcoBoost.
Dus deze velg en band is de juiste hoogte voor de ecoboost? Wat bedoel je daar dan net mee?
En als ik nu een velg van 10" neem en een band van 285 dan is het probleem opgelost, niet? Of zit deze dan niet mooi in de wielkas?
Het is eigenlijk de bedoeling dat de wagen ongeveer 2cm verlaagd wordt, ongeveer gelijk/net boven de bovenkant van de band.
Maar als de band onder mijn wielkas uitkomt dan de band de wielkas raken als ik ergens een drempel neem, wat niet de bedoeling is.
Dus als ik dan een velg van 10" neem met band 285 dan blijft deze mooi onder de wielkas zitten veronderstel ik, en bij een 10.5" niet?
Of hangt dit alles dan weer af van die ET waarden?
Dus Eric zegt: Het voordeel van een 10.5J20 ET45 tov een 10J20 ET40 is dat een 295/30/20 band er net iets mooier op past. En 295/30/20 is precies de juiste hoogte voor een EcoBoost.
Dus deze velg en band is de juiste hoogte voor de ecoboost? Wat bedoel je daar dan net mee?
En als ik nu een velg van 10" neem en een band van 285 dan is het probleem opgelost, niet? Of zit deze dan niet mooi in de wielkas?
Het is eigenlijk de bedoeling dat de wagen ongeveer 2cm verlaagd wordt, ongeveer gelijk/net boven de bovenkant van de band.
Maar als de band onder mijn wielkas uitkomt dan de band de wielkas raken als ik ergens een drempel neem, wat niet de bedoeling is.
Dus als ik dan een velg van 10" neem met band 285 dan blijft deze mooi onder de wielkas zitten veronderstel ik, en bij een 10.5" niet?
Of hangt dit alles dan weer af van die ET waarden?
Re: velgenmaat op EU mustang
Een beetje zoals op deze foto:
breed genoeg, maar toch niet te breed zodat hij de wielkas kan raken en ook liefst concave velgen en de banden moeten mooi passen + de wegligging moet nog goed blijven. Zo dit is wat ik zoek
breed genoeg, maar toch niet te breed zodat hij de wielkas kan raken en ook liefst concave velgen en de banden moeten mooi passen + de wegligging moet nog goed blijven. Zo dit is wat ik zoek