V8 in ecoboost

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2015

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: V8 in ecoboost

Bericht door Mack »

tminus3 schreef: vr 08 jun, 2018 11:41 Klinkt mij nogal vaag in de oren, er zijn namelijk vastegestelde douanerechten tarieven.
Vwb je voorbeeld;
Op producten onder de €22,- is sowieso geen invoerrechten en BTW verschuldigd. Boven de €22,- komt er maximaal 12% aan invoerrechten (douanerechten) plus de gebruikelijke btw bij. De douane kan je niet naar willekeur rechten in rekeni ng brengen om je voordeel weg te halen.
Die spijkerbroek was natuurlijk een simpel voorbeeldje. En willekeur is het ook niet. Maar de douane heeft wel ontelbare codes voor allerlei goederen, tot in de kleinste details, die ze kunnen opleggen. Zeker bij grote hoeveelheden is dit bedoeld om te voorkomen dat jij (als importeur) een container goederen uit het buitenland gaat halen die daar goedkoper zijn, en hier gaat verkopen, terwijl deze goederen in Nederland duurder zijn. Dat valt onder de anti-dumpingwetten. Het hele doel hiervan is het weghalen van het financieel voordeel.

Nu zal dat wel meevallen bij het verbouwen van één auto, maar theoretisch kan de overheid er wel degelijk een stokje voor steken.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: V8 in ecoboost

Bericht door capri v8 driver »

Mack schreef: vr 08 jun, 2018 14:28
tminus3 schreef: vr 08 jun, 2018 11:41 Klinkt mij nogal vaag in de oren, er zijn namelijk vastegestelde douanerechten tarieven.
Vwb je voorbeeld;
Op producten onder de €22,- is sowieso geen invoerrechten en BTW verschuldigd. Boven de €22,- komt er maximaal 12% aan invoerrechten (douanerechten) plus de gebruikelijke btw bij. De douane kan je niet naar willekeur rechten in rekeni ng brengen om je voordeel weg te halen.
Die spijkerbroek was natuurlijk een simpel voorbeeldje. En willekeur is het ook niet. Maar de douane heeft wel ontelbare codes voor allerlei goederen, tot in de kleinste details, die ze kunnen opleggen. Zeker bij grote hoeveelheden is dit bedoeld om te voorkomen dat jij (als importeur) een container goederen uit het buitenland gaat halen die daar goedkoper zijn, en hier gaat verkopen, terwijl deze goederen in Nederland duurder zijn. Dat valt onder de anti-dumpingwetten. Het hele doel hiervan is het weghalen van het financieel voordeel.

Nu zal dat wel meevallen bij het verbouwen van één auto, maar theoretisch kan de overheid er wel degelijk een stokje voor steken.
Je zegt het zelf al, bij het invoeren kan de douane allerlei belastingen op leggen. Maar we praten hier over een auto die al op een Nederlands kenteken staat en waar al de belastingen zoals de BPM en btw er al over betaald zijn en door de importeur al door verkocht is aan de eindgebruiker. Je betaald voor het invoeren van die spijkerbroek (of ander product) inderdaad invoerbelasting, btw ect, maar eenmaal ingevoerd en door verkocht heb ik nog nooit gezien dat de koper weer belasting moet gaan betalen alleen voor het feit dat je die broek zou veranderen. Bv door er de pijpen vanaf te knippen.

En dat is bij een auto net zo.
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: V8 in ecoboost

Bericht door Mack »

capri v8 driver schreef: za 09 jun, 2018 08:17 en door verkocht heb ik nog nooit gezien dat de koper weer belasting moet gaan betalen alleen voor het feit dat je die broek zou veranderen. Bv door er de pijpen vanaf te knippen.

En dat is bij een auto net zo.
Ik heb jou auto ook nog nooit gezien, dus hij bestaat niet! :roll:

Dus als je eenmaal BPM betaald hebt, kun je nooit een nieuwe rekening voor BPM krijgen? Uhm...
Na aanpassing binnen 3 jaar een hogere CO2-uitstoot

Door bijvoorbeeld tuning verandert u uw personenauto. Doet u dit binnen 3 jaar na registratie van uw personenauto? En is de CO2-uitstoot van uw personenauto na tuning hoger dan op het moment van registratie? Dan kunt u een een naheffingsaanslag krijgen. U betaalt dan het verschil tussen de bpm voor de hogere CO2-uitstoot en de bpm op het moment van registratie, en een boete.
Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngsaanslag

De "registratie van de auto" is hier waarschijnlijk de her-keuring door de RDW, dus niet de eerste tennaamstelling - maar dat is een aanname van mij. Let vooral ook op het woordje "boete", die je bovenop de naheffing krijgt.

Maar als u mij niet gelooft, even goede vrienden. Ik zou zeggen: probeer het eens!
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
fvdw
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 jan, 2016 11:05

Re: V8 in ecoboost

Bericht door fvdw »

Dus na drie jaar nadat ik die auto op mijn naam heb gezet is er geen naheffing BPM meer en/of boete?
Ik verander dan immers mijn co2 uitstoot pas na drie jaar bij vervangen van die ecoboost motor die er in zat op moment van de nieuwe registratie

Ps geldt het ook omgekeerd dat je bpm terug krijgt als jevco2 verlaagd....
Fastback Ecoboost model 2016 magnetic
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: V8 in ecoboost

Bericht door capri v8 driver »

Mack schreef: za 09 jun, 2018 09:15
capri v8 driver schreef: za 09 jun, 2018 08:17 en door verkocht heb ik nog nooit gezien dat de koper weer belasting moet gaan betalen alleen voor het feit dat je die broek zou veranderen. Bv door er de pijpen vanaf te knippen.

En dat is bij een auto net zo.
Ik heb jou auto ook nog nooit gezien, dus hij bestaat niet! :roll:

Dus als je eenmaal BPM betaald hebt, kun je nooit een nieuwe rekening voor BPM krijgen? Uhm...
Na aanpassing binnen 3 jaar een hogere CO2-uitstoot

Door bijvoorbeeld tuning verandert u uw personenauto. Doet u dit binnen 3 jaar na registratie van uw personenauto? En is de CO2-uitstoot van uw personenauto na tuning hoger dan op het moment van registratie? Dan kunt u een een naheffingsaanslag krijgen. U betaalt dan het verschil tussen de bpm voor de hogere CO2-uitstoot en de bpm op het moment van registratie, en een boete.
Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngsaanslag

De "registratie van de auto" is hier waarschijnlijk de her-keuring door de RDW, dus niet de eerste tennaamstelling - maar dat is een aanname van mij. Let vooral ook op het woordje "boete", die je bovenop de naheffing krijgt.

Maar als u mij niet gelooft, even goede vrienden. Ik zou zeggen: probeer het eens!
Er zijn genoeg mensen die mijn autos wel kennen :lol: :lol: :lol:

Maar goed gevonden. Naar deze bevestiging was ik op zoek en dat is ook het enigste wat ik vroeg. Het laat wel zien hoe de overheid je het geld weer uit de zak klopt en zelfs bij volledig eigendom, nog steeds geld uit je zakken klopt. Ik denk dat de naheffing en een boete puur bedoelt zijn als afschrikking om als particulier maar niet aan je auto te tunen en voor bedrijven die een goedkope v6 ombouwen naar een veel duurdere v8 hun winst model teniet te doen.

Daarnaast, en dat is mijn gedachtegang, zou ik geen nieuwe mustang gaan ombouwen naar een v8. Bij een 3 jaar oude mustang zou je dat kunnen overwegen maar eigenlijk wegen de v8 ombouw kosten niet op tegen de marktprijs. Laten we eerlijk zijn, bij meeste jongere autos waar aan getuned word, stijgt de markt of verkoopprijs niet en is eigenlijk het geld wat je er in stopt verloren. Iets wat ik al eerder aangehaald heb. Je kunt je beter een klassieker kopen en daar geld in stoppen want die zijn meer waarde vast en stijgen vaak in prijs als een motor conversion goed word gedaan.

Het gaat inderdaad niet om de ten naam stelling maar om de registratie van de auto. En bij iedere wijziging die door de RDW gekeurd moet worden word de auto opnieuw geregisteerd, moet je het oude kentekenbewijs inleveren en krijg je een nieuw kentekenbewijs.
fvdw
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 jan, 2016 11:05

Re: V8 in ecoboost

Bericht door fvdw »

Los van de bpm discussie is het me duidelijk dat uitwisselen van een ecoboost voor een V8 technisch gecompliceerd is en veel te duur. Beter dat geld besteed aan tuning of een tweedehands GT alhoewel aan dat laatste ook risico's kleven.
Fastback Ecoboost model 2016 magnetic
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: V8 in ecoboost

Bericht door Ando »

We kunnen dus eigenlijk wel stellen dat dit soort ombouw-akties finencieel niet veel opleveren. Daarnaast zie je ook dat een originele auto meestal toch waardevaster is, ook bij de oldtimers. Ik denk dat je ombouwen dan ook meer als een hele leuke hobby moet zien...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: V8 in ecoboost

Bericht door Mack »

Ando schreef: za 09 jun, 2018 11:51 We kunnen dus eigenlijk wel stellen dat dit soort ombouw-akties finencieel niet veel opleveren.
Het is heel simpel. De overheid heeft bepaalde manieren om geld te verdienen. Als jij denkt slimmer te zijn en een goedkopere manier te hebben, dan kan de overheid je altijd een naheffing sturen en/of het illegaal verklaren. Met alles.

"Don't steal, the government hates competition"
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: V8 in ecoboost

Bericht door capri v8 driver »

Ando schreef: za 09 jun, 2018 11:51 We kunnen dus eigenlijk wel stellen dat dit soort ombouw-akties finencieel niet veel opleveren. Daarnaast zie je ook dat een originele auto meestal toch waardevaster is, ook bij de oldtimers. Ik denk dat je ombouwen dan ook meer als een hele leuke hobby moet zien...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Natuurlijk is ombouwen een leuke hobby :twisted: :twisted: :D :D

Afbeelding

Een foto van mijn laatste ombouw project van me. Alles, (behalve de airbags en stoel bediening) van een Jaguar S type in een Ford 20M uit '69. Het hele project is te vinden op fordpower.org.uk in de member section.

De 20M is ondertussen al rijdend, maar ik moet nog een paar kinderziektes er uit halen.
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: V8 in ecoboost

Bericht door Mack »

Ik neem even aan dat het een recente S-type is.

Hoe komt die auto straks weer op de weg? Is het dan voor de wet nog een oldtimer?

Ik kan me herinneren dat er een paar jaar geleden mensen zijn opgepakt die oldtimers verkochten die in Zuid-Amerika voorzien werden van nieuwe techniek en hier werden verkocht als "moderne auto's zonder wegenbelasting". Ook zo'n plan om geen belasting te hoeven betalen, maar de overheid heeft hier een hoop maatregelen tegen genomen. De mensen die dat toen deden (op vrij grote schaal) zijn toen opgepakt als fraudeurs. Ik zou even moeten zoeken naar deze zaak.

Edit: volgens mij is het dit: https://www.autoblog.nl/nieuws/handel-i ... vant_items

Met compleet nieuwe techniek is jouw auto dan ook feitelijk een replica, een nieuwe auto met een oude body?

Niet dat ik je een fraudeur wil noemen maar volgens mij is Nederland hier vrij streng in, vandaar dat ik benieuwd ben hoe jouw auto op de weg gaat komen.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: V8 in ecoboost

Bericht door Ando »

Gaaf, de auto”s waar ik mee opgegroeid ben. We woonden boven een Ford garage in die tijd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: V8 in ecoboost

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Mack schreef: za 09 jun, 2018 21:12 Ik neem even aan dat het een recente S-type is.

Hoe komt die auto straks weer op de weg? Is het dan voor de wet nog een oldtimer?

Ik kan me herinneren dat er een paar jaar geleden mensen zijn opgepakt die oldtimers verkochten die in Zuid-Amerika voorzien werden van nieuwe techniek en hier werden verkocht als "moderne auto's zonder wegenbelasting". Ook zo'n plan om geen belasting te hoeven betalen, maar de overheid heeft hier een hoop maatregelen tegen genomen. De mensen die dat toen deden (op vrij grote schaal) zijn toen opgepakt als fraudeurs. Ik zou even moeten zoeken naar deze zaak.

Edit: volgens mij is het dit: https://www.autoblog.nl/nieuws/handel-i ... vant_items

Met compleet nieuwe techniek is jouw auto dan ook feitelijk een replica, een nieuwe auto met een oude body?

Niet dat ik je een fraudeur wil noemen maar volgens mij is Nederland hier vrij streng in, vandaar dat ik benieuwd ben hoe jouw auto op de weg gaat komen.
Mack
Als ik mij goed herinner werd er toen een aftermarket chassis/body gebruikt, en werden auto's verkocht als orginele auto's.
Dat is vragen om moeilijkheden
Volgens mij was dit het verhaal erachter: https://www.autoblog.nl/nieuws/handel-i ... pakt-58219
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: V8 in ecoboost

Bericht door capri v8 driver »

Mack schreef: za 09 jun, 2018 21:12 Ik neem even aan dat het een recente S-type is.

Hoe komt die auto straks weer op de weg? Is het dan voor de wet nog een oldtimer?

Ik kan me herinneren dat er een paar jaar geleden mensen zijn opgepakt die oldtimers verkochten die in Zuid-Amerika voorzien werden van nieuwe techniek en hier werden verkocht als "moderne auto's zonder wegenbelasting". Ook zo'n plan om geen belasting te hoeven betalen, maar de overheid heeft hier een hoop maatregelen tegen genomen. De mensen die dat toen deden (op vrij grote schaal) zijn toen opgepakt als fraudeurs. Ik zou even moeten zoeken naar deze zaak.

Edit: volgens mij is het dit: https://www.autoblog.nl/nieuws/handel-i ... vant_items

Met compleet nieuwe techniek is jouw auto dan ook feitelijk een replica, een nieuwe auto met een oude body?

Niet dat ik je een fraudeur wil noemen maar volgens mij is Nederland hier vrij streng in, vandaar dat ik benieuwd ben hoe jouw auto op de weg gaat komen.
Het is inderdaad de motor, bak, electra ect van een Jaguar s type. Het hele ombouw verhaal is te lezen op fordpower.org.uk in de member section. De auto komt weer op de weg door deze te laten keuren bij de RDW. De Taunus heeft, in tegenstelling met de auto in u aangehaalde artikel waar zelfs de carrosserie gecopieerd en aangepast is, nog altijd dezelfde body, plaatwerk, glas en bv wiel ophanging. Het enigste wat straks te zien zal zijn op de keuring is de motor, bak, de ecu voor de motor en betere remmen en verlichting. De rest is niet zichtbaar. Het is trouwens echt niet de eerste klassieker die ik ombouw met moderne techniek en laat keuren.


Motorwijziging

Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.

Het gaat om de wijziging van:
de motorcode of het motortype;
het aantal cilinders;
de cilinderinhoud;
de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.

Historisch voertuig

Bij restauratie van een historisch voertuig (oldtimer) staat de originaliteit van het gerestaureerde voertuig voorop. Kan een van de hoofdonderdelen niet meer worden hersteld en gebruikt u hoofdonderdelen van soortgelijke voertuigen, dan is het mogelijk om de oorspronkelijke identiteit (en kenteken) van uw voertuig te behouden. Voorwaarde is wel dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit:
het oude chassisraam of frame, de oude semi-dragende bodemplaat of de oude zelfdragende carrosserie of;
een nieuw, door de oorspronkelijke voertuigfabrikant vervaardigd vervangend frame, chassisraam, semi-dragende bodemplaat of carrosserie, dan wel een volgens de oorspronkelijke fabrieks-specificaties door derden vervaardigd exemplaar, als een origineel exemplaar niet meer wordt gemaakt en niet meer verkrijgbaar is en;
een aandrijflijn, bestaande uit de motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig en;
een carrosserie van hetzelfde model en type als het oorspronkelijke voertuig bij voertuigen met een zelfdragend chassis of semi-dragende bodemplaat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: V8 in ecoboost

Bericht door Mack »

Bedankt voor de tekst, ik vind het een onduidelijk stukje met die "en;" en "of;" maar als je het al vaker gedaan hebt, dan zul je ondertussen weten hoe je dat moet interpreteren.

Maar feitelijk mag je dus een auto voorzien van een compleet andere motor zolang je frame en carrosserie maar gelijk laat?

Ik dacht altijd dat "resto-modden" niet echt mocht in Nederland, omdat ze bang waren dat je dan dagelijks kan rijden met moderne techniek terwijl het voor de wet (en de wegenbelasting) een oldtimer is.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: V8 in ecoboost

Bericht door capri v8 driver »

Het hangt er een beetje af hoe ver je gaat met het resto modden.


De regel is dat 65% van de auto origineel moet blijven. Mijn tip is: blijf van de frame/carrosserie af en wiel ophanging af. Ga er niet in zagen, vertimmeren en veranderen want dan gaan bij de RDW alle alarm bellen af. Verander eerst de motor/bak en laat dat keuren en maak daarna pas de veranderingen aan de frame, carrosserie, wiel ophanging ect.

Vaak is voor een oldtimer een originele motor/bak niet meer te vinden en om die rede is een paar jaar geleden door de RDW besloten de keuze van de motor vrij te laten en de regels voor de motorwijzigingen soepeler te maken. Dit was een heel verschil tegen over mijn eerste capri v8 die ik bouwde en daarmee naar Lelystad moest om tig testen te ondergaan want toen mocht je niks aan de auto veranderen. Nu is het meer een soort strenge APK keuring.
Plaats reactie

Terug naar “2015 - Current”