Licht in de duisternis...
Moderator: Shelby GT-H
Re: Licht in de duisternis...
ik moet de relais er ook nog tussenzetten.
Dus dit was allemaal wel interressant.
Ik probeer ze ook een beetje weg te werken zodat je ze niet
ziet.
Maar ze kunnen toch ook gewoon onder het dasboard na de grootlicht schakelaar.
Alleen de plus draad vanaf de accu word wat langer.
Maar zoals bij zoveel auto.s zitten relais onder het dasboard.
Dus waarom niet?
Dus dit was allemaal wel interressant.
Ik probeer ze ook een beetje weg te werken zodat je ze niet
ziet.
Maar ze kunnen toch ook gewoon onder het dasboard na de grootlicht schakelaar.
Alleen de plus draad vanaf de accu word wat langer.
Maar zoals bij zoveel auto.s zitten relais onder het dasboard.
Dus waarom niet?
4 speed a code
Re: Licht in de duisternis...
Ja dat geld nog altijdMarkstang schreef:Hoi Mick,
Ik was aan het surfen op het mooie forum van DM&FF en zag daar een door jou geplaatst bericht van vorig jaar.
In dat bericht (van 31 juli 2009) vermeld je dat je een kabelboom met relais hebt gemaakt waarmee het probleem met je lichten/lichtschakelaar verholpen is.
Aangezien ik het zelfde probleem heb met mijn 66 Mustang, zou ik graag dat probleem willen verhelpen.
In jouw bericht heb je aangeboden zo'n kabelboom met relais ook voor anderen te willen maken.
Geldt jouw aanbod nog steeds en, zo ja, zou je daarvan een installatiebeschrijving/handleiding bij kunnen doen?
Groet, Mark
je hebt een pb
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Re: Licht in de duisternis...
Is dat niet (geldt) met DT ???Ja dat geld nog altijd
Daar gaan we een patent op aanvragen Mick !
Ik heb mijn "relais" ook nog liggen en moet ze er ook nog eens opzetten als ik tijd (en goesting) heb...
Maarja, de buurman gaat voor he'...
Nu is eerst Tweety aan de beurt....
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Re: Licht in de duisternis...
Omdat de rest van de bedrading naar je koplampen oud is en je er dan nog meer stroom doorheen jaagt! Dit is een zeer gevaarlijke oplossing. Je originele lichtschakelaar heeft tenminste nog een thermische zekering die afvalt als er teveel stroom doorheen gaat. Nu overbrug je die veiligheid zeg maar door de relais na je lichtschakelaar op de originele bedrading te zetten. Ik weet uit ervaring dat een smeulende kabelboom geen pretje is.jilco schreef: Maar ze kunnen toch ook gewoon onder het dasboard na de grootlicht schakelaar.
Alleen de plus draad vanaf de accu word wat langer.
Maar zoals bij zoveel auto.s zitten relais onder het dasboard.
Dus waarom niet?
Wees wijs en stop het gebeuren weg in de motorruimte. Er is een mooie ruimte onder de steun van je accubak. Voordeel is dat de stroomkring voor je koplampen dan kort is en nog minder verlies heeft. Koppel de oude koplamp connectoren links en rechts los, steek in 1 platte terminals om het stuursignaal op te pikken (of als het niet boeit; knip ze er af) en maak vanaf de relais een nieuw draadboompje met nieuwe H4 connectoren en massa aansluitingen. En pak meteen de claxons mee zoals al eerder gemeld.
Voor de spulletjes: Kijk even op de site van Rick Donkers voor draad met kleurcodes, relais, voeten, zekeringen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Licht in de duisternis...
En zoals Edgar zegt, het is ook veel gemakkelijker om de relais vooraan te zetten dan onder het dashboard...
En de bedoeling is de draad waar veel stroom doorgaat zo kort mogelijk te houden.
En de bedoeling is de draad waar veel stroom doorgaat zo kort mogelijk te houden.
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Re: Licht in de duisternis...
Helemaal mee eens , Ik heb ze ook onder de steun van de accu gezet, mooi uit het zicht, en zo kort mogenlijk van accu naar relaisedgar schreef:[Omdat de rest van de bedrading naar je koplampen oud is en je er dan nog meer stroom doorheen jaagt! Dit is een zeer gevaarlijke oplossing. Je originele lichtschakelaar heeft tenminste nog een thermische zekering die afvalt als er teveel stroom doorheen gaat. Nu overbrug je die veiligheid zeg maar door de relais na je lichtschakelaar op de originele bedrading te zetten. Ik weet uit ervaring dat een smeulende kabelboom geen pretje is.
Wees wijs en stop het gebeuren weg in de motorruimte. Er is een mooie ruimte onder de steun van je accubak. Voordeel is dat de stroomkring voor je koplampen dan kort is en nog minder verlies heeft. Koppel de oude koplamp connectoren links en rechts los, steek in 1 platte terminals om het stuursignaal op te pikken (of als het niet boeit; knip ze er af) en maak vanaf de relais een nieuw draadboompje met nieuwe H4 connectoren en massa aansluitingen. En pak meteen de claxons mee zoals al eerder gemeld.
Voor de spulletjes: Kijk even op de site van Rick Donkers voor draad met kleurcodes, relais, voeten, zekeringen.
greets
Mick
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Re: Licht in de duisternis...
je kunt natuurlijk ook overdrijven met zo.n kort mogelijke draad.
Hijwordt met de relais onder het dasboard hooguit 1.5 meter langer.
zoveel weerstand heeft een draad ook niet. Het zijn meer de contacten. Jullie hebben toch ook geen relais bij het achterlicht/remlicht.
Hijwordt met de relais onder het dasboard hooguit 1.5 meter langer.
zoveel weerstand heeft een draad ook niet. Het zijn meer de contacten. Jullie hebben toch ook geen relais bij het achterlicht/remlicht.
4 speed a code
Re: Licht in de duisternis...
Als mijn achterlichten meer stroom zouden trekken dan origineel is het een overweging.jilco schreef:je kunt natuurlijk ook overdrijven met zo.n kort mogelijke draad.
Hijwordt met de relais onder het dasboard hooguit 1.5 meter langer.
zoveel weerstand heeft een draad ook niet. Het zijn meer de contacten. Jullie hebben toch ook geen relais bij het achterlicht/remlicht.
Het punt is: als je je sealed beams vervangen hebt door H4 units, loopt er meer stroom door het headlight circuit. Dit circuit is daar niet op berekend (het was indertijd (net) afdoende voor de beoogde taak). Zeker niet als de bedrading ook al tig jaar oud is, de nodige invloeden van buitenaf (vocht, hitte, trillingen, corrosie draad/stekker overgang) heeft gehad. Dan kan je een gedeelte er van verbeteren (je relais onder je dashboard met een aparte voeding vanaf de accu), maar een groot gedeelte van de oude bedrading blijft nog in gebruik. Dit zal gedeeltelijk het voordeel van de betere stroomvoorziening wegnemen. Dan zou ik niet eens de moeite doen om het eerste stuk te verbeteren en het gewoon laten voor wat het is.
Je hoort mij trouwens niet zeggen dat het heel kort moet zijn. Ik geef alleen een goede plek aan waar je het ook uit het zicht kunt weg werken. Je mag er van mijn part 20 meter kabel aan maken. Maar neem draad van voldoende dikte voor het hele circuit, of liever, ga aan de veilige kant zitten en neem het zwaarder dan nodig. Voor koplampen (60w) heb je strikt genomen genoeg aan 0,5mm2 (max 11A). Dan gaat lengte echt wel meespelen. Neem je 1 of 1,5mm2 (max 21A) heb je meer reserve bij een dergelijke belasting en zal de spanningsval over de lengte meevallen. Maar kort houden helpt wel.
Wat een leuk experiment zou zijn is om een rol draad te nemen van een paar meter. Aan de ene kant aan de accu knopen, aan de andere kant een H4 lampje. Dan eens meten wat het je aan spanning overhoud aan de lampcontacten. Vervolgens eens over de lange aansluiting een overbrugging maken met een korter, dikker draadje. En dan eens kijken of je verschil ziet in de helderheid van je lamp.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Licht in de duisternis...
nou ik zie nog wel wat ik doe. denk dan toch maar onder de accu
ik ga dat van het voorjaar maar is aanleggen als het wat warmer is.
ik ga dat van het voorjaar maar is aanleggen als het wat warmer is.
4 speed a code
Re: Licht in de duisternis...
Vandaag de kabelboom binnen gekregen van Mick
In 1 woord; hulde
Mooi gemaakt en helemaal compleet met installatie cd.
Mick nogmaals bedankt.
In 1 woord; hulde
Mooi gemaakt en helemaal compleet met installatie cd.
Mick nogmaals bedankt.
Re: Licht in de duisternis...
En heb je hem al gemonteerd??Knabbel schreef:Vandaag de kabelboom binnen gekregen van Mick
In 1 woord; hulde
Mooi gemaakt en helemaal compleet met installatie cd.
Mick nogmaals bedankt.
greets Mick
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Re: Licht in de duisternis...
Nee Mick nog niet want hij is net terug van de spuiter.
Ik ga er het weekend aan beginnen denk ik.
Arie
Ik ga er het weekend aan beginnen denk ik.
Arie
Re: Licht in de duisternis...
Ik heb het allemaal gemonteerd en alles brand lekker fel.mick schreef:En heb je hem al gemonteerd??Knabbel schreef:Vandaag de kabelboom binnen gekregen van Mick
In 1 woord; hulde
Mooi gemaakt en helemaal compleet met installatie cd.
Mick nogmaals bedankt.
greets Mick
Ik kan iedereen een kabelboompje van Mick aan bevelen.
Nogmaals bedankt.
Arie
Re: Licht in de duisternis...
Graag gedaanKnabbel schreef:[Ik heb het allemaal gemonteerd en alles brand lekker fel.
Ik kan iedereen een kabelboompje van Mick aan bevelen.
Nogmaals bedankt.
Arie
Ben blij dat je er blij mee bent
Dus als anderen ook er een willen , geef maar een seintje
greets
Mick
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Re: Licht in de duisternis...
@ LUK
En ook jouw nieuwe kabelboom is vandaag naar je verstuurd
greets
Mick
En ook jouw nieuwe kabelboom is vandaag naar je verstuurd
greets
Mick
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66