Nieuw non-Mustang eigenaar

op dit Forum en stel je even voor

Moderator: Shelby GT-H

Rik
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 jun, 2017 13:34

Nieuw non-Mustang eigenaar

Bericht door Rik »

Ha liefhebbers,

Ook ik zal even een korte introductie doen. Ik ben Rik, 29 jaar oud en sinds een maandje eigenaar van een MG Xpower SV (dat is die laatste ademhaling van het merk; zo een met een Ford Modular 4.6 óf 5.0 in het vooronder).

In het dagelijks leven beweeg ik me vooral met de trein naar het werk welke als het even mee zit, op korte termijn vervangen zal worden door een Alpina D3 Biturbo, als dat even niet lukt heb ik nog een redelijk getweakte Alfa Romeo 156 GTA in de schuur staan waarmee ik me voortbeweeg.

De reden dat ik hier ben is omdat mijn MG SV momenteel géén motor heeft en ik overweeg een complete Mustang GT 5.0 te kopen als donor.
De hamvraag is voornamelijk of er, behalve de motor, een beetje vraag is naar plaatwerk, interieur, bits-n-pieces waardoor ik de investering van een dergelijk donor auto enigzins kan verantwoorden ten opzichte van een crate-engine.

Mocht iemand een Modular hebben liggen dan sta ik altijd open voor aanbiedingen! :roll:
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuw non-Mustang eigenaar

Bericht door Mack »

Ik moest hem opzoeken want ik kende hem niet.

Afbeelding

Dat ziet er best kick uit!

De 5.0 en 4.6 is zo'n beetje de standaard V8 geweest van Ford vanaf 65 (en eerder) tot heden, dus aan welke jaartallen denk je voor je motor?

Van 1995 ga je nog wel wat 5.0's vinden, maar dan met een Mustang Cabrio er omheen. De motoren zijn gewilder dan de body dus ik denk niet dat je zomaar klanten vindt voor onderdelen / body / plaatwerk. Bovendien zijn er nogal wat sloopauto's her en der waar onderdelen vanaf geplukt kunnen worden. Daarnaast is zowat alles nog nieuw te koop in Amerika.

Verder kunnen die 5.0's uit 95 ondertussen aardig wat km's op de teller hebben, verwacht ik. Ik weet niet of je daarop zit te wachten.

Van alles na 1995 zijn alleen de 2005-modellen in aardige aantallen te vinden in NL, wat V8-modellen betreft. De rest is zeldzaam.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Nieuw non-Mustang eigenaar

Bericht door Eric »

De MG Xpower SV is een doorontwikkeling van de Qvale Mangusta uit Italië (Qvale werd destijds overgenomen door MG) en zelfs die auto is vanaf het begin ontwikkeld rondom de Ford 4.6 Modular V8 en heeft dus nooit de oude 5.0 gehad. Ik zou dus vooral zoeken naar een 4.6 want de oude 5.0 is een totaal andere motor en dat zal leiden tot vele hoofdbrekers bij het inbouwen.

4.6 Mustangs vindt je vanaf modeljaar 1996, maar omdat de naam Mustang zo aanspreekt zul je er zelden tot nooit een vinden voor een prikkie. En wat Mack al zei, onderdelen zijn deels wel te verkopen maar dat vereist wel een berg geduld. Dus als je hem ergens eindeloos kunt stallen is dat nog te overwegen maar anders zou ik er niet aan beginnen.

Wat je volgens mij veel beter kunt doen is gaan zoeken naar een Thunderbird of een ander Ford product uit die tijd zoals de Lincoln Towncar, Continental of Mark VIII, de Mercury Grand Marquis of de Ford Crown Vic. Die werden ook allemaal geleverd met de 4.6 V8 en koop je voor veel minder dan een Mustang. Hier een overzicht van de bouwjaren en varianten:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Modular_engine#4.6_L

Wil je echt knallen dan is een nieuwe crate 5.0 Coyote natuurlijk de bom. Ik heb er nog spijt van dat ik dat destijds bij mijn ombouw niet gedaan heb.
Rik
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 jun, 2017 13:34

Re: Nieuw non-Mustang eigenaar

Bericht door Rik »

Eric schreef:... rondom de Ford 4.6 Modular V8 en heeft dus nooit de oude 5.0 gehad...
Goed om te zien dat je aardig up-to-date bent, echter had de SV-R wel degelijk een 5.0 V8 (wel uitsluitend de Modular; nooit de Windsor)...

Ik speel ook nog wel met de gedachte om er een TVR AJP 4.5 V8 in te hangen.
Qua runningcost niet echt heel aantrekkelijk, maar wel een motor die m.i. ontzettend goed bij de auto en oorspronkelijke visie van de auto past.

Mijn SV is de eerste productie SV ooit gebouwd, en heeft dan ook chassisno. 01.
Ondanks dat de orginaliteits freaks me wel iets aan zouden willen doen, heb ik meer met het karakter, het rijden en het verhaal dan met de orginaliteit. Dus op zich staan er redelijk wat deuren open. Ook de 4.2 S/C van Jaguar staat op het potential lijstje...
Gebruikersavatar
SanQ
Berichten: 453
Lid geworden op: vr 23 mei, 2014 09:21
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Nieuw non-Mustang eigenaar

Bericht door SanQ »

Mack schreef:Van 1995 ga je nog wel wat 5.0's vinden, maar dan met een Mustang Cabrio er omheen.
:lol: :roll: zie mijn advertentie in de TE KOOP rubriek :arrow: :arrow: :arrow:
Ticking away the moments that make up a dull day......
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Nieuw non-Mustang eigenaar

Bericht door 1967coupe »

Ik weet nog 2 tbirds te koop, volgens mij beide met een 4.6
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Nieuw non-Mustang eigenaar

Bericht door Gearz »

Rik schreef:Goed om te zien dat je aardig up-to-date bent, echter had de SV-R wel degelijk een 5.0 V8 (wel uitsluitend de Modular; nooit de Windsor)...
Dit betrof een door Sean Hyland motorsports gemodificeerd 4.6 blok opgeboord naar 5 liter.
Ford zelf bouwde destijds in 2004 zover ik weet geen 5.0 motoren.

Wellicht een tip om op ebay een 2004 Mustang Cobra 4.6 32-valve DOHC SVT Terminator blok te kopen en er in te lepelen, zou er zo in moeten glijden en een sterker performance 4.6 blok dan dat ga je niet vinden, dit blok is speciaal voor performance gebouwd door Ford's Special Vehicle Team en verschild in nagenoeg alle componenten van de standaard Ford 4.6.


Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuw non-Mustang eigenaar

Bericht door Mack »

Gearz schreef:Wellicht een tip om op ebay een 2004 Mustang Cobra 4.6 32-valve DOHC SVT Terminator blok te kopen en er in te lepelen, zou er zo in moeten glijden en een sterker performance 4.6 blok dan dat ga je niet vinden, dit blok is speciaal voor performance gebouwd door Ford's Special Vehicle Team en verschild in nagenoeg alle componenten van de standaard Ford 4.6.
Terminators en hun motoren zijn wel ontzettend populair geworden en zijn flink in prijs gestegen laatste tijd.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Rik
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 26 jun, 2017 13:34

Re: Nieuw non-Mustang eigenaar

Bericht door Rik »

Gearz schreef:Dit betrof een door Sean Hyland motorsports gemodificeerd 4.6 blok opgeboord naar 5 liter.
Ford zelf bouwde destijds in 2004 zover ik weet geen 5.0 motoren.
Ah kijk! Dit is waarom ik me aangemeld heb :mrgreen:
De wens is om, op langere termijn, er twee turbo's aan te knopen.
De 5.0 Coyote staat dan ook hoog op het verlanglijstje.

Ietwat concreter; ik heb dit jaar zo'n 10K om stuk te slaan op een vervangende motor en heb een reservepotje van 5K voor de overige zaken die ik nodig heb voor de 'restauratie' (kuipstoelen, gordels, wielen, banden, etc. etc. etc.).
Kleine dingen gaat als snel veel geld in zitten natuurlijk. Anyway, rekening houden met de langere termijn vind ik wel belangrijk, dus als ik moet "schuiven" met budgetten is dat op zich ook geen punt.

Ruimte om een donor te stallen heb ik genoeg; mijn werkplaats is ca. 140m2 en naast mijn Alfa en MG, staan er een paar kratjes bier, klapstoeltjes en een fiets. Dus no issues there :lol:
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuw non-Mustang eigenaar

Bericht door Mack »

Als jij nou een Coyote koopt, dan wil ik hem wel ruilen met mijn 4.6 :lol:

(Als je de Coyote ook meteen even in de Mustang hangt natuurlijk)
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Nieuw non-Mustang eigenaar

Bericht door 1967coupe »

Dacht dat er op marktplaats een opgevoerd blok stond.

Maarten, lekker zelf doen, leer je van (ook vloeken weet ik uit ervaring :mrgreen: )
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Nieuw non-Mustang eigenaar

Bericht door Eric »

Met zo'n budget zou ik zeker een nieuwe Coyote crate engine kopen.
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuw non-Mustang eigenaar

Bericht door Mack »

Eric schreef:Met zo'n budget zou ik zeker een nieuwe Coyote crate engine kopen.
Dat zeg ik. En dan inbouwen in mijn auto, dan mag hij mijn 4.6 met supercharger hebben. :wink:
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Nieuw non-Mustang eigenaar

Bericht door Gearz »

Eric schreef:Met zo'n budget zou ik zeker een nieuwe Coyote crate engine kopen.
Ik zou toch (en zeker in het geval van een MG Xpower SV) de terminator overwegen !

Waarom ? ---> Dit blok is heel anders dan de standaard 4.6 en kan zonder verdere modificaties aan het onderblok probleemloos 800PK aan, het is er door SVT voor gemaakt !!

-Past er rechtstreeks in (zelfde afmetingen als std. 4.6)
-Forged steel "C38 micro-alloy" Kellogg crankshaft
-Forged-steel H-beam Manley 4340 Performance rods en forged steel bearing caps
-ARP 8740 Chrome Moly rod bolts
-Zollner forged aluminum 8.5:1 pistons
-En dan natuurlijk de factory Eaton supercharger.

Perfect te modificeren dus voor veel bruikbare power zonder interne (kostbare!) aanpassingen aan het blok zelf, wat wil je nog meer !?
De Eaton is uitwisselbaar voor een twin screw Kenne Bell of Whipple supercharger maar er zijn ook diverse Terminators verbouwd naar turbo applicaties.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Nieuw non-Mustang eigenaar

Bericht door Swordfish79 »

is dit mogelijk iets? https://link.marktplaats.nl/m1174261927

te ver uit mijn comfort zone, maar dacht deel het toch even..
Plaats reactie

Terug naar “Welkom”