Weekblad KUIFJE 1964 / De Ford Mustang in gestrekte draf !

Nieuwtjes...weetjes...linkjes..enz

Moderator: Shelby GT-H

Gesloten
Gebruikersavatar
Mustang65
Berichten: 1742
Lid geworden op: ma 11 aug, 2003 20:34
Locatie: Dordrecht

Weekblad KUIFJE 1964 / De Ford Mustang in gestrekte draf !

Bericht door Mustang65 »

Het weekblad Kuifje nr.24/1964 (Wie kent het nog?) met het laatste nieuws over over de nieuwe Ford Mustang. Dit artikel kwam ik tegen in de oude doos. Na enige bewerking voor publicatie op het forum is het dit verhaaltje geworden.

Arjan.


----

Weekblad KUIFJE 19e jaargang 1964

Afbeelding

De Ford Mustang in gestrekte draf!

De operatie Total Performance lijkt verdacht veel op de voorbereiding tot de grote strijd, een soort mobilisatie bij de Ford Motor Company.


Niet dat ik dat vervelend vind, verre van dat zelfs! Ik houd van wedstrijden en het koortsachtig zoeken naar nieuwe mogelijkheden, een eerlijke strijd met open vizier, waar ieder doet wat hij meent, dat het beste is. Wanneer een imperium als Ford een dergelijk risico durft te nemen en zich openlijk in het strijdperk begeeft, hoeft niemand eraan te twijfelen, dat de belangstelling groot is. We zouden bijna kunnen spreken van een ideologische oorlog tussen de Ford Motor Company en General Motors. De een heeft plotseling besloten wél aan wedstrijden mee te gaan doen, terwijl de andere dit blijkbaar goedgunstig toelaat, maar toch een paar reservetroepen achter de hand heeft!

Afbeelding

IS DE ECHTE MUSTANG VERRADEN?

De Mustang is niets anders dan de marktversie van het prototype, de Mustang II. De keuze van de naam is volgens mij te betreuren. De kleine Mustang, met middenachter geplaatste motor (zie Kuifje nr. 15) had eigenlijk de oude naam moeten houden, omdat deze zo goed overeen kwam met het karakter van de wagen. De Mustang II heeft echter niets gemeen met de oorspronkelijke wagen en de nieuwe Mustang nog minder!

Volgens Amerikaanse begrippen kan deze laatste wagen zelfs als een klein model beschouwd worden, ondanks de lengte van 4,74 meter. De reden hiervan is waarschijnlijk de geringe breedte slechts 1,73 meter bedraagt. In vergelijking met het prototype heeft alleen de voorzijde een verandering ondergaan. Het Corsair achtige uiterlijk van de spatborden is verdwenen. Wel is een stevige bumper aangebracht de radiator- beschermer is aanzienlijk kleiner geworden en de koplampen zijn niet meer zo weggemoffeld.

Onder de motorkap openen zich de meest uiteenlopende perspectieven, want er kan een keus gemaakt worden uit een hele collectie motoren en versnellingsbakken. Het vaste dak is daarin tegen vervangen door een cabriolet- en een coupe-model.

Afbeelding

VAN 101 TOT 271 PAARDEN! TOCH WEL PITTIG!

Er kan een keuze, gemaakt worden uit een zes-cilinder in lijn en drie verschillende V8’s, een van 4.260 cc en twee van 4.735 cc. Deze motoren ontwikkelen respectievelijk een vermogen van 101, 164 en 210 pk bij eenzelfde toerental, namelijk 4.400 t/m. De machtigste versie, 4.7 liter, levert een vermogen van 271 pk bij 6.000 t/m. en bereikt het maximumkoppel van 43,1 mkg hij een bescheiden toerental van 3.400 toeren per minuut. Deze wagen kan verbluffende prestaties leveren en is bovendien buitengewoon soepel.

Bij al deze verschillende mechanieken zijn drie types van overbrenging mogelijk een driebak, een automatische driebak of een vierbak. Alleen de twee eerste minder machtige versies kunnen uit alle drie kiezen, terwijl de 4.7 liter wagen met 210 pk of een vierbak kan hebben of een automatische overbrenging. De 271 pk versie kan alleen uitgerust worden met de vierversnellingsbak. De versnellingspook is centraal in de wagenbodem aangebracht, tussen de tonzittingen.

De mogelijkheden, die aspirant-kopers geboden worden, vallen des te meer op, omdat er nog een bijzonder groot aantal onderdelen voorradig is. Enkele voorbeelden: servo-bekrachtiging voor stuurinrichting en remmen, een middenpaneel, een toerenteller en nog veel meer nuttige kleinigheden. Door deze buitengewoon grote collectie onderdelen kan de wagen zeer luxueus gemaakt worden. Maar de eenvoudige, onopgetutte uitvoering blijft toch nog een zeer aangename wagen, een compromis tussen de Europese en Amerikaanse smaak op GT-gebied.

---
Bron: Weekblad KUIFJE nr.24 19e jaargang 1964 / zie ook Mustang express 1998
Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4407
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door 72grande »

Een Kuifje uit 1964....leuk hoor.

Maar, dat daarin auto's stonden! Kan ik me van de Donald Duck niet herinneren...


Marc
Marc
Gesloten

Terug naar “2009 45th Mustang Anniversary (en 40th in 2004)”