Accu in de kofferbak

Alle projecten van Members die niet in een jaartal geplaatst kunne worden.
Zoals garage verbouwingen, Motor rebuild, ect ......

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 720
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 19:28

Accu in de kofferbak

Bericht door Frank »

In verband met mijn project ben ik aan het overwegen(!) om de accu te verplaatsen naar de achterbak. Dit werd in 1966 gedaan door Shelby met de GT350. Ter info, ik wil de motorruimte van mijn auto, qua looks, min of meer op een GT350 laten lijken.

Het voordeel is natuurlijk dat dit de gewichtsverdeling ten goede komt en er meer druk op de achteras zit. Echter ben ik bang dat er dan een groot gapend gat ontstaat in de motorruimte. Dat kan esthetisch misschien minder mooi ogen. Wat is jullie mening/ervaring hier over. Zal het tevens echt merkbaar zijn met rijden?

Afbeelding

Afbeelding

Frank
- Ford Mustang Fastback Factory GT '66, 4V 289 Ci V8, 5 speed, headers en Flowmasters.
- Chevrolet Impala Sport Coupe 1959, 348 Ci V8, Tri-Power, 4 speed
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Accu in de kofferbak

Bericht door Ando »

Tja, of het op de gewone weg merkbaar is met rijden betwijfel ik...

Het ruimt wel lekker op onder de motorkap, ik zie het daar het liefst zo schoon mogelijk...
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Accu in de kofferbak

Bericht door Dakloos »

Ik vraag me ook af of je het echt kunt merken tijdens het rijden. Een ander niet onbelangrijk punt is de kabel van voor naar achter (en weer naar voren). Neem hiervoor een goede dikke om startproblemen te voorkomen. De startmotor kan maximaal iets van 150 -200 Ampere trekken dus een paar volt verlies heb je al gauw. Deze kabel afzekeren bij de accu lijkt mij ook geen overbodige luxe!
En.....was het niet zo dat alleen de allereerste Shelby's de accu in de kofferbak hadden staan?
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Accu in de kofferbak

Bericht door Mustang24 »

Dakloos schreef:Ik vraag me ook af of je het echt kunt merken tijdens het rijden. Een ander niet onbelangrijk punt is de kabel van voor naar achter (en weer naar voren). Neem hiervoor een goede dikke om startproblemen te voorkomen. De startmotor kan maximaal iets van 150 -200 Ampere trekken dus een paar volt verlies heb je al gauw. Deze kabel afzekeren bij de accu lijkt mij ook geen overbodige luxe!
En.....was het niet zo dat alleen de allereerste Shelby's de accu in de kofferbak hadden staan?
Ik heb die van mij (Tweety) ook in de kofferbak staan, omdat de supercharger wat plaats nodig had :oops:
Maar je moet maar EEN kabel leggen Erwin, de massa is niet nodig, die loopt zo door...

Hoe bedoel je afzekeren ? Een zekering van 200 Amps is een grote joekel.... Gewoon een ontkoppelaar opzetten voor als hij gestald staat.

Gewicht: dat ga je inderdaad niet merken die 10Kg ongeveer die van voor naar achter gaat.
Een volle benzinetank weegt al vlug 5x meer !

Zal straks eens een foto zetten.
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Accu in de kofferbak

Bericht door Mustang24 »

Afbeelding
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Accu in de kofferbak

Bericht door Dakloos »

GTA67 schreef: Maar je moet maar EEN kabel leggen Erwin, de massa is niet nodig, die loopt zo door...

Hoe bedoel je afzekeren ? Een zekering van 200 Amps is een grote joekel.... Gewoon een ontkoppelaar opzetten voor als hij gestald staat.
Klopt Emiel, ik zat even verkeerd te denken. Afzekeren: je hebt over een lengte van 3 a 4 meter een kabel door je auto lopen die rechtstreeks met de + pool van je accu is verbonden......daarom :wink: .
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Accu in de kofferbak

Bericht door Mustang24 »

silverbullit schreef:zo groot zijn die niet meer Emiel

Indeed Sir... dat zijn kleine "Plons" zoals wij in het belz zeggen :lol:
Maarja, als je wat lang moet starten...
Tenslotte is de kabel goed geisoleerd, en als je hem goed bevestigd kan er niets mee gebeuren.
Maar het is een extra veiligheid.
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Accu in de kofferbak

Bericht door Gearz »

Qua gewichtsverdeling en wellicht ook qua Shelby looks een prima optie, echter wel een paar belangrijke veiligheidszaken om voorafgaande te overwegen mocht je een dergelijke conversie willen gaan doen. Ik wil je niet ontmoedigen maar wel overtuigen om het goed te doen als je het doet.

-Altijd een "droge" accu achterin zetten of een accu in een battery safety box, ontstekend knalgas en een ploffende accu onder de motorkap is namelijk vervelend maar eenzelfde situatie in het afgesloten en vaak ongeventileerde compartiment waarin jij en/of je passagier(s) zich bevinden is levensgevaarlijk. Een firewall achter de achterbank monteren is ook een aan te raden optie.

-Altijd zorgen dat de accu in een accubox VAST zit op de vloer van de kofferbak, bij een aanrijding breekt een 18 kilo zware (met zuur gevulde) accu los uit de std. accu beugels en komt dwars door de achterbank naar voren zetten ! VAST dus.

-God verhoede het maar mocht je in een situatie komen waarin je op de openbare weg ,-met een naar moderne maatstaven onveilig voertuig-, door beknelling niet zelfstandig het voertuig kan verlaten en er dreigt brandgevaar, dan zullen de hulpdiensten om kortsluiting of vonkontsteking door het elektrisch circuit te voorkomen (en allereerst hun eigen veiligheid te waarborgen) eerst de motorkap openen/forceren en niet de kofferbak (!) daarnaast is het koffer compartiment ,-in tegenstelling tot de motorkap-, afgesloten en dus niet éénvoudig voor derden en/of hulpverleners toegangkelijk.
Kostbare tijd kan zo dus verloren gaan in een situatie waarin dit absoluut niet gewenst is.

Racewagens hebben een hoofdschakelaar aan de buitenzijde van het voertuig of de kofferklep deksel is afgesloten middels snelsluiters.
Ook is bij dergelijke voertuigen over het algemeen reeds reglementair bekend dat de accu zich achterin bevindt.

Michel.


Battery Safety Box & Mechanische killswitch.
Afbeelding
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Projecten”