Project : Mustang importeren uit Canada

Alle projecten van Members die niet in een jaartal geplaatst kunne worden.
Zoals garage verbouwingen, Motor rebuild, ect ......

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
madcowthafirst
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 15 aug, 2012 21:06

Project : Mustang importeren uit Canada

Bericht door madcowthafirst »

Hi all,

Mijn naam is Marco en ik woon momenteel in Canada en ik ben de trotse eigenaar van een Ford Mustang 2005 GT.

http://www.ibmconnections.org/wordpress ... p/mustang/

Helaas door omstandigheden moet ik binnenkort alweer terug naar Nederland. Nu zou ik ook graag mijn auto
meenemen naar Nederland. Ik heb inmiddels het bedrijf SCL Rotterdam gevonden die handige services biedt
bij het importeren van een auto uit Noord-Amerika.

Ik dacht gebruik te kunnen maken van het feit dat ik mijn Ford mee zou kunnen nemen onder de noemer
verhuisboedel maar ik kreeg als antwoord dat het erg onwaarschijnlijk is dat ik voor vrijstelling in aanmerking
zou komen. Ik ging er van uit dat het wel moeten betalen van de BTW/BPM zou uitkomen op een bedrag van
rond de 5000/6000 EURO i.v.m. met de hoge CO2 uitstoot en energie label G.

Maar ik kom nu verschillende berichten tegen dat je de BPM/BTW berekening van het jaar kunt gebruiken
wanneer de auto voor het eerst was geregistreerd. Voor mijn Ford zou dat dan 2004 zijn. Het bedrag aan BTW/BPM
wat hierbij hoort komt uit op ongeveer 1200 EURO.
(
uitgaande van een bruto prijs van 35000 EURO just a wild guess
label G
uitstoot 300g/km
)
En dat maakt het opeens weer enigszins realistisch om toch de auto mee te nemen iets wat ik eigenlijk al had
opgegeven toen ik hoorde dat ik niet voor de BPM/BTW vrijstelling in aanmerking zou komen.

http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php/" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand ervaring hiermee die mij verder kan helpen?

Thanks in advance.

Cheers, Marco
Gebruikersavatar
MustangMan010
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 13 aug, 2003 18:58
Locatie: Albrandswaard
Contacteer:

Re: Project : Mustang importeren uit Canada

Bericht door MustangMan010 »

Hoi Marco,
Ten eerste welkom op dit drukke,gezellige en informatieve forum :lol:
Voor zover ik weet kan de Mustang wel mee als verhuisgoed en zodoende in aanmerking komen voor vrijstelling c.q. ander soort (goedkoper) invoerbelastingen.
Volgens mij zou een bedrijf zoals jij noemt daarmee goed op de hoogte moeten zijn hoe dat precies zit en niet komen met de noemer "dat het erg onwaarschijnlijk is dat je voor vrijstelling in aanmerking zou komen" .Om meer zekerheid over het wel of niet zou ik maar eens bij een ander bedrijf gaan informeren die je excact kunnen vertellen hoe het zit.Er zijn hier ook leden op het forum die jou daarbij kunnen helpen aan die info.
Ik heb even gekeken bij op de site van de balastingdienst en kijk maar op de volgende link:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _nederland

Mark
'67 Mustang V8 DeLuxe 289ci, "Kawasaki Ninja Blue"
'06 Mustang V6 Premium,Tungsten Grey,Pony+Interior Upgrade Package.Southern California Special,only 600 built !!

Should a man in his 50's be allowed to drive a V8 Mustang !!! :lol:
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Project : Mustang importeren uit Canada

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Vreemd, de eigen website spreekt hun eigen woorden tegen: http://www.sclnl.nl/nl/verhuizingen/voe ... uropa.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mij moet het gewoon lukken als je de auto minimaal een 1/2 jaar in gebruik hebt op je eigen naam.
Je moet wel minimaal 12 maanden in het buitenland gewoond hebben.

Misschien even contact opnemen met http://www.lekimportcars.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hennie zal je misschien wel verder kunnen helpen, ook met aanvragen van een kenteken
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
madcowthafirst
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 15 aug, 2012 21:06

Re: Project : Mustang importeren uit Canada

Bericht door madcowthafirst »

Mark en Ronald dank voor jullie reactie.

Misschien heb ik mijn situatie niet helemaal goed toegelicht.

Het antwoord dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat mijn auto in aanmerking komt voor de vrijstelling verhuisboedel
heb ik gekregen van de douane afdeling van de belastingdienst. Ik heb straks wel een jaar in Canada gewoond maar
het GBA laat zien dat het korter is geweest omdat ik mij pas later toen ik in Canada werk had gevonden heb uitgeschreven.

De regels voor de vrijstelling verhuisboedel hebben ruimte voor uitzonderlijke gevallen ik had een brief bijgesloten bij de aanvraag
waar ik mijn situatie in heb toegelicht. Hoofd argument hierin was dat ik toezegging had van mijn bedrijf hier dat zij zorg zouden
dragen voor de verlening van mijn werkvergunning alleen ging dat opeens niet meer door bezuinigingen van hogerhand.
Na hun initiële toezegging heb ik allerlei spullen gekocht inclusief auto omdat ik in veronderstelling was dat ik nog minimaal
twee jaar in Canada zou blijven.

Nu wordt de vrijstelling pas bepaald op het moment dat de auto ook echt in Nederland aankomt of in ieder geval in het schip
staat op weg naar Nederland. Nu zou ik wel willen weten mocht ik ook idd. geen aanspraak mogen maken op de vrijstelling
verhuisboedel dat de BPM/BTW die ik dan moet betalen een bedrag is van rond de 1200 EURO en niet opeens 6500 EURO.

Als tweede heb ik ook nog maar een offerte aanvraag ingediend bij SCL Rotterdam met de vraag of zij ook een BPM berekening
kunnen meenemen in hun nieuwe offerte.

Thanks!
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Project : Mustang importeren uit Canada

Bericht door Eric »

Tja het moment van uitschrijving GBA tot het moment van terugkeer zijn bepalend voor de vrijstelling. Als dat minder is dan een jaar dan heb je pech, maar dat is logisch want zo zijn de regels nu eenmaal.

Je kunt natuurlijk wel overwegen wat sabbatical op te nemen en pas later terug te keren, zodat je het jaar wel vol maakt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Projecten”