Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 15-11-2023 Update
Moderator: Shelby GT-H
Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 15-11-2023 Update
Goedemiddag,
Deze pagina loopt al sinds februari 2014 maar door wat foto crashes vanuit Photobucket besloten om de begin post compleet bij te werken, omdat de meeste foto's in de pagina's niet meer werken. Dus hier een nieuwe begin post.
Gekocht in 2014 toen ik 20 was met het idee hem rijdend te maken en wat dingen af te werken. Maart 2015 dacht ik f***it ik ga hem van onder tot boven compleet opnieuw opbouwen. Er waren nogal veel dingen maar 1/2 of zelfs 1/4 gedaan, beschamende dingen die in mijn boek echt niet konden.
Het enige nadeel van hem compleet te doen is dat het wat langer duurt en vooral omdat ik een nogal precieze kloot ben en alles netjes wil hebben, ook waar je het niet ziet.
Was zelf in deze tijd leerling monteur en oorspronkelijk meubelmaker dus had nog wat dingen te leren, dit zou een mooi leer project zijn.
Ford F100 1953
4,6liter Ford Thunderbird injectie v8.
4r70w Electronisch geschakelde automaat bak.
Megasquirt V2 motormanagement.
Geen transmissie management.
Rest is eigenlijk origineel.
Begin jaren uit een garagebox gehobbyd, later na naar een loods gegaan waar we fijn konden sleutelen.
Hier onder wat foto's van toen ik hem kocht. Een half gespoten pickup.
Set velgen gekocht, de achtervelgen stonden te breed en moesten dus smaller gezet worden en de kleur moest zwart worden. Voor de rest prima:
Veel tijd bezig geweest om te kijken wat ik nog nodig had en welke route ik op wou gaan met de auto. Veel onderdelen besteld vooral kleine dingen.
Nu ook besloten de motor en alles te demonteren en hem compleet opnieuw op te bouwen. Met een oog naar een originele look maar wel met wat eigen ''touches''.
Op een zondag samen met een maat de motor gedemonteerd, alles op de aanhanger mee naar de garagebox en gaan met die banaan.
Einde van de dag alles terug op de kar en klaar:
Motor en bak splitten en demonteren voor check-up en respray.
Motor in de ''spuitcabine''.
Hier kwam al gouw mijn auti ik naar boven met het zeggen. Ik ga deze motor niet opbouwen zonder nieuwe bouten! Dus zoeken naar een alternatief en kwam bij trommelverzinken.
Precies wat ik zocht!
Meeste bende weer terug op de motor en hij is weer fris:
Meer traps automaatbak reviseren had ik nog nooit gedaan, had wel vaker een heftruck bakje los gehad. Dus dacht kan niet moeilijk zijn , was wel wat ingewikkelder maar tot zover alles OK:
Likje verf erop en voila:
Het frame en de bak konden niet achter blijven. De bak was in een te slechte staat en in mijn ogen ook veel te ''billig''. Dus met een kammeraad gaan kijken of we dit samen nieuw konden maken van iets degelijker spul.
Oude (originele) bak.
Dit ga ik niet strak maken.
Tekeningen gemaakt uit de oude bak en begonnen met de nieuwe.
Nieuwe zijkanten van 3mm plaat ipv 1.2mm. De krul wat normaal bovenop de rand zit konden we niet of moeilijk na maken met 3mm plaat dus voor een as van 30mm gekozen. (gewicht op de achterwielen).
Schildjes en paaltjes in 2mm plaat.
Na heel wat uren werk erg blij met het resultaat!:
Hout uit eigen bos.
Parels beginnen zich te laten zien.
Bak in de epoxy en het hout erin voor te passen.
Zelf nieuwe klepscharnieren getekend en laten frezen. Wou niks van ketting strop of iets wat de klep vast hield als hij open stond.
https://youtu.be/FDYL3ojrRyk
Frame was in prima staat gelukkig. Heb wat draadeindes in het frame gelast zodat ik na het coaten altijd een lekkere massa had, waar ik van uit kon gaan.
Wat losse frame onderdelen gespoten en alles weer monteren incl vers verzinkte bouten moeren etc etc.
Motortje en bak in de takel
Stuurhuis ook gereviseerd met nieuwe dichtingen en lagers. Worm vertanding was nog prima.
Pickup mee naar het werk voor de uitlaat te maken.
De radiateur hing in de originele beugel maar paste niet mooi en hing er vast in en daar hou ik niet van. Heb liever dat hij netjes op rubbers staat. Dus ik denk maak een nieuwe beugel.
Maar ik pas hem in het frame en merk dat hij niet past (dumb), het stuk frame waar hij op staat staat wat hol. Dus iets te makkelijk denkend te werk gegaan. Maar ja what you gonna do bout it. Slijpert gepakt en te keer gegaan. En hij past nu dus perfect en ziet er ook een stuk mooier uit
Omdat de 2 zijkanten nu los van elkaar zijn kunnen ze naar buiten buigen als het front eraan hangt, dus ik wou het verstevigen maar ook een beetje mooi laten ogen. Dus van RVS een X gemaakt.
Laagje lak erover gekwakt en voila!
Radiateur iets netter maken:
Automaat bak koeler slangen ook geperst.
Cabine erop geploft, voor de rest op maat te maken en te passen.
De elektra in de gehele auto was een ramp dus die heb ik met alle liefde eruit te knipt en weg geknikkerd want het was om te janken.
Diverse kabel doorvoeren gemaakt zodat de kabels netjes de cabine in komen. Helaas moest ik de kabelboom naar de motor semi in het zicht maken. De rest van de kabels komen allemaal ongezien door de stijlen links en rechts de cabine in.
Verdeel kastje voor de achterlampen en in de toekomst als ik ook denk ik wil een trekhaak kan ik hier netjes de verlichting bij weg pakken. (maar weet haast zeker dat dit niet gaat gebeuren zolang de pickup op mijn naam staat)
Cabine moet uiteraard nog gespoten worden en de lassen etc worden dan ook netjes afgewerkt.
Afneembare aluminium plaat gemaakt waar alles op zit. Massa punt, hoofdrelais beide computers zekering kast en relais blokken.
Voordat de cabine erop ging heb ik de brandstof tank gereinigd en gecoat. Hij was er geroest en wou hem reinigen omdat een nieuwe uit de states wat te duur werd. Eerst met cola gereinigd. Had geen idee wat het deed en dacht ik probeer het gewoon.
Hij is er wel wat schoner op geworden maar ik raad het niet aan.
Het antwoord is electrolyse, super goedkoop en rete effectief! Had geen idee hoelang hoeveel stroom dus maar langzat gedaan (4 dagen) op +-3 ampere.
Na wat rondjes met stenen erin aan de beton molen was hij toch wat schoner.
Een schone tank om te coaten.
Omdat ik mijn originele teller klok wou houden en dus ook een werkende benzine meter wou hebben heb ik een nieuwe aanzuig unit tank vlotter houder dingetje gemaakt van RVS.
Tank klaar gemaakt voor installatie, nieuwe laag undercoating en een laagje zwarte lak.
Nu ook een de brandstofleidingen erin gemaakt, ook van RVS want ja daar ben je vanaf. Was best een werk want als je buigt kun je niet meer terug.
Onderzijde van de cabine:
Schutbord.
Brandstof pomp met aanzuig filter ook gemonteerd.
Vond de aluminium aanzuig buis een beetje goedkoop ogen en het was niet netjes gemaakt en ik vind de grote ronde luchtfilters mooier. Dus deze wou ik een passend maken op de injectie motor.
Het binnenste stuk van het huis eruit geslepen en een nieuwe plaat incl opstaande rand erop gemaakt voor de siliconen bocht.
Carter ontluchting ook aan gesloten door middel van een stukje gebogen aluminium buis:
Hoofdremcilinder zit er ook weer op met wat nieuwe remslangen:
Deze pagina loopt al sinds februari 2014 maar door wat foto crashes vanuit Photobucket besloten om de begin post compleet bij te werken, omdat de meeste foto's in de pagina's niet meer werken. Dus hier een nieuwe begin post.
Gekocht in 2014 toen ik 20 was met het idee hem rijdend te maken en wat dingen af te werken. Maart 2015 dacht ik f***it ik ga hem van onder tot boven compleet opnieuw opbouwen. Er waren nogal veel dingen maar 1/2 of zelfs 1/4 gedaan, beschamende dingen die in mijn boek echt niet konden.
Het enige nadeel van hem compleet te doen is dat het wat langer duurt en vooral omdat ik een nogal precieze kloot ben en alles netjes wil hebben, ook waar je het niet ziet.
Was zelf in deze tijd leerling monteur en oorspronkelijk meubelmaker dus had nog wat dingen te leren, dit zou een mooi leer project zijn.
Ford F100 1953
4,6liter Ford Thunderbird injectie v8.
4r70w Electronisch geschakelde automaat bak.
Megasquirt V2 motormanagement.
Geen transmissie management.
Rest is eigenlijk origineel.
Begin jaren uit een garagebox gehobbyd, later na naar een loods gegaan waar we fijn konden sleutelen.
Hier onder wat foto's van toen ik hem kocht. Een half gespoten pickup.
Set velgen gekocht, de achtervelgen stonden te breed en moesten dus smaller gezet worden en de kleur moest zwart worden. Voor de rest prima:
Veel tijd bezig geweest om te kijken wat ik nog nodig had en welke route ik op wou gaan met de auto. Veel onderdelen besteld vooral kleine dingen.
Nu ook besloten de motor en alles te demonteren en hem compleet opnieuw op te bouwen. Met een oog naar een originele look maar wel met wat eigen ''touches''.
Op een zondag samen met een maat de motor gedemonteerd, alles op de aanhanger mee naar de garagebox en gaan met die banaan.
Einde van de dag alles terug op de kar en klaar:
Motor en bak splitten en demonteren voor check-up en respray.
Motor in de ''spuitcabine''.
Hier kwam al gouw mijn auti ik naar boven met het zeggen. Ik ga deze motor niet opbouwen zonder nieuwe bouten! Dus zoeken naar een alternatief en kwam bij trommelverzinken.
Precies wat ik zocht!
Meeste bende weer terug op de motor en hij is weer fris:
Meer traps automaatbak reviseren had ik nog nooit gedaan, had wel vaker een heftruck bakje los gehad. Dus dacht kan niet moeilijk zijn , was wel wat ingewikkelder maar tot zover alles OK:
Likje verf erop en voila:
Het frame en de bak konden niet achter blijven. De bak was in een te slechte staat en in mijn ogen ook veel te ''billig''. Dus met een kammeraad gaan kijken of we dit samen nieuw konden maken van iets degelijker spul.
Oude (originele) bak.
Dit ga ik niet strak maken.
Tekeningen gemaakt uit de oude bak en begonnen met de nieuwe.
Nieuwe zijkanten van 3mm plaat ipv 1.2mm. De krul wat normaal bovenop de rand zit konden we niet of moeilijk na maken met 3mm plaat dus voor een as van 30mm gekozen. (gewicht op de achterwielen).
Schildjes en paaltjes in 2mm plaat.
Na heel wat uren werk erg blij met het resultaat!:
Hout uit eigen bos.
Parels beginnen zich te laten zien.
Bak in de epoxy en het hout erin voor te passen.
Zelf nieuwe klepscharnieren getekend en laten frezen. Wou niks van ketting strop of iets wat de klep vast hield als hij open stond.
https://youtu.be/FDYL3ojrRyk
Frame was in prima staat gelukkig. Heb wat draadeindes in het frame gelast zodat ik na het coaten altijd een lekkere massa had, waar ik van uit kon gaan.
Wat losse frame onderdelen gespoten en alles weer monteren incl vers verzinkte bouten moeren etc etc.
Motortje en bak in de takel
Stuurhuis ook gereviseerd met nieuwe dichtingen en lagers. Worm vertanding was nog prima.
Pickup mee naar het werk voor de uitlaat te maken.
De radiateur hing in de originele beugel maar paste niet mooi en hing er vast in en daar hou ik niet van. Heb liever dat hij netjes op rubbers staat. Dus ik denk maak een nieuwe beugel.
Maar ik pas hem in het frame en merk dat hij niet past (dumb), het stuk frame waar hij op staat staat wat hol. Dus iets te makkelijk denkend te werk gegaan. Maar ja what you gonna do bout it. Slijpert gepakt en te keer gegaan. En hij past nu dus perfect en ziet er ook een stuk mooier uit
Omdat de 2 zijkanten nu los van elkaar zijn kunnen ze naar buiten buigen als het front eraan hangt, dus ik wou het verstevigen maar ook een beetje mooi laten ogen. Dus van RVS een X gemaakt.
Laagje lak erover gekwakt en voila!
Radiateur iets netter maken:
Automaat bak koeler slangen ook geperst.
Cabine erop geploft, voor de rest op maat te maken en te passen.
De elektra in de gehele auto was een ramp dus die heb ik met alle liefde eruit te knipt en weg geknikkerd want het was om te janken.
Diverse kabel doorvoeren gemaakt zodat de kabels netjes de cabine in komen. Helaas moest ik de kabelboom naar de motor semi in het zicht maken. De rest van de kabels komen allemaal ongezien door de stijlen links en rechts de cabine in.
Verdeel kastje voor de achterlampen en in de toekomst als ik ook denk ik wil een trekhaak kan ik hier netjes de verlichting bij weg pakken. (maar weet haast zeker dat dit niet gaat gebeuren zolang de pickup op mijn naam staat)
Cabine moet uiteraard nog gespoten worden en de lassen etc worden dan ook netjes afgewerkt.
Afneembare aluminium plaat gemaakt waar alles op zit. Massa punt, hoofdrelais beide computers zekering kast en relais blokken.
Voordat de cabine erop ging heb ik de brandstof tank gereinigd en gecoat. Hij was er geroest en wou hem reinigen omdat een nieuwe uit de states wat te duur werd. Eerst met cola gereinigd. Had geen idee wat het deed en dacht ik probeer het gewoon.
Hij is er wel wat schoner op geworden maar ik raad het niet aan.
Het antwoord is electrolyse, super goedkoop en rete effectief! Had geen idee hoelang hoeveel stroom dus maar langzat gedaan (4 dagen) op +-3 ampere.
Na wat rondjes met stenen erin aan de beton molen was hij toch wat schoner.
Een schone tank om te coaten.
Omdat ik mijn originele teller klok wou houden en dus ook een werkende benzine meter wou hebben heb ik een nieuwe aanzuig unit tank vlotter houder dingetje gemaakt van RVS.
Tank klaar gemaakt voor installatie, nieuwe laag undercoating en een laagje zwarte lak.
Nu ook een de brandstofleidingen erin gemaakt, ook van RVS want ja daar ben je vanaf. Was best een werk want als je buigt kun je niet meer terug.
Onderzijde van de cabine:
Schutbord.
Brandstof pomp met aanzuig filter ook gemonteerd.
Vond de aluminium aanzuig buis een beetje goedkoop ogen en het was niet netjes gemaakt en ik vind de grote ronde luchtfilters mooier. Dus deze wou ik een passend maken op de injectie motor.
Het binnenste stuk van het huis eruit geslepen en een nieuwe plaat incl opstaande rand erop gemaakt voor de siliconen bocht.
Carter ontluchting ook aan gesloten door middel van een stukje gebogen aluminium buis:
Hoofdremcilinder zit er ook weer op met wat nieuwe remslangen:
Laatst gewijzigd door Limburger op wo 15 nov, 2023 22:17, 60 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00
Re: Ford F-100 1953 gekocht.
gefeliciteerd met de aankoop.
geen idee of dat voldoende is. Maar dat zullen ze je bij de RDW en belastingdienst wel kunnen vertellen..
geen idee of dat voldoende is. Maar dat zullen ze je bij de RDW en belastingdienst wel kunnen vertellen..
- Ghost Rider
- Donateur 2014
- Berichten: 6414
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
- Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
- Contacteer:
Re: Ford F-100 1953 gekocht.
Proficiat Joris,
Het lijkt mij een mooie, strakke auto met zeker nog een hoop werk... maar het gelukkig een lopend / rijdens project welke grotendeels afgewerkt moet worden.
Moet wel gezegd worden dat deze een 4.6 Modular T-Bird blok uit 95 / 96 heeft met bijhorende 4 bak automaat. Zou niet mijn (onze) eerste keuze zijn geweest, maar hij loopt netjes, rustig en tamelijk stil. Dit zal links en rechts nog wel wat uitdaging geven, maar ook dat houd het spannend.
Het lijkt mij een mooie, strakke auto met zeker nog een hoop werk... maar het gelukkig een lopend / rijdens project welke grotendeels afgewerkt moet worden.
Moet wel gezegd worden dat deze een 4.6 Modular T-Bird blok uit 95 / 96 heeft met bijhorende 4 bak automaat. Zou niet mijn (onze) eerste keuze zijn geweest, maar hij loopt netjes, rustig en tamelijk stil. Dit zal links en rechts nog wel wat uitdaging geven, maar ook dat houd het spannend.
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Re: Ford F-100 1953 gekocht.
Prachtige bak! Heel veel plezier er mee!
- 1973 Mustang Grande 351C-2V
- 1999 Corsa Sport X14XE
- 1999 Corsa Sport X14XE
Re: Ford F-100 1953 gekocht.
Danku danku, kon hem niet op de motor laten schieten. Zoals Niels zegt hij loopt mooi.
Re: Ford F-100 1953 gekocht.
mooiiiii,,,,,,pracht model staat ook mijn lijstje, hoop dat je er veel plezier van mag hebben.
groeten JD.
groeten JD.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... sck2ZSK-Qk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=XLN3DJdK ... detailpage" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=XLN3DJdK ... detailpage" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ford F-100 1953 gekocht.
Bedankt Jan,
heb nu al plezier en hij staat niet eens thuis, morgen gaan we hem ophalen.
heb nu al plezier en hij staat niet eens thuis, morgen gaan we hem ophalen.
- 351-V8-power
- Berichten: 1316
- Lid geworden op: do 03 aug, 2006 20:04
- Locatie: Scheveningen
- mustang66coupe
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26
- nancyford
- Donateur 2014
- Berichten: 175
- Lid geworden op: zo 20 jan, 2013 13:18
- Locatie: Limburg :)
- Contacteer:
Re: Ford F-100 1953 gekocht.
mooi model en mooie kleur
- Fiesta ST, 2007,
- Mustang 1967 coupe,
voor meer foto's van mijn werk, de escortjes, fiesta en de mustang
zie mijn website http://www.nancyford.mijnhomepage.nl/
- Mustang 1967 coupe,
voor meer foto's van mijn werk, de escortjes, fiesta en de mustang
zie mijn website http://www.nancyford.mijnhomepage.nl/
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 15:02
- Locatie: limburg
Re: Ford F-100 1953 Semi Project
nice ride .
niet met een fles bier, maar meteen met een hele krat achter het stuur
niet met een fles bier, maar meteen met een hele krat achter het stuur
- Big_fun_58
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: Ford F-100 1953 Semi Project
Ja dat viel mij ook gelijk op.... Was gelukkig wel Bavaria!!!67fastback 390 schreef:niet met een fles bier, maar meteen met een hele krat achter het stuur
Joris, veel plezier met deze wagen hoor!!
Je heb een mooie uitgekozen!!
Als ik nog een een paar strobalen moet verplaatsen dan weet ik wie ik moet bellen
Groeten Jan A.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Re: Ford F-100 1953 Semi Project
sweet ride
hopelijk komt dat goed met de niet gespoten delen ....
die 4.6 met 4 bak ..wat is daa rmis mee meer power als het orgineel en als het netjes gedaan is en loopt ....
is dat de enige aanpassing ? aangezien je met die 1/3 regel zit hier ...
hopelijk komt dat goed met de niet gespoten delen ....
die 4.6 met 4 bak ..wat is daa rmis mee meer power als het orgineel en als het netjes gedaan is en loopt ....
is dat de enige aanpassing ? aangezien je met die 1/3 regel zit hier ...
Ford LTD Brougham 1972
351W 4v conversie 600 cfm 4bbl
deze wagen heeft van 73 tot +/- 2004 in België rond gereden
als iemand info heeft houd ik me aanbevolen
351W 4v conversie 600 cfm 4bbl
deze wagen heeft van 73 tot +/- 2004 in België rond gereden
als iemand info heeft houd ik me aanbevolen
- willem_nog_niks
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29
Re: Ford F-100 1953 Semi Project
Hallo Joris
Proficiat met je aankoop! Echt een supermooi ding.
Weet je al wat je gaat doen?
Origineel houden of customizen?
V8 of L6?
Groetjes en veel succes
Willem
Proficiat met je aankoop! Echt een supermooi ding.
Weet je al wat je gaat doen?
Origineel houden of customizen?
V8 of L6?
Groetjes en veel succes
Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Re: Ford F-100 1953 Semi Project
V8 erin laten zitten, deze zou volgens eigenaar 350pk moeten leveren al ben ik daar niet zeker van. Dmv een ander programma dat erin gezet was. Ik maak hem af, 2 inch verlagen. Steelies met chrome doppen en de velgen zelf in de carrosserie kleur. Binnen ook het kleuren schema netjes afmaken. Onder de kap alles wat poetsen etc. Verder eigelijk niet veel.willem_nog_niks schreef:Hallo Joris
Proficiat met je aankoop! Echt een supermooi ding.
Weet je al wat je gaat doen?
Origineel houden of customizen?
V8 of L6?
Groetjes en veel succes
Willem
Ik heb 2 jaar Meubel maker gedaan dus die bak vloer maak ik mooi zelf van Eiken, hout bewerkmachine hebben we 1 in de garage en het hout ligt al klaar, dus dat komt wel goed.
Bak wat verstevigen, voor schot vervangen denk ik. Deuken uit de zei kanten halen en klep mooi pas maken ivm met snel sluiters ipv de kettingen. Ook zoek ik nog 2 dempers die ik er netjes tussen kan maken.
1/3 regel ben ik me van bewust, daarom moest de opbouw en het frame op mekaar horen wat betreft de nummers. Deze kloppen gewoon 100% dus dit verhaaltje moet goed komen.LTD schreef:sweet ride
hopelijk komt dat goed met de niet gespoten delen ....
die 4.6 met 4 bak ..wat is daa rmis mee meer power als het orgineel en als het netjes gedaan is en loopt ....
is dat de enige aanpassing ? aangezien je met die 1/3 regel zit hier ...
Staan nu 2 kratten in, buurjongen had rondje mee gereden. Als jij de wagen afstoft kunnen we wel wat regelenBig_fun_58 schreef:Ja dat viel mij ook gelijk op.... Was gelukkig wel Bavaria!!!67fastback 390 schreef:niet met een fles bier, maar meteen met een hele krat achter het stuur
Joris, veel plezier met deze wagen hoor!!
Je heb een mooie uitgekozen!!
Als ik nog een een paar strobalen moet verplaatsen dan weet ik wie ik moet bellen
Groeten Jan A.