Holley double pumper op een ford 302

Alle projecten van Members die niet in een jaartal geplaatst kunne worden.
Zoals garage verbouwingen, Motor rebuild, ect ......

Moderator: Shelby GT-H

duetto
Berichten: 16
Lid geworden op: za 24 jan, 2015 22:49
Locatie: Noord-oost Braband

Holley double pumper op een ford 302

Bericht door duetto »

Ik ben bezig met een Ford F150 van 1986. Daar ligt een 302 in. Hierop zit een Holley 650 double pumper op in combinatie met een high rise inlaadspruitstuk. Nu loopt dit geheel zo'n 1 op 2.6 . Nu zegt de één double pumper eraf en een gewone four barrel erop. Maar ik hoor ook: alles eraf en een two barrel erop met dito spruitstuk. De motor zou gereviseerd zijn, ontsteking staat goed, carburateur zou gereviseerd zijn, alles niet door mij. Wie heeft hier ervaring mee en kan zinnig advies geven. P.s mijn 66 mustang staat klaar voor het RDW voor 25 augustus.
Laatst gewijzigd door duetto op do 11 aug, 2016 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Holley double pumper op een ford 302

Bericht door 1967coupe »

Staat de carb wel goed afgesteld?
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Holley double pumper op een ford 302

Bericht door Ando »

Op mijn 289 had ik een Edelbrock 600cfm-4V. Een maatje van me de originele 2V op hetzelfde motorblok/zelfde auto (Mustang 66). We reden beiden ongeveer 1:7 op het zelfde traject. 2V of 4v maakt dus blijkbaar het verschil niet echt.

Het verbruik wat jij noemt is wel extreem hoog. Ik denk dat er dan toch iets niet juist afgesteld staat.

Ontsteking controleren incl. vervroeging etc, bougiekleur bekijken, compressie meten. Daar zou ik mee beginnen.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Holley double pumper op een ford 302

Bericht door peer »

Een double pumper verbruikt wel ietsjes meer, maar niet dit verschil. Je praat dan over echt kleine verschillen.

Ik denk eerder aan andere zaken onder andere verkeerde afstelling maar ook aan:
1. een verkeerde versnellingsbak/ achteras overbrengingen.
2. Rij je ook snelweg of alleen binnendoor
3. heb je een zware voet ;)
4. loop de wagen 'zwaar'

Ik haal met mijn 66'er als ik wil ook 1 op 7, maar als ik wat sportiever ga rijden zit ik zo op 1 op 4...

Hoeveel toeren loopt de wagen op bijvoorbeeld 80 km/h?
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Holley double pumper op een ford 302

Bericht door Ando »

Ik ging in mijn verhaal wel uit van een 'normale' rijstijl. Alleen stad haalde ik net 1:5, circuit 1:2...
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
duetto
Berichten: 16
Lid geworden op: za 24 jan, 2015 22:49
Locatie: Noord-oost Braband

Re: Holley double pumper op een ford 302

Bericht door duetto »

Bedankt vast voor het meedenken. De wagen loopt niet echt zwaar maar hij is wel zwaar. Mijn zwager die er mee rijd, heeft een normale rijstijl en geen zware voet. Bij 80 draait de automaat met overdrive ongeveer 2000T. Er word alleen binnendoor gereden met de truck. Het verhaal is dat de motor gereviseerd is en dat de carburateur gereviseerd is. De ontsteking is een hei ontsteking die goed staat. Compressie heb ik niet kunnen meten. Mijn compressie meter past niet in dit bougie gat[is de eerste in 30 jaar wat niet past]. De afstelling heb ik nog niet aan gedraaid omdat deze al afgesteld zou zijn door een bekend berdrijf. Wellicht dat ik dit maar eens moet doen. Het vervelende is dat de wagen niet in de buurt staat en even schroeven er niet bij is.
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: Holley double pumper op een ford 302

Bericht door capri v8 driver »

Een F150 is niet echt een licht gewicht te noemen dus de 302 met standaard 130 pk moet behoorlijk werken om met het verkeer mee te kunnen. Zeker in stads verkeer en de F150 met een 302/carb was nou niet echt een wonder van zuinigheid. Een kennis van me heeft zo'n eentje gehad en dat was 1 op 3 met stadsverkeer en gemiddeld 1 op 5 gecombineerd.

Een Holley 650 double pumper op in combinatie met een high rise inlaadspruitstuk op een standaard motor krijg je wel goed aan lopen maar verwacht er geen wonderen van en het verbruik zal iets hoger zijn omdat de 2e set gaskleppen mechanisch geopend word, onafhankelijk van de last.

1 van de eerste dingen waar ik naar zou kijken (als de ontsteking goed staat en de rest van de ontstekingsinstallatie in orde) is het vlotter niveau en brandstof druk van de pomp, daar zijn ze gevoelig op. Te hoog en je hebt een hoog verbruik, Te laag en de motor loopt arm. In de regel zijn de Holleys, zeker de 650 DP voorzien van iets te grote sproeiers en een ruim afgestelde acceleratie pomp en dat verhoogt het brandstof gebruik. Holley doet dit bewust zodat een nieuwe carb uit de doos dan redelijk loopt. Er staat niet voor niks in de gebruiksaanwijzing dat je de carb op een bank moet afstellen en moet re-jetten om de beste performance eruit te halen.

Je zegt dat er een Hey ontsteking op zit, de eerste vraag die ik heb, is de ontsteking vervroeging curve wel goed afgesteld??? Zo wel mechanisch als vacuum zijn deze aftermarket Hey verdelers heel "veilig" afgesteld dus ze hebben een te kleine voorontsteking curve.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Holley double pumper op een ford 302

Bericht door Ando »

Ik ben wel benieuwd wat de maximale vervroeging is inderdaad. 35 graden op toerental + 15 graden vacuum zou dacht ik wel moeten kunnen.

Tank je 95 of 98? In theorie zou een laag-compressieblok beter op 95 moeten lopen dan op 98 mits de afstelling juist is.
Tja, de double pumper zou ik er zelf afhalen en vervangen door een 550 of 600 cfm 4v met va cuum gestuurde secundairies...
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Holley double pumper op een ford 302

Bericht door Gearz »

Ando schreef:Tank je 95 of 98? In theorie zou een laag-compressieblok beter op 95 moeten lopen dan op 98 mits de afstelling juist is.
Dat denk ik niet Ando, ik zou me zo geen reden kunnen vinden waarom dat zo zou moeten zijn.
Qua octaangetal zal een "laag-compressieblok" niet beter op 95 dan op 98 lopen, het enige verschil is feitelijk dat je meer betaald voor 98.
Ik zou me wel kunnen vinden in de stelling dat een dergelijk blok juist beter loopt op 98 of op een premium fuel maar dan puur vanuit het oogpunt dat die brandstof zuiverder is dan euro 95. Wat er nu gebeurd is dat oliemaatschappijen ethanol gebruiken om het octaan getal in Euro 95 verhoudingsgewijs te verhogen waardoor de kwaliteit van de benzine zelf minder goed hoeft te zijn (en dus goedkoper) om zodoende op een bepaalt octaan getal (Ron 95) uit te komen als het goedje de pomp uit komt stromen.
Ando schreef:Tja, de double pumper zou ik er zelf afhalen en vervangen door een 550 of 600 cfm 4v met va cuum gestuurde secundairies....
Helemaal mee eens om de carburateur met mechanische 2e trap (in dit geval een zware truck met automaat) te vervangen door een vacuüm gestuurd exemplaar, sterker nog, ik zou de high rise (single plane?) intake ook meteen vervangen door een "normale" dual plane.

Qua brandstofverbruiksprobleem met de huidige carb zou ik ook zeker eens kijken naar het "primary metering" circuit.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
duetto
Berichten: 16
Lid geworden op: za 24 jan, 2015 22:49
Locatie: Noord-oost Braband

Re: Holley double pumper op een ford 302

Bericht door duetto »

Bedankt vast voor het mee denken allemaal. Mijn zwager is een weekje op vakantie dus het ligt even stil. Er zijn dus nog een aantal zaken die ik na kan kijken. Ik weet waarschijnlijk ook dat het een lastig verhaal word om de wagen b.v. 1 op 7 te laten lopen. Maar een 650 double pumper is overdone voor een standaard blok. Ik zal nog naar de ontsteking kijken en naar het vlotter niveau. Maar de dyno op gaat hem niet worden dan steken we de moeite in een beter kloppend setje en deze goed af te stellen. Groeten mark
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Holley double pumper op een ford 302

Bericht door Ando »

Ik probeer binnenkort nog even terug te komen op mijn 95/98 verhaal....
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
duetto
Berichten: 16
Lid geworden op: za 24 jan, 2015 22:49
Locatie: Noord-oost Braband

Re: Holley double pumper op een ford 302

Bericht door duetto »

Hoi Ando, prima het is een erg interessant onderwerp. Ik denk persoonlijk dat daar het benzine verbruik niet in zit. Het maakt wel een verschil in het lopen van oudere motoren en indirect dan het benzine verbruik. Ik merk wel dat oudere motoren beter op 98 lopen al is dit bij een V8 wat moeilijker te constateren. Ik weet er ook niet alles van en vind het wel interessant. Dus ben benieuwd. Groet Mark
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Holley double pumper op een ford 302

Bericht door Ando »

Even een kwartiertje van de baas pikken.... :-)

Om het beste rendement uit een verbrandings/zuigermotor te krijgen moet de maximale verbrandingsdruk er op 14 graden na het bovenste dode punt zijn. Dat is een vast gegeven.

Stel dat je een motor hebt die goed loopt op 95 octane en er geen detonatie optreedt. De motor is goed afgesteld en je hebt de hoogste druk op 14 graden na het bovenste dode punt.

Nu ga je 98 octane tanken. 98 octane verbrand langzamer/trager dan 95 octane. Dit betekend dus dat je met een onveranderde afstelling de hoogste druk niet meer op 14 graden na het bovenste punt komt maar later. Dit geeft dus een lager rendement.

Om de maximale druk met 98 octane toch op de genoemde 14 graden te krijgen kun je de ontsteking vroeger zetten. Daar zitten echter wel een paar 'nadelen' aan:

- Omdat je de verbranding eerder in de compressieslag start zal er tijdens deze compressieslag een hogere druk worden opgebouwd wat je rendement kost.

- De totale verbrandingstijd duurt langer wat je eigenlijk niet wilt. Er is dan namelijk een langere tijd waarin ongecontroleerde dingen kunnen gebeuren zoals bijvoorbeeld detoneren.

Dat is dus de reden waarom geadviseerd wordt brandstof te tanken met het laagst mogelijke octaangetal dat de motor aan kan qua constructie (met een goede afstelling, dus geen verlate ontsteking en de maximale druk op 14 graden na het bovenste dode punt!!). Je haalt dan het hoogste rendement.

Nu is dit bij een oudere standaard V8 uit de jaren 60/70 natuurlijk erg relatief en zul je er niet zo heel veel van merken. Ga je echter op de grens van de mogelijkheden zitten dan zijn dit zeker dingen waar je rekening mee moet houden.

Nog even een aardige: er zijn zogenaamde 'fast burn' verbrandingskamers ontwikkeld. Deze hebben tot doel de verbranding zo snel mogelijk plaats te laten vinden om de tijd voor ongecontroleerde verbranding zo kort mogelijk te houden. In plaats van de gebruikelijke 38 graden voorontsteking zitten deze motoren rond de 15 graden voorontsteking (gemiddelde waarden zonder vacuum-vervroeging met maximale vervroeging op toerental). De maximale druk zit ook hier weer op 14 graden na het bovenste dode punt. Dit soort ontwikkelingen zijn (net als de eerder genoemde ultra hoge compressie) allemaal bedoeld om het rendement van de motoren te verbeteren en de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. Op zich dus helemaal niet van toepassing op onze 'oude V8' maar wel interessant om te weten.. vind ik dan.

Nog maar even een leuk weetje: in de racerij worden bij sommige motoren vulringen onder de bougies gezet. Doel: alle bougies moeten in de kop dezelfde (optimale) stand hebben, dus de zij-elektrodes allemaal dezelfde kant op. De stand van de zij-elektrodes heeft dus effect op de verbranding. Als je op de limiet zit gaan dit soort kleine dingen dus uitmaken.

Nogmaals: allemaal dingen waar je je met een standaard motor (gelukkig) niet echt druk om hoeft te maken.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: Holley double pumper op een ford 302

Bericht door capri v8 driver »

Nog even een aardige: er zijn zogenaamde 'fast burn' verbrandingskamers ontwikkeld. Deze hebben tot doel de verbranding zo snel mogelijk plaats te laten vinden om de tijd voor ongecontroleerde verbranding zo kort mogelijk te houden. In plaats van de gebruikelijke 38 graden voorontsteking zitten deze motoren rond de 15 graden voorontsteking (gemiddelde waarden zonder vacuum-vervroeging met maximale vervroeging op toerental). De maximale druk zit ook hier weer op 14 graden na het bovenste dode punt. Dit soort ontwikkelingen zijn (net als de eerder genoemde ultra hoge compressie) allemaal bedoeld om het rendement van de motoren te verbeteren en de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. Op zich dus helemaal niet van toepassing op onze 'oude V8' maar wel interessant om te weten.. vind ik dan.
De E5,de E6, de E7 en de GT 40 koppen zijn voorbeelden van high swirl/fast burn koppen die op de 5.0 of de 351w v8 gebruikt werden. Eigenlijk is fast burn koppen een GM markthing term want Ford gebruikte deze techniek om de kans op detonatie te verminderen al bij de flat head v8's in een tijdperk waar benzine met een hoog octaan gehalte nog niet bestond.
In plaats van de gebruikelijke 38 graden voorontsteking zitten deze motoren rond de 15 graden voorontsteking (gemiddelde waarden zonder vacuum-vervroeging met maximale vervroeging op toerental).
Dat is niet helemaal correct. Deze ford motoren met de high swirl/fast burn koppen hebben al een voorontsteking van 9 tot 12 graden + 25 graden mechanische vervroeging (carb en de efi uitvoering met een vaste verdeler staat het in de ecu mapping), dat is slecht +/- 2 graden minder dan met de oude koppen. En deze high swirl/fast burn koppen houden juist van veel voorontsteking. Het is heel gewoon om een standaard ford 5.0 v8 efi motoren i.p.v.10 graden voorontsteking, op 14 graden te zetten als je wat meer vermogen wilt hebben. Een beetje experimenteren maar ze reageren er erg goed op. Met een A9P ecu heb je dan in totaal 44 graden voorontsteking zonder te pingelen.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Holley double pumper op een ford 302

Bericht door Ando »

Ik denk dat wij niet dezelfde koppen bedoelen, zal proberen daar binnenkort weer even wat over te schrijven. Ik doelde overigens ook niet op Ford koppen.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Projecten”