Olieverlies

Voor de nieuwe leden,kijk deze topic's even door...

Moderator: Shelby GT-H

Henne
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 17 okt, 2016 17:51

Re: Olieverlies

Bericht door Henne »

Beste, Sorry voor mijn late reactie maar was eventjes op een plaats deze week waar in niet kon inloggen. De motor heeft normaal gezien niet echt lang stil gestaan. De vorige eigenaar deed er regelmatig zijn ritjes mee. Wat er natuurlijk daarvoor wel of niet mee gedaan is weet ik niet.

Nu ben ik vandaag gestart met de motor los te maken en de voorbereidingen te treffen om dit weekend de motor te demonteren. Ik ga de motor binnensteken bij een persoon die er wel wat ervaring mee heeft maar wegens tijdsgebrek dien ik de motor zelf in en uit te bouwen. Ik kan dan dit weekend ook eens een kleppendeksel afnemen om te zien of er resten aangekoekt zijn of niet.

Nu vraag ik mij juist nog af hoe ik de motor van de versnellingsbak moet krijgen, het is een automaat. De startmotor is er reeds af en ik kom een viertal moeren tegen die ik kan lossen. Moeten deze los of moet ik nog iets anders losmaken?

Zie foto's hieronder

http://imageshack.com/a/img923/9202/hP8qer.jpg
http://imageshack.com/a/img923/1183/K42mMy.jpg
http://imageshack.com/a/img922/4059/QlAUIY.jpg

Alvast bedankt.

Mvg Henne
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Olieverlies

Bericht door Gearz »

Henne schreef:Nu vraag ik mij juist nog af hoe ik de motor van de versnellingsbak moet krijgen, het is een automaat. De startmotor is er reeds af en ik kom een viertal moeren tegen die ik kan lossen. Moeten deze los of moet ik nog iets anders losmaken?
Die moeten inderdaad los, tevens ook de shifter linkage, de olie leidingen naar de radiateur (transmissiekoeler) en de tellerkabel.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Henne
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 17 okt, 2016 17:51

Re: Olieverlies

Bericht door Henne »

Michel,

Merci voor de snelle reactie,de "shifter linkage" dat zegt me niets maar dat zoek ik wel even op het internet.

Ik kan weer verder aan de slag.

Mvg Henne
Henne
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 17 okt, 2016 17:51

Re: Olieverlies

Bericht door Henne »

Beste,

Gisteren heb ik mijn motorblok gedemonteerd met weinig moeite (mede door jullie tips) en kan ik de kleppendeksels eens demonteren. Nu zit in de versnellingsbak de koppelomvormer nog op de as maar ik vermoed dat ik deze daar gewoon kan afschuiven. Het enige wat ik mij afvraag is of dat mijn olie uit de koppelomvormer en de versnellingsbak niet gaat leeglopen als ik deze demonteer. De versnellingsbak zit nog onder de wagen momenteel. Op de koppelomvormer de kant van de motor zit volgens mij een leeglaatstop om eerst de olie af te laten?

Laat gerust iets weten.

Mvg Hendrik
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Olieverlies

Bericht door Ando »

Ben erg benieuwd hoe de zuigers er uit zien...
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Olieverlies

Bericht door Gearz »

Henne schreef:Nu zit in de versnellingsbak de koppelomvormer nog op de as maar ik vermoed dat ik deze daar gewoon kan afschuiven.
Zorg in elk geval dat je de bak niet wegzet met de koppelomvormer er nog op, deze hangt er dan namelijk los op (niet ondersteund) waardoor je problemen en lekkage kan krijgen nadat je 'm weer monteert.

Je kunt de omvormer er gewoon vanaf pakken.


Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Henne
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 17 okt, 2016 17:51

Re: Olieverlies

Bericht door Henne »

Ok bedankt, ik ben ook benieuwd naar de zuigers. Volgende week gaat de motor binnen bij iemand die hem gaat reviseren.
Als de motor open ligt post ik nog wel wat foto's.

Mvg Henne
Henne
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 17 okt, 2016 17:51

Re: Olieverlies

Bericht door Henne »

Beste,

Na wat zoekwerk en prijsvragen heb ik beslist om zelf mijn motor uit elkaar te halen en de oorzaak van mijn te hoge carterdruk te achterhalen. Ik had daarbij wat assistentie van een persoon die wat ervaring op zak had. Eigenlijk een mooi staaltje techniek om te zien!!

Nu de resultaten :

Bij alle 8 zuigers zijn de eerste zuigerveren gebroken.
Bij de 2 zuigers waar ik nog 3,5BAR compressie had zijn de olieschraapringen gewoon naar buiten geduwd en zijn de zuigers deels gebroken.
Er zijn ook een aantal zuigers bij de haarscheuren vertonen.
De cilinders zijn wel nog in goede staat en ik vermoed dat enkel met het "honen" van de cilinders alles terug in nieuwe staat gaan zijn.
Alles van kleppen ziet er ook nog goed uit en de krukas en nokkenas zijn ook OK.

Dus al bij al denk ik dat ik juist op tijd de mustang aan de kant heb gezet om verdere schade te voorkomen. Onderstaand wat foto's om jullie een beeld te geven van de schade aan de zuigers. Deze wil ik jullie tenslotte niet onthouden daar de informatie van jullie zeer welkom was.
De volgende stappen zijn de versnellingsbak demonteren om te reviseren en alles in de motorruimte netjes opknappen en spuiten. De stukken van de motor laten reviseren bij een erkende firma en dan alles terug samenbouwen.

Grt Henne

http://imageshack.com/a/img923/9414/U9myQ7.jpg
http://imageshack.com/a/img923/2517/ZnBSIK.jpg
http://imageshack.com/a/img923/391/eosi0O.jpg
http://imageshack.com/a/img923/5641/gwZcvk.jpg
http://imageshack.com/a/img923/8528/a58HiR.jpg
http://imageshack.com/a/img921/5966/ySRr07.jpg
http://imageshack.com/a/img922/7514/M8mYkq.jpg
http://imageshack.com/a/img922/2163/85rUMB.jpg
http://imageshack.com/a/img921/4319/gojpyt.jpg
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Olieverlies

Bericht door peer »

:shock:

Die zuigers hebben z'n beste tijd wel gehad. Als de krukas en nokkenas goed zijn, zou ik een hele revieset aanschaffen.
Meteen alles nieuw, zuigers, ketting, alle lagers, oliepomp enz.
Enginetech heeft daar hele mooie en betaalbare set voor.
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Olieverlies

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Ik zou er maar van uit gaan dat honen niet voldoende zal zijn, maar dat de cilinders ook geboord moet worden.
Als de olieschraapveren helemaal uit hun groef zijn beloifd dat niet veel goeds.
Zijn de zuigers al overmaats ?
Doe eens een voelermaat langs een zuiger halverwege de cilinder..
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Olieverlies

Bericht door Ando »

Is de sponning compleet weggebroken onder die kromme olieschraapveren?
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Henne
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 17 okt, 2016 17:51

Re: Olieverlies

Bericht door Henne »

Beste Ronald,

Ik weet niet als de zuigers al overmaats zijn, ik heb enkel dit weekend goed doorgewerkt om de motor volledig open te hebben en nu kan ik een aantal opmetingen doen. Wat moet ik meten met de voellemmers als ik de zuiger in de cilinder steek van speling tussen piston en cilinderwand? Ik ben op zoek naar een werkplaatshandboek om dit terug te vinden maar misschien kan jij mij al wat verder helpen.

@Ando, de 2 pistons zijn inderdaad onder de olieschraapveren gebroken.

Ik zou ook mijn cilinderwanden kunnen opmeten met de micrometer om te zien als deze nog mooi cilindrisch zijn??

Alvast dank

Grt Henne
Henne
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 17 okt, 2016 17:51

Re: Olieverlies

Bericht door Henne »

Beste,

De zuigers zijn niet overmaats, na grondige controle blijkt alles nog origineel te zijn. Ondertussen zijn mijn materialen die gereviseerd moeten worden binnen bij Miguel van Mike Mustang in Pittem. Ik had bij hem een zeer goed en professioneel gevoel en zeer gul met uitleg en tips.

Ondertussen is de versnellingsbak er ook van onder om de oliekeerringen te vervangen en de bak een kleurtje te geven. Ik post nog wat foto's van het verdere verloop.

Mvg Henne
Henne
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 17 okt, 2016 17:51

Re: Olieverlies

Bericht door Henne »

Beste,

Na een tijdje uit ben ik er terug met de beloofde foto's. Ondertussen heb ik een gereviseerde 351W motor aangeschaft daar de kosten aan mijn defecte blok te hoog gingen oplopen. Dit was de conclusie van het revisiebedrijf. Dus via "Mike Mustang" van Pittem alles aangekocht en zeer tevreden van de service. Binnenkort als alle stukken voorradig zijn (waterpomp o.a.) kan ik de blok spuiten en opstarten. Ondertussen ook een revisie uitgevoerd van de versnellingsbak en ook gespoten als ook de uitlaatcollectoren en de intake manifold.

Grt Henne

http://imageshack.com/a/img923/6906/h0PgK9.jpg
http://imageshack.com/a/img922/9039/rfIgsA.jpg
http://imageshack.com/a/img921/5025/Nnk6tx.jpg
http://imageshack.com/a/img922/8950/3TIcWk.jpg
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Olieverlies

Bericht door Mustang24 »

Zo is het gemakkelijker....

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Plaats reactie

Terug naar “Meest gestelde vragen”