Pagina 3 van 4

Re: Olieverlies

Geplaatst: ma 31 okt, 2016 16:03
door Henne
Beste, Sorry voor mijn late reactie maar was eventjes op een plaats deze week waar in niet kon inloggen. De motor heeft normaal gezien niet echt lang stil gestaan. De vorige eigenaar deed er regelmatig zijn ritjes mee. Wat er natuurlijk daarvoor wel of niet mee gedaan is weet ik niet.

Nu ben ik vandaag gestart met de motor los te maken en de voorbereidingen te treffen om dit weekend de motor te demonteren. Ik ga de motor binnensteken bij een persoon die er wel wat ervaring mee heeft maar wegens tijdsgebrek dien ik de motor zelf in en uit te bouwen. Ik kan dan dit weekend ook eens een kleppendeksel afnemen om te zien of er resten aangekoekt zijn of niet.

Nu vraag ik mij juist nog af hoe ik de motor van de versnellingsbak moet krijgen, het is een automaat. De startmotor is er reeds af en ik kom een viertal moeren tegen die ik kan lossen. Moeten deze los of moet ik nog iets anders losmaken?

Zie foto's hieronder

http://imageshack.com/a/img923/9202/hP8qer.jpg
http://imageshack.com/a/img923/1183/K42mMy.jpg
http://imageshack.com/a/img922/4059/QlAUIY.jpg

Alvast bedankt.

Mvg Henne

Re: Olieverlies

Geplaatst: ma 31 okt, 2016 17:26
door Gearz
Henne schreef:Nu vraag ik mij juist nog af hoe ik de motor van de versnellingsbak moet krijgen, het is een automaat. De startmotor is er reeds af en ik kom een viertal moeren tegen die ik kan lossen. Moeten deze los of moet ik nog iets anders losmaken?
Die moeten inderdaad los, tevens ook de shifter linkage, de olie leidingen naar de radiateur (transmissiekoeler) en de tellerkabel.

Michel.

Re: Olieverlies

Geplaatst: ma 31 okt, 2016 18:26
door Henne
Michel,

Merci voor de snelle reactie,de "shifter linkage" dat zegt me niets maar dat zoek ik wel even op het internet.

Ik kan weer verder aan de slag.

Mvg Henne

Re: Olieverlies

Geplaatst: vr 04 nov, 2016 12:31
door Henne
Beste,

Gisteren heb ik mijn motorblok gedemonteerd met weinig moeite (mede door jullie tips) en kan ik de kleppendeksels eens demonteren. Nu zit in de versnellingsbak de koppelomvormer nog op de as maar ik vermoed dat ik deze daar gewoon kan afschuiven. Het enige wat ik mij afvraag is of dat mijn olie uit de koppelomvormer en de versnellingsbak niet gaat leeglopen als ik deze demonteer. De versnellingsbak zit nog onder de wagen momenteel. Op de koppelomvormer de kant van de motor zit volgens mij een leeglaatstop om eerst de olie af te laten?

Laat gerust iets weten.

Mvg Hendrik

Re: Olieverlies

Geplaatst: vr 04 nov, 2016 17:29
door Ando
Ben erg benieuwd hoe de zuigers er uit zien...

Re: Olieverlies

Geplaatst: vr 04 nov, 2016 18:32
door Gearz
Henne schreef:Nu zit in de versnellingsbak de koppelomvormer nog op de as maar ik vermoed dat ik deze daar gewoon kan afschuiven.
Zorg in elk geval dat je de bak niet wegzet met de koppelomvormer er nog op, deze hangt er dan namelijk los op (niet ondersteund) waardoor je problemen en lekkage kan krijgen nadat je 'm weer monteert.

Je kunt de omvormer er gewoon vanaf pakken.


Michel.

Re: Olieverlies

Geplaatst: zo 06 nov, 2016 10:13
door Henne
Ok bedankt, ik ben ook benieuwd naar de zuigers. Volgende week gaat de motor binnen bij iemand die hem gaat reviseren.
Als de motor open ligt post ik nog wel wat foto's.

Mvg Henne

Re: Olieverlies

Geplaatst: zo 13 nov, 2016 18:08
door Henne
Beste,

Na wat zoekwerk en prijsvragen heb ik beslist om zelf mijn motor uit elkaar te halen en de oorzaak van mijn te hoge carterdruk te achterhalen. Ik had daarbij wat assistentie van een persoon die wat ervaring op zak had. Eigenlijk een mooi staaltje techniek om te zien!!

Nu de resultaten :

Bij alle 8 zuigers zijn de eerste zuigerveren gebroken.
Bij de 2 zuigers waar ik nog 3,5BAR compressie had zijn de olieschraapringen gewoon naar buiten geduwd en zijn de zuigers deels gebroken.
Er zijn ook een aantal zuigers bij de haarscheuren vertonen.
De cilinders zijn wel nog in goede staat en ik vermoed dat enkel met het "honen" van de cilinders alles terug in nieuwe staat gaan zijn.
Alles van kleppen ziet er ook nog goed uit en de krukas en nokkenas zijn ook OK.

Dus al bij al denk ik dat ik juist op tijd de mustang aan de kant heb gezet om verdere schade te voorkomen. Onderstaand wat foto's om jullie een beeld te geven van de schade aan de zuigers. Deze wil ik jullie tenslotte niet onthouden daar de informatie van jullie zeer welkom was.
De volgende stappen zijn de versnellingsbak demonteren om te reviseren en alles in de motorruimte netjes opknappen en spuiten. De stukken van de motor laten reviseren bij een erkende firma en dan alles terug samenbouwen.

Grt Henne

http://imageshack.com/a/img923/9414/U9myQ7.jpg
http://imageshack.com/a/img923/2517/ZnBSIK.jpg
http://imageshack.com/a/img923/391/eosi0O.jpg
http://imageshack.com/a/img923/5641/gwZcvk.jpg
http://imageshack.com/a/img923/8528/a58HiR.jpg
http://imageshack.com/a/img921/5966/ySRr07.jpg
http://imageshack.com/a/img922/7514/M8mYkq.jpg
http://imageshack.com/a/img922/2163/85rUMB.jpg
http://imageshack.com/a/img921/4319/gojpyt.jpg

Re: Olieverlies

Geplaatst: zo 13 nov, 2016 18:50
door peer
:shock:

Die zuigers hebben z'n beste tijd wel gehad. Als de krukas en nokkenas goed zijn, zou ik een hele revieset aanschaffen.
Meteen alles nieuw, zuigers, ketting, alle lagers, oliepomp enz.
Enginetech heeft daar hele mooie en betaalbare set voor.

Re: Olieverlies

Geplaatst: zo 13 nov, 2016 19:07
door 1970TwisterSpecial
Ik zou er maar van uit gaan dat honen niet voldoende zal zijn, maar dat de cilinders ook geboord moet worden.
Als de olieschraapveren helemaal uit hun groef zijn beloifd dat niet veel goeds.
Zijn de zuigers al overmaats ?
Doe eens een voelermaat langs een zuiger halverwege de cilinder..

Re: Olieverlies

Geplaatst: zo 13 nov, 2016 19:47
door Ando
Is de sponning compleet weggebroken onder die kromme olieschraapveren?

Re: Olieverlies

Geplaatst: ma 14 nov, 2016 12:15
door Henne
Beste Ronald,

Ik weet niet als de zuigers al overmaats zijn, ik heb enkel dit weekend goed doorgewerkt om de motor volledig open te hebben en nu kan ik een aantal opmetingen doen. Wat moet ik meten met de voellemmers als ik de zuiger in de cilinder steek van speling tussen piston en cilinderwand? Ik ben op zoek naar een werkplaatshandboek om dit terug te vinden maar misschien kan jij mij al wat verder helpen.

@Ando, de 2 pistons zijn inderdaad onder de olieschraapveren gebroken.

Ik zou ook mijn cilinderwanden kunnen opmeten met de micrometer om te zien als deze nog mooi cilindrisch zijn??

Alvast dank

Grt Henne

Re: Olieverlies

Geplaatst: vr 25 nov, 2016 12:21
door Henne
Beste,

De zuigers zijn niet overmaats, na grondige controle blijkt alles nog origineel te zijn. Ondertussen zijn mijn materialen die gereviseerd moeten worden binnen bij Miguel van Mike Mustang in Pittem. Ik had bij hem een zeer goed en professioneel gevoel en zeer gul met uitleg en tips.

Ondertussen is de versnellingsbak er ook van onder om de oliekeerringen te vervangen en de bak een kleurtje te geven. Ik post nog wat foto's van het verdere verloop.

Mvg Henne

Re: Olieverlies

Geplaatst: zo 01 jan, 2017 18:32
door Henne
Beste,

Na een tijdje uit ben ik er terug met de beloofde foto's. Ondertussen heb ik een gereviseerde 351W motor aangeschaft daar de kosten aan mijn defecte blok te hoog gingen oplopen. Dit was de conclusie van het revisiebedrijf. Dus via "Mike Mustang" van Pittem alles aangekocht en zeer tevreden van de service. Binnenkort als alle stukken voorradig zijn (waterpomp o.a.) kan ik de blok spuiten en opstarten. Ondertussen ook een revisie uitgevoerd van de versnellingsbak en ook gespoten als ook de uitlaatcollectoren en de intake manifold.

Grt Henne

http://imageshack.com/a/img923/6906/h0PgK9.jpg
http://imageshack.com/a/img922/9039/rfIgsA.jpg
http://imageshack.com/a/img921/5025/Nnk6tx.jpg
http://imageshack.com/a/img922/8950/3TIcWk.jpg

Re: Olieverlies

Geplaatst: zo 01 jan, 2017 18:50
door Mustang24
Zo is het gemakkelijker....

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

:ok: