Mustang '67 trillen/daveren bij 100 Km/h?

Voor de nieuwe leden,kijk deze topic's even door...

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Chocolaté
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 06 dec, 2009 21:20
Locatie: Beerzel

Mustang '67 trillen/daveren bij 100 Km/h?

Bericht door Chocolaté »

Beste Mustangers,

Gisteren naar Mustang Fever geweest en het volgende ondervonden...

Als ik op de autostrade rij +- 90 a 100 of harder begint de Mustang enorm te trillen/daveren.
Ik voel dit niet in het stuur enkel dat de auto zelf begint te trillen.
Mijn gevoel zegt dat het van de achterkant komt, iemand enige raad of een idee/ervaring?

Wat is er vervangen (nieuw).

-Motorsteunen
-Wiellagers
-Wielen nieuw + gebalanceerd
andere onderdelen zijn +- 2jaar oud.

Ik had me laten vertellen dat dit kan zijn door verkeerde banden spanning? - Maar zo hard trillen? ik weet het niet...
Wat raden jullie aan of welke Bandenspanning hebben jullie?

205/60 R15 Vooraan
255/60 R15 Achteraan

Alvast van harte bedankt allemaal voor jullie raad info en hulp.
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Mustang '67 trillen/daveren bij 100 Km/h?

Bericht door Mustang24 »

Chocolaté schreef: ... welke Bandenspanning hebben jullie?

205/60 R15 Vooraan
255/60 R15 Achteraan
Wat de anderen hebben weet ik niet, maar ik heb 2.1 vooraan en 2.4 achteraan.

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Mustang '67 trillen/daveren bij 100 Km/h?

Bericht door BullitTV »

Ik ondervind dezelfde 'problemen' met mijn Mustang rond deze snelheden.

Ook ik heb alles vervangen wat jij ook vervangen hebt, inclusief koppelingen op aandrijfas. Wat bij mij veel gescheelt heeft is de aandrijsas een slag te draaien. Nu is het echter nog steeds wel wat aanwezig, mijn as heeft echter nergens gewichtjes dus ik denk dat in mijn geval het verholpen kan gaan worden door de aandrijfas te laten belanceren. Wellicht is dit ook bij jou van toepassing? Ook met gewichten op de as kan het zijn dat opnieuw gebalanceerd moet worden heb ik vernomen.

Hopelijk help het je wat de juiste richting in.

Gr. Ted
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Mustang '67 trillen/daveren bij 100 Km/h?

Bericht door Swordfish79 »

mogelijk een vlakke kant aan de banden door lang stil staan ?
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Mustang '67 trillen/daveren bij 100 Km/h?

Bericht door Gearz »

Swordfish79 schreef:mogelijk een vlakke kant aan de banden door lang stil staan ?
Een voor de hand liggende oorzaak inderdaad, echter voel je dit meestal ook als trilling in de stuurkolom. Zeker als je wat goedkopere Amerikaanse banden er onder hebt liggen, Cooper cobra's of iets van die strekking. Soms helpt het nog om ze dan iets harder op te pompen waarna de symptomen na een paar honderd kilometer langzaam minder worden.

Een andere veelvoorkomende oorzaak is een uitgeharde transmissiesteun, deze ziet er op het eerste gezicht dan nog prima uit echter is vaak het rubber ingezakt en/of uitgehard waardoor trillingen bij een bepaald toerental/snelheid worden doorgegeven, voelt en klinkt als een zich steeds repeterende resonantie welke zich enkel bij een bepaalde snelheid voordoet.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Chocolaté
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 06 dec, 2009 21:20
Locatie: Beerzel

Re: Mustang '67 trillen/daveren bij 100 Km/h?

Bericht door Chocolaté »

Swordfish79 schreef:mogelijk een vlakke kant aan de banden door lang stil staan ?
Ja dat fenomeen ken ik ook, maar de nieuwe wielen liggen er maar net onder, banden hebben lange tijd opzij gelegen.
Zijn +- 3jaar oud.
Daar denk ik nu niet direct aan, maar alles kan natuurlijk ;)
Gearz schreef:
Swordfish79 schreef:mogelijk een vlakke kant aan de banden door lang stil staan ?
Een voor de hand liggende oorzaak inderdaad, echter voel je dit meestal ook als trilling in de stuurkolom. Zeker als je wat goedkopere Amerikaanse banden er onder hebt liggen, Cooper cobra's of iets van die strekking. Soms helpt het nog om ze dan iets harder op te pompen waarna de symptomen na een paar honderd kilometer langzaam minder worden.

Een andere veelvoorkomende oorzaak is een uitgeharde transmissiesteun, deze ziet er op het eerste gezicht dan nog prima uit echter is vaak het rubber ingezakt en/of uitgehard waardoor trillingen bij een bepaald toerental/snelheid worden doorgegeven, voelt en klinkt als een zich steeds repeterende resonantie welke zich enkel bij een bepaalde snelheid voordoet.

Michel.
Michel,

Het zijn BF Goodrich banden die eronder liggen, Heb verbreed stalen velgen eronder liggen... maar alles is gebalanceerd.
Die transmissiesteun kan evt. een oorzaak zijn op een bepaalde snelheid een extreme trilling dan?

Er zijn zoveel mogelijkheden dus wat zou de beste zijn om mee te beginnen.
Ik ga straks nog eens een testrit doen om te kijken of het nog is...

Bedankt al voor alle hulp en info!!

Joris,
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Mustang '67 trillen/daveren bij 100 Km/h?

Bericht door Mustang24 »

Chocolaté schreef:
Die transmissiesteun kan evt. een oorzaak zijn op een bepaalde snelheid een extreme trilling dan?
Had met de 67 GTA ook trillingen, en de transmissiesteun vervangen (op aanraden van Michel) en alle trillingen waren weg...
De dames waren daar dan weer niet gelukkig mee, maar dat is een ander verhaal :censored: :oops:

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Chocolaté
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 06 dec, 2009 21:20
Locatie: Beerzel

Re: Mustang '67 trillen/daveren bij 100 Km/h?

Bericht door Chocolaté »

Mustang24 schreef:
Chocolaté schreef:
Die transmissiesteun kan evt. een oorzaak zijn op een bepaalde snelheid een extreme trilling dan?
Had met de 67 GTA ook trillingen, en de transmissiesteun vervangen (op aanraden van Michel) en alle trillingen waren weg...
De dames waren daar dan weer niet gelukkig mee, maar dat is een ander verhaal :censored: :oops:

:ok:
Ja, krijg dat veel te horen van kijk eens naar de Transmissiesteun, Zoals Michel al aan haalde, op het zicht is er niks mis aan te zien...
Ik heb wel een kapotte motor steun gehad waardoor men blok + boite tijdje gekanteld hebben gelegen... misschien dat de steun er toch van weet dan?

Groetjes Joris,
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Mustang '67 trillen/daveren bij 100 Km/h?

Bericht door Gearz »

Chocolaté schreef: op het zicht is er niks mis aan te zien...
Je ziet er zo ook niets aan en dat is exact de reden waarom veel mensen de transmissiesteun niet snel verdenken onnodig andere en vaak ook veel duurdere aanpassingen gaan doen. Als je de oude en nieuwe steun naast elkaar houdt zie je echter meteen waar het hem in zit.


Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Chocolaté
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 06 dec, 2009 21:20
Locatie: Beerzel

Re: Mustang '67 trillen/daveren bij 100 Km/h?

Bericht door Chocolaté »

Hey Stangers,

Daarstraks nog is gaan rijden en idd bij 80-85 miles rechts achter komende een getril gedaver echt hard. (Om schrik van te krijgen).

Nu nog is onder de Stang gelegen en bij het LH wiel is er plaklood scheef gaan hangen zeg maar en ik hang alles recht dus...
Bij het RH wiel is er bijna geen plaklood meer... verdacht.
Aangezien het 15" verbrede stalen velgen zijn van 10 duim.

Denk dat daar het probleem wel is zou kunne zitten?
Kan niet meer zeggen hoeveel lood er juist op hing maar nu bijna niks en dat lijkt me heel verdacht bij zulke sloefen.


Mvg Joris
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Mustang '67 trillen/daveren bij 100 Km/h?

Bericht door saf1908 »

Vlakke banden van lang stilstaan voelt voor mij wat overdreven. Ik ben zeker geen grote autotechnicus, maar ik heb vaak in oldtimers gereden die 6+ maanden stil stonden, zonder dat de banden van tevoren hard waren opgepompt. Zelfs een keer de banden van een oude Citroen opgepompt na meer dan 15 jaar stilstand (en platte banden), en kon toch zeker niet merken dat de hele auto of het stuur zo erg trilde. Daar heb ik vervolgens weken mee gereden.

Ik zou de oorzaak ergens anders zoeken dan bij vlakke banden.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Mustang '67 trillen/daveren bij 100 Km/h?

Bericht door Gearz »

Chocolaté schreef:Denk dat daar het probleem wel is zou kunne zitten?
Kan niet meer zeggen hoeveel lood er juist op hing maar nu bijna niks en dat lijkt me heel verdacht bij zulke sloefen.
Eerst maar eens laten balanceren dus, met een beetje mazzel blijft het dan tientjeswerk. :wink:

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Chocolaté
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 06 dec, 2009 21:20
Locatie: Beerzel

Re: Mustang '67 trillen/daveren bij 100 Km/h?

Bericht door Chocolaté »

Idd Michel, enkel nog aant wachte op mijn dish cap remove tool. Morge hopelijk. 8)
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Mustang '67 trillen/daveren bij 100 Km/h?

Bericht door Big_fun_58 »

Even een vraagje: heb je de tussenas een tijdje geleden toevallig eens los gehad?
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Chocolaté
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 06 dec, 2009 21:20
Locatie: Beerzel

Re: Mustang '67 trillen/daveren bij 100 Km/h?

Bericht door Chocolaté »

Even denken... 2 jaar geleden heb ik de onderkant gerestoreerd/opgekuist... maar das al eventjes geleden.

Heb vandaag de wielen gebalanceerd en het is stukken beter ... nu is het van +- 130 km/h dat de trilling er lichter door komt dus ik verdenk toch dat het in de velgen zit.

Verbreed staal zal nooit zoals allu wielen zijn denk ik ... :|
Plaats reactie

Terug naar “Meest gestelde vragen”