Kinderen in een oldtimer - regelgeving in België

Voor de nieuwe leden,kijk deze topic's even door...

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LaoTzu
Berichten: 35
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 11:51
Locatie: Gent, België

Kinderen in een oldtimer - regelgeving in België

Bericht door LaoTzu »

Hallo,

Ik heb twee kinderen van 6 en 8. Normaal zitten zij nog op een verhoogje/autostoeltje in mijn gewone wagen. Dat is ook verplicht in België tot een bepaalde lengte (140cm of 145cm dacht ik).

Weet iemand of er een afwijkende regelgeving is voor oldtimers? Hier iemand ervaring met kinderen in een Mustang cabrio?
Het moet natuurlijk allemaal veilig zijn, maar ik ben niet van plan om kinderzitjes op mijn achterbank toe te laten :roll:

Mijn kinderen kunnen best op hun achterwerk blijven zitten en zullen niet uit een rijdende auto springen, dat is het punt niet; maar ik wil liever geen boete ook...

Alvast bedankt!
My pride and joy: 1965 Mustang Cabrio - V8 A-code
hoogie35
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 13 aug, 2017 16:19
Locatie: Gorredijk

Re: Kinderen in een oldtimer - regelgeving in België

Bericht door hoogie35 »

Die van mij zijn 7 en 9, zitten ook zonder zitje, zijn boven de de wettelijke 1,35m
Er wordt bij mijn weten geen verschil gemaakt tussen een cabrio en hatchback
A dream costs nothing unless you want it to come true.

Mustang V6 Convertible 2012 (2013 model)
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Kinderen in een oldtimer - regelgeving in België

Bericht door Mack »

Hierbij de regels zoals ze in Nederland gelden:
https://www.veiligheid.nl/kinderveiligh ... /wetgeving

Hierbij kan een kind dus als "incidenteel" vervoerd worden zonder kinderstoel, maar dat kan niet met de eigen auto. Dus ook geen Mustang.

Overigens is het natuurlijk niet de vraag of ze zelf uit de auto springen, maar of ze goed genoeg in de gordel zitten om er niet uit te schieten als je een ongeluk krijgt. Het gaat er dus met name om hoe de gordel (2- of 3-punts?) de kinderen vasthoudt op de bank.

Als je bijvoorbeeld naar dit plaatje kijkt, dan zitten de kinderen wel in de gordel maar er is niet veel fantasie voor nodig om te snappen dat de kinderen bij een ongeluk niks hebben aan die schouder-gordel, en dus feitelijk dubbelklappen of eruit schieten:
Afbeelding

Overigens zijn er voor driepuntsgordels een aantal extra harnasjes te koop die zorgen dat een kind beter in de gordel zit.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Plaats reactie

Terug naar “Meest gestelde vragen”