022 - TECH. INFO DATABASE: PERIODIEK ONDERHOUD & APK

Moderators: Shelby GT-H, Mustang65, Informatie Database

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mustang65
Berichten: 1742
Lid geworden op: ma 11 aug, 2003 20:34
Locatie: Dordrecht

022 - TECH. INFO DATABASE: PERIODIEK ONDERHOUD & APK

Bericht door Mustang65 »

Welkom in deze Database.
Laatst gewijzigd door Mustang65 op di 01 apr, 2008 22:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mustang65
Berichten: 1742
Lid geworden op: ma 11 aug, 2003 20:34
Locatie: Dordrecht

APK van klassieke voertuigen

Bericht door Mustang65 »

Even een oude topic naar boven gehaald over een APK keuring van mij.

APK 2001
Enige tijd geleden moest mijn Ford Mustang modeljaar 1965 APK gekeurd worden. Ik wist niet precies aan welke eisen de wagen moest voldoen. Na wat rond gekeken te hebben op het internet kwam ik het volgende artikel tegen "APK van klassieke voertuigen". Toen de grote dag nabij was met de wagen naar de APK keuring, daar werd hij jammer genoeg afgekeurd op een aantal punten. Met behulp van onderstaande informatie heb ik de boel weer in orde kunnen maken. Ik heb er veel aan gehad, doe er ook u voordeel mee!

Succes, Arjan.



APK van klassieke voertuigen
De keuring eisen die bij de Algemene Periodieke Keuring worden toegepast zijn gebaseerd op voertuigen van recente datum, die direct na fabricage worden ingevoerd en waarvoor een type goedkeuring is verkregen. Om het probleem te ondervangen, dat oudere voertuigen deels niet voldoen aan de huidige eisen is door de Rijksdienst voor het Wegverkeer een speciale regeling voor historische voertuigen getroffen, waarbij de keuring eisen worden gerelateerd aan het bouwjaar van het voertuig.

De regeling is van toepassing op voertuigen (lees: personenauto's, vrachtauto's en opleggers, aanhangwagens en bussen), die ouder zijn dan 15 jaar. In 1996 is de regeling dus van toepassing op voertuigen waarvan de datum van fabricage is gelegen vóór 1981 en die beschouwd kunnen worden een historische waarde te bezitten. Dus niet een wrak, maar een voertuig dat in goede staat van onderhoud verkeert. De grens van 15 jaar is een opschuivende grens. De voertuigen in deze categorie kunnen soms niet aan enkele hedendaagse eisen voldoen, omdat bij ontwerp en productie van het voertuig alleen rekening werd gehouden met de toenmalige eisen.

Bouwjaar
Het bouwjaar van een voertuig kan meestal worden vastgesteld met behulp van kenteken deel I. Soms echter is de datum van toelating tot het verkeer in Nederland verschillend van de datum van productie of import.

Kenteken deel 1
* Staat onder 'bijzonderheden' geen bouwjaar vermeldt, dan is de datum afgifte deel I hetzelfde als het bouwjaar.

* Is wel een bouwjaar vermeld bij 'bijzonderheden', dan is dit het bouwjaar zoals vastgesteld door de RDW bij het onderzoek t.b.v. de afgifte van deel I; in dat geval is de datum afgifte deel I niet van toepassing op de bouwjaar bepaling. Overigens kan op een linnen kentekenbewijs een vermoedelijk bouwjaar zijn aangegeven.

* Indien de eerste twee posities van de voertuigcode op het deel I niet zijn 00, maar twee andere cijfers, dan verkrijgt men het vast te stellen bouwjaar door voor deze twee cijfers 19 te plaatsen.

Interpretatie
De keuring eisen voor voertuigen ouder dan 15 jaar worden, indien het voertuig niet aan de hedendaagse eisen voldoet, gerelateerd aan het bouwjaar. Hierbij wordt gekeken naar de datum van eerste toelating tot het verkeer ergens op de wereld. De keuring eisen gelden vanaf een bepaalde dag of maand van het jaar na welke de voertuigen aan de nieuwe eisen moeten voldoen, indien de ingebruikneming na die dag of maand is gelegen.

Bijvoorbeeld: een voertuig met een kenteken afgegeven in april 1967, behoeft niet aan de zwaardere remvertragings normen te voldoen die per 30 juni 1967 werden gesteld. Let echter op: bij voertuigen die later in Nederland zijn ingevoerd en waarbij alleen het bouwjaar is opgegeven is de beoordeling anders! Door het bouwjaar bepaling staat het bouwjaar vast, maar de keuring eisen gelden vanaf een bepaalde dag of van maand van een jaar. Daarom zijn de keuring eisen voor een dergelijk voertuig van toepassing alsof zij pas in werking treden per 31 december van dat jaar!

Beoordelingswijze
De APK-keuring vindt als volgt plaats:

* voertuigen keuren uitgaande van de datum van afgifte van deel I van het kenteken. Wordt aan de eisen voldaan dan volgt er een goedkeuring.

* wordt aan één of meer keuring eisen niet volledig voldaan, dan moet worden beoordeeld volgens de keuring eisen geldend voor het bouwjaar.

Wordt hieraan voldaan dan volgt er een goedkeuring.

* wordt ook aan de bouwjaarkeuring eisen niet voldaan, dan volgt afkeuring. Het aanvragen van een herkeuring kan, nadat het gebrek is verholpen, alsnog tot een goedkeuring leiden.

Voorbeeld: een personenauto waarvan de datum afgifte deel I is gesteld op 10 oktober 1974, terwijl onder bijzonderheden staat: 'bouwjaar 1965'. De reminrichting voldoet aan de in de keuring eisen vermelde criteria, alleen de remvertraging wordt vastgesteld op 5 m/s². Uitgaande van de datum afgifte deel I zou volgens de keuring eisen een vertraging van tenminste 5,2 m/s² behaald dienen te worden.

Daar dit voertuig echter onder de categorie historische voertuigen valt en het bouwjaar is gesteld op 1965, dient het gestelde in de keuringseis gelezen te worden als: 'bij motorrijtuigen waarvan het bouwjaar is gelegen vóór 1967: 3,86 m/s², m.a.w. de vastgestelde remvertraging is voor dit voertuig dus geen grond voor afkeuren.

Keuringeisen
In de regeling is sprake van de interpretatie van enkele keuring eisen, die genoemd zijn ten behoeve van de APK van voertuigen. Voor motorvoertuigen ingericht voor het vervoer van ten hoogste 8 personen exclusief de bestuurder (lees: personenauto's) is deze interpretatie volgens de regeling van toepassing op de volgende keuring eisen:

Bedrijfsrem: op motorvoertuigen met bouwjaar gelegen na 30 juni 1967 moet, indien aanwezig, functioneren:

* waarschuwingssignaal remvloeistof niveau.

* waarschuwingssignaal voor het falen van het remsysteem of één der remsystemen bij gescheiden remsystemen.

Remwerking bedrijfsrem: remvertraging bij motorvoertuigen met bouwjaar vóór 1 juli 1967: 3,86 m/s²; remvertraging bij motorvoertuigen met bouwjaar na 30 juni 1967: 5,2 m/s² bij een pedaaldruk van niet meer dan 50 kg.

Remwerking parkeerrem (handrem): remvertraging bij motorvoertuigen met bouwjaar vóór 1 juli 1967: 1 m/s²; remvertraging bij motorvoertuigen met bouwjaar na 30 juni 1967: 1,2 m/s²; indien het remsysteem niet gescheiden is (hierbij moet de parkeerrem als noodrem functioneren) geldt 2,6 m/s².

Ruitenwissers: voertuigen met bouwjaar vóór 1 juli 1967 moeten tenminste één ruitenwisser hebben; bij bouwjaar na 30 juni 1967 moeten twee ruitenwissers aanwezig zijn of één die voldoende zicht geeft.

Ruitensproeiers: verplicht op voertuigen met bouwjaar gelegen na 30 september 1970.

Voorruitverwarming: verplicht op voertuigen met bouwjaar gelegen na 30 september 1970.

Snelheidsmeter: verplicht op voertuigen met bouwjaar gelegen na 30 juni 1967.

Autogordels: verplicht in voertuigen met bouwjaar gelegen na 1970.

Achterlichten: voertuigen met bouwjaar vóór 1 juli 1967 moeten zijn voorzien van twee of vier achterlichten; bij bouwjaar na 30 juni 1967: twee achterlichten.
Achter reflectoren: moeten voorzien zijn van een goedkeuring merk bij bouwjaar na 30 juni 1967.

Stoplichten: motorrijtuigen met bouwjaar vóór 1 juli 1967 moeten zijn voorzien van één (in het midden) of twee stoplichten; bij bouwjaar na 30 juni 1967: twee stoplichten.

Richtingaanwijzers: motorrijtuigen met bouwjaar vóór 1 juli 1967 mogen zijn uitgerust met mechanische richtingaanwijzers.

Koolmonoxide gehalte: motorrijtuigen met bouwjaar vóór 1974 behoeven niet aan de koolmonoxide-eisen te voldoen.

-

Bron: VintageWeb [ Mustang65 | 8/4/2001 ]
Gebruikersavatar
Mustang65
Berichten: 1742
Lid geworden op: ma 11 aug, 2003 20:34
Locatie: Dordrecht

APK en laswerk

Bericht door Mustang65 »

De APK en laswerk

De APK is een controle op de veiligheid van uw personenvoertuig en het milieu. Als je met een half gammele roestbak naar de APK-keuring gaat dan zal het je niet verbazen als je een afkeur krijgt. Je kunt jezelf een hoop ellende besparen door vooraf eens kritisch naar je roestmobiel te kijken en de mogelijke problemen voor de keuring al te verhelpen.

Meer informatie: http://www.rustbuster.nl/Lassen_en_lasg ... aswerk.htm
Plaats reactie

Terug naar “Technische Informatie Database”