027 - TECH. INFO DATABASE: RESTAURATIEBEDRIJVEN

Moderators: Shelby GT-H, Mustang65, Informatie Database

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mustang65
Berichten: 1743
Lid geworden op: ma 11 aug, 2003 20:34
Locatie: Dordrecht

027 - TECH. INFO DATABASE: RESTAURATIEBEDRIJVEN

Bericht door Mustang65 » di 01 apr, 2008 19:44

Welkom in deze Database.

Gebruikersavatar
Mustang65
Berichten: 1743
Lid geworden op: ma 11 aug, 2003 20:34
Locatie: Dordrecht

Verchromen.

Bericht door Mustang65 » di 01 apr, 2008 19:47

Vervangen verchroomde onderdelen.

Veel oldtimer eigenaren vervangen vaak oude verchroomde onderdelen voor nieuwe reproducties!
Vaak valt de kwaliteit hiervan tegen en is het soms verstandiger het oude onderdeel gewoon opnieuw te laten verchromen. De kosten hiervan zijn ongeveer gelijk aan de prijs van de reproductie of soms ben je gewoon voordeliger uit. Bij onderstaande bedrijven kun je als particulier terecht met je onderdelen. Deze bedrijven zijn gespecialiseerd zijn in het verzinken, vernikkelen en sierverchromen enz. van auto en motorfiets onderdelen.

Succes, Arjan.


Elektrolytisch vernikkelen en verchromen
Nikkel is een geelachtig metaal en chroom is blauwwit van kleur. Vernikkelen en verchromen wordt toegepast voor verfraaiing en corrosiebescherming. Bij sierverchromen wordt altijd eerst een nikkellaag aangebracht. Het chroomlaagje dat hier overheen wordt aangebracht is dun, geeft het product een andere kleur en maakt het aanloopbestendig. Het chroom is extreem slijtvast.

Voor een goede corrosiebestendigheid moet de nikkellaag het grondmateriaal afsluiten van de omgeving, en dus porie-dicht zijn. Dit betekent dat de laag, afhankelijk van de ondergrond, minimaal 20 µm., en op sommige ondergronden zelfs 40-50 µm. dik moet zijn, om een goede corrosiebestendigheid te kunnen garanderen. Als het materiaal wordt voorverkoperd kan met een dunnere nikkellaag worden volstaan.

De nikkellaag kan mat, halfglanzend of hoogglanzend worden aangebracht. Na mat of halfglansvernikkelen kan het product weer worden verchroomd. De nikkellaag bepaalt bij sierverchromen de glans. Hoe matter de laag, hoe zachter en ductieler de laag. Als er hoge visuele eisen aan het product worden gesteld, dient het product vóór het vernikkelen en verchromen geslepen en geborsteld of gepolijst te worden. Elke oneffenheid in het grondmateriaal wordt, vooral bij een glanzende nikkellaag, extra benadrukt. Krassen en materiaalstructuur worden door de nikkellaag wel iets opgevuld, echter blijven over het algemeen wel zichtbaar.

Bij duplex vernikkelen wordt eerst een halfglanzende nikkellaag aangebracht en daar overheen een glanzende nikkellaag. Doordat de poriën van de beide lagen niet op elkaar aansluiten en er een verschil in edelheid tussen de lagen bestaat, wordt het systeem extra goed corrosiebestendig. De duplexnikkellaag kan vanzelfsprekend ook weer worden verchroomd.

Samengevat:
* Nikkel is geel en chroom blauw
* Toegepast op alle metalen (staal, messing, koper, aluminium, zamac, rvs)
* Goede corrosiebestendigheid bij dikkere lagen (vanaf ca. 20 µm.)
* Extra goede corrosiebestendigheid door duplex vernikkelen
* Vooraf slijpen/borstelen/polijsten voor een perfect visueel resultaat
* Mat of glanzend
* Nikkel geeft verbeterde soldeerbaarheid en een goede lichtreflectie
* Laagdikten nikkel: 5 tot ca. 50 µm., chroom 0,1 tot 0,5 µm.

Ben je geintereseerd of wil je meer weten over bovenstaande oppervlakte-behandelingen dan moet je zeer zeker kijken op de webpagina van Galvame` je vind daar veel informatie. www.galvatrack.nl

Adressen:

Galvame`B.V.
Willingestraat 41, 3087AN Rotterdam
Postbus 59108, 3008PC Rotterdam
Tel: 010-2999505 / Fax: 010-2990514

-

Electro Metaal Tolenaar B.V.
Koepelstraat 30/32, 3031VD Rotterdam
Tel: 010-4136828 / Fax: 010-2140465 of 06-53770909
Laatst gewijzigd door Mustang65 op za 05 jul, 2008 07:47, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mustang65
Berichten: 1743
Lid geworden op: ma 11 aug, 2003 20:34
Locatie: Dordrecht

Bericht door Mustang65 » vr 04 jul, 2008 09:26

Kapteijn Klassieke Automobielen is een bedrijf dat is ontstaan uit de passie voor klassiekers van diverse pluimage. Zo hebben wij ruim 15 jaar ervaring op het gebied van Engelse klassiekers, maar ook de Duitse en de Amerikaanse klassiekers zijn ons niet vreemd. Kapteijn Klassieke Automobielen houdt zich hoofdzakelijk bezig met de (deel)restauratie en onderhoud van klassieke auto’s. Maar u kunt bij ons ook terecht voor de revisie en de modificatie van verschillende onderdelen van uw klassieker.

Voor meer informatie: www.kapteijn-bv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Technische Informatie Database”