28 april Focusclub.nl Workshop Autofotografie

Plaats nieuwe meetings en verslagen....

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

28 april Focusclub.nl Workshop Autofotografie

Bericht door Mack »

Afbeelding

De Ford Focusclub (focusclub.nl), waar ik ook lid van ben, organiseerde op 28 april een workshop autofotografie onder leiding van autofotograaf Sytse Dijkstra (https://syts.nl/). Deze fotograaf is al 13 jaar autofotograaf en werkt onder andere voor Autovisie en enkele automerken. En hij rijdt een Ford Focus en is zodoende ook lid van de Focusclub.

De workshop bestond uit een middag op locatie bij "de Oversteek", de waalbrug in Nijmegen en het naastgelegen Vasim-terrein. In totaal waren er 12 deelnemers met een aantal Ford Focussen (waaronder enkele ST's), een Mondeo ST en mijn Mustang GT.

De dag begon met wat theorie, waarbij verteld werd over sluitertijd, diafragma en ISO. Aan de hand van foto's van Sytse zelf werden de technieken uitgelegd.

De focus (ha!) lag echter bij het zelf fotograferen. De deelnemers hadden dus hun eigen camera's meegenomen, variërend van gemiddelde spiegelreflex tot enorm superkanon (of super-Canon). Ondergetekende heeft echter geen spiegelreflex maar moet het doen met een kleine maar erg geavanceerde compactcamera. Deze laat zich echter handmatig ook heel goed instellen, dus het was geen belemmering.

Meetrekken / panning

Afbeelding

Het eerste onderdeel was het meetrekken, om een foto van een bewegende auto te krijgen waarbij de auto scherp is en de achtergrond vaag. Een aantal Focussen werd hiervoor op en neer gereden, waaronder de felgekleurde ST hierboven.

Afhankelijk van de sluitertijd worden achtergrond en wielen vager, wat tot meer snelheidsbeleving zorgt, maar bij een langere sluitertijd is het moeilijker de auto scherp te krijgen. Uiteindelijk is het een kwestie van oefenen.

Ik kon in ieder geval bewijzen dat mijn mini-camera zich kon meten met veel grotere exemplaren:
Afbeelding

Afbeelding

Compositie

Afbeelding

Vervolgens ging iedereen aan de slag met zijn eigen auto. Hierbij was de opdracht compositieregels in acht te nemen, zoals de derden-regel, dieptewerking en symmetrie.

Dit leverde weer een aantal leuke plaatjes op, al was de locatie en de aanwezigheid van de andere deelnemers niet ideaal.

Afbeelding

Rigging
Het volgende onderdeel bestond uit rigging, waarbij een stellage op de auto wordt gemonteerd voor een unieke hoek. Door een heel lange sluitertijd is het mogelijk met een minimale beweging van de auto een dymamische foto te nemen waarbij het lijkt alsof de auto rijdt.

Het resultaat hiervan heb ik alleen gezien op het camera-schermpje maar als je hier kijkt: https://syts.nl/portfolio/bmw-e30-m3-evo/ dan zie je een mooi voorbeeld van deze techniek bij een BMW, inclusief de originele foto en nabewerking.

Car-2-car

Afbeelding

Het meest spectaculaire onderdeel was de car-2-car fotografie, oftewel het fotograferen vanuit een bewegende auto. Alle deelnemers namen plaats achterin een stationwagon, gevolgd door hun eigen auto. Het liggen achterin een bewegende auto, korte sluitertijden en bewegende camera's maken het moeilijk goede foto's te maken.

Mijn kleine camera maakte het extra lastig, aangezien deze moeilijker stabiel te houden is. Daarnaast was de locatie niet ideaal: bepaalde omgevingen geven al snel een betere snelheidsbeleving op de foto's.

Het meest verbazende was dat ik zomaar de sleutels van de Mustang afgaf aan een ander om te rijden :lol: De jonge stagiair-fotograaf vond het een belevenis, alleen kreeg hij de auto niet in z'n achteruit, zodat ik even moest helpen.

Afbeelding

En dit is hoe deze foto's zijn gemaakt, met ondergetekende in de stationwagon en een onbekende in de Mustang...

Afbeelding

Vasim

Afbeelding

Als afsluiting hebben we nog foto's gemaakt bij de graffiti-muren van de Vasim-fabriek, wat natuurlijk altijd leuke plaatjes oplevert.

Afbeelding

Tot slot hebben we nog een groepsfoto gemaakt:

Afbeelding

Het was een zeer leerzame en leuke middag, super georganiseerd door Sytse en de Focusclub!
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: 28 april Focusclub.nl Workshop Autofotografie

Bericht door Big_fun_58 »

Wat een gave dag moet dat zijn geweest!!
Leuk verslag! :ok:
:D Bedankt.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Plaats reactie

Terug naar “All American meetings en All classic car events”