Recall airbag s197.

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2005 t/m 2014

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Recall airbag s197.

Bericht door keesie25 »

Dank je voor de uitvoerige uitleg SanQ. Er is bij aanhouding een tintman op mijn ZIJRAMEN gezet, en ik dacht dat de lichtdoorlaat minder dan 70 % was, wat inhield: een bon. Let wel: dat was dus door de RDW goedgekeurd, en de auto een jaar oud. Vreemd was dat achter een voorraam NIET werden gecontroleerd, en die waren minstens zo donker als de zijramen. De RDW kon geen keuringsrapport laten zien, met als verklaring dat ze dat niet deden, omdat de auto nog niet APK-plichtig was. Een en ander had ook te maken met de 'U-bocht': auto's worden vanuit de USA eerst naar Duitsland geexporteerd. De keuring daar is minder streng, maar wel 'Europees'. Na een dag of wat wordt hij dan weer naar Nederland geexporteerd, waar de RDW zegt: deze auto heeft al een Europese goedkeuring, DUS krijgt hij van ons ook een goedkeuring, zonder rapport dus.
Hier vind je het hele verhaal van destijds: http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=10&t ... en#p224589
Gebruikersavatar
SanQ
Berichten: 453
Lid geworden op: vr 23 mei, 2014 09:21
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Recall airbag s197.

Bericht door SanQ »

Bij APK of RDW keuring wordt trouwens alleen optisch gekeken (zicht van binnen naar buiten moet mogelijk zijn) dus als er een te donkere folie is gemonteerd (wat wij op dringend verzoek en na herhaaldelijk waarschuwen ook nog regelmatig monteren) kan je zonder problemen een APK goedkeur krijgen en 20 meter verder een PB van oom agent.

Als ze je staande houden voor meting dan altijd vragen om het ijkrapport van de Tintman, als je mazzel hebt is ie er niet bij en mag je meestal zo doorrijden :D en als er geen ijkrapport is en ze toch meten vermelding van je bezwaar tegen deze meting mee laten nemen in het proces-verbaal (dit is de ambtenaar verplicht te doen!)

Nog wat technische info :
Wij gebruiken 4 tinten folie op auto's namelijk de 70, 35, 20 en 05 uit de Black Pearl NR serie van Sungard waarbij wij 7 jaar garantie geven op delaminatie en loslaten van de folie.
Een fabrieksgetint raam van 70% met een 70 folie zal tijdens de meting tussen de 55 en 60% licht doorlaten en dus niet bekeurenswaardig zijn omdat er een ruime marge gehanteerd moet worden (meting met Tintman is afhankelijk van de omgevingsvariabelen.
Ticking away the moments that make up a dull day......
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Recall airbag s197.

Bericht door keesie25 »

Weer bedankt, maar zeker de eerst jaren had ik het gevoel dat ik en auto had gekocht waarbij ik voortdurend aangehouden zou kunnen worden worden om weer een bon te krijgen voor iets waarvan me totaal niet bewust was. Wat je zin betreft:

Wel RDW goedkeuren en 20 meter verderop een bon krijgen betekent dat er met twee maten wordt gemeten. Daar valt niet tegenop te boksen.

Zojuist een telefoontje gekregen van de Ford-garage: er worden dus TWEE 'reparaties' uitgevoerd, zowel rechts (software) als links (materiaal), beide betreffende de airbags.
Gebruikersavatar
SanQ
Berichten: 453
Lid geworden op: vr 23 mei, 2014 09:21
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Recall airbag s197.

Bericht door SanQ »

Recall 08C02 voor de passagierszijde was nog niet uitgevoerd en wordt nu ook meegenomen, Ford NL geeft dit door aan de lokale dealer :D

Dit betreft een softwarematige aanpassing.
Ticking away the moments that make up a dull day......
Gebruikersavatar
Pierewaai
Berichten: 94
Lid geworden op: za 16 nov, 2013 22:12

Re: Recall airbag s197.

Bericht door Pierewaai »

Wij ook de brief, na een mail. :-)
Alleen dealer snapte het in 1e instantie niet. Nu wel.
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 2507
Lid geworden op: wo 08 aug, 2007 09:09

Re: Recall airbag s197.

Bericht door Claire »

Ach, ik heb al weinig vertrouwen in merk dealer garages, maar de brief voor de recal gehad en een afspraak gemaakt (twee weken geleden) met de Ford dealer in Roosendaal. Al geen warm gevoel omdat ik daar al eens geweest ben en een slechte ervaring had. Maar goed, geef ze een tweede kans.
Helaas. Vorige week donderdag werd ik gebeld want mijn auto kwam niet in het systeem voor. (Ook via Dlnd geimporteerd) maar na wat vragen beantwoord te hebben, wat ik de week ervoor ook bij de vriendelijke mevrouw had gedaan, was het in orde. Afgelopen maandag dus eerst een uur vrij genomen en werkrooster verzet om in Roosendaal te kunnen werken. Bij afleveren kneep ik hem al. "Ik zie het onderdeel nog niet in het systeem meneer" maar goed, om 11 uur zou dan de vracht pas komen en dat moest dan nog uitgepakt enz enz. Een beetje vertrouwen meneer......
Lang verhaal kort, om 16.45 wordt ik gebeld, sorry maar helaas, het onderdeel is niet binnen. (Waarom was ik niet verbaasd) Mustang op gaan halen en de recall brief mee terug genomen. Uiteraard 1000 excuses.......
Weet iemand een goeie Ford garage in Bergen op Zoom of Breda? (Uiteraard voor de nieuwe Mustang modellen) zodat ik die recall kan laten doen.
En ja, gisteren kreeg ik een sms van de garage, het onderdeel was binnen en of ik een nieuwe afspraak wou maken.
Ik weet het niet.....
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Recall airbag s197.

Bericht door keesie25 »

Als zaken zoals deze gebeuren, heb ik er een gewoonte van gemaakt om hier uitvoerig verslag van te doen, dus:

Gistermiddag om 12.50 was ik bij de Ford garage, waar ik overigens nog nooit eerder geweest was. Men vroeg me aan de balie mijn sleutel af te geven, en verwees me naar de koffieautomaat. Van binnen af kon ik mijn auto zien staan. Ik vroeg of ik bij de reparatie mocht zijn en wat foto's voor 'de club' mocht maken, en dat werd toegestaan.

Eerst maar eens even de auto's binnen vluchtig bekeken (eigenlijk moet ik bekennen dat die me niet echt interesseerden...). Een paar verkopers vroegen of ik geholpen wilde worden, maar op mijn vraag of ze een Mustang hadden, moesten ze helaas 'nee' verkopen.

De monteur die naar mijn auto liep, kreeg hem niet open (alleen maar gunstig), en daar moest ik uiteraard bij komen..... aardige vent, ik mocht dus foto's maken. Hij was degene die de Amerikanen onder handen nam met dit soort probleempjes. Hij had de afgelopen tijd al en stuk of vier Mustangs gehad (van hier?), dus hij wist wat hij moest doen.

De doos met het onderdeel stond al klaar. Je ziet dus ook dat de orderdatum 7 juli is, ofwel dat datum dat Ford mij belde ter bevestiging van de reparatie-afspraak.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door keesie25 op ma 31 jul, 2017 13:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Recall airbag s197.

Bericht door keesie25 »

Zoals de rekening op de doos laat zien, is het bedrag 28 euro. Ik heb de Ford code naderhand opgezocht op het internet, en ik meen dat de prijzen van zo'n 30 tot 40 euro gaan. Vreemd genoeg zijn die foto's allemaal van min of meer vierkante kastjes, en zoals jullie straks zien, is die van mij ROND.

De procedure.....allereerst: contact aan, niet starten. Het controlelampje van de airbag in het dashboard gaat na een paar seconden uit. Contact weer uitgezet. Bij de passagierzijde, onder het schutbord (waar ook de black-box zit), zit een afdekplaatje waaronder een aantal zekeringen. De monteur wist uit zijn hoofd welke zekering er uit moest. Daarna het contact weer aan, en het airbag-controlelampje bleef UIT. Daarna werd de accu (alleen min-pool) losgemaakt.

Om misverstanden te voorkomen, de airbag zit onder het dashboard, en daar is de monteur niet aan geweest. Wat vervangen moest worden was de module waar het gas in zit waarmee de airbag wordt opgeblazen. Deze module zit in het stuur, onder de claxon.
Om deze te demonteren zitten er op 4 en 9 uur twee dopjes in de stuurkolom, net onder het stuur. De dopjes werden er uit gewipt, en daaronder zitten twee bouten. Toen deze los waren, kon het complete bovenstuk van het stuur worden verwijderd. Beide gele kabels kunnen gewoon los getrokken worden en hebben beide een andere stekker, dus je kunt je niet vergissen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door keesie25 op ma 31 jul, 2017 13:59, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Recall airbag s197.

Bericht door keesie25 »

Als je het complete huis omkeert ziet dit er zo uit:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door keesie25 op ma 31 jul, 2017 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Recall airbag s197.

Bericht door keesie25 »

Je ziet op de vorige foto al allerlei waarschuwingen staan. Waar je tegen aan kijkt is de module, en daar moet voorzichtig mee worden omgegaan. De monteur zie dat het niet zo snel zal gebeuren, maar als je de module expres op de grond zou gooien dan bestaat er ontploffingsgevaar.

Na demontage van de module uit het bovenstuk ziet dit er als volgt uit:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door keesie25 op ma 31 jul, 2017 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Recall airbag s197.

Bericht door keesie25 »

En uiteindelijk de nieuwe en oude module samen.

Dit zal een ieder verbazen: je ziet de originele module LINKS. Er zitten geen gaten in de zijkant, en hij ziet er nieuw uit. De monteur zei dat het onderdeel waarschijnlijk vrij snel na assemblage in het stuurhuis is gezet. Bij een ongeluk zal de ingebouwde sensor het samengeperste gas uit de module gooien. Een deel gaat ongetwijfeld naar de airbag, maar testen hebben uitgewezen dat er ook gas naar boven gaat. Omdat het zaakje ontploft, zullen er dus ook metaal- en plastic deeltjes vrijkomen richting bestuurder.....en dat willen we liever niet.
De module die NIEUW uit de doos kwam staat RECHTS op de foto. Er zit wat roest op, en dat riep uiteraard vragen op bij mij: de module kan al langere tijd geleden (tot 2 jaar....?) geproduceerd zijn, waarschijnlijk in de USA. Daarna is hij in/op de voorraad/plank beland. Om uiteindelijk verscheept te worden. Het roest dat zich in de tussentijd heeft gevormd kan geen kwaad. Wat belangrijk is, is dat bij de nieuwe module gaten gemaakt zijn aan de ZIJKANT van het huis. Bij een ontploffing zal het gas de minste weerstand zoeken en horizontaal een uitweg zoeken. Dus NIET richting bestuurder.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door keesie25 op ma 31 jul, 2017 14:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Recall airbag s197.

Bericht door keesie25 »

De nieuwe module werd ingebouwd, de oude MOEST opgestuurd worden naar Ford, waar hij vernietigd wordt.

Daarna kwam het tweede probleem aan de orde: de passagierskant. De laptop met het juiste programma werd ingeplugd onder het dashboard aan de BESTUURDERZIJDE. Ik wist niet eens dat daar een aansluiting zat. In het programma werd vervolgens een paar keer op 'yes' getikt, en na een paar korte download-balkjes stond er op het scherm: 'ready'.

Afbeelding

De gehele reparatie heeft ongeveer 40 minuten geduurd. De monteur mocht als dank mijn wagen weer naar buiten rijden, wat hij deed met een BIG SMILE.
Laatst gewijzigd door keesie25 op ma 31 jul, 2017 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Recall airbag s197.

Bericht door 1967coupe »

leuk verslag. Kunnen wij ons een beeld maken van wat ze gedaan hebben.
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Recall airbag s197.

Bericht door Eric »

Interessant om te zien Kees, en voor de twijfelaars is dit dus iig een goede dealer om naar toe te gaan.
Gebruikersavatar
petersdappie
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Recall airbag s197.

Bericht door petersdappie »

Kees bedankt voor het mooie uitgebreide verslag! Ik heb wel alle vertrouwen bij de Ford dealer. Ik laat er ieder jaar mijn apk doen. Tevens ben ik fan van orgineel dus alles motorcraft. Bij mij is vorig jaar al een software update gedaan. Over 2 weken ga ik voor de bestuurders airbag. Ik ben inmiddels kind aan huis bij de Ford. Ik kom ook altijd kijken en blijf erbij. Ik ben er altijd tevreden over!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “2005 - 2014”