Hitte probleem ... Misschien opgelost?? Niet dus :(
Moderator: Shelby GT-H
Hitte probleem ... Misschien opgelost?? Niet dus :(
Toen ik zondag naar Mustang Fever ging kreeg mijn mustang last van te hoge temperatuur.
Toch maar doorgereden tegen 90 km/h met de verwarming volle bak en uiteraard de ramen open. De temp hing steeds tussen de 230° en 240°F terwijl hij vroeger tijdens het gewone rijgedrag meestal rond de 190° hing. Nu haalt hij al een dikke 220° gewoon idle in de garage.
Mijn eerste idee was dat er lucht in het systeem zat doordat ik alle koelvloeistof er af uitgehaald had om mijn OEM expansietank te vervangen door een alu exemplaar. Hij had nochtans lang staan draaien met de dop eraf en ik had meermaals op alle darmen genepen om luchtbellen te doen bewegen.
Ondertussen heeft hij weer lang staan draaien (met de voorkant omhoog), soms kwam de koelvloeistof wel nog een beetje omhoog maar nog steeds blijft hij hoog in temp gaan. De thermostaat heb ik er al eens uitgehaald en die gaat netjes open in warm water.
Zou er nog ergens lucht kunnen zitten om dit te verklaren of zou de waterpomp het begeven hebben?
De bovenste darm is redelijk heet terwijl de onderste darmen heel koel aanvoelen. De koelvloeistof in de expansietank blijft ook redelijk koud aanvoelen.
Iemand nog een idee'tje?
Toch maar doorgereden tegen 90 km/h met de verwarming volle bak en uiteraard de ramen open. De temp hing steeds tussen de 230° en 240°F terwijl hij vroeger tijdens het gewone rijgedrag meestal rond de 190° hing. Nu haalt hij al een dikke 220° gewoon idle in de garage.
Mijn eerste idee was dat er lucht in het systeem zat doordat ik alle koelvloeistof er af uitgehaald had om mijn OEM expansietank te vervangen door een alu exemplaar. Hij had nochtans lang staan draaien met de dop eraf en ik had meermaals op alle darmen genepen om luchtbellen te doen bewegen.
Ondertussen heeft hij weer lang staan draaien (met de voorkant omhoog), soms kwam de koelvloeistof wel nog een beetje omhoog maar nog steeds blijft hij hoog in temp gaan. De thermostaat heb ik er al eens uitgehaald en die gaat netjes open in warm water.
Zou er nog ergens lucht kunnen zitten om dit te verklaren of zou de waterpomp het begeven hebben?
De bovenste darm is redelijk heet terwijl de onderste darmen heel koel aanvoelen. De koelvloeistof in de expansietank blijft ook redelijk koud aanvoelen.
Iemand nog een idee'tje?
Laatst gewijzigd door philip op za 23 apr, 2016 16:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Mustang 2005 GT Convertible - Screaming Yellow - " still to be checked" RWHP - ??? Nm Koppel
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Re: Hitte probleem ... waterpomp??
Slaat de fan wel op het juiste moment en bij de juiste temperatuur aan ?
Michel.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: Hitte probleem ... waterpomp??
Die staat volop te draaienGearz schreef:Slaat de fan wel op het juiste moment en bij de juiste temperatuur aan ?
Michel.
Mustang 2005 GT Convertible - Screaming Yellow - " still to be checked" RWHP - ??? Nm Koppel
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Re: Hitte probleem ... waterpomp??
Als er een slang warm is en de andere niet dan heb je nog ergens een luchtbel zitten.Het koelsysteem kan niet circuleren als er nog ergens een luchtbel zit. Suc6
Gr, RedGT
Gr, RedGT
Mustang 2006 Coupe GT.
-Torch Red-
- 4.6 V8 -
-Shaker 500 -
-GT500KR Mufflers -
-One piece driveshaft-
-Shelby GT wheels-
-Torch Red-
- 4.6 V8 -
-Shaker 500 -
-GT500KR Mufflers -
-One piece driveshaft-
-Shelby GT wheels-
Re: Hitte probleem ... waterpomp??
Tnx maar hoe krijg je het weg he ...
Mustang 2005 GT Convertible - Screaming Yellow - " still to be checked" RWHP - ??? Nm Koppel
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Re: Hitte probleem ... waterpomp??
Mustang 2006 Coupe GT.
-Torch Red-
- 4.6 V8 -
-Shaker 500 -
-GT500KR Mufflers -
-One piece driveshaft-
-Shelby GT wheels-
-Torch Red-
- 4.6 V8 -
-Shaker 500 -
-GT500KR Mufflers -
-One piece driveshaft-
-Shelby GT wheels-
Re: Hitte probleem ... misschien opgelost ...
Lijkt me idd een handig systeem, ga eens zoeken waar dit te verkrijgen is en wat het prijskaartje is.
MAAR ... het probleem lijkt opgelost.
Heb daarnet al de koelvloeistof er terug afgelaten, goed op de darmen geduwd zodat alles er zeker uit was en het thermostaathuis opengemaakt.
Omdat dat quasi het hoogste punt is wou ik eens proberen om alles langs daar te vullen tot het er uit kwam en ik op die manier dus niks meer kon vullen. Ondertussen regelmatig gestopt en wat op de onderste darmen geduwd, het expansietankje begon ook al te vullen dus alles kwam mooi omhoog.
Thermostaat dicht gedaan en de expansietank (die ik ook losgemaakt had) zo hoog mogelijk geplaatst ipv op de normale positie, nu stond ze zo'n 30cm hoger. De zekering van de ventilator had ik uitgedaan zodat ik goed kon voelen of de onderste darmen ook effectief opwarmden.
De temp meter ging tot 210°F en dan zakte hij mooi tot 196° en ja hoor, de darmen onderaan werden ook lekker warm, de expansietanks zelf werd ook heet, vloeistof ook en alle darmen die eraan verbonden waren.
Ventilator aan en hups daar kwam de vertrouwde 190° weer op het scherm.
Nu mag hij lekker koelen en morgen nog eens testen.
Wat ik wel heel erg raar vind is het feit dat ik bijna 1.5 Liter koelvloeistof over heb van wat ik er uitgehaald heb.
Alles laten lopen in 2 vaatjes en hetzelfde er weer ingegoten tot het voldoende was.
Wat kan daar de verklaring van zijn???
MAAR ... het probleem lijkt opgelost.
Heb daarnet al de koelvloeistof er terug afgelaten, goed op de darmen geduwd zodat alles er zeker uit was en het thermostaathuis opengemaakt.
Omdat dat quasi het hoogste punt is wou ik eens proberen om alles langs daar te vullen tot het er uit kwam en ik op die manier dus niks meer kon vullen. Ondertussen regelmatig gestopt en wat op de onderste darmen geduwd, het expansietankje begon ook al te vullen dus alles kwam mooi omhoog.
Thermostaat dicht gedaan en de expansietank (die ik ook losgemaakt had) zo hoog mogelijk geplaatst ipv op de normale positie, nu stond ze zo'n 30cm hoger. De zekering van de ventilator had ik uitgedaan zodat ik goed kon voelen of de onderste darmen ook effectief opwarmden.
De temp meter ging tot 210°F en dan zakte hij mooi tot 196° en ja hoor, de darmen onderaan werden ook lekker warm, de expansietanks zelf werd ook heet, vloeistof ook en alle darmen die eraan verbonden waren.
Ventilator aan en hups daar kwam de vertrouwde 190° weer op het scherm.
Nu mag hij lekker koelen en morgen nog eens testen.
Wat ik wel heel erg raar vind is het feit dat ik bijna 1.5 Liter koelvloeistof over heb van wat ik er uitgehaald heb.
Alles laten lopen in 2 vaatjes en hetzelfde er weer ingegoten tot het voldoende was.
Wat kan daar de verklaring van zijn???
Mustang 2005 GT Convertible - Screaming Yellow - " still to be checked" RWHP - ??? Nm Koppel
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Re: Hitte probleem ... waterpomp? Misschien opgelost??
Opgelost OK........maar wat is/was de oorzaak vind ik veel belangrijker.
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
- Jiggy
- Donateur 2014
- Berichten: 382
- Lid geworden op: za 07 jun, 2014 05:49
- Locatie: omg. Breda / Roosendaal
Re: Hitte probleem ... waterpomp? Misschien opgelost??
Vind 190 nog wel hoog hoor, weet niet wat normaal is?
Ik zit zo rond de 160-170 (F) bij flink rijden volgens mij (moet dan ook wel zeggen dat ik een tik heb voor lage temperaturen t.b.v. koelvloeistof, IAT's etc, en daar alles aan doe om het zo laag mogelijk te krijgen)
Ik zit zo rond de 160-170 (F) bij flink rijden volgens mij (moet dan ook wel zeggen dat ik een tik heb voor lage temperaturen t.b.v. koelvloeistof, IAT's etc, en daar alles aan doe om het zo laag mogelijk te krijgen)
2007 Mustang Shelby GT Supercharged CSM No. 07SGT1197
V8 custom Supercharged - When the clutch drops, the bullshit stops
V8 custom Supercharged - When the clutch drops, the bullshit stops
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Hitte probleem ... misschien opgelost ...
Luchtbel van 1,5 liter?philip schreef:
Wat ik wel heel erg raar vind is het feit dat ik bijna 1.5 Liter koelvloeistof over heb van wat ik er uitgehaald heb.
Alles laten lopen in 2 vaatjes en hetzelfde er weer ingegoten tot het voldoende was.
Wat kan daar de verklaring van zijn???
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Re: Hitte probleem ... waterpomp? Misschien opgelost??
Heb alles net nog eens gecontroleerd en nog bijna 1L kunnen toevoegen. Wil het ook niet teveel vullen want dat is ook niet goed. Steekt wat extra in de koffer indien nodig.
Wagen bleef terug koel.
Morgen wat rondrijden en zien wat het dan geeft.
Probleem zal dan waarschijnlijk toch een luchtbel geweest zijn, vermoed ik.
Welke thermostaat heb jij dan zitten jiggy? De mijne gaat normaal gesproken al vlugger open dan een standaard.
Wagen bleef terug koel.
Morgen wat rondrijden en zien wat het dan geeft.
Probleem zal dan waarschijnlijk toch een luchtbel geweest zijn, vermoed ik.
Welke thermostaat heb jij dan zitten jiggy? De mijne gaat normaal gesproken al vlugger open dan een standaard.
Mustang 2005 GT Convertible - Screaming Yellow - " still to be checked" RWHP - ??? Nm Koppel
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Re: Hitte probleem ... waterpomp? Misschien opgelost?? Niet dus :(
Moest deze morgen effe weg met de mustang en het probleem was er terug
Gelukkig moest ik niet ver.
Dan toch maar even de thermostaat vervangen. Kans lijkt me ook klein aangezien de bovenste slang warm wordt.
Deze keer heb ik terug de thermostaat ingestoken die er origineel van Edelbrock bij zat.
Voorlopig lijkt alles normaal en blijft hij stabiel op 196°F bij idle.
Misschien ging de vorige wel open maar niet ver genoeg? En dan soms weer wel?
Ga eventjes deze laten zitten en morgen een testritje doen.
Wordt vervolgd...
Gelukkig moest ik niet ver.
Dan toch maar even de thermostaat vervangen. Kans lijkt me ook klein aangezien de bovenste slang warm wordt.
Deze keer heb ik terug de thermostaat ingestoken die er origineel van Edelbrock bij zat.
Voorlopig lijkt alles normaal en blijft hij stabiel op 196°F bij idle.
Misschien ging de vorige wel open maar niet ver genoeg? En dan soms weer wel?
Ga eventjes deze laten zitten en morgen een testritje doen.
Wordt vervolgd...
Mustang 2005 GT Convertible - Screaming Yellow - " still to be checked" RWHP - ??? Nm Koppel
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Re: Hitte probleem ... Misschien opgelost?? Niet dus :(
Weet niet hoe het bij een modernere Mustang is, maar bij de classics moet je er op letten dat de thermostaat in de juiste richting wordt gemonteerd (met de veer richting de motor).
1966 Mustang Fastback
Re: Hitte probleem ... Misschien opgelost?? Niet dus :(
Vermoed dat het voor de nieuwere hetzelfde is. Hij zat/zit in ieder geval zo.
Mustang 2005 GT Convertible - Screaming Yellow - " still to be checked" RWHP - ??? Nm Koppel
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Re: Hitte probleem ... Misschien opgelost?? Niet dus :(
Het is een verkeerde gedachte dat je het koelwater zo koud mogelijk moet zien te krijgen, 160 degr F is eigenlijk te laag voor de nieuwe motoren.
Probleem is dat je olie niet de juiste temp bereikt voor de meest ideale viscositeit, oliepomp en kanaaltjes zijn gebaseerd op een bepaalde olie dikte, bij te koude temp. blijft de olie dus eigenlijk te dik.
Hennie
Probleem is dat je olie niet de juiste temp bereikt voor de meest ideale viscositeit, oliepomp en kanaaltjes zijn gebaseerd op een bepaalde olie dikte, bij te koude temp. blijft de olie dus eigenlijk te dik.
Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]