keuringvraagje ivm winterwielen
Moderator: Shelby GT-H
keuringvraagje ivm winterwielen
Toen ik daarnet mijn winterwielen wou opsteken bleek dat ze niet meer pasten.
Deze zomer heb ik grotere remklauwen en remschijven laten steken en daar zit nu het probleem.
Hoewel mijn huidige zomervelgen, 19", wel nog passen blijken mijn 19" wintervelgen smaller binnenin. De spaken zitten meer naar binnen toe en komen tegen de klauwen.
Mijn vorige set zomervelgen, ook weer 19", zijn ook net te klein. De omtrek lukt wel maar ik kom 0.5cm tekort aan de voorkant.
Dus de winterbanden wisselen van velgensetje is ook geen optie.
Momenteel rij ik rond met 2 soorten velgen omdat ik niet anders kan. Mijn zomer achterbanden mogen niet gebruikt worden bij vriesweer omdat de rubber te hard kan worden en scheuren.
Wat zou nu de voordeligste oplossing zijn?
Ik moest zoiezo een oplossing zoeken om in de zomer ook naar de keuring te gaan omdat ik met mijn huidige zomerbanden achteraan toch nooit door de keuring geraak. 315 semi slick zien ze niet zo graag komen
Klopt het dat je met winterbanden ook in de zomer naar de keuring mag indien de snelheidsindex voldoet?
De winterbanden die ik heb, Dunlop Winter Sport, hebben index 100V terwijl mijn originele "normale" banden 99W hadden (iets beter dus).
Mag je met spacers vooraan naar de keuring gaan? Vermoed van niet maar dat is denk ik de goedkoopste oplossing.
Als ik de winterbanden op mijn vorige zomerset laat leggen moet ik enkel 2 spacers kopen om die wielen vooraan 1cm naar buiten laten komen.
En als keuring mag MET spacers kan ik zo in de zomer gaan.
Anders moet ik 2 velgen kopen zoals ik nu vooraan heb en daar de winterbanden laten opzetten.
Dan rijdt ik in de winter vooraan met de gewone banden en achteraan met de winterbanden. Voor de keuring in de zomer switch ik dan enkel achteraan.
Of zijn er nog idee'tjes??
Deze zomer heb ik grotere remklauwen en remschijven laten steken en daar zit nu het probleem.
Hoewel mijn huidige zomervelgen, 19", wel nog passen blijken mijn 19" wintervelgen smaller binnenin. De spaken zitten meer naar binnen toe en komen tegen de klauwen.
Mijn vorige set zomervelgen, ook weer 19", zijn ook net te klein. De omtrek lukt wel maar ik kom 0.5cm tekort aan de voorkant.
Dus de winterbanden wisselen van velgensetje is ook geen optie.
Momenteel rij ik rond met 2 soorten velgen omdat ik niet anders kan. Mijn zomer achterbanden mogen niet gebruikt worden bij vriesweer omdat de rubber te hard kan worden en scheuren.
Wat zou nu de voordeligste oplossing zijn?
Ik moest zoiezo een oplossing zoeken om in de zomer ook naar de keuring te gaan omdat ik met mijn huidige zomerbanden achteraan toch nooit door de keuring geraak. 315 semi slick zien ze niet zo graag komen
Klopt het dat je met winterbanden ook in de zomer naar de keuring mag indien de snelheidsindex voldoet?
De winterbanden die ik heb, Dunlop Winter Sport, hebben index 100V terwijl mijn originele "normale" banden 99W hadden (iets beter dus).
Mag je met spacers vooraan naar de keuring gaan? Vermoed van niet maar dat is denk ik de goedkoopste oplossing.
Als ik de winterbanden op mijn vorige zomerset laat leggen moet ik enkel 2 spacers kopen om die wielen vooraan 1cm naar buiten laten komen.
En als keuring mag MET spacers kan ik zo in de zomer gaan.
Anders moet ik 2 velgen kopen zoals ik nu vooraan heb en daar de winterbanden laten opzetten.
Dan rijdt ik in de winter vooraan met de gewone banden en achteraan met de winterbanden. Voor de keuring in de zomer switch ik dan enkel achteraan.
Of zijn er nog idee'tjes??
Mustang 2005 GT Convertible - Screaming Yellow - " still to be checked" RWHP - ??? Nm Koppel
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Re: keuringvraagje ivm winterwielen
Ik heb nog nooit gehoord van zomerbanden waarmee je niet in de winter mag rijden. Misschien dat de Belgische regels anders zijn, maar hier wordt je zomer of winter altijd goedgekeurd op zomerbanden, mits ze maar meer dan 1,6mm profiel hebben en de juiste minimale snelheidsindex.
Re: keuringvraagje ivm winterwielen
Dat speelt idd geen rol Eric. Je kan zomer en winter op zomerbanden gekeurd worden.Eric schreef:Ik heb nog nooit gehoord van zomerbanden waarmee je niet in de winter mag rijden. Misschien dat de Belgische regels anders zijn, maar hier wordt je zomer of winter altijd goedgekeurd op zomerbanden, mits ze maar meer dan 1,6mm profiel hebben en de juiste minimale snelheidsindex.
Probleem voor mij is dat ik vooraan 19 inch heb met 255/40R19 en achteraan 20 inch semi slicks 315/30R20
En met die combinatie mag ik in principe niet rijden. Voor en achteraan moet hetzelfde zijn.
Daarom moet ik voor de keuring achteraan een ander setje zomerbanden hebben of de winterbanden leggen met voldoende snelheidsindex.
Misschien zeggen ze op de keuring wel niets indien je komt met 2 verschillende soorten velgen als de banden wel voldoen. Maar dan is het wel duidelijk dat dat niet je "normale" wielen zijn.
Mustang 2005 GT Convertible - Screaming Yellow - " still to be checked" RWHP - ??? Nm Koppel
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: keuringvraagje ivm winterwielen
In NL is het zo dat links en rechts het zelfde moet zijn op 1 as , voor en achter maakt niet uit.
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Re: keuringvraagje ivm winterwielen
Dat dacht ik inderdaad ook...1967coupe schreef:In NL is het zo dat links en rechts het zelfde moet zijn op 1 as , voor en achter maakt niet uit.
Voor mag smal, achter breder maar L & R moeten hetzelfde zijn.
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Re: keuringvraagje ivm winterwielen
In België staat op je gelijkvormigheidsattest welke banden je mag hebben. Hierbij gaan ze er vanuit dat je voor en achter hetzelfde moet hebben tenzij anders vermeld op het attest. De combinatie moet dan los op het attest staan en ik denk niet dat daar een combi van 19 en 20 inch op zal staan.
Ik zou ook zeker niet vermelden dat je grotere schijven / klauwen hebt geplaatst. Normaal gezien zal dit ook afkeur zijn (ja zo streng kunnen ze ooit zijn).
Maar je mag in de zomer gewoon op winterbanden naar de keuring, spacers mag zeker niet.
Je mag zelfs winterbanden hebben met een lagere snelheids index als je dan maar een stikker op je ruit plakt met 'max xxx km/h'
(Ik weet dit uit ervaring, ik heb zo 5 jaar met een suburban rondgereden die alleen winterbanden had, keuring was altijd in Juni en dat was geen probleem)
Ik zou ook zeker niet vermelden dat je grotere schijven / klauwen hebt geplaatst. Normaal gezien zal dit ook afkeur zijn (ja zo streng kunnen ze ooit zijn).
Maar je mag in de zomer gewoon op winterbanden naar de keuring, spacers mag zeker niet.
Je mag zelfs winterbanden hebben met een lagere snelheids index als je dan maar een stikker op je ruit plakt met 'max xxx km/h'
(Ik weet dit uit ervaring, ik heb zo 5 jaar met een suburban rondgereden die alleen winterbanden had, keuring was altijd in Juni en dat was geen probleem)
Re: keuringvraagje ivm winterwielen
Alles is inderdaad afhankelijk van wat er op je attest staat. Bij mij is dat standaard 235/55R17
Je mag wel grotere velgen leggen maar moet rekening houden dat de omtrek binnen bepaalde toleranties valt.
19 inch mag dus wel zolang de omtrek niet teveel veranderd omdat dan de snelheidsmeter niet meer klopt.
Maar op alle wielen moet hetzelfde zitten indien op het attest ook dezelfde soort opstaat.
4x 19 inch is geen probleem, 19 en 20 combineren mag niet.
Ook moet voor en achteraan zelfde breedte zijn maar mag breder dan standaard binnen toleranties.
255/40R19 op alle wielen is toegestaan. Zo ben ik tenminste vroeger toch ook al naar de keuring geweest.
Daarom dat ik zoiezo op zoek moest naar een oplossing voor de keuring want met de 2 soorten velgen kwam dat niet goed.
Had wel een vermoeden dat spacers niet gingen mogen voor de keuring, had nochtans simpelste oplossing geweest.
Dan zal ik best 2 nieuwe 19 inch velgen kopen zoals ik nu heb om mijn 255/40R19 winterbanden op te laten leggen en dan met die ook naar de keuring gaan in de zomer. Zijn mijn velgen tenminste rondom gelijk in de winter.
Qua remschijven zeg ik niets. Dat moeten ze zelf maar uitzoeken.
Denk echter niet dat ze me daarvoor kunnen afkeuren aangezien er TUV attesten van zijn specifiek goedgekeurd voor dit type mustang.
Anderzijds zijn er meerdere dingen waar ze me kunnen voor afkeuren hoor. Gelukkig kennen ze deze wagens niet zo goed om te zien wat er allemaal opzit.
Je mag wel grotere velgen leggen maar moet rekening houden dat de omtrek binnen bepaalde toleranties valt.
19 inch mag dus wel zolang de omtrek niet teveel veranderd omdat dan de snelheidsmeter niet meer klopt.
Maar op alle wielen moet hetzelfde zitten indien op het attest ook dezelfde soort opstaat.
4x 19 inch is geen probleem, 19 en 20 combineren mag niet.
Ook moet voor en achteraan zelfde breedte zijn maar mag breder dan standaard binnen toleranties.
255/40R19 op alle wielen is toegestaan. Zo ben ik tenminste vroeger toch ook al naar de keuring geweest.
Daarom dat ik zoiezo op zoek moest naar een oplossing voor de keuring want met de 2 soorten velgen kwam dat niet goed.
Had wel een vermoeden dat spacers niet gingen mogen voor de keuring, had nochtans simpelste oplossing geweest.
Dan zal ik best 2 nieuwe 19 inch velgen kopen zoals ik nu heb om mijn 255/40R19 winterbanden op te laten leggen en dan met die ook naar de keuring gaan in de zomer. Zijn mijn velgen tenminste rondom gelijk in de winter.
Qua remschijven zeg ik niets. Dat moeten ze zelf maar uitzoeken.
Denk echter niet dat ze me daarvoor kunnen afkeuren aangezien er TUV attesten van zijn specifiek goedgekeurd voor dit type mustang.
Anderzijds zijn er meerdere dingen waar ze me kunnen voor afkeuren hoor. Gelukkig kennen ze deze wagens niet zo goed om te zien wat er allemaal opzit.
Mustang 2005 GT Convertible - Screaming Yellow - " still to be checked" RWHP - ??? Nm Koppel
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Re: keuringvraagje ivm winterwielen
En denk je dat ze dat gaan zien als er spacers van 1cm opzitten ?philip schreef: Gelukkig kennen ze deze wagens niet zo goed om te zien wat er allemaal opzit.
Spacers van 1" dat valt op, maar 1cm...
(en dan in dezelfde kleur als de hubs...)
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Re: keuringvraagje ivm winterwielen
Tja het is misschien te riskerenMustang24 schreef:En denk je dat ze dat gaan zien als er spacers van 1cm opzitten ?philip schreef: Gelukkig kennen ze deze wagens niet zo goed om te zien wat er allemaal opzit.
Spacers van 1" dat valt op, maar 1cm...
(en dan in dezelfde kleur als de hubs...)
Mustang 2005 GT Convertible - Screaming Yellow - " still to be checked" RWHP - ??? Nm Koppel
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Re: keuringvraagje ivm winterwielen
Ik kan niet zo goed begrijpen waarom je voor en achter een verschillende velgmaat neemt als je weet dat dit niet door een keuring komt. Ik zou dan bij het aanschaffen van de velgen al een oplossing voor dat probleem willen hebben.philip schreef:Probleem voor mij is dat ik vooraan 19 inch heb met 255/40R19 en achteraan 20 inch semi slicks 315/30R20
En met die combinatie mag ik in principe niet rijden. Voor en achteraan moet hetzelfde zijn.
Daarom moet ik voor de keuring achteraan een ander setje zomerbanden hebben of de winterbanden leggen met voldoende snelheidsindex.
Misschien zeggen ze op de keuring wel niets indien je komt met 2 verschillende soorten velgen als de banden wel voldoen. Maar dan is het wel duidelijk dat dat niet je "normale" wielen zijn.
Succes met zoeken naar een oplossing
Ford Mustang Convertible '66 Arcadian blue
Ford Mustang Fastback '67 Candyapple Red
Volkswagen T2 camper '76 Oranje-wit
Volvo 780 '87 Silverbeige metallic
Ford Mustang Fastback '67 Candyapple Red
Volkswagen T2 camper '76 Oranje-wit
Volvo 780 '87 Silverbeige metallic
Re: keuringvraagje ivm winterwielen
Ik denk dat er op dit forum wel meer auto's zijn die speciaal voor de keuring worden aangepast, omdat ze niet door de keuring komen zoals ze normaal rondrijden. Philip wisselt velgen/banden voor de keuring, ik moet elke keer knipperlichten op de fenders plakken voor de keuring. Dat is één keer per jaar een aanpassing en de rest van het jaar rondrijden zoals je het zelf wilt net buiten de (soms willekeurige) regeltjes.Marchel schreef:Ik kan niet zo goed begrijpen waarom je voor en achter een verschillende velgmaat neemt als je weet dat dit niet door een keuring komt. Ik zou dan bij het aanschaffen van de velgen al een oplossing voor dat probleem willen hebben.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Re: keuringvraagje ivm winterwielen
Ik denk dat Marchel het totaalplaatje niet heeft meegekregen.
Philip had een oplossing voor zijn velgen probleem bij aanschaf van de 'niet goedgekeurde' velgen. Namelijk de 'wintervelgen'.
Maar nu bij een totaal losstaande upgrade (van de remmen) blijkt zijn workaround niet meer te werken omdat er geen rekening was gehouden dat de wintervelgen niet zouden passen.
Philip had een oplossing voor zijn velgen probleem bij aanschaf van de 'niet goedgekeurde' velgen. Namelijk de 'wintervelgen'.
Maar nu bij een totaal losstaande upgrade (van de remmen) blijkt zijn workaround niet meer te werken omdat er geen rekening was gehouden dat de wintervelgen niet zouden passen.
Re: keuringvraagje ivm winterwielen
Ik denk dat er idd, zoals Mack zegt, veel mensen bepaalde dingen moeten aanpassen om door de keuring te komen.
Zolang dat "kleine" dingen zijn valt het nog mee. Zelf ken ik mensen die jaarlijks een dag in de garage moeten doorbrengen om hun luchtvering en nog vele andere zaken te verwijderen voor ze naar de keuring gaan.
Ikzelf had heel graag de 315 achteraan gehad van de Toyo R888 omwille van zijn fenomenale grip. En die had je enkel in 20".
Mijn banden voor vooraan waren nog nieuw dus vond het gek om die dan niet meer te kunnen gebruiken door ook 20" vooraan te leggen.
Dacht dat de nieuwe shelby's trouwens ook voor 19" en achter 20" hadden. Maar daar staat het dan wel op de papieren vermeld.
Hang allemaal af van hoeveel je over hebt om toch net datgene te hebben dat je graag wil, ook al is het niet 100% legaal de rest van het jaar.
Peer, dat was niet echt mijn oplossing want ik wist niet dat je zonder problemen met winterbanden mocht keuren in de zomer. Nu weet ik dat dus wel en aangezien de snelheidsindex voldoende hoog is lost dat veel op.
Bedoeling was om met die velgen enkel tijdens de winter te rijden. Lukt nu ook niet meer
Mijn oplossing zou in 1e instantie geweest zijn om mijn 1e velgen, de onderste foto van de OP, te gebruiken omdat daar banden opzitten die bijna versleten zijn maar nog goed genoeg voor de keuring. Maar die passen dus ook niet meer zonder spacers van 1cm vooraan.
Misschien eerst eens ergens spacers bestellen en kijken hoeveel het opvalt. 1cm is idd niet veel.
Dan hoef ik gewoon mijn winterbanden op de andere velgen te leggen, vooraan spacers tussen en ben ik klaar.
Zolang dat "kleine" dingen zijn valt het nog mee. Zelf ken ik mensen die jaarlijks een dag in de garage moeten doorbrengen om hun luchtvering en nog vele andere zaken te verwijderen voor ze naar de keuring gaan.
Ikzelf had heel graag de 315 achteraan gehad van de Toyo R888 omwille van zijn fenomenale grip. En die had je enkel in 20".
Mijn banden voor vooraan waren nog nieuw dus vond het gek om die dan niet meer te kunnen gebruiken door ook 20" vooraan te leggen.
Dacht dat de nieuwe shelby's trouwens ook voor 19" en achter 20" hadden. Maar daar staat het dan wel op de papieren vermeld.
Hang allemaal af van hoeveel je over hebt om toch net datgene te hebben dat je graag wil, ook al is het niet 100% legaal de rest van het jaar.
Peer, dat was niet echt mijn oplossing want ik wist niet dat je zonder problemen met winterbanden mocht keuren in de zomer. Nu weet ik dat dus wel en aangezien de snelheidsindex voldoende hoog is lost dat veel op.
Bedoeling was om met die velgen enkel tijdens de winter te rijden. Lukt nu ook niet meer
Mijn oplossing zou in 1e instantie geweest zijn om mijn 1e velgen, de onderste foto van de OP, te gebruiken omdat daar banden opzitten die bijna versleten zijn maar nog goed genoeg voor de keuring. Maar die passen dus ook niet meer zonder spacers van 1cm vooraan.
Misschien eerst eens ergens spacers bestellen en kijken hoeveel het opvalt. 1cm is idd niet veel.
Dan hoef ik gewoon mijn winterbanden op de andere velgen te leggen, vooraan spacers tussen en ben ik klaar.
Mustang 2005 GT Convertible - Screaming Yellow - " still to be checked" RWHP - ??? Nm Koppel
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)