Navigatie inbouwen op orgineel sysyteem

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2005 t/m 2014

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Shelby
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 23 mar, 2014 14:57

Navigatie inbouwen op orgineel sysyteem

Bericht door Shelby »

Iemand ervaring met het inbouwen van een losse navigatie computer op de orginele fabriek af gemonteerde navigatie?
Betreft een 2011 mustang

iwan
Shelby GT500 2011
Gebruikersavatar
DanielSmit
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 09 apr, 2014 10:15
Locatie: Zuid Holland

Re: Navigatie inbouwen op orgineel sysyteem

Bericht door DanielSmit »

Ik heb bij mij gewoon alles vervangen en een nieuw front er in gezet met dubbel din radio incl navigatie. Ge ruik het alleen nooit meer omdat google maps nauwkeuriger is.
Gewoon omdat het kan :)
Gebruikersavatar
GT500RML
Berichten: 45
Lid geworden op: di 14 mar, 2017 20:45

Re: Navigatie inbouwen op orgineel sysyteem

Bericht door GT500RML »

Ik was al langer van plan mijn Shaker 1000 head er uit te halen en te vervangen door iets beters.
Sowieso qua radio, maar ook gelijk met navigatie. Probleem daarbij is altijd de updates en moeilijk gedoe er omheen.

Dat beters is de Sony XAV-AX100 geworden. Daarmee heb ik een fatsoenlijke radio/mp3 speler en hij haakt via Android Auto aan op Google Maps op mijn mobiele telefoon/tablet. Daardoor heb ik altijd verse kaarten (live via G4 op mijn mobiel) en hoeft de radio niet steeds updated te worden.
Best of both worlds, lijkt mij.

Ik ga hem volgende week inbouwen, het is nog even wachten op een kabelsetje.
De 12V-5V omvormer voor het 'enablen' van de subwoofer-amps heb ik zelf gebouwd.
2007 Shelby GT500. 5.4L Supercharged V8.
Gebruikersavatar
DanielSmit
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 09 apr, 2014 10:15
Locatie: Zuid Holland

Re: Navigatie inbouwen op orgineel sysyteem

Bericht door DanielSmit »

GT500RML schreef:Ik was al langer van plan mijn Shaker 1000 head er uit te halen en te vervangen door iets beters.
Sowieso qua radio, maar ook gelijk met navigatie. Probleem daarbij is altijd de updates en moeilijk gedoe er omheen.

Dat beters is de Sony XAV-AX100 geworden. Daarmee heb ik een fatsoenlijke radio/mp3 speler en hij haakt via Android Auto aan op Google Maps op mijn mobiele telefoon/tablet. Daardoor heb ik altijd verse kaarten (live via G4 op mijn mobiel) en hoeft de radio niet steeds updated te worden.
Best of both worlds, lijkt mij.

Ik ga hem volgende week inbouwen, het is nog even wachten op een kabelsetje.
De 12V-5V omvormer voor het 'enablen' van de subwoofer-amps heb ik zelf gebouwd.
Zelf gebouwd? Kun je daar misschien meer over vertellen?
Gewoon omdat het kan :)
Gebruikersavatar
Shelby
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 23 mar, 2014 14:57

Re: Navigatie inbouwen op orgineel sysyteem

Bericht door Shelby »

Mijn Shelby start op met de cobra als opstart in het navigate scherm. ik wil dit graag behouden,maar vraag me af of een losse navigatie computer die je daar weer achter hangt goed werkt.

Iwan
Shelby GT500 2011
Gebruikersavatar
GT500RML
Berichten: 45
Lid geworden op: di 14 mar, 2017 20:45

Re: Navigatie inbouwen op orgineel sysyteem

Bericht door GT500RML »

Zelf gebouwd? Kun je daar misschien meer over vertellen?
Een heel verhaal voor de leek, een simpel verhaal voor iemand die wat electronica kennis heeft:

Zoals wellicht bekend, worden de bovenste speakers in de deuren en die in de hoedenplank direct vanuit de Shaker aangestuurd. De subwoofers in de deuren en in de kofferbak worden door aparte versterkers aangestuurd die achter de sub in de kofferbak zijn gemonteerd. Dit zijn vier losse versterkers. Met de aftermarket blijft dit gelijk qua opzet. De radio zélf stuurt de front & rear speakers aan en de subs worden vanaf de 'eigen' versterkers aangestuurd. Voordeel is dus dat er niets aan de kabelbomen van de auto hoeft te worden aangepast. Een verloopsetje is overigens wel nodig om de aanpassing van radio-naar-auto kabelboom te kunnen maken. Zie link onderdaan voor de verloopset die ik gebruikt heb voor mijn 2007 GT500.

Deze sub versterkers hebben een 'enable' signaaltje nodig vanuit de radio om geactiveerd te worden. Deze dient 5 Volt te zijn en de Shaker heeft dit dan ook standaard aan boord. Met 12 Volt werkt het ook, maar dan is er een harde inschakelplop hoorbaar. Aangezien geen enkele aftermarket radio/navigatie een 5 Volt uitgang heeft, is het dus nodig een aanpassing te maken. Het is gebruikelijk om hiervoor de Antenne-Power aansluiting te gebruiken. Bij het inschakelen van de radio komt hier 12 Volt op te staan zodat een elektrisch uitschuifbare antenne wordt geactiveerd. Dit signaal kun je dus 'misbruiken' om de subs te activeren. Op de Sony XAV-AX100 kabelboom is dit de blauwe draad.

Op de kabelboom van de auto zit een kleine stekker met twee blauw/witte draden. Dit zijn de 'enable' draden voor de sub versterkers. Met een verloopkabelsetje hoef je niets aan de kabelboom van de auto zélf te veranderen, wel zo fijn. Van het verloopkabelsetje moeten beide blauw/witte draden samengevoegd worden (sub enable) en aan een 5V signaal worden gekoppeld.

Tip verloopkabelsetje: gebruik alleen de rode cinch plug voor het aansturen van het geluidssignaal van de subs. De witte cinch van het verkoopkabelsetje even isoleren en verder niet gebruiken.

Tussen de antenne-power aansluiting (blauwe draad) van de radio en de twee samengevoegde blauw/witte draden van het verloopkabelsetje moet dus een omvormer komen die het 12 Volt signaal omzet naar een 5 Volt signaal. Bij het verloopkabelsetje zit een 1.5kOhm weerstandje dat tussen de blauwe en blauw/witte draden gesoldeerd moet worden. Dat werkt op zich prima. Een betere oplossing is een 'echt' 5V signaal.

het schema hiervoor heb ik even gemaakt en staat online:

http://i1378.photobucket.com/albums/ah1 ... xjasiu.png

Voor een electronicus een fluitje van een cent. Voor de leek een redelijke opgave.... je kunt als leek ook kiezen voor de oplossing met de 1,5kOhm weerstand.

Uitleg werking:
De 12V antenne-power komt op D1 en deze beschermt de werking van C1 en C2 (filtering vloeit anders terug de auto in en is daarmee nutteloos).
C1 en C2 zorgen er dus voor dat de binnenkomende 12V spanning netjes wordt ontdaan van kleine verstoringen.
De spanningsval over D1 is dusdanig klein dat de voedingsspanning van de 7805 stabilisator (V1) ruim voldoende overhead heeft.
Diode D2 beschermt de 7805 tegen terugvloeiende stroom vanaf de uitgang en bij het ontladen van C4 en/of capacitieve loads in de sub amps wanneer het circuit wordt uitgeschakeld.
C3 en C4 zorgen eveneens voor wat filtering van de uitgang en gaan oscillatie (en dus hitte-ontwikkeling) van de 7805 tegen.
Weerstand R1 zorgt voor een stroom van ca. 10mA door de LED. Hiermee heb je een optische indicator en weet je of de schakeling werkt. Wel zo handig bij onverhoopte problemen.
De uitgang wordt gekoppeld aan beide blauw/witte draden van de verloopkabel. Uiteraard dient de schakeling aan Ground te worden gekoppeld. Hiervoor kan de zwarte draad in de verloopstekker afgetakt worden.

Verloopkabelsetje:
https://www.mbcaraudio.nl/radio-aanslui ... -f150.html

Radio:
https://www.sony.nl/electronics/in-de-a ... /xav-ax100
2007 Shelby GT500. 5.4L Supercharged V8.
Gebruikersavatar
DanielSmit
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 09 apr, 2014 10:15
Locatie: Zuid Holland

Re: Navigatie inbouwen op orgineel sysyteem

Bericht door DanielSmit »

Super, hier kan ik zeker wat mee. Bedankt voor de genomen moeite :ok:
Gewoon omdat het kan :)
hoogie35
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 13 aug, 2017 16:19
Locatie: Gorredijk

Re: Navigatie inbouwen op orgineel sysyteem

Bericht door hoogie35 »

Ik snap er HELEMAAL niks van.
Oh wacht......dat bedoelde je met "leek". :twisted:

Super dat je de moeite nam voor de uitgebreide uitleg, goed om te weten hoe dit werkt.
A dream costs nothing unless you want it to come true.

Mustang V6 Convertible 2012 (2013 model)
Gebruikersavatar
GT500RML
Berichten: 45
Lid geworden op: di 14 mar, 2017 20:45

Re: Navigatie inbouwen op orgineel sysyteem

Bericht door GT500RML »

DanielSmit schreef:Super, hier kan ik zeker wat mee. Bedankt voor de genomen moeite :ok:
You're welcome. Stuur maar een PM als je meer wilt weten.
2007 Shelby GT500. 5.4L Supercharged V8.
Gebruikersavatar
GT500RML
Berichten: 45
Lid geworden op: di 14 mar, 2017 20:45

Re: Navigatie inbouwen op orgineel sysyteem

Bericht door GT500RML »

De Sony XAV-AX100 is overigens een feestje.
Het geluid is een gigantisch verschil met de Shaker 1000 head.
De aansturing van de subs gaat vlekkeloos, klinkt als een klok.

Aanrader!
2007 Shelby GT500. 5.4L Supercharged V8.
Gebruikersavatar
DanielSmit
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 09 apr, 2014 10:15
Locatie: Zuid Holland

Re: Navigatie inbouwen op orgineel sysyteem

Bericht door DanielSmit »

GT500RML schreef: do 09 nov, 2017 11:51 De Sony XAV-AX100 is overigens een feestje.
Het geluid is een gigantisch verschil met de Shaker 1000 head.
De aansturing van de subs gaat vlekkeloos, klinkt als een klok.

Aanrader!
Ik heb het vrouwlief voorgelegd. Hopen dat hij er in komt 8)
Gewoon omdat het kan :)
Gebruikersavatar
Mitchie
Berichten: 271
Lid geworden op: wo 18 dec, 2013 20:05
Locatie: Barendrecht

Re: Navigatie inbouwen op orgineel sysyteem

Bericht door Mitchie »

Ik heb de pioneer AHV-x8700BT ingebouwd. Ook met Android Auto. Ik moet zeggen het werkt echt helemaal perfect. Navigeren met google maps op het scherm en spotify... wat wil je nog meer. Ik zou geen dure radio zonder dit systeem aanraden.

Ik heb hem wel in mijn 2005 model ingebouwd. De shaker 500 is daar erg makkelijk te verwisselen, helemaal met speciale verloopstukjes is alles zo gedaan. Maargoed het 2005 model heeft geen stuurbediening enzo. Dan komt het gewoon neer op radio verwisselen.
2005 Mustang GT
hoogie35
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 13 aug, 2017 16:19
Locatie: Gorredijk

Re: Navigatie inbouwen op orgineel sysyteem

Bericht door hoogie35 »

Ik ben op zoek naar een double din systeem, dan bedoel ik het dashpaneel.
Kunnen eventuele kenners mij deze aanbevelen?
https://www.ebay.com/itm/2010-14-Ford-M ... resh=true
De knoppen van de verwarming worden dan wel verplaatst denk ik?
Voor het multimedia gedeelte denk ik aan pioneer AVH‑x8800BT of Sony XAV‑AX100
De boxen achterin de Mustang vind ik verschrikkelijk, moet ik ook wat aan gaan doen.

Aansluitend op dit topic kwam ik een link tegen van de navishop, die schijnen ook navi systemen om te kunnen bouwen, misschien is het interessant.
http://www.navishop.nl/ford-mustang-nav ... 13189.html

groet.
A dream costs nothing unless you want it to come true.

Mustang V6 Convertible 2012 (2013 model)
Gebruikersavatar
Shelby
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 23 mar, 2014 14:57

Re: Navigatie inbouwen op orgineel sysyteem

Bericht door Shelby »

Aansluitend op dit topic kwam ik een link tegen van de navishop, die schijnen ook navi systemen om te kunnen bouwen, misschien is het interessant.
http://www.navishop.nl/ford-mustang-nav ... 13189.html

groet.
[/quote]

Dit systeem bedoelde ik inderdaad .

Iwan
Shelby GT500 2011
Gebruikersavatar
DanielSmit
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 09 apr, 2014 10:15
Locatie: Zuid Holland

Re: Navigatie inbouwen op orgineel sysyteem

Bericht door DanielSmit »

hoogie35 schreef: za 02 dec, 2017 22:25 Ik ben op zoek naar een double din systeem, dan bedoel ik het dashpaneel.
Kunnen eventuele kenners mij deze aanbevelen?
https://www.ebay.com/itm/2010-14-Ford-M ... resh=true
De knoppen van de verwarming worden dan wel verplaatst denk ik?
Voor het multimedia gedeelte denk ik aan pioneer AVH‑x8800BT of Sony XAV‑AX100
De boxen achterin de Mustang vind ik verschrikkelijk, moet ik ook wat aan gaan doen.
Dit paneel heb ik er ook in zitten en werkt opzich prima,
Paar kleine nadelen.
1. Je temp regeling geeft aan in rode en blauwe streepjes en niet in graden.
2. Je scherm komt achter je versnellingspook te zitten. (zeker met een automaat niet heel handig omdat ik nu dus in park niet goed bij het scherm kan)
3. Je hebt geen klok meer want het digitale display geeft alleen de text "Mustang" weer en verder kun je dat niet veranderen.

Maar als dat je niet stoort, dan werkt het verder prima. Ik ben er prima tevreden mee in ieder geval.
Gewoon omdat het kan :)
Plaats reactie

Terug naar “2005 - 2014”