Lak motorkap

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2005 t/m 2014

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pa4wdh
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 30 mei, 2010 13:38

Lak motorkap

Bericht door pa4wdh »

Hoi Allemaal,

Ik ben hier niet heel erg actief met berichten plaatsen, en lees wel regelmatig mee. Ik hoop dat jullie het goed vinden als ik toch van jullie kennis en ervaring gebruik wil maken.

Ik heb een 2007 GT/CS en de lak van m'n motorkap, voornamelijk aan de voorkant, is al een tijdje wat lelijk (gebobbeld) en nu zijn er enkele stukjes daadwerkelijk vanaf gegaan waardoor het blanke metaal zichtbaar is. Voor zover ik weet is het een redelijk standaard euvel voor dit type.
Vandaag ben ik bij een lokale autoschade herstel toko geweest, die kwam met een offerte van 2500 euro voor een nieuwe motorkap + spuiten van de twee aangrenzende delen.
Dit lijkt me allemaal wat veel, volgens mijn leken-beredenering zou het toch een kwestie van het spuiten van de motorkap moeten zijn ?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee ? Hebben jullie goede ervaringen met een hersteller in (de buurt van) Den Haag ?

Alvast bedankt en uiteraard de beste wensen voor 2018 !
"The major difference between a thing that might go wrong and a thing that cannot possibly go wrong is that when a thing that cannot possibly go wrong goes wrong it usually turns out to be impossible to get at or repair."
-- Douglas Adams
Gebruikersavatar
GT500RML
Berichten: 45
Lid geworden op: di 14 mar, 2017 20:45

Re: Lak motorkap

Bericht door GT500RML »

Omdat ik volgend jaar ook wat spuitwerk wil laten doen, heb ik alvast wat rondgekeken.
Ik heb zelf goede ervaringen met Dick's Autoschade in Vlaardingen (schade aan verschillende auto's van mijn medewerkers hersteld), ze leveren goed werk tegen een schappelijke prijs.
Niet al te ver weg van Den Haag, dus wellicht de moeite waard.
Vraag even naar Peter, dan komt het vast goed.

http://www.dicksautoschade.nl/
2007 Shelby GT500. 5.4L Supercharged V8.
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Lak motorkap

Bericht door 1970TwisterSpecial »

met Harteveld Autoschade in Wateringen heb ik goede ervaringen.
Heeft zelf ook een aardige collectie USA cars (meer Mopar gericht)
Maar de passie voor andere USA cars is er zeker aanwezig.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
RedGt
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 17 sep, 2012 21:02
Locatie: Prov.Groningen

Re: Lak motorkap

Bericht door RedGt »

Hoeft geen nieuwe kap op, deze is van aluminium en dient anders bewerkt te worden dan staal. Hebben er al meerdere hersteld.

Gr, RedGT
Mustang 2006 Coupe GT.
-Torch Red-
- 4.6 V8 -
-Shaker 500 -
-GT500KR Mufflers -
-One piece driveshaft-
-Shelby GT wheels-
Gebruikersavatar
pa4wdh
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 30 mei, 2010 13:38

Re: Lak motorkap

Bericht door pa4wdh »

Bedankt voor jullie antwoorden.
Zowel Harteveld als Dick's autoschade ziet er goed uit, ik ga daar eens kijken.
RedGt schreef: di 02 jan, 2018 23:20 Hoeft geen nieuwe kap op, deze is van aluminium en dient anders bewerkt te worden dan staal.
Dat was mijn idee dus ook, ook omdat daar waar de lak nu weg is het er op zich netjes uitziet, gewoon blank metaal, geen roest ofzo.
"The major difference between a thing that might go wrong and a thing that cannot possibly go wrong is that when a thing that cannot possibly go wrong goes wrong it usually turns out to be impossible to get at or repair."
-- Douglas Adams
Gebruikersavatar
pa4wdh
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 30 mei, 2010 13:38

Re: Lak motorkap

Bericht door pa4wdh »

Vandaag ben ik bij Harteveld langs geweest, hij gaf aan dit soort dingen al vaker behandeld te hebben. Het werk wat hij noemde en de bijbehorende prijs past een stuk beter bij mijn verwachtingen, dus ik heb meteen een afspraak gemaakt voor over een paar weken.
"The major difference between a thing that might go wrong and a thing that cannot possibly go wrong is that when a thing that cannot possibly go wrong goes wrong it usually turns out to be impossible to get at or repair."
-- Douglas Adams
Gebruikersavatar
petersdappie
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Lak motorkap

Bericht door petersdappie »

pa4wdh schreef:Vandaag ben ik bij Harteveld langs geweest, hij gaf aan dit soort dingen al vaker behandeld te hebben. Het werk wat hij noemde en de bijbehorende prijs past een stuk beter bij mijn verwachtingen, dus ik heb meteen een afspraak gemaakt voor over een paar weken.
Ok dat is goed nieuws, wat zijn de werkzaamheden en bijbehorende prijs? ;);)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
pa4wdh
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 30 mei, 2010 13:38

Re: Lak motorkap

Bericht door pa4wdh »

Het werk omvat het demonteren van de kap, kaal maken, opnieuw spuiten en weer monteren uiteraard :wink: Daarmee heb ik wel het idee dat het goed aangepakt wordt, zonder dat er overbodige dingen gedaan worden.
De kosten zijn EUR 550 inclusief "gratis" leenauto (zal wel in de prijs verrekend zitten).
"The major difference between a thing that might go wrong and a thing that cannot possibly go wrong is that when a thing that cannot possibly go wrong goes wrong it usually turns out to be impossible to get at or repair."
-- Douglas Adams
Gebruikersavatar
RedGt
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 17 sep, 2012 21:02
Locatie: Prov.Groningen

Re: Lak motorkap

Bericht door RedGt »

Let er wel op dat men ook de binnenzijde van de voorste rand ook aanpakt,en beschermende wax aan binnenzijde aanbrengen.

Gr, RedGT
Mustang 2006 Coupe GT.
-Torch Red-
- 4.6 V8 -
-Shaker 500 -
-GT500KR Mufflers -
-One piece driveshaft-
-Shelby GT wheels-
Gebruikersavatar
Nico67
Berichten: 116
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:11
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Lak motorkap

Bericht door Nico67 »

(Quote) Vandaag ben ik bij een lokale autoschade herstel toko geweest, die kwam met een offerte van 2500 euro voor een nieuwe motorkap + spuiten van de twee aangrenzende delen.


Dit schade bedrijf is zeker aangesloten bij de focwa en dacht waarschijnlijk dat het verzekerings werk was.
Focwa schade herstel bedrijven mogen repareren zonder tussenkomst van een expert.
Dit zelf jaren terug ook aan de hand gehad....schade hersteller zei toen, 2 nieuwe deuren en spuiten. Bedrag €4000,-
Ondanks ik verzekerd ben heb ik toch een schade expert er bij gehaald, en die zei.... Nee, 1 nieuwe deur en de rest opknappen en spuiten. Bedrag €2950,-
Ja dan vind ik het ook niet zo gek dat onze premies maar blijven stijgen.
Meer geluk....dan wijsheid :-)
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Lak motorkap

Bericht door keesie25 »

Zoals anderen al aangaven, dit hebben diverse leden al eerder ondervonden. Ik heb het destijds ook besproken met diverse Amerikanen die dichter bij het vuurtje zitten: de motorkap bij ons model is van aluminium, om gewicht te besparen. Daar is op zich niks mis mee, maar het materiaal is daardoor wat flexibeler. Het verhaal wil dat tijdens het productieproces chemicaliën zijn gebruikt die soms niet geheel verwijderd zijn voordat de kap gespoten is. Op de vrijwel vlakke bovenzijde zijn die resten wel vaak weg, maar op de onderzijde, mat allerlei hoekjes en velsranden, is het soms lastig om te ontdekken waar het materiaal begint te oxideren (ook omdat de kap aan de onderzijde bedekt is met dempingsmateriaal). Het wordt erger als de oxidatie naar de bovenkant begint te 'vreten'. Bij mijn kap was het destijds beperkt tot de onderzijde, en die heb ik laten stralen en opnieuw laten spuiten, wat ongeveer 400 euro kostte, in 2009.
Bij mij was de oxidatie vooral op en om de velsranden aan alle 4 de kanten, dus ook aan de kant waar de ruitenwissers zaten. Het is daarna niet meer terug komen. Dat komt deels door de behandeling van destijds, deels omdat ik eens inde zoveel tijd de binnenzijde controleer. Op sommige plekken op de onderkant kwam het een beetje terug, maar ik schuurde die glad tot op het metaal, en heb ze in de menie gezet.
Bij anderen, ook bij mij destijds, kwam de oxidatie aan de voorzijde ook iets over de rand heen. Ik heb dat opgelost door de baan kaal te laten halen, in de grondlak en daarna een zwarte baan er over te laten aanbrengen. Dat was een goedkope oplossing, maar tot nu toe wel doeltreffend.
Laatst gewijzigd door keesie25 op zo 15 mar, 2020 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Lak motorkap

Bericht door Eric »

Nico67 schreef: vr 05 jan, 2018 14:30 Focwa schade herstel bedrijven mogen repareren zonder tussenkomst van een expert.
Dat geldt alleen voor herstelbedrijven die door de betreffende verzekeraar gecontracteerd zijn. Focwa lidmaatschap zegt daar niets over want lang niet alle Focwa bedrijven zijn door een verzekeraar gecontracteerd. Daarnaast zijn ook veel herstellers tegenwoordig lid van de Bovag en niet meer van Focwa.
Nico67 schreef: vr 05 jan, 2018 14:30 Ja dan vind ik het ook niet zo gek dat onze premies maar blijven stijgen.
Herstelbedrijven werken normaal gesproken op basis van genormeerde fabriekstijden en bruto onderdeelprijzen. Die normtijden zijn over het algemeen scherp gecalculeerd en bevatten geen marge. Wil je als hersteller iets verdienen op je manuren dan moet je dat dus zoeken in je uurtarief. Bruto onderdeelprijzen zijn vaak wel absurd hoog, door de vele marges die er in zitten (fabrikant, landimporteur, dealer, herstelbedrijf). Werkt een herstelbedrijf voor een verzekeraar waar ze een contract mee hebben dan wordt op het geheel van manuren en onderdelen uiteraard een forse volumekorting gegeven. Netto rest er dan nog slechts een vrij beperkte marge voor de hersteller.

Het is ook helemaal niet zo dat als het verzekeringswerk is de hersteller maar met een vork kan opschrijven wat hij wil. Er komt weliswaar slechts steekproefsgewijs een expert kijken, maar alle schadecalculaties (en dat zijn er honderdduizenden per jaar) worden door de verzekeraars en leasemaatschappijen met geavanceerde systemen minitieus gecontroleerd. Als je als hersteller te veel afwijkt van de norm dan krijg je minder gestuurde schades en verlies je uiteindelijk je contract. Al met al is het dus zeker niet zo dat deze bedrijven bulken van het geld en allemaal dikke winsten maken over de rug van verzekerden. Dat de premies momenteel stijgen heeft alles te maken met het feit dat de verzekeraars elkaar in Nederland de afgelopen jaren de tent uitgevochten hebben met te lage premies en inmiddels nagenoeg allemaal dik verlies draaien op hun autoverzekeringen.

Wat ik zelf altijd opmerkelijk vind is hoe verschillende herstelbedrijven om gaan met klusjes voor particulieren. Daar zie je zoals in dit voorbeeld ook weer blijkt vaak enorme verschillen. Dat zal deels met de individuele ondernemers zelf te maken hebben en ook met de actuele bezetting in de werkplaats. Een hersteller die bomvol zit met verzekeringswerk zal minder geneigd zijn om voor een matsprijs te gaan overwerken om iets tussendoor te kunnen doen en daarom een hoge prijs afgeven. Bij leegloop zullen ze sneller genegen zijn om een extra klusje te scoren voor een scherpe prijs, omdat dat nu eenmaal meer oplevert dan dat zijn bruggen leeg staan en de monteurs koffie zitten te drinken. Het loont dus om te shoppen. En als je iets te doen hebt dat geen haast heeft dan loont het nog meer op te gaan shoppen op momenten dat het rustig weer is en geen vakantietijd.
Gebruikersavatar
pa4wdh
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 30 mei, 2010 13:38

Re: Lak motorkap

Bericht door pa4wdh »

Ik heb zojuist m'n auto weer opgehaald bij Harteveld. Voor zover het goed zichtbaar is op een donkere dag als vandaag ziet het er prima uit. Ik heb tot nu toe geen kleurverschil tussen de kap en de naastgelegen panelen kunnen zien.

Ik zie trouwens dat ik nog niet gereageerd had op:
RedGt schreef: vr 05 jan, 2018 10:34 Let er wel op dat men ook de binnenzijde van de voorste rand ook aanpakt,en beschermende wax aan binnenzijde aanbrengen.
De binnenkant is zeker ook gedaan, dat had hij eerder door dan ik :roll: Zo vaak kijk ik niet onder de motorkap, en meestal gaat de aandacht dan niet naar de kap zelf :)
Toen ik daar de eerste keer kwam vroeg hij al meteen of de kap even open kon zodat hij de onderkant kon zien, en dat zag er ook niet al te best uit.
"The major difference between a thing that might go wrong and a thing that cannot possibly go wrong is that when a thing that cannot possibly go wrong goes wrong it usually turns out to be impossible to get at or repair."
-- Douglas Adams
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Lak motorkap

Bericht door Big_fun_58 »

Serieus bedrijf Autoschade Harteveld. Heb er ook een auto laten spuiten. Koste wel wat maar ze hadden perfect werk geleverd maar veel extra dingen gedaan. Het mooiste vond ik dat er een bus klaarstond met daarin de overgebleven onderdelen en de Mustang daarachter al op een aanhanger vastgemaakt zodat ik hem vlug kon thuisbrengen... :mrgreen: :ok:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Plaats reactie

Terug naar “2005 - 2014”