2005 GT how-to's (lekkage, demping, deurgrepen)

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2005 t/m 2014

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 1472
Lid geworden op: zo 24 jun, 2007 13:00
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

2005 GT how-to's (lekkage, demping, deurgrepen)

Bericht door Nick »

Na 10 jaar SN95 en New Edge mustangs is de S197 redelijk nieuw terrein voor me, maar ik heb de laatste weken wat bekende probleempjes verholpen. Omdat ze allemaal een dagje ouder worden zal ik proberen alles een beetje te documenteren zodat andere 05-09 eigenaren er misschien ook iets aan hebben.

Allereerst de deurgrepen die niet volledig flush terug trekken en beetje slapjes aanvoelen. Super simpel te verhelpen met een M6 moertje!

Verwijder de deurpanelen:
https://www.youtube.com/watch?v=rl6qMXUi1Fo&t=36s

trek voorzichtig de waterbarriere los en kijk even door de openingen naar het systeem van de deurhendel. Als je het staafje volgt van de buitenste deurhendel zie dat hij in een geel plastic clipje zit. Zodra je aan de hendel trekt, duwt de metalen stang het mechanisme inclusief het gele clipje naar beneden. In mijn mustang zat er een dotje kit in het clip om het stangetje op zijn plek te houden. Dit was uiteraard keihard en broos, wat er voor zorgde dat het clipje zijn grip verliest op de stang, en deze steeds verder naar beneden zakt in het clipje. Bij mij zo ver, dat de passagierskant niet eens meer open ging vanaf de buitenkant.

Je moet dus iets bedenken waardoor het stangetje niet meer kan zakken in zijn gele clip. Ford dacht het op te lossen met kit. Ik heb het gele clipje open geklikt, en een M6 moertje helemaal naar boven op het schroefdraad van de stang gedraaid. Daarna stang weer in de clip, en even testen. Je kunt nog spelen met de hoogte van de moer en hoe strak je de deur hendel wil hebben.

Ik heb zelf geen foto's gemaakt, maar als je het ziet is het super simpel!

Image


Geluidsdemping

Daarna ben ik aan de slag gegaan om de auto iets stiller te krijgen. Na een aantal jaar E92 BMW te hebben gereden was de stap terug naar de Mustang een luidruchtige stap. Zelfs met de originele uitlaat en ophanging moesten we onze stem verheffen om te praten op de snelweg (met nat wegdek helemaal) en de Shaker500 moest ook wel erg hard.

Ik heb een rol van 2,5m anti dreun mat besteld (2,2mm dik), een aantal plaatjes closed cell foam, en 5 m2 vlokkenschuim. Dat laatste is niet het standaard vlokkenschuim van de bouwmarkt, maar veel zwaardere (hoge dichtheid 240kg/m3) van 1cm dik.

Ik ben begonnen in de achterbak en ben zo via de achterbank en wielkasten naar voren gaan werken. Mijn doel was niet een geluidsdichte BMW 7 serie, maar een acceptabele hoeveelheid rij-geluid. Over het gebruik van anti-dreun matten bestaat veel fake neeeews. Populaire programma's op discovery beplakken hele interieurs en zo volgen de mensen op de forums ook. Als je geld over hebt, en je wilt elke decibel winst, moet je dat vooral doen. Als je gewoon het plaatwerk wilt ontdreunen, tik dan met je knokkels op verschillende plekken en plak op die manier ongeveer 30% van een paneel vol. Alles boven die 30% is past the point of diminishing returns, oftewel niet echt de moeite.
Ik heb zelfs nog over van die 2,5m rol!

Daarnaast is ontdreunen slechts een stap in minder geluid, namelijk minder resoneren van plaatstaal. Daarom ben ik daarover heen die vlokkenschuim gaan plakken als een vorm van barriere. Op plekken waar ik bang was voor vocht, of waar het dikke schuim niet paste, heb ik de wat dunnere closed cell foam geplakt (zoals in de deuren).

Dit is verre van een professionele oplossing, maar het resultaat is een zeer goed merkbaar verschil voor minder dan 150eur aan materiaal. De auto voelt meer solide, is simpelweg stiller in alle opzichten. We kunnen rustig praten op de snelweg, de radio klinkt veel beter, en de uitlaat klinkt zelfs een stuk mooier omdat hij niet verstoort wordt door alle andere ongewenste herrie.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image



Lekkage
Het was tijdens deze klus dat ik een plasje water tegenkwam op de vloer (onder het tapijt) achter de bijrijders stoel. Allereerst heb ik de bekende afvoeren onder de ruitenwissers gechecked, maar deze waren kurkdroog en keurig schoon. Dus mij probleem zat elders.
Al snel kwam ik via de amerikaanse forums terecht bij de seals in de window frames.

Het deurrubber zit in een plastic frame, dat vervolgens weer aan de metalen body van de auto geschroefd is. Tussen het plastic en metaal zit een soort dubbelzijdig tape van de fabriek, een seal. Bij vele mustangs (vooral in warme staten) druipt deze seal uit z'n fatsoen en laat water door. Wat vervolgens via de deurstijlen naar beneden loopt op de vloer.

Ik vertikte om 90usd per kant te betalen voor een nieuwe seal van Ford, dus heb via een vriend een strip gesloten cell foam gekregen van 17mm breed en 2mm dik. Met aan 1 kant plakstrip, zoals de originele. Andere opties die ik heb gelezen zijn dubbelzijdig tape (1 plak kant gebruiken).

Op hoop van zegen (dat mijn oplossing past) ben ik alles uit elkaar gaan halen. Super simpel!!

trek binnen de plastic sierlijst van de A-stijl los (gewoon naar je toe trekken) en verwijder deze.

trek de deurrubber uit de lijst, dit gaan heel makkelijk. Let op, in de hoek boven zit een plastic pin. De rest zit gewoon in het plastic 'geklikt'. Aan de uiteinden van het rubber zit hij met pushpins vast aan de auto. Zowel bij de spiegel als bij de deurgreep, deze hoeven niet los!! Dus bespaar jezelf het risico dat je iets sloopt, en laat het rubber gewoon 'hangen'.

Dan zie je in de plastic strips een aantal torx boutjes (aantal weet ik niet meer, maar je ziet ze vanzelf) ik dacht T15. Allemaal losmaken en vervolgens kan je voorzichtig (de oude seal zal nog een beetje plakken) het kunstof van de auto trekken.

Dan zie je meteen het probleem:

Image

Image

Image

Image

Maak het metaal van de auto goed schoon (remmenreiniger ofzo). En pak een fohn voor de restanten plakzooi op het plastic. Als je het verwarmt 'rol' je het zo weg, als je niet verwarmt ben je 2 dagen bezig met pulleken.

Ook het plastic goed schoonmaken, en je nieuwe oplossing (of originele seals als je die graag wil) erop plakken. Volgens mij (nog niet op lekkage kunnen checken) was mijn stripje exact de goeie afmeting!

Image

Image

In reverse order in elkaar terug flanzen en klaar!

Partnumbers voor iemand die de originele wil:
7R3Z-63025A70-A (rechts)
7R3Z-63025A71-A (links)


Succes!!
2005 Mustang GT - Screamin' yellow
2003 Mustang SVT Cobra Terminator- gone
1996 Mustang SVT Cobra - gone
1994 Mustang GT 5.0 - gone
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: 2005 GT how-to's (lekkage, demping, deurgrepen)

Bericht door Mack »

Goed bezig!
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: 2005 GT how-to's (lekkage, demping, deurgrepen)

Bericht door 1967coupe »

Interessant om te lezen, vooral het isolatie verhaal. :v:

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Plaats reactie

Terug naar “2005 - 2014”