geluidmeting

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2005 t/m 2014

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
mustangmania
Berichten: 844
Lid geworden op: ma 15 aug, 2005 20:37
Locatie: Onder de rook van Rotterdam

Re: geluidmeting

Bericht door mustangmania »

Even gebeld naar de RDW gegevens zijn gewoon via hun site in te zien. Bij mij ook max 87db stationair tot 3000 toeren.
The 1988 GT our funstang for more then 23 years
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: geluidmeting

Bericht door Eric »

Neko- schreef: ma 23 jul, 2018 09:18 Da's dan ook sinds "kort". DIe van mij is ook via Duitsland binnengekomen, maar zonder dB meting dus.
Het door de RDW bij import overnemen van gegevens uit een oorspronkelijk buitenlands kentekenbewijs gaat handmatig en het ligt er maar net aan welke keurmeester je treft en hoe druk die het heeft. De ene loopt keurig netjes elk rubriekje af en de ander typt alleen het minimaal noodzakelijke in, bij voorkeur met spelfout. Dit geldt overigens alleen voor auto's waar géén EU typegoedkeuring voor is, waaronder dus ook vrijwel alle Mustangs van vóór modeljaar 2015 plus de US imports van 2015 en nieuwer.
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: geluidmeting

Bericht door Mack »

Mijn geluidsniveau is inderdaad ook niet ingevuld, of zelfs -1...

Maar ik neem aan dat dit niet betekent dat ik er niet op gepakt kan worden... Dus waarmee vergelijken ze het dan?
U.1 Geluidsniveau stationair 0 dB(A)
U.2 Toerental geluidsniveau 0 min-1
U.3 Geluidsniveau rijdend Niet geregistreerd
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: geluidmeting

Bericht door Eric »

Mack schreef: ma 23 jul, 2018 13:57 Maar ik neem aan dat dit niet betekent dat ik er niet op gepakt kan worden... Dus waarmee vergelijken ze het dan?
Op de RDW site staat het volgende over voertuigen waarvoor geen maximum waarde in het kentekenregister is opgenomen:

Personenauto's met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg waarvoor geen waarde als bedoeld in het derde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 95 dB(A) bij een toerental van 3.500 min-1. voor zover het betreft een personenauto met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en 95 dB(A) bij een toerental van 2.000 min-1. voor zover het betreft een personenauto met een verbrandingsmotor met compressieontsteking. Personenauto's met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 95 dB(A) bij een toerental van 1.500 min-1. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 30 tot en met 32, van toepassing.

95 decibel dus. Kom jij ff goed weg, 95 dB is echt aanzienlijk meer dan 87.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: geluidmeting

Bericht door 1967coupe »

Hoe zit het dan met mijn bus uit 1978? :mrgreen: Die maakt ook ietsje meer lawaai dan standaard :roll:

Maar die staat als bedrijfsauto op kenteken en 0dB

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: geluidmeting

Bericht door Neko- »

Lijkt me dan ook 95 dB. Staan geen jaartallen bij de quote, dus...
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: geluidmeting

Bericht door Gearz »

Eric schreef: ma 23 jul, 2018 15:04 95 decibel dus. Kom jij ff goed weg, 95 dB is echt aanzienlijk meer dan 87.
Ik meen mij te herinneren dat elke 3db een verdubbeling is van het geluid, voor ons eigen gehoor is 10db verschil gevoelsmatig ongeveer 2 keer zo hard.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: geluidmeting

Bericht door Mack »

Hoe wordt dit gemeten? Ik wil zelf wel eens zo'n meting doen om te zien wat het ongeveer is.

Ben wel blij met die 95dB. Dat is vergelijkbaar met een drilboor, een metro op een paar meter of een blender.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: geluidmeting

Bericht door Neko- »

https://www.youtube.com/watch?v=uwLi7sAQtHA
Zoiets?
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
GT500RML
Berichten: 45
Lid geworden op: di 14 mar, 2017 20:45

Re: geluidmeting

Bericht door GT500RML »

Regels zijn regels, hoe jammerlijk ook.
Anderzijds ook best goed, want wie zit in zijn woongebied te wachten op lawaaimakers die ongestoord hun gang kunnen gaan en niet aangepakt kunnen worden omdat wetgeving hierin ontbreekt? Je zult maar langs een mooie route of in de stad wonen en elk weekend/avond is het weer raak. Er is in elk geval duidelijkheid en een handvat om notoire overtreders aan te pakken. We mogen echter wel verwachten dat de regels strikt zijn opgesteld en met coulance worden gehandhaafd.

Bij mij staat er niets geregistreerd bij RDW, dus ik ben -schoorvoetend- blij met de algemeen geldende bovengrens van 95dB.
Voor de zekerheid gisteren toch maar een basic geluidsmetertje besteld. Ik wil toch dat mijn auto (niet alleen v.w.b. het geluid , maar ook andere vereisten zoals verlichting etc. .... ook een puntje bij veel amerikanen) op elk moment voldoet aan de geldende regels.
Deze zal ongetwijfeld afwijken van een gecalibreerd systeem zoals door de politie gebruikt wordt, maar hiermee kan ik in elk geval zelf beoordelen of ik enigzins in de buurt zit, of er te ver boven.

Misschien een mooie markt voor inverse cut-outs? Met een schakelaartje in fluistermode zetten?
2007 Shelby GT500. 5.4L Supercharged V8.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: geluidmeting

Bericht door peer »

Weet iemand hoe dat dan zit met een buitenlands kenteken? Mijn 70'er blaast makkelijk over de 100 db. Als ik in nederland in een controle terecht komt wat kan er dan gebeuren?
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: geluidmeting

Bericht door Mack »

GT500RML schreef: di 24 jul, 2018 11:07Voor de zekerheid gisteren toch maar een basic geluidsmetertje besteld.
Ik kom ook deze app van FNV tegen, misschien ook handig:
https://www.fnv.nl/themas/veilig-en-gez ... ibelmeter/
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: geluidmeting

Bericht door Neko- »

peer schreef: di 24 jul, 2018 11:13 Weet iemand hoe dat dan zit met een buitenlands kenteken? Mijn 70'er blaast makkelijk over de 100 db. Als ik in nederland in een controle terecht komt wat kan er dan gebeuren?
In principe verwacht ik dat de Belgische regelgeving daar dan op van toepassing is.

In Duitsland zijn rode richting aanwijzers ook niet toegestaan, en moeten deze amber zijn. Neemt niet weg dat ik redelijk zorgeloos als nederlander met mijn rode richtingaanwijzers Duitsland in rijd.

https://www.pharosreizen.be/inspiratie/ ... els-europa
Binnen Europa heb je te maken met verschillende verkeerswetgeving.
Maar wist je ook dat elk land zijn eigen verkeerswetgeving heeft? Dit bestaat uit verkeersregels en voertuigeisen. Verkeersregels zijn voor iedereen van toepassing, ongeacht uit welk land je komt. De voertuigeisen hangen samen met het land waar het kenteken geregistreerd is.
Toegegeven, het komt niet van een 'officiele' site, maar ook dat lijkt erop te wijzen dat als het voertuig voldoet aan de wetgeving van het land waarin deze geregistreerd is, dat de Nederlandse wet inzake voertuigeisen niet terzake doet.

De wet inzake verkeersregels zal uiteraard wel van toepassing zijn. En als je echt met een wrak de weg op wilt die in Kenia staat geregistreerd, dan verwacht ik dat oom Agent daar ook nog wel wat over wil zeggen.
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: geluidmeting

Bericht door peer »

Ik vind persoonlijk de regelgeving in Europa erg verwarrend. Sorry dat ik offtopic ga betreft geluid, maar met banden is het vaak begrijpbaarder uitleggen.

In Belgie mag je namelijk geen andere maat banden (en velgen) hebben dan origineel leverbaar. Een maatje breder of iets dergelijks mag niet. Net als 2 verschillende merken banden op 1 as. Als je als Nederlander door België rijdt met een breder setje of 2 verschillende banden op 1 as mag je dan nog doorrijden?

En hoever kan je gaan, als ze in Land X geen eisen hebben op de hoeveelheid profiel, mag je dan met een wagen uit dat land zonder profiel op de banden door Nederland rijden?
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: geluidmeting

Bericht door Neko- »

Ben het met je eens dat het een zeer grijs gebied is. Daarom al mijn voorbeeld met de auto uit Kenia.

Het lijkt me dat Belgie niet kan eisen dat een Nederlander (al dan niet op doorreis) in Belgie 'even' andere banden monteert. Dus dan is mijn eerste ingeving dat dit voor niet-Belgen wel mag, maar voor Belgen zelf niet.

De eisen aan het voertuig in het land waar deze gekentekend is zijn voor zover ik weet leidend. NIET de eisen die een gastland/toeristenbestemming aan die auto zou stellen als deze daar op kenteken zou staan.

Dat houd omgekeerd ook in dat Belgische autos de geluidslimieten van Belgie mogen aanhouden, terwijl in Nederland die geluidsnormen anders zijn, en er dus andere eisen gesteld worden.
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Plaats reactie

Terug naar “2005 - 2014”