Ingezonden brief op Wat U Zegt - Autoprijzen in Nederland absurd hoog

Leuke,informatieve websites

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5300
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Ingezonden brief op Wat U Zegt - Autoprijzen in Nederland absurd hoog

Bericht door Neko- »

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1532556 ... bsurd-hoog
WUZ schreef:Schandalig hoe kopers van een nieuwe auto een poot wordt uitgedraaid (Tel. 8/1). Ik kan er nog wel een schepje bovenop doen.

In Antwerpen zag ik een man uit een nieuwe blauwe Ford Mustang GT 5.0 V8 stappen. Wow, wat een schitterende auto! We maakten een praatje en hij zei o.a: „Allee, en hij is goedkoop he, zo’n € 42.000, da’s geen geld voor zo’n mooie Mustang”. Dat wilde ik ook wel.

De volgende dag even naar een Ford-dealer gestapt. En daar stond ’ie. Maar toen ik de prijs zag konden ze meteen de ambulance bellen: € 109.450! In Nederland dus € 67.450 duurder, oftewel twee keer zo duur als in België. Ik heb het nog even gecheckt in een voornaam autoblad en het klopt precies, want dit is Nederland. Dus toch maar een Golfje kopen...
Er word ook een Mustang GT als voorbeeld tussen Belgie en Nederland gepakt. Nu weet ik wel dat in Belgie de jaarlijkse kosten hoger zijn als in Nederland, en in Nederland de aanschafprijs beduidend hoger is als in de rest van Europa, maar het valt dus blijkbaar meer mensen op...
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Ingezonden brief op Wat U Zegt - Autoprijzen in Nederland absurd hoog

Bericht door Mack »

"Dan toch maar een Golfje kopen"

En daar zie je meteen de achterliggende reden van het beleid. Niet het milieu, maar gewoon het gevolg van veel gelobby van grote fabrikanten bij de politiek. Concurrenten buiten de deur houden, heet dat. Werkt prima in Nederland.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Ingezonden brief op Wat U Zegt - Autoprijzen in Nederland absurd hoog

Bericht door sjirafje »

Mack schreef: zo 14 jan, 2018 10:00 "Dan toch maar een Golfje kopen"

En daar zie je meteen de achterliggende reden van het beleid. Niet het milieu, maar gewoon het gevolg van veel gelobby van grote fabrikanten bij de politiek. Concurrenten buiten de deur houden, heet dat. Werkt prima in Nederland.
Alsof de Europese auto's met een dikke motor wel te betalen zijn...
:(

Maargoed dit artikel komt dan ook uit de telegraaf, niet de meest genuanceerde krant.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Ingezonden brief op Wat U Zegt - Autoprijzen in Nederland absurd hoog

Bericht door Mack »

sjirafje schreef: zo 14 jan, 2018 12:30 Alsof de Europese auto's met een dikke motor wel te betalen zijn...
Klopt maar dat zijn auto's uit de hogere klasse. Wat je ziet is dat auto's die elders in het middensegment vallen (zoals de Mustang) hier ineens qua prijs in de topklasse vallen.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
eikeljanus
Berichten: 23
Lid geworden op: za 09 apr, 2016 15:52

Re: Ingezonden brief op Wat U Zegt - Autoprijzen in Nederland absurd hoog

Bericht door eikeljanus »

De nieuwe 2018 mustang GT kost in Belgie 46.000€.
Bij ons betaal je bij inschrijving van een GT 11.000€ en 3200€ jaarlijkse taks.
Dus bij aankoop mag je nog even 14.000€bij betalen om dan jaarlijks 3000€te betalen om te mogen rijden.
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5300
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: Ingezonden brief op Wat U Zegt - Autoprijzen in Nederland absurd hoog

Bericht door Neko- »

Dan neem ik aan dat in Belgie die 3200 euro de 'wegenbelasting' is, die we hier in Nederland ook kennen (zeg 900 euro per jaar - Dit is echt afhankelijk van het gewicht van de auto en de provincie waarin je woont, dus even een redelijk gemiddelde waarde). Een hele simpele doorrekening:

In Belgie:

Aanschaf: 57.000
Jaar 1: +3200 = 60.200
Jaar 2: +3200 = 63.400
Jaar 3: +3200 = 66.600
Jaar 4: +3200 = 69.800
Jaar 5: +3200 = 73.000

In Nederland daarentegen:

Aanschaf: 113.000
Jaar 1: +900 = 113.900
Jaar 2: +900 = 114.800
Jaar 3: +900 = 115.700
Jaar 4: +900 = 116.600
Jaar 5: +900 = 117.500

Pas na 24 jaar rijden (bij gelijkblijvende prijzen) word het in Nederland goedkoper om een GT aan te schaffen. Verzekeringsprijzen en benzineprijzen buiten beschouwing gelaten. Dan heb je in Belgie 133.800 euro aan de auto betaald, en in Nederland 134.600 euro. Tot die tijd ben je in Belgie echt goedkoper uit :) (al geef ik absoluut toe dat 3200 per jaar betalen om te 'mogen' rijden wel een zure appel is!)

In ander nieuws: Voor hen die uit de reclame iets gehoord hebben over een BPM verhoging per 1 september:

https://www.anwb.nl/experts/Auto/vraag/ ... ember-2018
U vraagt of er per september 2018 een BPM verhoging op het programma staat.

Op onze wesite vindt u een factsheet autobelastingen 2018 waaruit blijkt dat er in september 2018 geen wijzigingen zijn.

Wel gaat er iets veranderen in de berekenmethode waarbij de nieuwe WLTP waarde wordt teruggerekend naar de oude NEDC waarde.

WLTP in plaats van NEDC

Er ligt nog wel een uitdaging. Het tariefstelsel BPM is gebaseerd op de CO2-uitstoot van auto’s gemeten bij de typegoedkeuring. Jarenlang is hiervoor de NEDC-emissietest gebruikt. Echter vanaf september 2017 is voor nieuwe modellen in de typegoedkeuring de NEDC vervangen door de WLTP test. Dit is een meer realistische verbruiksmeting die resulteert in een hogere CO2 uitstoot. Het is de bedoeling dat vanaf september 2018 alle nieuw verkochte auto’s een WLTP waarde hebben.

Voorlopig wordt voor het bepalen van de BPM de hogere WLTP waarde met een rekentool teruggerekend naar een lagere NEDC waarde. De overheid heeft toegezegd dat de omschakeling van NEDC naar WLTP niet mag leiden tot hogere BPM opbrengsten. Dit zou betekenen dat de BPM tarieven (naar beneden) bijgesteld moeten worden.

Op dit moment ziet het er naar uit dat in de loop van 2019 of begin 2020 nieuwe BPM tarieven op basis van de WLTP geïntroduceerd worden.

Op onze website leest u alles over belasting voor personenauto's en motorfietsen.
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Ingezonden brief op Wat U Zegt - Autoprijzen in Nederland absurd hoog

Bericht door Eric »

Zover ik weet zijn de CO2 waarden van de 2018 Mustangs meteen al gebaseerd op WLTP en veranderen die dus niet per 1 september.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Ingezonden brief op Wat U Zegt - Autoprijzen in Nederland absurd hoog

Bericht door peer »

Neko- schreef: ma 13 aug, 2018 08:25 Dan neem ik aan dat in Belgie die 3200 euro de 'wegenbelasting' is, die we hier in Nederland ook kennen (zeg 900 euro per jaar - Dit is echt afhankelijk van het gewicht van de auto en de provincie waarin je woont, dus even een redelijk gemiddelde waarde). Een hele simpele doorrekening:

In Belgie:

Aanschaf: 57.000
Jaar 1: +3200 = 60.200
Jaar 2: +3200 = 63.400
Jaar 3: +3200 = 66.600
Jaar 4: +3200 = 69.800
Jaar 5: +3200 = 73.000

In Nederland daarentegen:

Aanschaf: 113.000
Jaar 1: +900 = 113.900
Jaar 2: +900 = 114.800
Jaar 3: +900 = 115.700
Jaar 4: +900 = 116.600
Jaar 5: +900 = 117.500

Pas na 24 jaar rijden (bij gelijkblijvende prijzen) word het in Nederland goedkoper om een GT aan te schaffen. Verzekeringsprijzen en benzineprijzen buiten beschouwing gelaten. Dan heb je in Belgie 133.800 euro aan de auto betaald, en in Nederland 134.600 euro. Tot die tijd ben je in Belgie echt goedkoper uit :) (al geef ik absoluut toe dat 3200 per jaar betalen om te 'mogen' rijden wel een zure appel is!)

In ander nieuws: Voor hen die uit de reclame iets gehoord hebben over een BPM verhoging per 1 september:

https://www.anwb.nl/experts/Auto/vraag/ ... ember-2018
U vraagt of er per september 2018 een BPM verhoging op het programma staat.

Op onze wesite vindt u een factsheet autobelastingen 2018 waaruit blijkt dat er in september 2018 geen wijzigingen zijn.

Wel gaat er iets veranderen in de berekenmethode waarbij de nieuwe WLTP waarde wordt teruggerekend naar de oude NEDC waarde.

WLTP in plaats van NEDC

Er ligt nog wel een uitdaging. Het tariefstelsel BPM is gebaseerd op de CO2-uitstoot van auto’s gemeten bij de typegoedkeuring. Jarenlang is hiervoor de NEDC-emissietest gebruikt. Echter vanaf september 2017 is voor nieuwe modellen in de typegoedkeuring de NEDC vervangen door de WLTP test. Dit is een meer realistische verbruiksmeting die resulteert in een hogere CO2 uitstoot. Het is de bedoeling dat vanaf september 2018 alle nieuw verkochte auto’s een WLTP waarde hebben.

Voorlopig wordt voor het bepalen van de BPM de hogere WLTP waarde met een rekentool teruggerekend naar een lagere NEDC waarde. De overheid heeft toegezegd dat de omschakeling van NEDC naar WLTP niet mag leiden tot hogere BPM opbrengsten. Dit zou betekenen dat de BPM tarieven (naar beneden) bijgesteld moeten worden.

Op dit moment ziet het er naar uit dat in de loop van 2019 of begin 2020 nieuwe BPM tarieven op basis van de WLTP geïntroduceerd worden.

Op onze website leest u alles over belasting voor personenauto's en motorfietsen.
Toch is het niet helemaal zo zwart/wit. Want ik neem aan dat als je deze wagen verkoopt in Nederland dat je er een pak meer voor terug krijgt dan dezelfde wagen in België. (Sterker nog als je hem exporteert krijg je een hoop geld gewoon terug van de belastingdienst).
En als je deze wagen verkoopt in bijvoorbeeld België mag je als koper nog een keer die 10K betalen aan de staat (BIV) (ook als die in belgie naar iemand anders in belgie gaat strijkt de staat hier 2x 10K op en bij de 3e nog een keer). Nederland is duur maar dit is appels met peren vergelijken (ondanks het om dezelfde auto gaat :roll: )
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5300
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: Ingezonden brief op Wat U Zegt - Autoprijzen in Nederland absurd hoog

Bericht door Neko- »

Ik ben het absoluut met je eens dat het niet een zwart/wit situatie is, en ik zal de eerste zijn om aan te geven dat ik een 'simpele' doorrekening (vergelijk) maak. En dat is absoluut een appels/peren verhaal op het complete plaatje. Er komt veel meer bij kijken dan hetgeen ik als enige aanhaal (aanschaf en de jaarlijkse wegenbelasting).

Verzekering (ook je noclaim), benzinekosten (verbruik, en prijs per liter), de resale waarde die je aanhaalt. Import heffingen bij verkoop in een ander land (of heffingen bij verkoop in eigen land), om nog maar te zwijgen van de ontwikkelingen van al deze factoren over de tijd heen. Daarnaast neem ik nog steeds aan dat die 3200 euro ook wegenbelasting is, gelijk aan het concept in Nederland. Elke situatie is daarin uniek, en zal per geval bekeken moeten worden.

Maar even heel hoog over was het mij (richting eikeljanus) erom te doen dat je pas met 24 jaar een kantelpunt punt hebt op basis van puur de aanschaf en de jaarlijkse wegenbelasting (zonder extra verkopen van de auto). Voor die 24 jaar bereikt is een GT in Belgie goedkoper voor de beurs qua aanschaf, boven de 24 jaar kun je er beter in Nederland mee rondrijden.

Omdat veel autos voor die 24 jaar meestal wel van eigenaar wisselen (als ik https://www.cbs.nl/-/media/_pdf/2017/08 ... n-auto.pdf mag geloven, en de Belgen en Nederlanders even gelijk schaar met een gemiddelde eigendomsleeftijd van 12 jaar), dan is de prijs voor het aanschaffen van een auto in Nederland toch duidelijk duurder dan in Belgie. En dat is globaal het topic van het draadje.
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Ingezonden brief op Wat U Zegt - Autoprijzen in Nederland absurd hoog

Bericht door peer »

Ik ben het voor een groot deel ook wel met je eens, het zorgt ervoor dat een nieuwe V8 gewoon niet haalbaar is voor de gewone mens en in België misschien nog wel.
Plaats reactie

Terug naar “On the web”