Welke Koelvloeistof te gebruiken...

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1994 - 2004

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Nirwan
Berichten: 376
Lid geworden op: do 31 jul, 2014 09:09
Locatie: Top of Holland

Welke Koelvloeistof te gebruiken...

Bericht door Nirwan »

Beste forumleden,

Ik heb even een vraag over de koelvloeistof in mijn '99 3.8l V6. Het peil van mijn koelvloeistof in het expansievat staat als de auto koud is iets onder de "full cold" lijn. Als ik heb gereden staat hij zo'n 5 cm boven de "full cold" lijn, maar bij lange na niet in de buurt van de "full hot" lijn. Lijkt er dus op dat er wat te weinig koelvloeistof in het systeem zit.

Geen lek ontdekt en de auto wordt ook nog niet te warm. nu wil ik het koelsysteem leeghalen en opnieuw vullen, maar kan niet de correcte "groene" vloeistof vinden. :? In de handleiding staat Use Premium Cooling System Fluid E2FZ-19549-AA or an equivalent premium coolant that meets Ford specification ESE-M97B44-A.

Heeft iemand een idee of er ook een Europese variant is of waar ik de correcte koelvloeistof kan vinden.

Alvast bedankt voor jullie tips. 8)
Sold: 35th anniversary edition 3.8L V6 mustang, Looking for a new project !
Gebruikersavatar
Jiggy
Donateur 2014
Berichten: 382
Lid geworden op: za 07 jun, 2014 05:49
Locatie: omg. Breda / Roosendaal

Re: Welke Koelvloeistof te gebruiken...

Bericht door Jiggy »

Ik zou niet al teveel op de kleur letten of op wat er in het boekje staat, koelvloeistof is over het algemeen koelvloeistof. De koelgraag kan wel flink verschillen.
Je hebt sommige koelvloeistoffen die per type materiaal waar bijvoorbeeld een blok van gemaakt is (gietijzer, aluminium) wat afwijkt en geschikter is voor het een dan voor het ander. Dat is eigenlijk het enige wat ik altijd even check.

Maar over het algemeen, reguliere koelvloeistof die je bij een automat zaak koopt is prima.
Je moet wel NIET kleuren of verschillende type/merken koelvloeistof gaan mengen, geen rode koelvloeistof met blauwe, dat kan effect hebben op de koelcapaciteit en elkaar wat afbreken en allerlei vervelende problemen verzorgen.

Als je dus nu alleen wil bijvullen (een klein beetje onder het peil kan geen kwaad hoor, als je kwa koeling hlemaal niks merkt zal het wel los lopen) maar geen idee hebt wat erin zit (met de kleur weet je eigenlijk ook nog niks), zou ik heel t zaakje eruit halen, flushen en compleet nieuwe erin gooien.
Je weet nu namelijk ook niet of de koelvloeistof uit het boekje er nu in zit (probably not), of ook gewoon andere.
2007 Mustang Shelby GT Supercharged CSM No. 07SGT1197
V8 custom Supercharged - When the clutch drops, the bullshit stops
Nirwan
Berichten: 376
Lid geworden op: do 31 jul, 2014 09:09
Locatie: Top of Holland

Re: Welke Koelvloeistof te gebruiken...

Bericht door Nirwan »

Jiggy schreef: zou ik heel t zaakje eruit halen, flushen en compleet nieuwe erin gooien.
Je weet nu namelijk ook niet of de koelvloeistof uit het boekje er nu in zit (probably not), of ook gewoon andere.
Bedankt voor je antwoord Jiggy, Ik was inderdaad van plan om het leeg te halen te flushen en opnieuw te vullen, juist omdat ik niet weet wat er nu in zit. Het ziet er wel goed uit, niet bruin of grauw. Maar ik vervang liever met nieuwe koelvloeistof. Kan het huidige nog even doormeten om te kijken hoe goed/slecht het nu is. Maar aanvullen met een koelvloeistof was ik niet van plan.

Kan ik eventueel wel een beetje gedemineraliseerd water (of moest het gedistilleerd water zijn ?) toevoegen om het niveau iets hoger te krijgen ? Of is dat een afrader ?
Sold: 35th anniversary edition 3.8L V6 mustang, Looking for a new project !
Gebruikersavatar
Jiggy
Donateur 2014
Berichten: 382
Lid geworden op: za 07 jun, 2014 05:49
Locatie: omg. Breda / Roosendaal

Re: Welke Koelvloeistof te gebruiken...

Bericht door Jiggy »

Op zich kan dat wel maar dan neemt je antivries waarde wat af (en het is met gedestilleerd water dan). Ik zou dat zelf alleen maar doen om m af te vullen voor een ritje naar de garage ofzo, of als je onderweg een keer een probleem hebt en moet bijvullen.

Voor de kosten hoef je t niet te laten om het opnieuw af te vullen, zo duur is dat niet, ik zou dat zelf zeker doen.
2007 Mustang Shelby GT Supercharged CSM No. 07SGT1197
V8 custom Supercharged - When the clutch drops, the bullshit stops
Nirwan
Berichten: 376
Lid geworden op: do 31 jul, 2014 09:09
Locatie: Top of Holland

Re: Welke Koelvloeistof te gebruiken...

Bericht door Nirwan »

Mee eens, ik ga het vervangen. Thnx. :up:
Sold: 35th anniversary edition 3.8L V6 mustang, Looking for a new project !
Gebruikersavatar
fuel66
Berichten: 2670
Lid geworden op: za 22 sep, 2007 14:35
Locatie: tatooine

Re: Welke Koelvloeistof te gebruiken...

Bericht door fuel66 »

Niet moeilijk doen, gewoon 12+ (rode koelvloeistof gebruiken). Geen Groene, is ouderwets en korte levensduur.
Had in de Stang gewoon de rode van de Action, prima spul!. En het peil staat verder wel goed bij je hoor. hoeft niet helemaal tot de streep te staan. Leuk klusje om zelf te doen, wel goed ontluchten!!!! bij een flush anders krijg je een warmloper.
You`re going to need a bigger boat......Cadillac CTS-V horsepower.
Plaats reactie

Terug naar “1994 - 2004”