1995 Mustangs van Hessing
Moderator: Shelby GT-H
1995 Mustangs van Hessing
Niet mijn huidige, maar mijn vorige Mustang (nu van Robin) was een Mustang, die door Hessing geïmporteerd was. Het lijkt me leuk om over deze speciale groep Mustangs wat meer informatie te krijgen, aangezien het toch een flink deel uitmaakt van "de geschiedenis van de Mustang in Nederland".
Het verhaal zoals het nu lijkt:
Hessing de Bilt was importeur van Amerikaanse Fords. In 1995 importeerde Hessing een grote groep van 500 SN95 Mustangs: 3.8 liter V6 coupe's en 5.0 liter GT cabrio's. Het waren Canadese modellen met kilometerteller en Engels/Franse waarschuwingsstickers. Ze hadden de horizontale achterlichten van de 94-95 types. Hessing verwijderde de spoilers van de V6-modellen.
Meer dan 500 modellen mocht Hessing niet importeren daar er dan typegoedkeuring nodig was, dat de Mustang niet had. Waarom importeerde Hessing ineens zoveel Mustangs in één keer? Volgens onderstaande link omdat Hessing door toedoen van Ford Europa zijn dealer-licentie zou verliezen in 1995, en hij nog één keer een grote groep Mustangs liet komen.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... CCES.dhtml
Er zijn geruchten dat Hessing zijn licentie echter verloor omdat meneer Hessing zelf in onvrede was geraakt bij de directie van Ford USA.
Volgens onderstaande link echter heeft Hessing tussen 1998 en 2002 in de Bilt een autofabriek gehad waar hij Ford Taurus en Mercury Sables ombouwde naar Europese regels. Aan de ene kant kan dit betekenen dat Hessing zijn licentie in 1995 helemaal niet verloren had, wat de vraag laat waarom hij 500 Mustangs tegelijk importeerde. Aan de andere kant kan het ook zijn dat Hessing de Fords en Mercuries kocht en er door zijn werkzaamheden eigen auto's van maakte, vergelijkbaar met de Saleen Mustang, die officieel geen FORD Mustang meer is (maar wel met toestemming van Ford verkocht wordt). De auto's kregen een eigen Hessing-typeplaatje.
http://www.amt.nl/upload/fd0b89ac-86ae- ... ortage.pdf
http://img134.imageshack.us/img134/6896/p5130014da7.jpg
http://img134.imageshack.us/img134/7498/dscf0991ip5.jpg
In de nacht van 29 op 30 oktober 1995 werden een groot aantal Mustangs (300?) bij Hessing beklad door het Milieu Bevrijdings Team (MBT) ter ere van Earth Night. Banden werden lekgestoken en de auto's beklad. Op elke auto werd een letter geklad om oa. de leus "Hé vieze auto, de aarde sterft" te schrijven. Omdat de verzekering moeilijk deed, betekende deze actie bijna het failliesement van Hessing.
http://www.ravagedigitaal.org/archief_1999/8299ar01.htm
Tot in 1997 zijn auto's van de groep Mustangs uit 1995 verkocht. Het schijnt dat ze niet allemaal verkocht zijn, waarna ze via de Postcode Loterij als prijs zijn uitgedeeld.
Dankzij Marc de introductietest van Autovisie:
http://img534.imageshack.us/img534/4063/951a.jpg
http://img52.imageshack.us/img52/6650/952l.jpg
http://img807.imageshack.us/img807/7613/953.jpg
http://img163.imageshack.us/img163/8038/954v.jpg
Ik maak ook een overzicht van alle wagens uit deze groep.
Bovenstaande is op basis van de schaarse gegevens die ik tot nu toe heb gevonden. Verdere info is zeer welkom!
Het verhaal zoals het nu lijkt:
Hessing de Bilt was importeur van Amerikaanse Fords. In 1995 importeerde Hessing een grote groep van 500 SN95 Mustangs: 3.8 liter V6 coupe's en 5.0 liter GT cabrio's. Het waren Canadese modellen met kilometerteller en Engels/Franse waarschuwingsstickers. Ze hadden de horizontale achterlichten van de 94-95 types. Hessing verwijderde de spoilers van de V6-modellen.
Meer dan 500 modellen mocht Hessing niet importeren daar er dan typegoedkeuring nodig was, dat de Mustang niet had. Waarom importeerde Hessing ineens zoveel Mustangs in één keer? Volgens onderstaande link omdat Hessing door toedoen van Ford Europa zijn dealer-licentie zou verliezen in 1995, en hij nog één keer een grote groep Mustangs liet komen.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... CCES.dhtml
Er zijn geruchten dat Hessing zijn licentie echter verloor omdat meneer Hessing zelf in onvrede was geraakt bij de directie van Ford USA.
Volgens onderstaande link echter heeft Hessing tussen 1998 en 2002 in de Bilt een autofabriek gehad waar hij Ford Taurus en Mercury Sables ombouwde naar Europese regels. Aan de ene kant kan dit betekenen dat Hessing zijn licentie in 1995 helemaal niet verloren had, wat de vraag laat waarom hij 500 Mustangs tegelijk importeerde. Aan de andere kant kan het ook zijn dat Hessing de Fords en Mercuries kocht en er door zijn werkzaamheden eigen auto's van maakte, vergelijkbaar met de Saleen Mustang, die officieel geen FORD Mustang meer is (maar wel met toestemming van Ford verkocht wordt). De auto's kregen een eigen Hessing-typeplaatje.
http://www.amt.nl/upload/fd0b89ac-86ae- ... ortage.pdf
http://img134.imageshack.us/img134/6896/p5130014da7.jpg
http://img134.imageshack.us/img134/7498/dscf0991ip5.jpg
In de nacht van 29 op 30 oktober 1995 werden een groot aantal Mustangs (300?) bij Hessing beklad door het Milieu Bevrijdings Team (MBT) ter ere van Earth Night. Banden werden lekgestoken en de auto's beklad. Op elke auto werd een letter geklad om oa. de leus "Hé vieze auto, de aarde sterft" te schrijven. Omdat de verzekering moeilijk deed, betekende deze actie bijna het failliesement van Hessing.
http://www.ravagedigitaal.org/archief_1999/8299ar01.htm
Tot in 1997 zijn auto's van de groep Mustangs uit 1995 verkocht. Het schijnt dat ze niet allemaal verkocht zijn, waarna ze via de Postcode Loterij als prijs zijn uitgedeeld.
Dankzij Marc de introductietest van Autovisie:
http://img534.imageshack.us/img534/4063/951a.jpg
http://img52.imageshack.us/img52/6650/952l.jpg
http://img807.imageshack.us/img807/7613/953.jpg
http://img163.imageshack.us/img163/8038/954v.jpg
Ik maak ook een overzicht van alle wagens uit deze groep.
Bovenstaande is op basis van de schaarse gegevens die ik tot nu toe heb gevonden. Verdere info is zeer welkom!
Laatst gewijzigd door Mack op za 02 jul, 2011 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Re: 1995 Mustangs van Hessing
Maarten,
Volgens mij heeft Hessing pas veel later onenigheid gekregen met Ford, eind jaren 90 of begin deze eeuw, maar ik ken ook niet de "ins and outs"
Ik weet wel dat ze vaak batches met overigjarige modellen kochten, want als je er een 80 of 81er mustang kocht waren dat vaak gewoon 79ers oid.
Ik weet wel dat ze van de SN95 modellen de achterspoilers verwijderde want dat vond Hessing niet mooi, en dan werden de gaatjes dicht gelast en de koffers opnieuw gespoten.
als ik de foto's zo zie was dit gewoon in de werkplaats in De bilt waar de "fabriek' was, wel grappig om te lezen dat de RDW toen ook al zo meegaand was, de wielen staken 2mm te veel uit......
Hennie
Volgens mij heeft Hessing pas veel later onenigheid gekregen met Ford, eind jaren 90 of begin deze eeuw, maar ik ken ook niet de "ins and outs"
Ik weet wel dat ze vaak batches met overigjarige modellen kochten, want als je er een 80 of 81er mustang kocht waren dat vaak gewoon 79ers oid.
Ik weet wel dat ze van de SN95 modellen de achterspoilers verwijderde want dat vond Hessing niet mooi, en dan werden de gaatjes dicht gelast en de koffers opnieuw gespoten.
als ik de foto's zo zie was dit gewoon in de werkplaats in De bilt waar de "fabriek' was, wel grappig om te lezen dat de RDW toen ook al zo meegaand was, de wielen staken 2mm te veel uit......
Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Re: 1995 Mustangs van Hessing
Hennie, van wat ik gelezen heb, hebben ze in 2002 definitief hun licentie verloren. Toen stopte ook het aanpassen van de Taurus en de Sable. Dus vanaf toen was het sowieso voorbij. Maar toch moet er in 1995 ook iets gebeurd zijn.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Re: 1995 Mustangs van Hessing
Wel leuk om hier wat naar te gaan zoeken. Bij de aanschaf vorig jaar van die GT Convertible (Hessing auto, factuur aanwezig) wees Hennie mij er op dat de spoiler verwijderd was en inderdaad kun je dat aan de binnenzijde van het kofferdeksel zien. Ik zeg: goede keuze, maar zoals we wel weten verschillen smaken
Ik ga wel wat verzamelen wat ik hier heb, zoals de originele factuur van 1995. Ik heb ook nog wel meer van die Taurus, die volgens de deursticker een echt export model was. En ik heb als jongetje (ja,ja) ergens in de zeventiger jaren bij Hessing folders gevraagd en die heb ik nog gekregen ook. Misschien zit daar nog iets aardigs bij.
Voor de goede orde, de test is van Autovisie, ik denk dat Autoweek toen nog niet bestond ....
Ik ga wel wat verzamelen wat ik hier heb, zoals de originele factuur van 1995. Ik heb ook nog wel meer van die Taurus, die volgens de deursticker een echt export model was. En ik heb als jongetje (ja,ja) ergens in de zeventiger jaren bij Hessing folders gevraagd en die heb ik nog gekregen ook. Misschien zit daar nog iets aardigs bij.
Voor de goede orde, de test is van Autovisie, ik denk dat Autoweek toen nog niet bestond ....
Marc
Re: 1995 Mustangs van Hessing
hessing is 2x zijn licentie kwijt geraakt ,toen ik op 20-1-96 mijn stang bestelde vertelde de verkoper dat ford usa wilde dar ford dealers de mustang ging verkopen ,dat is mislukt ,toen kreeg hessing in april ,97 z,n licentie terug , in 2005 is het zelfde gebeurd en tot nu toe is hessing z,n licentie kwijt.
hierbij het overzichtje wat mijn stang koste zonder extra opties
hierbij het overzichtje wat mijn stang koste zonder extra opties
Laatst gewijzigd door arie op za 02 jul, 2011 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
ben lid van: TMCN
sn95 driver
sn95 driver
- mustangman
- Berichten: 377
- Lid geworden op: za 22 mei, 2004 15:33
- Locatie: Zuid Nederland
- Contacteer:
Re: 1995 Mustangs van Hessing
Marc,
Volgens mij bestond Autoweek toen al wel, ik heb volgens mij (ergens) in mijn archief nog een autoweek met de "test"van de 95er Mustang. Ik zal deze eens opzoeken.
Reiny
Volgens mij bestond Autoweek toen al wel, ik heb volgens mij (ergens) in mijn archief nog een autoweek met de "test"van de 95er Mustang. Ik zal deze eens opzoeken.
Reiny
Mustangman
California Special 1968 Lime Gold, Shelby GT350 1966 recreation (363ci)
SOLD: Shelby GT350 1968, CJ 428 1968 1/2, Fastback GT 1968, Boss 302 1970, GT 2005, coupe 1995, GT coupe 1965, convertible 1968
California Special 1968 Lime Gold, Shelby GT350 1966 recreation (363ci)
SOLD: Shelby GT350 1968, CJ 428 1968 1/2, Fastback GT 1968, Boss 302 1970, GT 2005, coupe 1995, GT coupe 1965, convertible 1968
Re: 1995 Mustangs van Hessing
Ik heb ook nog wel ergens een Hessing folder etc liggen, ik zal ze eens opsnorren.
Hennie
Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Re: 1995 Mustangs van Hessing
Reiny, je hebt gelijk, ik zie dat Autoweek in z'n 22e jaargang zit. Als Autovisielezer wilde ik natuurlijk nooit wat weten van het schreeuwerige Autoweek . Maar die test zou nu heel leuk zijn.
Ik heb vanavond als het goed is meer tijd, dus voor nu even het briefje van Hessing. De autofolders geloven we in dit kader wel even, maar de bedrijfsfolder is leuk. Vanavond dus.
Ik heb vanavond als het goed is meer tijd, dus voor nu even het briefje van Hessing. De autofolders geloven we in dit kader wel even, maar de bedrijfsfolder is leuk. Vanavond dus.
Marc
Re: 1995 Mustangs van Hessing
Heel gaaf Marc!!!
Hopelijk zijn ze momenteel nog zo behulpzaam, als ik ze wat vragen ga stellen via email
Ik heb zelf ook een Hessing folder van de Mustang:
Hopelijk zijn ze momenteel nog zo behulpzaam, als ik ze wat vragen ga stellen via email
Ik heb zelf ook een Hessing folder van de Mustang:
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Re: 1995 Mustangs van Hessing
Ik heb eens even marktplaats en mijn eigen foto's doorgespit, ik heb op dit moment 27 Mustangs die ik aan Hessing toeschrijf, varierend van 8 mei 1995 tot 3 januari 1997. Vreemd genoeg heb ik slechts drie cabrio's gevonden.
Overigens zijn ze allemaal deep forest green, zwart of laser red.
Wie er nog weet: stuur me even een pb met het kenteken!!!
Overigens zijn ze allemaal deep forest green, zwart of laser red.
Wie er nog weet: stuur me even een pb met het kenteken!!!
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Re: 1995 Mustangs van Hessing
ze waren ook in geel zowel cabrio als coupe in v6 en v8
gr. arie
gr. arie
ben lid van: TMCN
sn95 driver
sn95 driver
- mustangman
- Berichten: 377
- Lid geworden op: za 22 mei, 2004 15:33
- Locatie: Zuid Nederland
- Contacteer:
Re: 1995 Mustangs van Hessing
"even" door 22 jaar Autoweken zoeken , maar het is me gelukt:
Autoweek 22-1995 pagina 18/19: Ford Mustang GT Convertible
Autoweek 33-1996 pagina 36/37/38 Ford Mustang Cobra SVT
P.s Mack, ik heb je prive een mail gestuurd
Reiny
Autoweek 22-1995 pagina 18/19: Ford Mustang GT Convertible
Autoweek 33-1996 pagina 36/37/38 Ford Mustang Cobra SVT
P.s Mack, ik heb je prive een mail gestuurd
Reiny
Mustangman
California Special 1968 Lime Gold, Shelby GT350 1966 recreation (363ci)
SOLD: Shelby GT350 1968, CJ 428 1968 1/2, Fastback GT 1968, Boss 302 1970, GT 2005, coupe 1995, GT coupe 1965, convertible 1968
California Special 1968 Lime Gold, Shelby GT350 1966 recreation (363ci)
SOLD: Shelby GT350 1968, CJ 428 1968 1/2, Fastback GT 1968, Boss 302 1970, GT 2005, coupe 1995, GT coupe 1965, convertible 1968
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: 1995 Mustangs van Hessing
Mack,
je maakt een vergelijking met Saleen maar ik denk dat die niet helemaal hetzelfde is. Steve Saleen had het zo goed voor elkaar dat hij als enige de auto's mocht om (ver) bouwen terwijl de fabrieksgarantie behouden bleef. Iets wat de anderen niet lukte ( steeda, Kenny Brown, noem maar op).
Leuk topic verder. Zal ook eens op zoek gaan naar info.
Gr
Rene
je maakt een vergelijking met Saleen maar ik denk dat die niet helemaal hetzelfde is. Steve Saleen had het zo goed voor elkaar dat hij als enige de auto's mocht om (ver) bouwen terwijl de fabrieksgarantie behouden bleef. Iets wat de anderen niet lukte ( steeda, Kenny Brown, noem maar op).
Leuk topic verder. Zal ook eens op zoek gaan naar info.
Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
- mustangman
- Berichten: 377
- Lid geworden op: za 22 mei, 2004 15:33
- Locatie: Zuid Nederland
- Contacteer:
Re: 1995 Mustangs van Hessing
Voor diegene die snel is:
http://link.marktplaats.nl/462600723" onclick="window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/433250006" onclick="window.open(this.href);return false;
Reiny
http://link.marktplaats.nl/462600723" onclick="window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/433250006" onclick="window.open(this.href);return false;
Reiny
Mustangman
California Special 1968 Lime Gold, Shelby GT350 1966 recreation (363ci)
SOLD: Shelby GT350 1968, CJ 428 1968 1/2, Fastback GT 1968, Boss 302 1970, GT 2005, coupe 1995, GT coupe 1965, convertible 1968
California Special 1968 Lime Gold, Shelby GT350 1966 recreation (363ci)
SOLD: Shelby GT350 1968, CJ 428 1968 1/2, Fastback GT 1968, Boss 302 1970, GT 2005, coupe 1995, GT coupe 1965, convertible 1968
Re: 1995 Mustangs van Hessing
sorry dat ik niet al mijn naam gegevens laat zien maar dit is mijn factuur HENNY
ben lid van: TMCN
sn95 driver
sn95 driver