Ongeluk gehad met de Mustang
Geplaatst: vr 04 sep, 2015 20:25
Ik wil het toch even kwijt... Het zit me dwars, en ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik me nu eigenlijk voel na vandaag. Afgelopen week ging het wel (behoudens de donderdag in kwestie), maar na de melding van vanavond... Ik weet wel dat de eetlust me is vergaan. Heb vanavond nog niet gegeten, en heb eigenlijk ook geen trek.
Een aantal mensen heeft het waarschijnlijk via de Mustang club al gehoord, maar vorige week donderdag (27 augustus) is mijn Mustang door iemand anders buiten gebruik gesteld.
Donderdag avond 17:15, je wilt graag naar huis toe. Ik stond op een kruising voorgesorteerd om linksaf een oprit te nemen op de rechterbaan van de twee banen die linksaf gingen. Ik was aan het wachten voor een rood stoplicht, met naast mij ook nog een auto die ook aan het wachten was. Tegemoet komend verkeer werd stil gezet door het stoplicht aan de overkant, en ik kreeg groen licht.
Ik en de naast mij wachtende auto trokken op (alsmede de auto ACHTER de auto die naast me stond - welke zich opgeworpen heeft als getuige), toen een taxi blijkbaar besloot dat het oranje/rode licht voor de busbaan blijkbaar geen dwingende maatregel was. Dus die kwam over de busbaan heen (het reguliere verkeer stond twee rijen dik in file te wachten voor het stoplicht, dus de taxi moest de busbaan wel nemen om daar langs te kunnen rijden) vanaf de tegemoetkomende kant nog even de kruising overzetten.
Gevolg, hij raakte mij voor de voorband rechts voor, met een redelijke snelheid. Geen airbags uitgeklapt aan beide kanten, ook geen gewonden aan beide kanten, dus in zoverre positief. Van de twee auto's was de schade aan de taxi echter beduidend minder als de schade aan de Mustang. In de afhandeling van de schade formulieren is ook nog zat gebeurd, maar laat ik kort zijn: het heeft 2 uur geduurd om met name aan de kant van de taxi chauffeur en zijn baas dat schade formulier in te vullen. Met een lading woorden en gedoe... Niet echt iets waar je op zit te wachten als zoiets gebeurd. Het scheelde in ieder geval dat de bergingswagen ook op zich liet wachten. Dan heb je in ieder geval iets anders waar je ook op wacht.
Qua zichtbare schade: de voorbumper heeft een zodanige klap gehad dat deze naar voren is weg gekanteld van de auto af. Als gevolg daarvan zijn de mistlichten en koplampen dus ook weggetrokken van de auto. passagiers koplamp ligt in twee stukken, en de andere is zowiezo de ophangpunten kwijt. Een van de mistlichten is compleet weg (waarschijnlijk aan gort gereden op de kruising in de nasleep), en de andere zit nog op de bumper. Rechter voorspatbord zit deels in elkaar, en het linker voorspatbord heeft ook een tik gehad en is ontzet. Motorkap is op de hoek linksvoor beschadigd, en heeft de vergrendeling midden voor ook verbogen. De onderliggende stootbumper, en de bevestigingen daarvan hebben een duidelijk zet naar links gehad.
Motorisch heb ik de Mustang uiteindelijk zelf de bergingswagen opgereden. Geen lekkages, motor loopt gewoon goed. Lijkt ook gewoon goed te sturen en te sporen voor zover dat te controleren was. Alleen de voorkant zit echt in elkaar. Aldus het schadebedrijf zit er ook een kleine knik iets verderop ter hoogte van de voorkant van de motor, maar dat heb ik zelf niet gezien. Dat zie je waarschijnlijk het beste als de auto op de brug staat, en ik heb de auto zelf niet op een brug gezien. Ik heb op het moment ook geen officieel overzicht van de schade.
Wegens het gehele gehannes met de hagelschade afgelopen week heeft het even geduurd voor de expert langs kon komen. Is vandaag eindelijk gebeurd, en de betreffende man heeft (in tegenstelling tot wat mij beloofd was) geen contact met mij opgenomen, maar blijkbaar zo het een en ander vastgesteld. Vandaar dat ik vanavond (na werktijd) via het schadebedrijf moest horen dat de expert de auto 'economisch total loss' verklaard heeft. Uiteraard is de expert dan niet meer te bereiken, en ook de verzekeraar is pas maandag weer bereikbaar. Persoonlijk ben ik het nog niet eens met die conclusie en wil ik mogelijk een 2nd opinion, of in ieder geval een gesprek met de expert om te horen hoe hij tot zijn besluit gekomen is. Hoe heeft hij de dagwaarde van de auto bepaald, en wat is de schade precies, qua opsomming en kosten?
Morgen moet ik de leenauto (Toyota Aygo) weer inleveren bij het schadebedrijf. Ik denk dat ik wel even wat vragen ga stellen om meer duidelijkheid te krijgen.
Vooralsnog gebeurd er de aankomende 5 dagen dus nog niets met de auto. Anders dan dat er blijkbaar een vraag word uitgezet bij opkopers wat ze nog voor de auto willen geven. Van wat ik begrepen heb is een 'economisch total loss' een reparatieprijs met nieuwe onderdelen die hoger ligt als de dagwaarde van de auto. Na 5 dagen zou de verzekering (die ik ook nog wil spreken over de verdere stappen - de Mustang is overigens all-risk verzekerd) een uitspraak moeten doen over de som die zij gaan uitkeren. En dan kan het schadebedrijf kijken of ze daarmee eventueel met gebruikte onderdelen alsnog de reparatie kunnen uitvoeren.
Al met al... ik ben de Mustang op dit moment kwijt (en mogelijk permanent), en weet dus niet hoe de afwikkeling van de schade verder gaat verlopen. Als het aan mij ligt wil ik haar de weg gewoon weer op hebben. Maar ook dat is op dit moment een zaak die ik nog moet afwachten. Dekt de verzekering genoeg? Of moet ik zelf gaan bijbetalen? En zo ja, hoeveel is er nodig, en hoeveel ben ik bereid te spenderen? En vooral: hoe lang gaat alles duren? Of zal het neerkomen dat ik op een of andere wijze toch een andere auto zal moeten kopen?
Als gevolg van het geheel heb ik me in ieder geval onder voorbehoud aangemeld met de toertocht in Zeeland in oktober (wat verklaart waarom een aantal mensen bij TMCN er al van weten), en zie ik dit jaar het er eigenlijk niet meer van komen om meetings te bezoeken, anders dan eventueel met de auto van mijn moeder die ik zolang mag gebruiken.
De taxi in kwestie:
En zo stond de Mustang er de 27e augustus dus bij:
Een aantal mensen heeft het waarschijnlijk via de Mustang club al gehoord, maar vorige week donderdag (27 augustus) is mijn Mustang door iemand anders buiten gebruik gesteld.
Donderdag avond 17:15, je wilt graag naar huis toe. Ik stond op een kruising voorgesorteerd om linksaf een oprit te nemen op de rechterbaan van de twee banen die linksaf gingen. Ik was aan het wachten voor een rood stoplicht, met naast mij ook nog een auto die ook aan het wachten was. Tegemoet komend verkeer werd stil gezet door het stoplicht aan de overkant, en ik kreeg groen licht.
Ik en de naast mij wachtende auto trokken op (alsmede de auto ACHTER de auto die naast me stond - welke zich opgeworpen heeft als getuige), toen een taxi blijkbaar besloot dat het oranje/rode licht voor de busbaan blijkbaar geen dwingende maatregel was. Dus die kwam over de busbaan heen (het reguliere verkeer stond twee rijen dik in file te wachten voor het stoplicht, dus de taxi moest de busbaan wel nemen om daar langs te kunnen rijden) vanaf de tegemoetkomende kant nog even de kruising overzetten.
Gevolg, hij raakte mij voor de voorband rechts voor, met een redelijke snelheid. Geen airbags uitgeklapt aan beide kanten, ook geen gewonden aan beide kanten, dus in zoverre positief. Van de twee auto's was de schade aan de taxi echter beduidend minder als de schade aan de Mustang. In de afhandeling van de schade formulieren is ook nog zat gebeurd, maar laat ik kort zijn: het heeft 2 uur geduurd om met name aan de kant van de taxi chauffeur en zijn baas dat schade formulier in te vullen. Met een lading woorden en gedoe... Niet echt iets waar je op zit te wachten als zoiets gebeurd. Het scheelde in ieder geval dat de bergingswagen ook op zich liet wachten. Dan heb je in ieder geval iets anders waar je ook op wacht.
Qua zichtbare schade: de voorbumper heeft een zodanige klap gehad dat deze naar voren is weg gekanteld van de auto af. Als gevolg daarvan zijn de mistlichten en koplampen dus ook weggetrokken van de auto. passagiers koplamp ligt in twee stukken, en de andere is zowiezo de ophangpunten kwijt. Een van de mistlichten is compleet weg (waarschijnlijk aan gort gereden op de kruising in de nasleep), en de andere zit nog op de bumper. Rechter voorspatbord zit deels in elkaar, en het linker voorspatbord heeft ook een tik gehad en is ontzet. Motorkap is op de hoek linksvoor beschadigd, en heeft de vergrendeling midden voor ook verbogen. De onderliggende stootbumper, en de bevestigingen daarvan hebben een duidelijk zet naar links gehad.
Motorisch heb ik de Mustang uiteindelijk zelf de bergingswagen opgereden. Geen lekkages, motor loopt gewoon goed. Lijkt ook gewoon goed te sturen en te sporen voor zover dat te controleren was. Alleen de voorkant zit echt in elkaar. Aldus het schadebedrijf zit er ook een kleine knik iets verderop ter hoogte van de voorkant van de motor, maar dat heb ik zelf niet gezien. Dat zie je waarschijnlijk het beste als de auto op de brug staat, en ik heb de auto zelf niet op een brug gezien. Ik heb op het moment ook geen officieel overzicht van de schade.
Wegens het gehele gehannes met de hagelschade afgelopen week heeft het even geduurd voor de expert langs kon komen. Is vandaag eindelijk gebeurd, en de betreffende man heeft (in tegenstelling tot wat mij beloofd was) geen contact met mij opgenomen, maar blijkbaar zo het een en ander vastgesteld. Vandaar dat ik vanavond (na werktijd) via het schadebedrijf moest horen dat de expert de auto 'economisch total loss' verklaard heeft. Uiteraard is de expert dan niet meer te bereiken, en ook de verzekeraar is pas maandag weer bereikbaar. Persoonlijk ben ik het nog niet eens met die conclusie en wil ik mogelijk een 2nd opinion, of in ieder geval een gesprek met de expert om te horen hoe hij tot zijn besluit gekomen is. Hoe heeft hij de dagwaarde van de auto bepaald, en wat is de schade precies, qua opsomming en kosten?
Morgen moet ik de leenauto (Toyota Aygo) weer inleveren bij het schadebedrijf. Ik denk dat ik wel even wat vragen ga stellen om meer duidelijkheid te krijgen.
Vooralsnog gebeurd er de aankomende 5 dagen dus nog niets met de auto. Anders dan dat er blijkbaar een vraag word uitgezet bij opkopers wat ze nog voor de auto willen geven. Van wat ik begrepen heb is een 'economisch total loss' een reparatieprijs met nieuwe onderdelen die hoger ligt als de dagwaarde van de auto. Na 5 dagen zou de verzekering (die ik ook nog wil spreken over de verdere stappen - de Mustang is overigens all-risk verzekerd) een uitspraak moeten doen over de som die zij gaan uitkeren. En dan kan het schadebedrijf kijken of ze daarmee eventueel met gebruikte onderdelen alsnog de reparatie kunnen uitvoeren.
Al met al... ik ben de Mustang op dit moment kwijt (en mogelijk permanent), en weet dus niet hoe de afwikkeling van de schade verder gaat verlopen. Als het aan mij ligt wil ik haar de weg gewoon weer op hebben. Maar ook dat is op dit moment een zaak die ik nog moet afwachten. Dekt de verzekering genoeg? Of moet ik zelf gaan bijbetalen? En zo ja, hoeveel is er nodig, en hoeveel ben ik bereid te spenderen? En vooral: hoe lang gaat alles duren? Of zal het neerkomen dat ik op een of andere wijze toch een andere auto zal moeten kopen?
Als gevolg van het geheel heb ik me in ieder geval onder voorbehoud aangemeld met de toertocht in Zeeland in oktober (wat verklaart waarom een aantal mensen bij TMCN er al van weten), en zie ik dit jaar het er eigenlijk niet meer van komen om meetings te bezoeken, anders dan eventueel met de auto van mijn moeder die ik zolang mag gebruiken.
De taxi in kwestie:
En zo stond de Mustang er de 27e augustus dus bij: