Welke INCH maten doppen/sleutels zijn onmisbaar voor een 65/66er?

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Welke INCH maten doppen/sleutels zijn onmisbaar voor een 65/66er?

Bericht door sjirafje »

Ik heb (misschien een beetje in een opwelling) een 66er coupe gekocht. De bedoeling is dat ik het merendeel van het onderhoud zelf ga doen. Nu heb ik wel meer aan auto's gesleuteld, maar die zaten in elkaar geschroefd met metrische schroeven/moeren/bouten en mijn gereedschap is daar op aangepast. Ik heb begrepen dat er in de Mustang met name Amerikaanse maten gebruikt zijn. Kortom er moet extra gereedschap komen.

Welk INCH,US,AF,SAE gereedschap heb ik in welke maten nodig?
Voor zover ik gezien heb ik nodig inbussleutels, doppen en steek/ringsleutels. Mis ik dan nog iets? En welke maten heb ik nodig?

Ook kan ik wel wat advies gebruiken ten aanzien van betaalbaar kwaliteitsgereedschap. Uiteraard ken ik Facom, Gedore, Hazet en Stahlwille, maar daar betaal je ook flink voor, dus tips ten aanzien van goedkopere merken en (web)winkels zijn welkom.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
lee iacoca
Berichten: 601
Lid geworden op: di 07 okt, 2008 19:04
Locatie: drenthe

Re: Welke INCH maten doppen/sleutels zijn onmisbaar voor een 65/66er?

Bericht door lee iacoca »

Met een gewone sleutel 13 kom je al heel ver.
🐎Like Steve McQueen, all i need is a fast machine.🐎
🐎'69 351-4v-4 speed, mach1🐎
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Welke INCH maten doppen/sleutels zijn onmisbaar voor een 65/66er?

Bericht door Mustangflip »

lee iacoca schreef:Met een gewone sleutel 13 kom je al heel ver.
Tja, dan kan je net zo goed een bahco aanraden?

Hoe dan ook. Je hebt gewoon alle gangbare maten nodig die je in een normaal setje inch sleutels tegenkomt. Je zal wel ontdekken dat veel metrische sleutels praktisch dezelfde maat hebben als amerikaanse inch sleutels. 11/16 is bijvoorbeeld bijna hetzelfde als sleutel 17, en zo zijn er nog wel meer. Vooral met kleinere maten is het handig om een setje inch sleutels erbij te hebben is mijn ervaring. Net zoals metrisch gereedschap zal je de ene sleutel vaker nodig hebben als de ander. Maar echt speciefike maten aanraden kan ik niet.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Welke INCH maten doppen/sleutels zijn onmisbaar voor een 65/66er?

Bericht door sjirafje »

Dank voor de reacties tot nu toe. Ik wil waar mogelijk de juiste maten sleutels en doppen gebruiken. Het gaat toch om wat ouder materiaal wat mogelijk al wat mishandeling heeft gezien :lol: Dus een beetje liefde kan ze wel gebruiken.

Omdat mijn huidige ratels hun beste tijd wel gehad hebben leek mij de TM111 set van Teng-tools (275-300 euro) wel interessant:
Afbeelding
Wat ik begrepen heb is dat het een Zweeds merk is dat de productie in Taiwan uitvoert en levenslange garantie geeft.
In deze set zitten de volgende maten doppen:
3/16 - 7/32 - 1/4 - 9/32 - 3/8 - 7/16 - 1/2 - 9/16 - 11/16 - 3/4 - 13/16 - 7/8 - 1 - 1 3/16
Klopt het dat ik hier al een heel eind mee kom?

Steek/ringsleutelset wil ik dan van Rahsol nemen (+/-40 euro op ebay Duitsland) en voor de inbussleutels een merkloos setje nemen omdat daar waarschijnlijk toch niet veel kracht op komt te staan. Dan kom ik in totaal op ongeveer 350 euro uit.

Wat vinden jullie hier van? Veel te duur/goedkoop? Slechte/goede keus?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Welke INCH maten doppen/sleutels zijn onmisbaar voor een 65/66er?

Bericht door Dakloos »

Ik gebruik al jaren verschillende sets van TengTools en ben er zeer tevreden over! En wat is duur? Voor een beetje goed gereedschap betaal je gewoon wat meer maar je hebt er jaren lang plezier van :D .
Erwin

1966 convertible
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”