Piepende v-snaar

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Piepende v-snaar

Bericht door peer »

De mustang is nu bijna klaar en ik heb een testritje gemaakt, maar nu piept de v-snaar enorm. Ook aal ik hem beweeg met de hand hoor je hem piepen. Is de riem dan gewoon 'versleten' of oud. De riem zelf heeft weinig gelopen en de afgelopen 3 jaar zelfs niet echt bewogen.

Wat kan ik hier aan doen of is het een kwestie van een nieuwe riem kopen?
warrior
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 07 feb, 2016 04:17

Re: Piepende v-snaar

Bericht door warrior »

Hey,

Ik ken niets van wagens, maar is het enkel als hij stationair aan het draaien is of ook als je ermee rijdt?
Bij het starten kan het volgens mij komen omdat de riem misschien wat vochtig is en een pas gestarte motor heeft het altijd wat moeilijker met draaien waardoor er meer kracht op de riem komt te staan.

Als het tijdens het rijden ook is kan het zijn dat hij misschien niet goed opgespannen is? Wij gebruiken soms wat loctide spray, (maar heb het dan wel over riemen van industriele transportbanden :roll: ) zodat de riem iets meer grip heeft.


Maar ik zou wachten op andere reacties, ik doe enkel maar een wilde gok en wie weet leer ik zo iets bij :D

Alvast heel veel succes met het oplossen van je probleem.
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Piepende v-snaar

Bericht door Mustangflip »

Nieuwe riem kopen is vaak de beste optie. Het piepen komt vaak doordat de riem aan de wangen versleten is en daardoor op het onderste gedeelte gaat lopen in je pulleywiel en dan begint te slippen wat het gepiep veroorzaakt. Soms is hij ook wel eens teveel opgerekt waardoor je hem niet meer verder kan spannen omdat je tegen je aanslag aankomt waardoor hij dan piept. Ik neem aan dat je hem wel goed gespannen hebt en dat alles in lijn staat? Je kan de wangen en de riem eens opmeten om het zeker te weten en even goed controleren of je hem wat strakker kan zetten. Maar een nieuwe v-snaar kost ook niet zo veel.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5300
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Piepende v-snaar

Bericht door Neko- »

Ik heb op die van mij in 6 jaar (of zoiets) 3 riemen gehad... Met de derde riem is er toch even verder gekeken, en bleek een van de pulleys een minieme hoeveelheid uit het lood te staan, waardoor de riem iedere keer 'aangevreten' werd

Met heel veel moeite uiteindelijk de bout van de betreffende pully een tikkeltje aangedraaid (1mm of zelfs minder), waarna het definitief opgelost was.

Vervangen op dit moment lijkt me wel het beste.
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Piepende v-snaar

Bericht door Big_fun_58 »

Vaak is het probleem dat er een te smalle versie van de snaar is gebruikt. Deze ligt dan helemaal in de V groef (en loopt daarom aan tegen de onderkant van de V).
Ik kan uit ervaring spreken. Had dezelfde fout ook gemaakt. Zorg dat de riem breed genoeg is dat de bovenkant gelijk of een mm boven de V van de poelie uitligt. Volges mij moet mijn v-snaar een breedte hebben van 9.5 of 10 mm. Een snaar van 8.5 mm breed was te smal. Natuurlijk hangt het af van de poelies die je heb maar ik zou er zeker naar kijken. Je kan bij je automaterialenzaak altijd vragen naar een breedere.
Succes!
Laatst gewijzigd door Big_fun_58 op ma 11 apr, 2016 19:02, 3 keer totaal gewijzigd.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Piepende v-snaar

Bericht door peer »

Ik zal er morgen eens mee aan de slag gaan. Bedankt voor de tips en ik laat het resultaat nog even weten :smart:
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Piepende v-snaar

Bericht door peer »

Ik heb nog even gekeken maar de v-snaar licht inderdaad tegen de onderkant van de v. Zelf 2 mm onder de bovenkant. Ik zal morgen eens een nieuw riempje halen...
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Piepende v-snaar

Bericht door peer »

Even een update, de riem was 9,6mm breed maar lag toch al 2 mm diep.
Ik heb nu een nieuwe 11,8 v-snaar geplaatst en deze ligt een halve mm boven de poelie. Het gepiep is nu in ieder geval weg.
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”