Lijn 6 mannen

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Mustengske
Berichten: 80
Lid geworden op: za 31 mar, 2012 11:31
Locatie: Sittard

Lijn 6 mannen

Bericht door Mustengske »

Sinds ik met mustangs bezig ben (1e generatie), kom ik toch heel vaak het woord performance tegen. En dan wel voornamelijk in de V8 power. Er worden met PK getallen rond gesmeten alsof men met een salaris onderhandeling bezig is. Tevens is er een onverzadigbare markt voor performance onderdelen. Met enige regelmaat komt er ook wel weer een topic over iemand die meer PK's uit zijn V8 wilt halen.

Ik kom dit eigenlijk zelden tegen bij de lijn 6 mannen. Hebben de lijn 6 motoren dan vermogen genoeg, is hier geen/onvoldoende performance markt van of zijn deze mannen sneller tevreden?
Hoe rijdt zo'n lijn 6 eigenlijk t.o.v. een standaard V8? Ik ben wel eens benieuwd naar de lijn 6 verhalen.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Lijn 6 mannen

Bericht door sjirafje »

Ik heb zelf geen ervaring met de L6, maar ik vermoed dat de L6 eigenaren hebben gekozen voor de Mustang ervaring en wat minder belang hechten aan PK's etc. Overigens komt een 2.8 tot 3.3 liter L6 met 101 tot 120 hp (75 tot 89 kW) volgens mij ook gewoon prima met het verkeer mee. Alleen is de draaikolk in de benzinetank wat minder groot :lol:
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Lijn 6 mannen

Bericht door grandmaster n »

Ik heb vroeger wel met een L6 gereden (geen Mustang maar een Chevy Nova....) en dat rijdt op zich prima.
Ik miste vooral het heerlijke geluid van een V8. Sindsdien rijdt ik niets anders meer. En ja, ook de daily driver is een all american V8.

gr
Gebruikersavatar
jan douwe
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 21:03
Locatie: friesland

Re: Lijn 6 mannen

Bericht door jan douwe »

ik rij een triple carb, inline six custom build niks mis mee...ging voornamelijk om de fun 5jaar bouwen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dacht plaats ff wat foto s voor de liefhebbers.
groeten JD.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... sck2ZSK-Qk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=XLN3DJdK ... detailpage" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jan douwe
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 21:03
Locatie: friesland

Re: Lijn 6 mannen

Bericht door jan douwe »

ff voor de V8 mensen onder ons ook ik heb V8 mustangs gereden werkt verslavend moet ik zeggen maar toch voor de inline six gekozen
ook omdat het toch wel een bijzonder exemplaar is en een cabrio natuurlijk,,hoewel de aqua gekleurde een bench seat was toch weg gedaan
heb dan ook mijn tijd en geld in de cabrio gestoken ,,kan tenslotte toch niet in 3 mustangs tegelijk rijden en het moet ook onderhouden worden
de aangeschaftte GMC VANGUARD camper heeft uiteraard ook zijn aandacht nodig.

Afbeelding
Afbeelding

groeten JD
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... sck2ZSK-Qk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=XLN3DJdK ... detailpage" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Lijn 6 mannen

Bericht door peer »

Waarom er zoweinig mensen kiezen voor het upgraden van een 6 cilinder is volgensmij simpel. Er is minder te vinden en het is goedkoper om er dan maar een v8 in te hangen.

Zelf kan ik de 6 cilinders wel waarderen. Maar ik zie dan ook liever unieke creaties dan de 13 in een dozijn stoker kitjes ;)
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Lijn 6 mannen

Bericht door berRpee »

Ook ik rij in een L6 (cabrio).. Toen ik serieus werk ging maken van mijn interesse in Mustangs dacht ik nog, het moet en zal een V8 worden. Toen ik echter mijn huidige Mustang zag was ik verkocht vanwege het totaalplaatje. De (orginele) staat van de wagen (wel een keer herspoten), de opties en de potentie.
Ik zou wel wat upgrades willen uitvoeren qua performance, maar dat schijnt net iets lastiger te zijn en minder mogelijkheden te hebben dan bij een V8.

Moet eerlijk bekennen dat ik geen V8 heb gehad, dus niet kan oordelen over wat ik zou moeten missen...
1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Lijn 6 mannen

Bericht door Gearz »

Een lijn zes loopt natuurlijk veel mooier in balans als een V8 echter zijn veel Mustang liefhebbers juist erg gecharmeerd van de V8 roffel.
De lijn 6 werd door Ford in de Mustang nooit als performance engine in de markt gezet maar juist geadverteerd als de economic package met een zuiniger verbruik. Er zijn uiteraard wel performance delen voor verkrijgbaar maar het was simpelweg veel eenvoudiger om vermogen uit een V8 te halen en daarnaast zijn bij de vroegere jaren de assen, bak, suspensie etc. van een V8 ook op een hogerer vermogen afgestemd. Afin, reden ook waarschijnlijk waarom de aftermarket zich daar voornamelijk op richt, ook het intake en cilinderkop design van de kleinere 6 cilinders leende zich niet echt voor performance. De latere jaren echter, toen de 240 en v.n.m.l de 300cui motoren uitkwamen (bullet proof, veel koppel en 7 main bearings !) werd het dankzij het veel betere ontwerp veel gemakkelijker om performance uit een 6 "cilindertje" te halen. Zeker vandaag de dag, pak een 300cui, een 4 barrel , plenty of room voor een Ali Express turbo en intercooler, en met zes gesmede zuigers draai je menig rondje om 95% van alle V8 Mustangs in het land voor een fractie van de kosten, maar goed dat moet je natuurlijk maar net willen.

Ik denk dat het leeuwendeel van de hedendaagse 1e generatie Mustang enthousiastelingen die een zes cilinder kopen dat voornamelijk doen aangezien ze voordeliger in aanschaf zijn, er gemakkelijker onverprutste en in goede conditie verkerende exemplaren van te vinden zijn en wellicht ook omdat ze helemaal niet zo nodig een "musclecar" zoeken maar eerder juist een leuke cruiser om 's zomers van te genieten.

De PK vermogens waar mensen het het hier zo nu en dan over hebben zou ik ook zeker met een korreltje (of vaatje!) zout nemen want met een andere carb, intake, uitlaat en een papieren belofte van zelfbenoemd HP leverancier "Jokkebrock" menen sommigen dat ze al 100 pk gewonnen hebben, dyno uitdraaitjes zie ik echter zelden verschijnen dus waar dat alles op gebaseerd is, whisfull thinking waarschijnlijk. Wat opvalt is dat je van de mensen die er echt serieus mee bezig zijn zelden hier iets over hoort totdat ze je naast hun auto uitleggen wat er allemaal aan gedaan is en waar de bloed zweet, tranen en pegels daadwerkelijk in geïnvesteerd zijn, zo simpel is het allemaal niet.

Wat Jan Douwe doet met zijn 6 cilinder vind ik fantastisch, echt mooi om te zien ook, een echte underdog wat 'm juist weer heel bijzonder maakt.
Ieder zijn ding denk ik maar en met respect voor elkaars wederzijdse passie en hobby.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Lijn 6 mannen

Bericht door Dakloos »

Ik heb dan wel een V8 maar zoals ik rij (cruise) zou ik met een L6 ook heel goed uit de voeten kunnen. En zoals zo velen denk je dat je aardig wat PK's onder de motorkap hebt met een V8 maar de eerste de beste moderne auto met een beetje vermogen hou je al niet meer bij :lol: . En dan heb ik het al helemaal niet over een Tesla!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Mustengske
Berichten: 80
Lid geworden op: za 31 mar, 2012 11:31
Locatie: Sittard

Re: Lijn 6 mannen

Bericht door Mustengske »

Jan,

Je Mustang ziet er echt geweldig uit.Ik denk dat je toch wel veel bekijks hebt op shows als je de motorkap open maakt.

Vaak hoor ik ook dat de overweging om toch een V8 te kiezen het alleen om de sound gaat. Alhoewel er meer bij komt kijken dan alleen de V8. Een andere type nokkenas, headers en uitlaatsysteem bepaald toch echt wel hoe vet een sound is. Toen ik mijn Mustang net had gekocht met enkel uitlaatsysteem klonk het nergens naar. Ook toen ik later een enkele uitlaat had met herriebombs was het niet de moeite waard. Nu met alle aanpassingen brult hij lekker.
Maar als ik naar dit filmpje kijk https://www.youtube.com/watch?v=fBhRGtXe2zU haal je toch ook een vet geluid uit een L6.

Ook al is de L6 Mustang gemaakt als economy en niet als performance, kun je hier toch wel nog wat vermogen uit halen zonder alles te hoeven aanpassen. Je moet het gewoon niet gekker maken dan nodig.

De reden waarom ik naar de L6 ben geïnteresseerd is dat ik laatst een erg mooie L6 tegenkwam en ben me er wat meer aan in het verdiepen. Ik vind de reacties ook erg leuk die nu voorbij komen.

En wat vermogen betreft t.o.v. moderne auto's. Je rijdt toch met technologie rond uit de sixties.
Gebruikersavatar
jan douwe
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 21:03
Locatie: friesland

Re: Lijn 6 mannen

Bericht door jan douwe »

leuk topic,,,,,

https://youtu.be/Msck2ZSK-Qk

groeten JAN DOUWE
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... sck2ZSK-Qk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=XLN3DJdK ... detailpage" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jan douwe
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 21:03
Locatie: friesland

Re: Lijn 6 mannen

Bericht door jan douwe »

nog maar een paar,,,

https://youtu.be/2i-Lnph9thc
https://youtu.be/2E_kEiflNpg
https://youtu.be/-hk0KF5bjTM

alvast goed weekend word mooi cabrio weer,, :wink:
grroeten JAN DOUWE.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... sck2ZSK-Qk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=XLN3DJdK ... detailpage" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mustengske
Berichten: 80
Lid geworden op: za 31 mar, 2012 11:31
Locatie: Sittard

Re: Lijn 6 mannen

Bericht door Mustengske »

Leuke filmpjes.

Ik hoop dat er meer L6 rijders hun verhaal en bolide laten zien.
Erwin2
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 23:32

Re: Lijn 6 mannen

Bericht door Erwin2 »

Leuk onderwerp! Ik doe mee!

Ik heb altijd V8 Amerikanen gereden en wilde na wat jaren toch weer een Mustang aanschaffen. Precies om de redenen die al genoemd zijn:

-Ik had geen budget voor een V8.
-Ik wil alleen cruisen.
-Ik wilde een onverprutste en een echt mooie V8 is schaars en kost het 3 dubbele van mijn budget.

Komt bij nu ik hem heb:

-Hij rijdt eigenlijk lekkerder dan de V8 Mustangs die ik had. Heel soepel en pakt heel goed op. Minder schokkerig, kan het niet beter omschrijven.
-Flink optrekken kan nog steeds; ik merk niet heel veel verschil met een V8.
-Het geluid is rustig als ik rustig rijd. Trap ik het pedaal in gromt hij meer dan hij brult; het lijkt een wat moderner geluid maar zeker niet minder mooi. Ligt mss aan de Magnaflow demper.
-Grooooot voordeel; hij rijdt ongeveer 1 op 10. De vorige auto's 1 op 4. Dat verschil rechtvaardigt voor mij en mijn gezin de diverse ritten die we al hebben gedaan. Heel eerlijk: anders zou ik hem veel vaker laten staan en ik heb hem om te rijden (en lekker aan te knutselen).

Afbeelding
1970 Mach 1 428 CJ
Gebruikersavatar
jan douwe
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 21:03
Locatie: friesland

Re: Lijn 6 mannen

Bericht door jan douwe »

een pracht exemplaar erwin mooie kleur en mooie bij passende velgen,,
groeten JD.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... sck2ZSK-Qk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=XLN3DJdK ... detailpage" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”