Afstandbediening

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Afstandbediening

Bericht door keesie25 »

Hoewel ik type 2005 heb, denk ik dat dit onderwerp wel in het algemene deel van het forum geplaatst kan worden.

Er is al veel over gezegd en geschreven: de afstandbediening van de auto. Toch vond ik nergens op het net hoe lang die dingen mee gaan. Hierbij dus mijn ervaringen.

Toen ik mijn auto kocht (begin 2009) kreeg ik EEN contactsleutel (met hierin een zogeheten transponder) en EEN afstandbediening voor m.b.t. het alarm. Mijn verzekering eiste destijds een Europees goedgekeurd alarm (ik noem dat geldklopperij....). Het USA alarm werd dus verwijderd, een EU systeem ingebouwd, waarbij twee 'handzenders' of afstandbedieningen (AB's). Ook heb ik destijds twee extra contactsleutels laten bijmaken.

Zowel bij de sleutels als bij de AB's werd het advies gegeven ze af en toe af te wisselen, om de transponder in de sleutel actief te houden, en de AB, omdat je niet geconfronteerd wilt worden met dat de AB's het beide niet meer doen. Dit advies heb ik de afgelopen 10 jaar trouw opgevolgd: ongeveer ieder half jaar wisselde ik van setje.

De sleutels doen het nog steeds perfect, maar als ik me goed herinner, deden de AB's het in het begin op forse afstand van de auto, laten we zeggen minimaal 10 meter. Die afstand liep de afgelopen jaren ongemerkt terug, en de laatste dagen moest ik bij de deur van de auto staan om een reactie te krijgen. Reeds eerder, en nu ook, een nieuwe batterij ingelegd, maar dat hielp niets. De andere afstandbediening erbij gepakt, maar die deed helemaal niets meer, ook niet met een nieuwe batterij.

Ik heb een afstandbediening NODIG. Niet zozeer om de auto op alarm te zetten, maar een keer op het knopje drukken is voor (de)activatie van alarm/ontgrendeling deuren, nogmaals drukken is om de start-onderbreking te deactiveren.

Hoogste tijd dus om naar een alarm-bedrijf te gaan. Gelukkig hadden zij mijn AB op voorraad. Er werd me gevraagd naar de AB die nog wel werkte, EN naar de fabriekscode die afgegeven is toen ik het alarm kocht. Uiteraard had ik beide, en binnen vijf minuten was de nieuwe AB 'ingelezen'. Gelukkig was de oude AB nog goed genoeg om een nieuwe in te programmeren, waarbij ik me afvraag of men niet genoeg had aan de fabriekscode.

Feit is dat beide oude AB's niet of niet goed meer functioneerden. Ik probeerde al voortijdig op internet te zoeken, hoe lang die gingen mee gaan, maar ik heb dat nergens gevonden. Deze zijn dus beide bijna 10 jaar oud. Ook was de prijs van een nieuwe AB, zonder inlezen, 53 euro, en men rekende in de zaak waar ik was 59 euro, inclusief inlezen dus. Die extra 6 euro neem ik graag op de koop toe, want je kunt je uiteraard niet permitteren om iets verkeerd te doen.

De nieuwe AB is weer te gebruiken op minstens 15 meter van de auto. Ik denk dus dat ik ook maar een tweede nieuwe unit ga kopen.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Afstandbediening

Bericht door Dakloos »

Vreemd dat het bereik van een handzender terugloopt. Is het niet gewoon een kwestie van een batterij / knoopcel vervangen?
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Afstandbediening

Bericht door keesie25 »

Dat heb ik uiteraard als eerste gedaan.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Afstandbediening

Bericht door sjirafje »

Is er ook een diagnose gesteld waarom het bereik na verloop van tijd minder wordt?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Afstandbediening

Bericht door keesie25 »

Tja, je krijgt te horen dat die dingen gewoon verouderen. Ik hoop dat iemand anders die ervaring kan bevestigen. Repareren, als dat al mogelijk is, is ook niet haalbaar. Dat kost al een tientje aan benzine heen en weer, dus waar heb je het over. En, je hebt de AB nodig om de auto van startonderbreking te halen. Moet je je voorstellen dat dat niet meer mogelijk was, dan sta je gewoon ergens in de middle of nowhere. Ik was gewoon net op tijd.

Kun je trouwens de batterij uit een AB verwijderen als je hem lange tijd niet gebruikt? Houdt hij dan zijn programma vast???
Gebruikersavatar
petersdappie
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Afstandbediening

Bericht door petersdappie »

Interessant onderwerp weer! Ten eerste ligt het aan de verzekeringsmaatschappij of je alarm moet hebben of niet. Ik zit al die tijd bij centraal beheer en bij deze maatschappij is het niet nodig. Al risk verzekerd vanaf 2012 bouwjaar 2008. Ten tweede ik heb de origineel bij de auto af fabriek afstandsbediening en nooit gemerkt dat het bereik minder werd. Ik heb de batterij pas 1 x vervangen. Dit is mijn ervaring.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
DennyM
Donateur 2014
Berichten: 79
Lid geworden op: do 12 jan, 2012 16:42
Locatie: Kudelstaart

Re: Afstandbediening

Bericht door DennyM »

Zeker interressant!
Mijn AB werkt nog perfect, op de opdruk op de knoppen na geen slijtage of verouderingsverschijnselen. De tweede ligt al jaren ongebruikt bij het restant autopapieren, ga dus z.s.m. testen of die nog werkt.
Thanx voor de tip!
2005 Sonic Blue Ford Mustang GT
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Afstandbediening

Bericht door keesie25 »

Ja, dit is ook gelijk een soort waarschuwing aan allen: ZEKER als er ook nog een startonderbreker/activatie op je AB zit, is het zaak om je reserve AB te controleren. Als een van de twee niet of niet goed meer functioneert, zelfs MET nieuwe batterij, dan moet je zo snel mogelijk zorgen voor een tweede AB. Anders sta je gewoon ooit ergens stil als je primaire AB het begeeft.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Afstandbediening

Bericht door Dakloos »

Ben aardig op de hoogte met radiotechniek en snap echt niet waarom die dingen qua bereik minder worden :? .De AB van onze vorige daily heeft minimaal 2x in een spijkerbroek met de bonte was meegedraaid :oops: . Het was dan een kwestie van even open maken en het printje een paar uurtje op de verwarming leggen en dan werkte het ding weer...... :D
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Afstandbediening

Bericht door keesie25 »

En hoe lang gingen die AB's van je vorige auto dan mee? Je zult het ook nooit weten als je een auto b.v. na een jaar of 5 verkoopt of inruilt, en de aB's zijn nog goed.
Hoe zit dat met de AB's van je huidige auto?

Je Je kunt die dingen gewoon niet vergelijken. Waarom kosten sommige AB's een tientje, en andere 150 euro? Ik heb nooit gezwommen met die van mij of een hamer gebruikt. De stelling van die zaak is dus dat die dingen erg oud zijn als ze in mijn geval 9 1/2 jaar oud zijn, en dat ze gemiddeld 5 jaar mee gaan.

Ook in dit geval, net als met eerdere onderwerpen, zou het ook goed zijn als een ieder zou melden hoe oud zijn AB's zijn of hoe lang ze zijn meegegaan, maar dat is helaas een utopie. Je zou ook kunnen zeggen: hoe lang gaat een Mustang mee.....

Een beetje off-topic, en corrigeer me als ik het niet juist heb, maar in de jaren 80 ging een auto gemiddeld 10 jaar mee. Er was geen APK, en je kocht een redelijke auto voor 500 gulden, die een hele winter mee ging, en die je weer verkocht na de winter voor 500 gulden. Ik weet dat, omdat ik het minstens een keer of 8 gedaan heb.
Nu gaat een auto langer mee, gemiddeld denk ik een jaar of 15. Mijn auto is nu ruim elf jaar oud, en is dus over een jaar of 3, 4, afgeschreven. Dan heb je te maken met een restwaarde, of wat een gek er voor geeft.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Afstandbediening

Bericht door Dakloos »

Wat ik alleen aan wil geven is dat dit dingen best wel veel kunnen hebben. Bij normaal gebruik moet zo'n ding een autoleven meegaan. Er zit qua elektronica niets in wat in de loop van de jaren minder wordt of wegrot dus snap ik niet dat bij jou het bereik minder wordt (?).

De afstandsbedieningen waar ik het over heb waren/zijn al minimaal 8 jaar oud. Die van de garagedeur zijn al 15 en die doen het nog net zo goed als dag 1!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Afstandbediening

Bericht door keesie25 »

Dan is het dus afwachten of ze net als die van mij 9.5 jaar of meer halen. Ik weet niet of die van een garage te vergelijken zijn met een auto, principe zal hetzelfde zijn.
Gebruikersavatar
Nico67
Berichten: 116
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:11
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Afstandbediening

Bericht door Nico67 »

Kocht onlangs een daily (Dacia sandero stepway 2013) voor mijn vrouw. De reserve sleutel die erbij zat deed ook niks meer, nieuwe batterij er in en gaan met die banaan. Zoals bij vele dingen zal ook daar wel eens een maandag dingetje het probleem geweest zijn.
Meer geluk....dan wijsheid :-)
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”