Benzine benamingen veranderen
Moderator: Shelby GT-H
Benzine benamingen veranderen
Net op Nu.nl gezien:
https://www.nu.nl/auto/5494313/benzines ... redirect=1
pquote]Automobilisten krijgen aan de pomp te maken met nieuwe namen voor hun benzine. Vanaf volgende week vrijdag zijn tankstations verplicht nieuwe etiketten te plaatsen, waarbij Euro95 voortaan E10 gaat heten en Euro98 de naam E5 krijgt. Diesel wordt B7. LPG blijft gewoon LPG heten.
Om verwarring onder automobilisten te voorkomen start de overheid een informatiecampagne, zo laat autobrancheorganisatie BOVAG weten. De wit-zwarte labels zijn de hele Europese Unie hetzelfde en moeten een einde maken aan verwarring bij het tanken over de grens.
De verschillende soorten brandstof zijn binnen het labelsysteem te herkennen aan hun vorm. Zo zijn alle labels voor benzine rond, met een E en een cijfer die het ethanolgehalte aangeven. De symbolen voor diesel zijn vierkant en gasachtige brandstoffen als lpg en waterstof krijgen een ruit.[/quote]
https://www.nu.nl/auto/5494313/benzines ... redirect=1
pquote]Automobilisten krijgen aan de pomp te maken met nieuwe namen voor hun benzine. Vanaf volgende week vrijdag zijn tankstations verplicht nieuwe etiketten te plaatsen, waarbij Euro95 voortaan E10 gaat heten en Euro98 de naam E5 krijgt. Diesel wordt B7. LPG blijft gewoon LPG heten.
Om verwarring onder automobilisten te voorkomen start de overheid een informatiecampagne, zo laat autobrancheorganisatie BOVAG weten. De wit-zwarte labels zijn de hele Europese Unie hetzelfde en moeten een einde maken aan verwarring bij het tanken over de grens.
De verschillende soorten brandstof zijn binnen het labelsysteem te herkennen aan hun vorm. Zo zijn alle labels voor benzine rond, met een E en een cijfer die het ethanolgehalte aangeven. De symbolen voor diesel zijn vierkant en gasachtige brandstoffen als lpg en waterstof krijgen een ruit.[/quote]
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
- NordicDawn
- Berichten: 2586
- Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
- Locatie: Overijssel
Re: Benzine benamingen veranderen
In het bericht wordt gemeld dat er een aanduiding bij komt, en niet in plaats van?
Tankstations in de hele EU krijgen vanaf volgende week vrijdag extra etiketten om tanken in het buitenland makkelijker te maken. Euro95 en Euro98 zijn voortaan bijvoorbeeld ook te vinden onder de naam E5. De bestaande benamingen verdwijnen niet.
1970 Mustang Hardtop
Re: Benzine benamingen veranderen
Wellicht een ietwat duidelijker nieuwsbericht.
https://www.rtlz.nl/life/personal-finan ... -e10-b7-e5
Zo te lezen gaat ethanol vrije benzine voor onze klassiekers binnen niet al te lange tijd verdwijnen.
Michel.
https://www.rtlz.nl/life/personal-finan ... -e10-b7-e5
Zo te lezen gaat ethanol vrije benzine voor onze klassiekers binnen niet al te lange tijd verdwijnen.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: Benzine benamingen veranderen
Na wat emails naar Shell en BP.
Shell:
Shell V-power is en blijft ethanol-vrij, zowel in België als in Nederland
De toevoeging van biocomponent aan brandstof (zowel benzine als diesel) wordt opgelegd door de Europese overheid, en geldt voor alle EU landen en ook voor alle petroleum maatschappijen.
Er zijn uitzonderingen in die wetgeving voorzien, maar daar zijn de criteria heel streng (het moet gaan om premium fuels, je moet brandstofbesparing bewijzen, er is een quotum gedefineerd etc etc).
Het is dus eigenlijk geen “beslissing” van de petroleum maatschappij; mààr het is de petroleum maatschappij die een dossier bij de EU moet indienen om de goedkeur te krijgen om bepaalde brandstof biovrij op de markt te zetten.
Dat maakt dat er maar een handvol producten op de EU markt zijn die aan die criteria voldoen, en dus bioethanol vrij zijn. Shell Vpower is daar één van (althans in de BeNeLux, Duitsland-oostenrijk-zwitserland. In Frankrijk is die bio houdend omdat we daar de quota niet halen. Van de andere landen heb ik geen gegevens)
Shell Racing Power euro 100, In Duitsland is de vraag op de markt gans anders, en wordt een 100 wel geaccepteerd....maar daar willen de Duitsers ook een pak meer voor betalen. In onze landen krijg je dergelijke dure producten nooit verkocht....dus de reden van het onderscheid is puur marketing en wat je op de markt verkocht krijgt.
In Nederland is de Euro 95 nog E5 (en bevat 5% ethanol).
In Belgie is de Euro 95 E10 (en bevat 10% ethanol).
De V-power is in beide landen wel ethanol-vrij
BP:
Onze U98 bevat nog steeds geen ethanol.
Wel is het zo dat in verband met de nieuwe wetgeving over labeling van brandstoffen de U98 als E5 gelabeld moet worden.
Maar dit wil zeggen dat de U98 tot maximaal 5% ethanol kan bevatten. Er bestaat geen E0 label. Dus ondanks dat onze U98 geen ethanol bevat, moeten we het toch als E5 labelen. Voor benzine bestaan alleen de E5, E10 of E85 labels, waarbij het maximale ethanol content (gerelateerd aan de EN normen) wordt aangegeven.
Shell:
Shell V-power is en blijft ethanol-vrij, zowel in België als in Nederland
De toevoeging van biocomponent aan brandstof (zowel benzine als diesel) wordt opgelegd door de Europese overheid, en geldt voor alle EU landen en ook voor alle petroleum maatschappijen.
Er zijn uitzonderingen in die wetgeving voorzien, maar daar zijn de criteria heel streng (het moet gaan om premium fuels, je moet brandstofbesparing bewijzen, er is een quotum gedefineerd etc etc).
Het is dus eigenlijk geen “beslissing” van de petroleum maatschappij; mààr het is de petroleum maatschappij die een dossier bij de EU moet indienen om de goedkeur te krijgen om bepaalde brandstof biovrij op de markt te zetten.
Dat maakt dat er maar een handvol producten op de EU markt zijn die aan die criteria voldoen, en dus bioethanol vrij zijn. Shell Vpower is daar één van (althans in de BeNeLux, Duitsland-oostenrijk-zwitserland. In Frankrijk is die bio houdend omdat we daar de quota niet halen. Van de andere landen heb ik geen gegevens)
Shell Racing Power euro 100, In Duitsland is de vraag op de markt gans anders, en wordt een 100 wel geaccepteerd....maar daar willen de Duitsers ook een pak meer voor betalen. In onze landen krijg je dergelijke dure producten nooit verkocht....dus de reden van het onderscheid is puur marketing en wat je op de markt verkocht krijgt.
In Nederland is de Euro 95 nog E5 (en bevat 5% ethanol).
In Belgie is de Euro 95 E10 (en bevat 10% ethanol).
De V-power is in beide landen wel ethanol-vrij
BP:
Onze U98 bevat nog steeds geen ethanol.
Wel is het zo dat in verband met de nieuwe wetgeving over labeling van brandstoffen de U98 als E5 gelabeld moet worden.
Maar dit wil zeggen dat de U98 tot maximaal 5% ethanol kan bevatten. Er bestaat geen E0 label. Dus ondanks dat onze U98 geen ethanol bevat, moeten we het toch als E5 labelen. Voor benzine bestaan alleen de E5, E10 of E85 labels, waarbij het maximale ethanol content (gerelateerd aan de EN normen) wordt aangegeven.
1965 V8 302 Raven Black convertible.
Re: Benzine benamingen veranderen
Fijn om te horen
2005 Mustang GT - Screamin' yellow
2003 Mustang SVT Cobra Terminator- gone
1996 Mustang SVT Cobra - gone
1994 Mustang GT 5.0 - gone
2003 Mustang SVT Cobra Terminator- gone
1996 Mustang SVT Cobra - gone
1994 Mustang GT 5.0 - gone
Re: Benzine benamingen veranderen
Belangrijk is te weten dat de nieuwe E-aanduidingen niks te maken hebben met octaangehalte. Dus je kunt niet zeggen dat 95=E10 en 98=E5.
De E-aanduiding geeft alleen aan hoeveel ethanol er maximaal inzit. Omdat ethanol rotzooi is, is het altijd beter een zo laag mogelijk E-nummer te kiezen (dus liever E5 dan E10).
Octaangehalte staat daar los van. Euro95 met 5% ethanol is ook E5. E5 kan dus zowel Euro 95 als Euro98 zijn.
De E-aanduiding geeft alleen aan hoeveel ethanol er maximaal inzit. Omdat ethanol rotzooi is, is het altijd beter een zo laag mogelijk E-nummer te kiezen (dus liever E5 dan E10).
Octaangehalte staat daar los van. Euro95 met 5% ethanol is ook E5. E5 kan dus zowel Euro 95 als Euro98 zijn.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Benzine benamingen veranderen
Ethanol is klopvaster als benzine, het zou zelfs dus zomaar kunnen dat meer ethanol een hoger octaangetal oplevert. Maar het hoeft inderdaad niet zo te zijn, alleen de RON-waarde zegt iets over de klopvastheid. Ben toch overigens wel benieuwd hoe ze dat in Zuid-America doen, daar rijdt alle oude zooi op alcohol...Mack schreef: ↑di 16 okt, 2018 10:28 Belangrijk is te weten dat de nieuwe E-aanduidingen niks te maken hebben met octaangehalte. Dus je kunt niet zeggen dat 95=E10 en 98=E5.
De E-aanduiding geeft alleen aan hoeveel ethanol er maximaal inzit. Omdat ethanol rotzooi is, is het altijd beter een zo laag mogelijk E-nummer te kiezen (dus liever E5 dan E10).
Octaangehalte staat daar los van. Euro95 met 5% ethanol is ook E5. E5 kan dus zowel Euro 95 als Euro98 zijn.
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Re: Benzine benamingen veranderen
Zover ik weet trekt ethanol meer water aan en lost het rubberen aansluitingen op. Beide dingen zijn uitermate schadelijk voor oude hobby-auto's.Ando schreef: ↑di 16 okt, 2018 16:06Ethanol is klopvaster als benzine, het zou zelfs dus zomaar kunnen dat meer ethanol een hoger octaangetal oplevert. Maar het hoeft inderdaad niet zo te zijn, alleen de RON-waarde zegt iets over de klopvastheid. Ben toch overigens wel benieuwd hoe ze dat in Zuid-America doen, daar rijdt alle oude zooi op alcohol...
In hoeverre het positief of negatief is voor moderne, dagelijks gereden auto's weet ik niet.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Re: Benzine benamingen veranderen
Kleine kanttekening om verwarring te voorkomen..Mack schreef: ↑di 16 okt, 2018 10:28 Belangrijk is te weten dat de nieuwe E-aanduidingen niks te maken hebben met octaangehalte. Dus je kunt niet zeggen dat 95=E10 en 98=E5.
De E-aanduiding geeft alleen aan hoeveel ethanol er maximaal inzit. Omdat ethanol rotzooi is, is het altijd beter een zo laag mogelijk E-nummer te kiezen (dus liever E5 dan E10).
Octaangehalte staat daar los van. Euro95 met 5% ethanol is ook E5. E5 kan dus zowel Euro 95 als Euro98 zijn.
De term octaangehalte is niet juist aangezien er geen octaan in benzine zit, het betreft de benaming "octaangetal" wat puur een referentiewaarde is aangaande het aanduiden voor de neiging tot zelfontbranding (klopvastheid).
Dat is feitelijk juist en dat verklaard dan ook meteen het trucje wat oliemaatschappijen kunnen uithalen.
Doordat de Ethanol in de brandstof het octaangetal van de gehele te verkopen brandstof verhoogd ten opzichte van de normaliter verkochte benzine en de klopvastheid daarvan kan men volstaan met verkoop van een slechtere kwaliteit benzine (lagere klopvastheid, bijgemengd met een percentage Ethanol om al doende toch te komen tot de wettelijk vereiste referentiewaarde.
Om het simpel te schetsen, waar je eerst bijvoorbeeld puur 95 tankte, tank je nu kwalitatief mindere benzine welke door de hogere klopvastheid van de bijgemengde ethanol is opgewaardeerd. Daarnaast stijgt het verbruik waardoor je ook nog eens vaker bij de pomp staat naarmate er meer ethanol bij de brandstof zit.
Ethanol trekt inderdaad water aan wat op zijn beurt corrosie aan metalen delen kan veroorzaken, daarnaast loop je het risico dat na langere stilstand er zich water onderin de tank of vlotterkamer verzameld waardoor de motor dus bijvoorbeeld eerst een sloot water voor zijn kiezen krijgt voordat er brandstof wordt aangevoerd met startproblemen ten gevolgen.
De schadelijkheid voor o.a. oudere hobby auto's beperkt zich tot mogelijke aantasting van tankcoating, aantasting van niet ethanol resistent filtermateriaal, kunststoffen, papieren of oudere kartonnen pakkingen, rubberen slangen welke bestaan uit natuurrubberen en niet ethanol resistente componenten en het veroorzaken van corrosie aan metalen delen waaronder bijv. brandstof leidingen.
Als je een in de afgelopen jaren gereviseerde carburateur hebt en recent aangeschafte rubberen slangen etc. dan kun je er in de meeste gevallen van uitgaan dat dit in zoverre voldoet aan ethanol resistentie, tankcoatings en metalen brandstofleidingen blijven over het algemeen OK zolang er geen beschadiging optreed en er geen langere tijd van stilstand is.
Wees vooral op je hoede voor plotseling optredende brandstof lekkages, vaak worden rubberen slangen van binnen onzichtbaar aangetast waardoor je de schade niet direct ziet ! Eens in de zoveel tijd de slangklemmen aantrekken dus, better safe than sorry.
Na een dagje circuit Venray bleek mijn Summit brandstofdruk meter van binnen helemaal aangetast en weggevreten waardoor de brandstof er onderweg ineens uit spoot over de hete motor en uitlaat !
Gelukkig rook ik onderweg letterlijk onheil en kon ik 'm verwijderen en er een bout indraaien, al met al was het ding een jaar of 4 oud en voldeed het wellicht aan de gestelde Chinese kwaliteitseisen, je wordt toch effe wakker geschut.
"Moderne" dagelijks gereden auto's zijn over het algemeen reeds voorzien van ethanol resistente onderdelen zoals RVS brandstofleidingen en tankcoatings.
Toen men in de jaren 80 in Brazilië deels overschakelde naar 70% (!) bio Ethanol werden de brandstofsystemen in nieuw geproduceerde voertuigen in de productie hierop aangepast, de overige bestaande voertuigen konden nog gewoon benzine tanken.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5531
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: Benzine benamingen veranderen
Ik vind het er niet veel duidelijker op worden.
Er wellicht in de toekomst aan de pomp geen onderscheid te zien tussen 98 en 95.
Zeker mijn 1970 Mach1 rijd ivm de hoge compressieverhouding op 95 een stuk slechter dan op 98.
Ik meen mij ook te herinneren dat V-Power geen 98 was ?
@RonNL, Heb je misschien ook bij andere brandstofmaatschappijen dan Shell en BP geinformeerd ?
Bijvoorbeeld Tango of Tinq ?
Er wellicht in de toekomst aan de pomp geen onderscheid te zien tussen 98 en 95.
Zeker mijn 1970 Mach1 rijd ivm de hoge compressieverhouding op 95 een stuk slechter dan op 98.
Ik meen mij ook te herinneren dat V-Power geen 98 was ?
@RonNL, Heb je misschien ook bij andere brandstofmaatschappijen dan Shell en BP geinformeerd ?
Bijvoorbeeld Tango of Tinq ?
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Benzine benamingen veranderen
V-Power is een tijdje RON 97 geweest maar is sinds februari (dacht ik) ook RON 981970TwisterSpecial schreef: ↑wo 17 okt, 2018 10:04
Ik meen mij ook te herinneren dat V-Power geen 98 was ?
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Re: Benzine benamingen veranderen
Klopt, maar dat heeft Shell een maand of 3 geleden veranderd. Sindsdien is het wel weer 98.1970TwisterSpecial schreef: ↑wo 17 okt, 2018 10:04 Ik meen mij ook te herinneren dat V-Power geen 98 was ?
Re: Benzine benamingen veranderen
Ja, daar ben ik dus bang voor: lekker rijden en ineens whoosh auto in de hens.
Mijn Mustang is geen mooi gerestaureerde oldtimer met regelmatig vervangen onderdelen, maar gewoon een 20-jaar oude auto met dito techniek, die helemaal niet gebouwd is voor ethanol. Ik voorzie hier dus echt wel problemen en/of grote kosten voor het vervangen van allerlei onderdelen om hem ethanol-proof te maken.
Ik tank dan wel altijd 98, maar met nauwelijks 700 gereden kilometers dit jaar is stilstand echt wel een issue.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Re: Benzine benamingen veranderen
Ik heb alleen Shell en BP gemaild hierover. Dit zijn de enige twee die ik in mijn tank doe. Bij Shell had ik al eens eerder geinformeerd omdat bij v-power in Nederland toen 95 stond. Dit bleek te maken te hebben met de normen die hier gelden, 98 of 95. Shell v-power was (is) 97, maar wordt in Nederland naar beneden ‘afgerond’ naar 95. In Belgie is het wel echt 98.1970TwisterSpecial schreef: ↑wo 17 okt, 2018 10:04 Ik vind het er niet veel duidelijker op worden.
Er wellicht in de toekomst aan de pomp geen onderscheid te zien tussen 98 en 95.
Zeker mijn 1970 Mach1 rijd ivm de hoge compressieverhouding op 95 een stuk slechter dan op 98.
Ik meen mij ook te herinneren dat V-Power geen 98 was ?
@RonNL, Heb je misschien ook bij andere brandstofmaatschappijen dan Shell en BP geinformeerd ?
Bijvoorbeeld Tango of Tinq ?
Ik hoor ook al berichten over meer benzineverbruik bij moderne auto’s op E10. Zij zijn overgestapt naar e5 BP U98 of v-power.
Ron
1965 V8 302 Raven Black convertible.
Re: Benzine benamingen veranderen
Shell zelf geeft duidelijkheid op de website.
https://www.shell.nl/consumenten/shell- ... oline.html
Michel.
https://www.shell.nl/consumenten/shell- ... oline.html
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.