Meer vermogen uit een V6 2,8 ?

Diverse projecten van leden

Moderator: Shelby GT-H

capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Bericht door capri v8 driver »

ik zou eerst eens bellen of de waterpomp nog te krijgen is, de bob gebruikt een andere waterpomp dan de 2.9 12v en de boa 24v. hou er rekening mee dat bijna alles van de boa/bob moeilijk te krijgen is. ford heeft bijna niks meer op voorraad. de rede daarvan is dat er maar 7000 blokken gemaakt zijn per jaar. dus de verkoop snelheid van onderdelen is er niet, dus doet ford zich er ook geen moeite voor.

het carter moet aangepast worden, er moeten 2 olie afvoer kanalen op gemaakt worden. je kunt kijken hoe het bij de carter van de bob gedaan is.

de boa ecu en de kabelboom kun je op de bob gebruiken, je hebt een rpm window switch nodig voor de vis klep. ik heb goede ervaring met de msd rpm window switch, die werkt namelijk ook met een edis ontsteking.

ook de boa is alleen met automaat geleverd, maar je kunt de ecu relais laten schakelen ipv de solinoids van de bak om foutmeldingen te voorkomen. een aftermarket ecu werkt ook, al heb je wel een testbank en een goede operator nodig, die de ecu goed kan programmeren.
Gebruikersavatar
Loken
Berichten: 337
Lid geworden op: di 02 feb, 2010 14:06
Locatie: Lebbeke

Bericht door Loken »

Manne, no offense, maar jullie zijn aan het afwijken van het onderwerp... uiteraard krijg je meer vermogen in je mustang als je de motor vervangt...

Maar hoe krijg je meer vermogen uit een 2.8 v6?? :p (kreeg in pb wel al een goede how to doorgestuurd, maar mss mensen met ervaring hierover?)
[i]Mustang Convertible 64 1/2 289
Mustang mach 1 1970 (for sale / under construction)
[/i]
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Bericht door capri v8 driver »

het grootste probleem met de 2.8: de cilinderkoppen.

zelfs met het nodige poort werk, is het moeilijk om er meer dan 200 pk uit te halen. de uitlaat poorten zijn te klein en er is niet genoeg materiaal om de kanalen groter te maken. dit geldt zowel voor de u.s als de europesche koppen.

er zit iemand (als ik het goed heb BR racing) in noorwegen die op dit moment bezig is om de ford 2.8 race koppen na te maken en te gieten, deze zijn uit aluminium en hebben 3 uitlaatpoorten, die groter zijn dan de ford race koppen. prijs: wat ik gehoord heb, erg hoog.

en westlake maakt ook weer koppen voor de 2.8 en de 3.0, maar reken op een prijskaartje van 10.000 euro en hoger. deze koppen zijn bedoelt voor historie's racen en zijn ook niet te gebruiken voor normaal straat gebruik.

een veel gebruikte combinatie is een 2.8 injectie blok (beter nokkenas) en bewerkte koppen, en een beter inlaatspruitstuk met 3 webbers of een 390 holley. dan kom je met een goede afstelling, rond de 160/170 pk.

wil je meer uit een N/A 2.8 dan moet je meer toeren gaan maken en zul je dus ook betere zuigers en drijfstangen moeten gaan gebruiken.

de eigenlijk beste manier om meer vermogen te krijgen: super charging of turbo. de 2.8 blokken reageren hier het beste op. dit is aan het begin van dit topic ook al eens te sprake gekomen. John van schouwbroek heeft daar ervaring mee, je zou eens met hem moeten mailen.
Gebruikersavatar
Loken
Berichten: 337
Lid geworden op: di 02 feb, 2010 14:06
Locatie: Lebbeke

Bericht door Loken »

Ow ok... dan begrijp ik idd dat het al beter is gewoon een zwaardere motor te plaatsen... dan ben je idd minder kwijt! ik denk dat ik op zoek ga naar een 302 v8... puur voor het geluid deze produceert...
[i]Mustang Convertible 64 1/2 289
Mustang mach 1 1970 (for sale / under construction)
[/i]
Gebruikersavatar
Loken
Berichten: 337
Lid geworden op: di 02 feb, 2010 14:06
Locatie: Lebbeke

Bericht door Loken »

@kts... als jij eraan denkt een 2.9 in te bouwen... lag er geen 302 in jouw II ? waar gaat deze heen?
[i]Mustang Convertible 64 1/2 289
Mustang mach 1 1970 (for sale / under construction)
[/i]
Gebruikersavatar
jorg
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 02 nov, 2007 20:59
Locatie: Soest

Bericht door jorg »

Ik heb bij mijn V6 m'n vaste fan vervangen voor een electrische tegen de radiateur met thermostaat.........je denkt mischien wat een gelul maar geloof me...het scheelt voelbaar een paar PK's...motor pakt veel vlotter op....

zover mijn mini +- 5 PK winst tip :D
Gebruikersavatar
Loken
Berichten: 337
Lid geworden op: di 02 feb, 2010 14:06
Locatie: Lebbeke

Bericht door Loken »

@jorg... dit is zowiezo een goede oplossing... zo blijft de wagen ook prima op temperatuur in de fille enzo... mijne maat da mij gaat helpe heeft dit ook gedaan...
[i]Mustang Convertible 64 1/2 289
Mustang mach 1 1970 (for sale / under construction)
[/i]
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

@capriV8driver:
ok thanx ik ga dit eerst eens hééél goed onderzoeken voor ik hieraan begin,veel zal ervan afhangen of ik idd de juiste stukken nog vind en tegen welke prijs.

@Loken:
Hey zou je die how-to van de 2.8 eens naar me willen doorsturen
jep ik had een mustang II V8 erin liggen,die is echter al verkocht aan iemand uit Oostende,motor komt in een 60-er.De automaatbak heb ik nog.Had die motor ook kunnen inorde brengen maar dan had ik er toch niet tevreden van geweest en het allemaal later opnieuw moeten doen dus zotte kosten

De mustang II V8 heeft zo'n 140-150pk wat ik echt te weinig vind voor men projectje zeker uit zo'n ferme motor,men focus diesel is sneller,zo kan ik eerst de motorruimte inorde zetten en dan iets met wat meer kracht en een handbak installeren.

Effe een samenvatting wat er in een II zou passen

Kdenk dat het allemaal wat van het doel afhangt.
onder de 200pk zou ik voor de V6 2.8 of 2.9 gaan,
scheelt wat gewicht en is hier goedkoop te vinden uit andere wagens.
Met een turbo of s/c erop kan je tot 240pk gaan,daarboven wordt het belachelijk duur.

http://www.cologneengines.com/
https://www.burtonpower.com/


Met de 2.9 24V haal je 230pk redelijk gemakkelijk door de cats te verwijderen en wat kleine upgrades.Probleem is de onderdelen vinden.
Een turbo of sc op stock onderdelen zou +300pk en +300lbs moeten geven.
http://www.topbossperformance.co.uk/#/e ... 4530883163

Een V8 met detzelfde of meer power zal echter veel goedkoper uitkomen
,en elk onderdeel is gemakkelijk te vinden.

Een 4.6 V8 modular heb ik ook eens gezien maar dat zal wel een werkje zijn.

Een elektrische fan is idd te simpele upgrade om te laten
ik heb er één uit een mark VIII denk 50$ en trekt véél harder dan dure aftermarket fans.
http://www.fordmuscle.com/archives/2006/10/Mark8Fan/
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Bericht door capri v8 driver »

kts schreef:
Een V8 met detzelfde of meer power zal echter veel goedkoper uitkomen
,en elk onderdeel is gemakkelijk te vinden.

Een 4.6 V8 modular heb ik ook eens gezien maar dat zal wel een werkje zijn.
een 4.6 V8 modular onder de kap zou wel erg apart zijn voor een mustang II. ik zou gelijk voor een 32v gaan. een (schade) Lincoln mark 8, town car, of navigator als donor wagen is soms wel te vinden op marktplaats of speurders, voor redelijk geld. oeps, laat ik daar toch mijn fantasie weer de vrije loop...... maar de gewone 4.6 zijn makkelijk te vinden.

je hebt, zo ver ik dat kan zien aan de foto van jou motorruimte, genoeg plaats.
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Hey

http://www.mustangii.net/46l_ii.asp

hier werd ook de 32V gebruikt,maar de kas moest wel wat uitgesneden worden voor de headers.

nog eens over de 24V V6
als ik ebay uk kijk staan er nog heel veel onderdelen voor de bob te koop
wrsch omdat deze veel minder ingebouwd worden en nieuwer zijn dus meer nog op voorraad
De ecu kan toch worden omzeild,dus is dit blok sterker,betere nokkenassen,
beter inlaatspruitstuk,enigste waar ik me nog wat zorgen over maak is de zwakkere timing chain,maar met regelmatig onderhoud zal dit wel meevallen zeker?
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Bericht door capri v8 driver »

de bob is een sterker blok (heeft wat meer stevigheid voor de hoofd lagers) maar de distributie is een zwak punt en de drijfstang, krukas bouten en de zuigers zijn erg zwak.

ford heeft cosworth aan de kant gezet en het blok zelf aangepast, hellaas is hier meer op de centjes gelet en dat meer je ook aan het gene wat er allemaal kapot gaat.

als je goed kijkt, zie je ook nergens meer cosworth staan op het bob blok. en ja voor de bob zijn nog wel onderdelen te krijgen, meestal old stock, maar het gaat de zelfde kant op als de boa, op is op. toch iets om rekening mee te houden voor als in de toekomst iets kapot gaat.

voor performance word alleen de blok en de krukas gebruikt, de rest word dan weer van een boa blok geleend.
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Hey
ok bedankt
Die onderdelen zijn echt op,niet van als ik heel goed zoek en geduld heb zeker?
Ik zou deze motor echt dolgraag opbouwen maar denk dat ik mezelf de frustratie ga besparen om het toch te proberen,hoewel ik er echt zot van ben
.Als ik dan tijdens de opbouw 1 essentieël stuk niet meer vind is het gedaan met de pret.
Was deze motor maar in meer wagens gebruikt :cry:
Allesinds heb weer enorm veel bijgeleerd
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Bericht door capri v8 driver »

je zult wel onderdelen vinden, maar ze worden gewoon schaarser en duurder. zou jij, als fabrikant, onderdelen gaan maken voor een motor, waar er maar 21 duizend van gemaakt zijn en waar van de productie gestopt al 13 jaar geleden is gestopt?

veel van die wagens zijn al op de sloop belandt vanwege bv. electrische problemen (de motor kabelboom is berucht dat de isolatie los laat en kortsluiting veroorzaakt) dus hoe veel rijden er nog?

de boa en de bob motor is alleen in de scorpio verkocht., vandaar de lage productie cijfers voor die motoren.

als je een v6 wilt is het beter om eens naar de zetec v6 te kijken of de audi v6. maar deze ombouw is niet goedkoop of makkelijk.
Laatst gewijzigd door capri v8 driver op di 09 mar, 2010 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Bericht door capri v8 driver »

dubbel geplaatst.
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Hey,
dacht dat zetec allemaal 4 cilinders waren,u bedoelt de 2.5 of 3.0l duratec zeker?Denk dat die wat moeilijk gaan zijn qua inbouw,vooral dan transmissie enzo

Vind de cosworth 24V zo leuk omdat het gewoon een modernere versie is van de 2.8 cologne ,ik lees op een ander forum dat u ook een adapterplaat heeft gemaakt voor het BOB inlaatstuk op de BOA koppen te zetten,hoe is dit uiteindelijk uitgedraaid?Is er iemand die zo'n plaat verkoopt?
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Plaats reactie

Terug naar “Project”