Ghia iets minder rot, de herstelwerkzaamheden

Diverse projecten van leden

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Ghia iets minder rot, de herstelwerkzaamheden

Bericht door 78ghiaT5 »

Na een jaar wachten is het bijna eindelijk zover: mijn 'nieuwe' voorbumper nadert voltooiing en daar had ik aan het begin van vandaag nog een hard hoofd in. en dat zat hem dan weer in de bumper guards die niet helemaal leken te passen.

de afgelopen twee weken ben ik ermee bezig geweest. niet de hele dag natuurlijk, maar toch redelijk veel. vorig jaar februari kocht ik de bumper in Andijk, een goed exemplaar qua hardheid, en wat minder op details. maar nog altijd 100 x beter dan de huidige bumper die nagenoeg verrot is, wat helemaal duidelijk is geworden nadat ik de kunststof trim er twee dagen geleden van afgetrokken heb. de nieuwe heeft hier en daar kleine beschadigingen die ik er niet uit heb weten te krijgen, maar alleen goed zichtbaar als je erop let. en deze bumper bolt op twee plekken, wat duidt op roestvorming. hier heb ik geen oplossing voor en dat zoeken ze maar uit als ik de II echt eens onder handen laat nemen.

vorig jaar heb ik de nieuwe in de zilverlak gezet. en vervolgens een jaar in de woonkamer laten slingeren. de binnenversteviging heb ik compleet afgeschuurd zodat roest zoveel mogelijk was weggehaald. daarna heb ik er roestomvormer op gesmeerd, zwarte lak erover gespoten en een tectyllaag aangebracht. de buitenversteviging heb ik mei laten stralen en voorzien van een zinkcoating. zelf heb ik het ding zwart gelakt. daarna heb ik de buitenversteviging weer in de bumper gemonteerd en het geheel weggezet. 66mustang boorde later nog vier gaten voor de te komen bumper guards. in de binnenversteviging zitten voorgemaakte gaten. je hoeft enkel maar het bumperkunststof via die gaten uit te boren.

en toen was het wachten op bumper guards. nergens kun je die dingen meer krijgen, laat staan de clips die erin horen om de trims in de guards vast te zetten. oplossing kwam in de vorm van Second Generation Mustang uit de VS van Gary Baum. die benaderde ik 1,5 maand geleden met de vraag of hij originele '76 NOS guards had liggen, voor voor- en achterbumper. die had Gary en voor 320 euro heb ik de twee setjes gekocht. de SG mist namelijk op de achterbumper guards, terwijl hij die wel had. na enkele weken kwamen ze binnen en ben ik meteen begonnen met het strippen van de oude primerlaag. daarna volgde secuur primeren, met korrel 1000 telkens schuren, zodat de sinaasappelhuid van de primerlaag glad werd. daarna heb ik ze Motip 55250 zilvermetallic gespoten. de guard clips die in de oude guards zaten heb ik ontroest middels WC-Eend en ook zilver gespoten. een van de voorbumper guards had de clips al af fabriek. Gisteren heb ik de plastic trims in de clips geduwd en het zwart combineert prachtig met het zilver metallic.

de opslag van de bumper in de keukenomgeving had tot gevolg dat op de hoeken enkele minimale beschadigingen waren ontstaan. ik heb dus die minpuntjes gisteren weggewerkt en heb de bumper nogmaals afgewerkt in 55250. Gisteravond stond het terugplaatsen van de clipjes op het programma. de trim in de oude bumper zat echter vast met twee extra clipjes aan weerszijden van het midden van de bumper. en de nieuwe bumper had daar geen gaatjes voor, omdat het een '75-er is, en die had een ander trim vastklik systeem. Dit betekende twee dagen terug de bijboring van twee gaatjes met een boor van 8 mm, precies uitgemeten waar ze moesten komen. de clipjes terugzetten was niet makkelijk. je moet hard duwen en daarbij voorkom je niet dat de omgeving van de kleine gaatjes iets beschadigt en dat de lak scheurtjes gaat vertonen. twee clipjes gingen moeilijk, vanwege de pas geboorde gaatjes. Ik heb ze erin voorzichtig in geslagen. gelukkig waren deze in uitmuntende staat en braken ze daarbij niet af.

Vandaag nogmaals de guards gespoten omdat ik ontdekte dat ik ze nog niet voldoende had afgespoten. de trims afgeplakt natuurlijk. transparante lak erover en klaar. ik heb nog nooit zulke strakke guards gezien! Over de bumper ging nog eenmaal 55250 met daarna transparante laklagen. de kunststof bumpertrim zelf is hier en daar gebogen. ik had geen andere keus dan deze ouwe meuk terug te plaatsen, aangezien ze moeilijk nieuw te krijgen zijn. ik heb ze meer in de zijflappen van de bumper geduwd, zoals het hoort. op de ouwe bumper zaten ze niet helemaal in de flappen geschoven en waren ze daarom op de hoeken vastgezet met een schroefje. nu is het weer zoals het hoort. tja, en toen de guards. ik had enkele dagen geleden al geprobeerd de guards op de bumper te zetten en het leek alsof de linker niet paste, de rechter ging wel redelijk erin. Een ding was zeker: het bovenste gat waar de schroef van de guard in moet zat iets te laag, 1 mm sowieso. Dat gat heb ik eergister iets naar boven toe uitgevijld. dat moest genoeg zijn. Maar toch moest ik veel moeite doen de guard te plaatsen. De rechter ging ook stroef, maar makkelijker. Heel voorzichtig, om geen craquele te krijgen op de guard en beschadigingen op de bovenkant van de bumper heb ik beetje bij beetje op de guard gedrukt en naar beneden laten zakken. onderkant en bovenkant gleden heel strak op de bumperhuid gezeten naar beneden. Maar goed het zat. de schroef onmiddelijk vastgezet aan de binnenversteviging. helemaal nauw sluit de guard niet aan op de bumper, maar voorlopig laat ik het maar zo. de bovenkant van de andere guard leverde de meeste problemen op: die leek niet over de bumper heen te willen vallen, hoewel ik de guard door het uitgevijlde gat iets hoger kon duwen. ik kwam nog steeds een millimter te kort. dus zette ik na lang kijken mijn duimen tegen de kop van de guard en duwde... en zowaar! de guard gleed alsnog over de bumper heen. bumper opgedraaid en de moren vaster gedraaid. Nu hebben guards ook onderaan nog een staaf. die gaan in de onderste bumpergaten. dit zijn geen tapeinden wat ik altijd al dacht. die staven rotten, omdat ze onderin de bumper zitten, sneller weg dan de tapeinden. dus heb ik ze ingespoten met een laag tectyl.

pfff het zit er bijna op. de klus in zowaar geklaard. nu nog wat tapeinden insmeren met kopervet. Vannacht gaat de buitenversteviging op. en dan is het wachten op de terugkomst van de twee kentekenplaathouders. Rob, 66mustang, gaat ze morgen stralen. een is voor de gouden T5, de andere komt op de SG. beiden worden matzwart. En het goeie nieuws van vandaag (vrijdag) is dat ik gister een replica van de kentekenplaat heb laten maken en die vandaag al op kon komen halen. En dat ik de oude mag houden! omdat het nu al laat is en ik er helemaal klaar mee ben voor vandaag, slechts twee foto's. er komen er meer.

nieuwe bumper plus guards:

Afbeelding

nieuwe (boven) en oude kentekenplaat:

Afbeelding

wanneer de bumper op de Mustang gaat, weet ik nog niet. hopelijk voor de eerste SNC of Mustang Fever.

Harry
Laatst gewijzigd door 78ghiaT5 op wo 21 apr, 2010 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Bericht door Gearz »

Noeste arbeid loont blijkt maar weer.
Het ziet er op de foto in iedergeval al echt super netjes uit Harry.

Vakwerk :up:
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
6-banger
Berichten: 619
Lid geworden op: vr 25 apr, 2008 13:09

Bericht door 6-banger »

Alee da's een schoon bumperke geworden Harry!Heb je blijkbaar toch wat geleerd tijdens de workshop 2 jaar terug.
Maar wanneer neem je de rest van de SG onderhanden?En hoe zit het met de Gouwe Ouwe?Komt die ook op de weg?
groet Jan
Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Bericht door 78ghiaT5 »

Jan, de rode achterbumper aanpakken staat gepland voor juli/augustus wanneer er geen meetings zijn. ook het nieuwe voorscherm staat nog te wachten. waarschijnlijk gaat die er later dit jaar op. heb bij voorend gevraagd wat het kost om twee repro achterschermen in te lassen en dat zou aan het eind van het jaar kunnen. hij heeft ze vaker ingelast, dus ik moet er nog over denken. alles moet beetje bij beetje gebeuren. ik denk dat de gouwe ouwe nog een jaar op stal blijft staan. die heeft geen prioriteit.

harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Gebruikersavatar
gert-jan
Berichten: 1656
Lid geworden op: di 24 apr, 2007 20:07
Locatie: nabij 't fean

Re: Voorbumper bijna af

Bericht door gert-jan »

78ghiaT5 schreef: wanneer de bumper op de Mustang gaat, weet ik nog niet. hopelijk voor de eerste SNC of Mustang Fever.
Huh... da's al jaren geleden... :bash:

dat ziet er goed uit harry! zal goed op de auto lijken.
1968 Mustang Coupe 289
1974 VW412e
Gebruikersavatar
Mustangwacko
Retired Moderator
Berichten: 1354
Lid geworden op: zo 21 nov, 2004 23:01
Locatie: Den Haag

Bericht door Mustangwacko »

Peter Kapteyn schreef:Harry respect!!!

De Mustang I bezitters kunnen gewoon effe een nieuwe bumper kopen maar de mustang II owners hebben toch een vette kluif om alles maar gefixt te krijgen!!

ga zo door!!!
+1
Jacco
"I got my kicks driving a sixty-six"
Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Bericht door 78ghiaT5 »

dank jullie wel jongens. echter: er is iets misgegaan met de linker bumperguard. die is te hard op de bumper gedrukt, waardoor die aan de zijkanten naar buiten is geduwd. ben gister uren bezig geweest de daardoor baschadigde lak iets te herstellen. ik ontdekte de fout toen ik de bumper naar boven draaide. ik was zo pisnijdig toen ik het ontdekte, want probeer ik eens iets mooi te krijgen, krijg ik dit voor mijn kiezen. al met al een enorme teleurstelling. als men de bumper ooit nog eens gaat overspuiten, dan hoop ik dat ze hem kunnen repareren. dat zal best lukken. overigens craqueleert de zilverlak, maar dat wist ik van tevoren. het hoeft nu namelijk niet mooi en 100 procent strak te zijn. als de II ooit eens een paintjob krijgt, wordt dit opgelost. maar ik hoop dat ik er nog een paar jaar zo mee kan rijden. het was anders me een beste leerschool, en dat belooft wat voor de zomer wanneer de achterbumper aan de beurt is.

harry
Laatst gewijzigd door 78ghiaT5 op di 23 mar, 2010 18:29, 2 keer totaal gewijzigd.
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Bericht door 78ghiaT5 »

hier de laatste handelingen aan de bumper:

de kat van de onderburen, Polonius, komt een kijkje nemen bij de voorbumper. dat zal de muizen in mijn hok eindelijk wegjagen!

Afbeelding

de kentekenplaathouder geprimerd en in een zwart jasje gestoken:

Afbeelding

de bumper besloten nogmaals in de transparante lak te zetten, dus ik moest de sierstrippen afplakken:

Afbeelding

Na de transparante lak spray:

Afbeelding

Dit is de binnenkant van de bumper, met de buitenversteviging op de binnenversteviging geschroefd:

Afbeelding

Hoe is de conservering gedaan? Vorig jaar heb ik de binnenversteviging zoveel mogelijk ontroest, waarna ik met een kwast het roeststabiliserende primer (Corroless) opgebracht heb. Hieroverheen heb ik zwarte lak gespoten, gevolgd door een laag tectyl. Alle 6 moeren, 6 clipjes (kun je niet meer aankomen tenzij je een bumper sloopt) en 6 bouten ontroest in zwart gespoten. de buitenversteviging ging naar straler Ton Beune in Delft, die hem gestraald en in de zinkcoating gezet heeft. Hierna heb ik er zwarte lak over gespoten, gevolgd door een laag tectyl. dit metalen binnenwerk gaat nooit meer rotten, gegarandeerd! voor het terugplaatsen van de buitenversteviging heb ik de 6 tapeinden van de binnenversteviging in kopervet gezet om de 6 moeren gangbaar te houden. de 6 clipjes waardoor heen de bouten aan de onderkant gaan kregen meteen een laagje tectyl mee, alsook de onderste staven van de bumperguards. die rotten als eerste weg in de loop der jaren. heb de binnenzijde van de guards, daar waar metaal zichtbaar was ook ermee volgespoten, want de meeste rotten van binnenuit weg.
(let op het kastje met II-emblemen erop)

vanmiddag ging de oude voorbumper van de Mustang. die heeft zijn beste tijd wel gehad, zo'n 20 jaar terug... gaf me de kans de bumpersteunen een aai te geven met de staalborstel en de onderkant van de wagen eens schoon te maken.

Afbeelding

Met die uitstekende steunen is de SG net een klein soort locomotief:

Afbeelding

Het nieuwe nummerbord, gevat in een plastic beschermlijst, zit op de gerevitaliseerde houder:

Afbeelding

Dit is de oude bumper. Ik ga kijken wat er nog te redden valt aan boutjes en clips. Mss valt het met de oude guards ook nog wel mee, maar heb weinig hoop erop. Op de foto is het wellicht niet heel duidelijk te zien, echter op enkele plekken zijn de verstevigingen werkelijk compleet doorgerot, vandaar de scheuren in de bumper. Wat een verschil met het binnenwerk van de nieuwe bumper! Overigens raad ik iedere II-bezitter aan om hun bumpers na te lopen en compleet te behandelen. Dat is in twee dagen wel gebeurd. Het voorkomt veel problemen met de bumpers in de toekomst, dus doe het eens. Goed bumperwerk is namelijk tegenwoordig erg moeilijk te vinden:

Afbeelding

morgen komt 66mustang me helpen de nieuwe bumper bevestigen. dat zal een leuke morgen worden!

Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Hey Harry,
je hebt er je werk van gemaakt,mooi resultaat en erg nuttig voor de collega's. Denk dat als het tijd is om te herspuiten ik een achterbumper(buitenversteviging) bij hairy glass ga bestellen.Jammer dat hij de voorkant alleen in zijn geheel heeft.
Ben benieuwd naar de foto's van de bumper op de wagen
Laatst gewijzigd door kts op wo 24 mar, 2010 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Bericht door 78ghiaT5 »

Vanmorgen stond Rob om 9.30 uur op de stoep om de voorbumper te gaan bevestigen. Even daarvoor heb ik de bumpersteunen nog even ingespoten met WD40. Met zijn tweeen sjouwden we het plusminus 20 kg zware ding naar beneden. Zonder hem op de grond te zetten, zetten we de bovenkant tegen de onderkant van het grille opening panel en draaiden we de bouten (maat 5/8ste) alvast in de bumpersteunen en de buitenversteviging. De bumper kon niet meer een tikje meer naar links en dus zit de bumper 2 tot 3 mm naar rechts. Het zij zo.

Afbeelding

ik ontdekte, en dat was heel verrassend, dat de kleur die ik gekozen had voor de bumper bijna exact overeenkomt met de rest van de auto. Ik dacht dat het een tikje donkerder zou zijn, maar het is juist een fractie lichter! En als je er niet op let, valt het je ook niet op. Dat betekent dat ik de Ghia flankstrippen waarschijnlijk in de zelfde tint kan spuiten.

Rob moest meteen door naar Fox68 om daar verder te gaan met zijn '73-er convertible en dus moest ik alleen de bouten vastdraaien. Je hebt best wel wat kracht in de onderarmen nodig om de bumper tegen het grille opening panel te houden, maar het lukte. En zo zag het er na tien minuten draaien uit:

Afbeelding

Kijk, we zijn van die lelijke scheur, overdekt met ducktape, na drie jaar eindelijk af!

Afbeelding

Afbeelding

Hier bevestig ik de kentekenplaat:

Afbeelding

En dan ziet het eind resultaat er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog even de bumper strips wat vaster op de clips zetten, het interieur eens uitmesten en dan zijn de Mustang en ik klaar voor de eerste SNC! Ik ben zeer tevreden, ondanks het foutje met die bumperguard. Straks breng ik de SG naar de garage, want de komende dagen wordt het ietsje minder goed weer. It has been a fruitfull day, zullen we maar zeggen.

Rob bedankt voor je hulp vanmorgen.

Een blije Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Bericht door Aron66 »

Dat ziet er inderdaad een stuk beter uit Harry!!

Aron
Gebruikersavatar
crimson_lion
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 10:08
Locatie: ergens in de buurt

Bericht door crimson_lion »

hoi harry
ziet er goed uit man , echt toppie hoor :D


gr dre :twisted:
The legend lives
Gebruikersavatar
gert-jan
Berichten: 1656
Lid geworden op: di 24 apr, 2007 20:07
Locatie: nabij 't fean

Bericht door gert-jan »

:up:

nu geen schade rijden natuurlijk.... :wink:

gj
1968 Mustang Coupe 289
1974 VW412e
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Bericht door Mack »

Netjes hoor!!!
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Henri
Berichten: 495
Lid geworden op: za 15 nov, 2003 22:07
Locatie: Holland

Bericht door Henri »

Dat ziet er netjes uit zo ! Toch eer van het werk zo :)
65'er Mustang 331 S/C Coupe
06 Audi A4 2.0TFSI S-line
95'er Golf III cabrio
75er C Kadett coupe
75'er C kadett Coupe GT/E
73'er Simca Rallye
Plaats reactie

Terug naar “Project”