Diagnose schuddende motor?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

1967coupe schreef:De speling op je timingchain is simpel te controleren. Verdelerkap eraf, draaien aan je krukas, dan moet je verdeler meteen meedraaien.

Succes
Rene
Ik kan (en wil) niet geloven dat een timingchain al na 10000 miles vervangen moet worden. Bij mij draait de balancer een graad of 5 voordat de verdeler gaat draaien MAAR met een stroboscoop is de timing rotsvast!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

richard66coupe schreef:volgens mij moet je het echt als 1 geheel beschouwen inc. balancer en flexplate.
Inderdaad! Met wat ik nu weet zou ik het heel anders doen....zeker niet zomaar een, volgens EPS een "goed gereviseerd" standaard blok kopen.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door peer »

Hoe graag wil je er vanaf en wat heb je er voor over om er zeker van te zijn dat alles goed in balans is?

Ik was voor 320 euro klaar en een goede dag werk verdeeld over 2 dagen ;)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Gearz »

Onderstaande even los van Erwin zijn schuddende motor probleem en de mogelijke oorzaak daarvan.
richard66coupe schreef:Ik heb zelf ook een EPS blok en ze zijn volgens mij niet specifiek gebalanceerd(krukas + zuigers etc).
Destijds heb ik er om gevraagd want ze hadden 3 types, standaard 289/302, een iets moderne 302 met roller nokkenas maar met 28 oz krukas en een high perfomance 302 met gebalanceerde krukas alu koppen etc. Toen vroeg ik of die standaard en roller blokken ook een gebalanceerd draaiend gedeelte had en dat was niet zo zeiden ze. Het was binnen de marges die Ford vroeger stelde. Dit was absoluut geen probleem voor als je normaal er mee reed en af en toe eens de sporen gaf maar bij meer vermogen en konstant hogere toerentallen niet raadzaam.
De revisie motoren welke EPS verkoopt worden niet hier in Nederland gereviseerd en opgebouwd, ze komen van Wayne's engine rebuilders inc. een groot revisiebedrijf in de USA waar al het revisiewerk gedaan wordt alvorens men het o.a. als leverancier van EPS hiernaartoe verscheept. Men heeft daar meer dan 100 mensen in dienst, reviseert een enorm aantal motoren en heeft er ook duizenden op stock.

Zonder hier een verder oordeel te vellen over de kwaliteit van betreffende motoren, het revisiebedrijf of EPS, ondersteund de volgende quote van de website van Waynesenigines wel degelijk Richard zijn verhaal.

http://www.waynesengines.com/department ... rtment.htm
Balance Department

Although there is an additional charge for engine balancing, it is an option on any of our rebuilt engines. The OEM factories just get the crankshaft close, which always leaves a little vibration. When we balance an engine, the pistons are all weight matched first, followed by the rods. The crankshaft is put in our computerized Heinz balancer and bob weights are bolted to it. (Bob weights represent the weights of rods and pistons, rings, and bearings, as they would be in the engine). The crankshaft is then spun by computer and we either add or remove weight where it tells us to. On a counter balance engine, it is necessary to bolt on the flywheel or flexplate and the harmonic balancer during this process. After an engine is balanced, you should not be able to feel any vibration coming from the engine once it is properly tuned. Balancing is always done on racing engines and we recommend it on any vehicle.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door 1967coupe »

Dakloos schreef:
1967coupe schreef:De speling op je timingchain is simpel te controleren. Verdelerkap eraf, draaien aan je krukas, dan moet je verdeler meteen meedraaien.

Succes
Rene
Ik kan (en wil) niet geloven dat een timingchain al na 10000 miles vervangen moet worden. Bij mij draait de balancer een graad of 5 voordat de verdeler gaat draaien MAAR met een stroboscoop is de timing rotsvast!

Snap ik Erwin maar niet geschoten is altijd mis he.
Lijkt erop dat wat Richard zegt en Michel bevestigd aan de hand is met jou blok.

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Gearz »

1967coupe schreef:Lijkt erop dat wat Richard zegt en Michel bevestigd aan de hand is met jou blok.
Een (kleine) onbalans in het draaiend gedeelte zorgt meestal voor vibratie in het hogere toeren bereik, het veroorzaakt niet zozeer een schuddende motor bij stationair loop tenzij er serieus iets mis is met het contragewicht op de flexplate of met de balancer. In Erwin zijn geval lijkt me dat niet de issue.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

Vandaag op een snikhete zolder mijn distributie test machine maar weer eens tevoorschijn gehaald en de verdeler getest. Met deze kast kan ik bij een instelbaar toerental de centrifugaal vervroeging meten en met de ingebouwde regelbare vacuümpomp de vacuüm vervroeging. Afgezien van een kleine afwijking in het middentoerengebied niks aparts gezien. Weer iets wat we uit kunnen sluiten......

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

Even een kleine update:

Gisteren mijn carburateur verwijderd en gecontroleerd of vacuüm lekken. Ook de voorgeschreven Felpro #60059 pakking vervangen door een zelf gesneden versie:

De Felpro 60059:

Afbeelding

Dit kan toch nooit goed zijn:

Afbeelding

Zelfgemaakte pakking gesneden uit speciaal 1 mm dik pakkingsmateriaal:

Afbeelding

Een soortgelijke pakking gemaakt voor tussen de spacer en de intake.

Gelijk maar even een proefritje gemaakt. Het resultaat is een duidelijk beter lopende motor! Het ding is nog steeds niet helemaal vrij van schudden maar dat gaan we nog verder uitzoeken..... :) . Voorlopig ben ik even klaar met zoeken en sleutelen....
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door peer »

Waar haal je dat pakkings materiaal?

Het was me namelijk bij mij ook al opgevallen dat die pakkingen eigenlijk te groot zijn. En ik wil dat ook wel eens aanpassen.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door peer »

Ik heb vast even gekeken, maar het lijkt erop dat het bij mij ook zo is...

Afbeelding


Ik zal ook maar eens zelf een pakking maken.
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 433
Lid geworden op: do 21 aug, 2008 18:14
Locatie: Noord-west Brabant

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Jasper »

Iedereen gebruikt die dingen toch, lijkt me niet dat het echt daaraan ligt?

Jasper
1965 mustang fastback, 289 2v Prairie bronze. (sold 28-08-2014)
1967 mustang coupe, 289 4v midnight blue.
upgrader
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 26 okt, 2011 13:04
Locatie: Nijlen

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door upgrader »

Ge meet uw bougiekabels maar werkt de isolatie nog ?
Plaats eens nieuwe en bouw daar op verder. In de garage wisselt men even.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

Even een oude koe uit de sloot halen. Ik ben nog steeds niet tevreden :( . Inmiddels zijn de bougies met kabels vervangen, heb ik wat geëxperimenteerd met het vlotterniveau van de carburateur, zit er een nieuwe PCV valve in en nog steeds ligt het blok te schudden!

Filmpjes:

http://vid1304.photobucket.com/albums/s ... zlg5yr.mp4

http://vid1304.photobucket.com/albums/s ... lobyt1.mp4

Blok draait 650 rpm in D en het lijkt net of er af en toe een misser is. Verder trekt het ding als een lier en is het starten en lopen maar mijn idee is dat het blok rustiger stationair moet kunnen draaien.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Big_fun_58 »

Heb jij de carburateur afgesteld met een vacuummeter of ander hulpmiddel of alleen op gehoor/anders?
Ik zou het eens proberen om hem op hey hoogstmogelijke manifold (!) vacuum af te stellen
Je heb je bougie kabels mooi langs elkaar liggen. Dat kan met A-merk kabels maar bij sterke bobines willen sommige kabels kabels weleens gevoelig zijn voor inductie spanningen waardoor een stroom in de ene kabel, ook een stroom(pje) in de naastliggende kabel kan generen. Gevolg: een vonkje op het verkeerde tijdstip.
Als niets meer lukt kan je eens proberen de kabels kriskras door elkaar te laten lopen. Zo gedaan. Geen verbetering dan zet je ze weer terug.
Succes!
Laatst gewijzigd door Big_fun_58 op vr 13 mei, 2016 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

Bedankt voor je snelle reactie Jan :D

Afgesteld met een vacuümmeter, 20 Inch Hg, rotsvast. Stationaire instelschroeven staan beide ongeveer 1,5 slag uitgedraaid. Ik heb een Pertronix 1 module en de standaard yellow top bobine. De kabels zitten zo ver mogelijk uit elkaar met de standaard spreidertjes. Mocht er overslag zijn dan had ik dat wel gehoord......
Erwin

1966 convertible
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”