Diagnose schuddende motor?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Mustang24 »

Dakloos schreef: Stationaire instelschroeven staan beide ongeveer 1,5 slag uitgedraaid.
Draai eens een 1/2 slag verder open ... !
Afstellen op manifold vacuum is goed, minimum verbruik, maar ik heb ook maanden aan het experimenteren geweest, al dan niet met supercharger aangesloten, en ben tot de vaststelling gekomen dat het beste 1,5 + 0,5 was, en ik reken altijd in halve toeren, dus 4 halve toeren.
Heb daar een speciaal tooltje (!) voor gemaakt met merktekens per halve toer.
Kost niks om eens te proberen Erwin !

Succes
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

Boven de 1,5 slag gaat de motor niet beter lopen en het vacuüm loopt ook niet meer op. Draai ik de stelschroeven helemaal in dan valt de motor stil, voor mij het bewijs dat ik geen valse lucht aanzuig via b.v. spelling op de as van de smoorklep.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Big_fun_58 »

Okee Erwin. Dan zal de carburateur wel goed staan.

Dat van de kabels heeft niet betrekking op het overslaan van de vonk naar de andere kabelmaar dat de ene kabel een magnetisch veld trekt dat in de kabel die er in de hele lengte langs loopt een stroomje opwekt.
Voor de race motoren legde we daarom nooit alle kabels mooi langs elkaar.......
Enfin, als er nog iets te binnen schiet dan hoor je het...
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

Big_fun_58 schreef:Okee Erwin. Dan zal de carburateur wel goed staan.

Dat van de kabels heeft niet betrekking op het overslaan van de vonk naar de andere kabelmaar dat de ene kabel een magnetisch veld trekt dat in de kabel die er in de hele lengte langs loopt een stroomje opwekt.
Voor de race motoren legde we daarom nooit alle kabels mooi langs elkaar.......
Enfin, als er nog iets te binnen schiet dan hoor je het...
Als elektronicus heb ik hier zo mijn vraagtekens bij :wink: . Ik hoop dat je iets te binnen schiet Jan....I'm getting out of options.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Ando »

Dakloos schreef:
Big_fun_58 schreef:Okee Erwin. Dan zal de carburateur wel goed staan.

Dat van de kabels heeft niet betrekking op het overslaan van de vonk naar de andere kabelmaar dat de ene kabel een magnetisch veld trekt dat in de kabel die er in de hele lengte langs loopt een stroomje opwekt.
Voor de race motoren legde we daarom nooit alle kabels mooi langs elkaar.......
Enfin, als er nog iets te binnen schiet dan hoor je het...
Als elektronicus heb ik hier zo mijn vraagtekens bij :wink: . Ik hoop dat je iets te binnen schiet Jan....I'm getting out of options.
Ik had mijn Pertronics kabels per 4 in een alu pijpje zitten en geen enkel probleem. En een Pertronics bobine met hoge iitgangsspanning. Ik geloof niet zo in dat inductie verhaal. Je zult een stroomkring moeten hebben om een vonk te kunnen trekken op een bougie en de zogenaamd geinduceerde bougiekabel hangt aan twee kanten los. De rotor staat niet richting die kabel en aan de andere kant de bougie-gap. Broodje aap wat mij betreft....technisch/natuurkundig onmogelijk.


Vacuum vervroeging full of ported aangesloten? Als je van ported naar full gaat zou de motor stationair sneller moeten gaan draaien. Hou je dan nog steeds die 'hik'?
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 2507
Lid geworden op: wo 08 aug, 2007 09:09

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Claire »

Ik weet niet zo zeker of dat wel een broodje aap verhaal is, dat overslaan van de vonk. Ik lees het eigenlijk in veel manuals. (maar dat terzijde)

De kabels van Erwin zijn nieuw of bijna nieuw, daar kan je wel van op aan. En wat het schudden betreft, vergeleken met mijn blok loopt hij netjes, maar daar schiet jij niks mee op. We kennen elkaar al even dus ik denk dat ik dit best kan zeggen tegen je, ik denk dat je het toch iets te perfect wil hebben. Het is tenslotte oud spul, ook al is het helemaal gereviseerd. Als het blok goed trekt, goed start en goed presteert, denk ik dat je keurig werk hebt geleverd. Ik denk niet dat je hem helemaal trillingvrij krijgt.
Sorry Erwin, niet echt iets waar je wat mee kan.
Groet,
Piet
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Ando »

Claire schreef:Ik weet niet zo zeker of dat wel een broodje aap verhaal is, dat overslaan van de vonk. Ik lees het eigenlijk in veel manuals. (maar dat terzijde)
Ik had het ook niet over het overslaan van de vonk maar over inductie....
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Gearz »

Het inductie probleem (induced firing) is zoals Piet al aanhaalde regelmatig beschreven in Ford manuals.

Afbeelding

Bij moderne spiral wrapped bougiekabels zal het niet snel een probleem zijn, bij de oude originele solid core kabels mogelijk wel.
In het geval van de originele kabel situatie zal het probleem zich enkel kunnen voordoen als de kabels van de 7e en 8e cilinder strak langs elkaar lopen.
Kijk naar de ontstekingsvolgorde van een 289, dan zie je dat de 7e en 8e cilinder na elkaar ontsteken.

Ik zal niet resoluut stellen dat dit Erwin zijn "probleem" is maar het is verre van een broodje aap verhaal.

Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Ando »

Als iemand me aan kan geven wat dan de stroomkring is...
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Gearz »

Source: Four-stroke Performance Tuning Door A. Graham Bell

Afbeelding
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Ando »

Wat ik niet begrijp: er staat letterlijk dat het werkt op de manier zoals ook de bobine werkt. Maar als ik naar de bobine kijk zie ik een stroomkring, bij de bougiekabel twee losse uiteinden. Dat kan ik ff niet plaatsen...
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Swordfish79 »

Ik zit net een artikel te lezen over de restauratie van een Jaguar E type V12 in het nieuwe GBC magazine.

Hier hadden ze het volgende probleem dat de krukas een kromming had van 5/100 terwijl 1/100 was toegestaan. Deze kromming kon ongewilde trillingen veroorzaken en daardoor moest de krukas gericht worden.

Het is niet even iets om zo maar uit te zoeken. Moet toch de motor uit elkaar en dat is ook wel weer veel werk. Maar ik dacht ik meld het hier even als een andere mogelijke oorzaak.
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 2507
Lid geworden op: wo 08 aug, 2007 09:09

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Claire »

Zoals ik al eerder aanhaalde, ik ken Erwin een beetje en je kan er van op aan dat het blok uit elkaar is geweest en de krukas nagekeken. :ok:
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Ando »

Claire schreef:Zoals ik al eerder aanhaalde, ik ken Erwin een beetje en je kan er van op aan dat het blok uit elkaar is geweest en de krukas nagekeken. :ok:
EPS blok dus weet je niet wat er gebeurd is....
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

Claire schreef:Zoals ik al eerder aanhaalde, ik ken Erwin een beetje en je kan er van op aan dat het blok uit elkaar is geweest en de krukas nagekeken. :ok:
Je kent me niet goed genoeg Piet :lol: .....ik heb een kant en klaar revisieblok bij EPS gekocht destijds. Ik zou het nu heel anders doen!! Ik heb zelfs met mijn stomme kop mijn oude blok ingeruild voor 150 euro :oops: .

Maar als er iets met de krukas zou zijn dan had ik dat zeker bij hogere toerentallen moeten merken.

Voor wat inductie, overslaan of andere onderlinge ontsteking beïnvloedingen betreft: als elektronicus met redelijk wat ervaring in hoogfrequent techniek geloof ik hier niet zo in. Vooral niet met een standaard "yellow top" 25kV bobine, nieuwe ontstekings onderdelen en kabels die ruim een cm uit elkaar liggen. Bovendien....ik zou, als vonk zijnde, welk gek zijn om af te wijken van de minste weerstand of de kortste weg.

Ik ben nog steeds overtuigd dat mijn blok veel rustiger zou moeten kunnen lopen maar kom langzamerhand een beetje in de acceptatie fase of met andere woorden: ik ben er een beetje klaar mee :wink: . Deze week eerst de APK eens afwachten....

Allemaal bedankt voor het meedenken zover..... :ok:
Erwin

1966 convertible
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”