Diagnose schuddende motor?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

Het viel me op dat de mijn 289 de laatste tijd een beetje stond te schudden bij stationair toerental. Vandaag even een paar checks gedaan:

Vacuum: een mooi constante 20 Hg

Initiële voorontsteking: ca 10 graden, pertronix onsteking, yellow tob bobine.....bobine tijdelijk vervangen voor een ander type, geen verschil!

choke van de carb (autolite 4100) hangt niet, secondaries zitten mooi dicht, geen vacuumlekken etc etc.

Nu heb ik bij draaiende motor één voor één de bougiekabels op de bobine eruit getrokken om te kijken wat voor een invloed dat heeft op het toerental. Bij alle cilinders zie ik bij het trekken van een kabel het blok nog meer schudden behalve bij cilinder 4 en 6! Deze krijgen wel een vonk want die zie, hoor en voel je :wink: voordat je de kabel weer in de verdeler terugstopt. Vervolgens compressie gemeten op betreffende cilinders en die is bijna 180 psi dus daar hoef ik me ook geen zorgen om te maken.

Iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Vooral het feit dat ik niets merk als ik de bougiekabels van 4 en 6 verwijder vind ik vreemd......

Erwin
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door peer »

En hoe zien de bougies eruit? Mogelijk dat die aan vervanging toe zijn. Zijn ze zwarter dan de andere?

Hoor je ook iets anders, tikken of iets dergelijks?

Wat kan het nog meer zijn, losgetrilde of gescheurde motor en/of versnellingsbak steun
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door 1967coupe »

HE Erwin,

toevallig de desbetreffende bougies kapot?

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
huistijger
Berichten: 23
Lid geworden op: di 19 mei, 2015 20:52

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door huistijger »

Dat is een lastige Erwin,

Mogelijk koppaking doorgeslagen bij cilinder 4 en 6? En dan naar de verbrandings ruimte?
"Only Dead Fish Go With The Flow"
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Ando »

Ik zou beginnen met een paar verse bougies...
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

Bougies zijn goed, motorsteunen en bakrubber ook. Lekke koppakking lijkt me onwaarschijnlijk in beide koppen......morgen de deksels maar eens lichten....
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door 1967coupe »

Verdelerkap nog goed?
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

1967coupe schreef:Verdelerkap nog goed?
Dakloos schreef:behalve bij cilinder 4 en 6! Deze krijgen wel een vonk want die zie, hoor en voel je :wink: voordat je de kabel weer in de verdeler terugstopt.
Ik zie vonken van een cm lengte die maar al te graag van de verdelerkap naar de kabel willen......
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Gearz »

Ik zou toch eerst simpelweg de bougies eens omwisselen met een andere cilinder en kijken of het probleem zich dan daar naartoe verplaatst.

Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
mustangmania
Berichten: 844
Lid geworden op: ma 15 aug, 2005 20:37
Locatie: Onder de rook van Rotterdam

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door mustangmania »

Iemand gedacht aan de bougiekabels!
The 1988 GT our funstang for more then 23 years
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

mustangmania schreef:Iemand gedacht aan de bougiekabels!
Ja ik :wink: , doorgemeten en de kabels naar de betreffende cilinders vervangen door 2 exemplaren die ik nog had liggen. Een stroboscooplamp aangesloten op alle kabels en de lamp licht op alle kabel mooi en regelmatig op.....
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Big_fun_58 »

Eerst tip van Gearz en dan idd onder de kleppendeksels kijken (misschien 2 uitlaatklep tuimelaars eraf, lifters defect (lekken, niet volledig openen?)?).
Ik zou toch je bougiekabels en verdeelkap goed nakijken. Dat de stroboskoop werkt op elke kabel is geen garantie dat ze goed zijn (lees: "dat ze niet ergens lekken").
Succes en hou ons op de hoogte.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

Allereerst iedereen bedankt voor het meedenken,

Even een update....vanmorgen dacht ik in de binnenkant van de verdelerkap een haarscheurtje te zien zitten. Bij Voorend ff een nieuwe gehaald, samen met een nieuwe rotor. Beide bougies geruild met die van andere cilinders om te kijken of de fout meegaat. Helaas bleek het wisselen, de verdelerkap en de rotor ook niets uit te maken.

Vervolgens deksels verwijderd, niets vreemds te zien :( . Open kleppendeksel gemonteerd en geprobeerd om met draaiende motor de voorinstelling van de stoters te checken. Tuimelaar losdraaien totdat de klep begint te tikken en vervolgens 1/2 tot 3/4 slag aandraaien. Ik heb dit met mijn vorige Mustang ook wel eens gedaan en het werkt feilloos....bij deze niet!
Bij de meeste tuimelaars moest ik de moer wel 2 slagen losdraaien voordat ik de klep hoorde tikken. Draaide ik 'm daarna een halve slag aan dan begon het blok nog harder te schudden :shock: . Ik heb ze nu maar op "net niet tikken" afgesteld maar ik vind het een vreemd gedrag.

Blokt loopt weer maar nog steeds schudden :( . Als ik nu de bougiekabel van 4 of 6 trek meer ik iets verschil in stationair toerental maar niet zo veel als bij de andere kabels.

Al met al bijna 2 dagen bezig en nog niets opgeschoten :twisted:
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Gearz »

Dakloos schreef: Bij de meeste tuimelaars moest ik de moer wel 2 slagen losdraaien voordat ik de klep hoorde tikken. Draaide ik 'm daarna een halve slag aan dan begon het blok nog harder te schudden :shock:
Press in rocker arm studs ?
Zijn deze wellicht iets losgekomen ?

Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Diagnose schuddende motor?

Bericht door Dakloos »

Gearz schreef:
Dakloos schreef: Bij de meeste tuimelaars moest ik de moer wel 2 slagen losdraaien voordat ik de klep hoorde tikken. Draaide ik 'm daarna een halve slag aan dan begon het blok nog harder te schudden :shock:
Press in rocker arm studs ?
Zijn deze wellicht iets losgekomen ?

Michel
Dan moeten ze allemaal losgekomen zijn. Ik heb er een liniaal langsgehouden en ze zitten allemaal op dezelfde hoogte. Wat ik niet snap is dat als ik de moer van een tuimelaar bv 2 slagen losdraai en vervolgens weer 2 slagen vastdraai het blok slechter gaat lopen....en dat hebben ze alle 16!
Erwin

1966 convertible
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”